
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,548 |
اثربخشی آموزش راهبردهای سبکاسناددهی مثبت بر حرمت خود و خودپنداشت کودکان نارساخوان | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 20، شماره 4 - شماره پیاپی 74، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2023.44142.3799 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی حسین خانزاده* 1؛ نیوشا میهندوست2؛ موسی کافی3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش سبک اسناددهی مثبت بر حرمت خود و خودپنداشت خواندن در دانشآموزان نارساخوان بود. پژوهش با روش آزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد و شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان نارساخوان شهر رشت در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بود. نمونهگیری به صورت تصادفی انجام شد و ۳۰ دانشآموز نارساخوان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدنددادهها با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمینوری و مرادی، 1387)، برای تشخیص نارساخوانی در دانشآموزان و با استفاده از مقیاس حرمت خود (پپ و همکاران، 1989) و مقیاس خودپنداشت خواندن (چپمن و تانمر، 1995)، در مرحله پیشآزمون پسآزمون در گروه آزمایش و کنترل جمعآوری شد. گروه آزمایش برنامه مداخلهای بازآموزی اسنادی مثبت را در 11 جلسه 45 دقیقهای که 2 بار در هفته برگزار شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. در نهایت دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس تکمتغیری و آزمون t مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش سبک اسناددهی مثبت منجر به افزایش معنیدار حرمت خود و خودپنداشت خواندن در دانشآموزان نارساخوان گروه آزمایش شد.. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که سبکهای اسناددهی مثبت با تغییر در باورها و عادتهای فکری ناسازگارانه افراد به هنگام شکست، باعث بهبود حرمت خود و خودپنداشت خواندن شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازآموزی اسنادی؛ حرمت خود؛ خودپنداشت؛ نارساخوان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Teaching Positive Attributional Style Strategies on Self-Esteem and Self-Concept in Children with Dyslexia | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Ali HosseinKhanzadeh1؛ Neusha Mihandoost2؛ Moosa Kafie3 | ||
1Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
2MA in Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
3Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to determine the effectiveness of teaching positive attributional style on self-esteem and reading self-concept in students with dyslexia. This research was experimental and had a pretest-posttest design along with a control group. The statistical population consisted of all the students with dyslexia in Rasht who were studying in learning disability centers in the academic year 2019-2020. To select the samples, one center was randomly selected from the existing learning disability centers, and then 30 students with dyslexia were randomly selected and assigned to case and control groups of 15. Data were collected using the Reading and Dyslexia Test (Karmi Noori and Moradi, 2008) to diagnose dyslexia in the students, and using the Self-Esteem Scale (Pep et al., 1989) and the Reading Self-Concept Scale (Chapman & Tunmer, 1995) in both pretest-posttest stages in the two groups. The case group received an intervention consisting of 11 sessions of positive attribution retraining in 45-minute sessions held twice a week, and the control group received no intervention. Finally, the data were analyzed in SPSS version 26 using the univariate analysis of covariance and independent t-test. Based on the results obtained from the data analysis, positive attribution retraining led to a significant increase in self-esteem and reading self-concept in students with dyslexia in the case group compared to the controls. It can therefore be concluded that, by changing individuals' maladaptive beliefs and thought habits at the time of failure, positive attributional styles can improve self-esteem and reading self-concept. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attribution style, Self- esteem, Self-concept, Dyslexia | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |