
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,432 |
تحلیل شاخصههای رویکرد «عوامانهنگری» معلّمان به آموزش و تربیت رسمی و عمومی ازمنظر معلّمان مقطع ابتدایی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 20، شماره 4 - شماره پیاپی 74، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2023.39252.3511 | ||
نویسندگان | ||
مظهر بابایی* 1؛ هدیه ازغ2؛ شیما یزدان پناه2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2کارشناس آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل شاخصههای رویکرد عوامانهنگری معلّمان به تربیت رسمی و عمومی از منظر معلّمان در استان کردستان بود. برای دستیابی به این هدف، از روشهای پژوهش اسنادی-کتابخانهای، توصیفی-تحلیلی و تحلیل محتوای توصیفی از نوع نوشتاری بهره برده شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ محقّقساخته بود. پژوهش در دو گام صورت پذیرفت؛ گام نخست، با کمک روش اسنادی- کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی، اصطلاحات این مفهوم، استخراج و توصیف شدند. سپس و در گام دوم، از طریق مصاحبه و با نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به درجهی اشباع، به تعداد شش نفر، ادامه یافتند و سپس به کمک روش تحلیل محتوای توصیفی، متن مصاحبهها مورد تحلیل واقع شد. ملاک تحلیل در این پژوهش، گزارهی معنادار و حاد ثبت، گزاره بود. معانی و شاخصههای این مفهوم از منظر معلّمان مقطع ابتدایی از این منظر در شش تم، دوازده مقوله و بیست و هشت مفهوم حاصل شد. یافتهها نشان داد مفهوم «عوامامانهنگری»، به معنی عدم توانایی ایجاد تغییر در رفتار با استفاده از آموختهها میباشد. عوامانه بودن نیز به اطّلاعات، نوع بینش و عقاید فرد و فرهنگی که در آن زندگی میکنند، بستگی دارد. درنهایت، رویکرد معلّمان در خصوص عوامانهنگری در تربیت رسمی و عمومی دارای شاخصههایی مانند مقاومت در برابر تغییر، افکار سنّتی، اندیشه نکردن و عدم پیشرفت میباشد. از همین رو، پیشنهاد میشود تا آموزش و پرورش بر تغییر نگرش معلّمان، تمرکز داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل؛ رویکرد عوامانه نگری؛ تربیت رسمی و عمومی؛ معلّمان؛ استان کردستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Features of the Populist Approach in Formal and Public Education from the Perspective of Primary School Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mazhar Babaee1؛ Hedyeh Azagh2؛ Shima Yazdanpanah2 | ||
1Assistant Professor of Education, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Undergraduate Student of Educational Sciences, Farhangian University, Sanandaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze the features of the populist approach in formal and public education from the perspective of teachers in Kurdistan province. To achieve this goal, documentary/bibliographic and descriptive-analytical methods along with descriptive content analysis were used. The instrument used for data collection was a researcher-made questionnaire. The findings were classified under six themes, twelve categories and twenty-eight concepts. The concept of populism in the discussion of “common people” was derived from the findings to indicate an inability to change behaviors with the use of learnt materials. The quality of being common depends on the information possessed by the person, the type of insights and beliefs he holds and the culture in which he lives. Teachers' approach to populism in formal and public education is characterized by resistance to change, traditional thoughts, lack of reflection, and lack of progress. For this reason, the education system under scrutiny is recommended to focus on modifying its teachers’ perspectives and attitudes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
analysis, populist approach, formal and public education, teachers, Kurdistan province | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |