
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,464 |
طراحی و اعتبار یابی الگوی آشکار سازی و اشتراک گذاری دانش ضمنی معلمان در جهت ارتقای صلاحیت های حرفه ای آنان | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 4 - شماره پیاپی 74، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2022.38777.3481 | ||
نویسندگان | ||
عادل ظفری نژاد* 1؛ علیرضا صادقی2؛ حسن ملکی3؛ نعمت الله موسی پور4؛ محبوبه خسروی5 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، مطالعات برنامه درسی، روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استاد، مطالعات برنامه درسی، روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4استاد، گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی، هرمزگان، هرمزگان، ایران | ||
5استادیار، مطالعات برنامه درسی، روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آشکارسازی و اشتراک گذاری دانش ضمنی معلمان در جهت ارتقای صلاحیت های حرفه ای آنان در قالب مدل مفهومی است. برای مطالعه هدف مورد نظر، از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکت کنندگان این پژوهش شامل 20 معلم باتجربه دوره ابتدایی بالای 15سال، از شهر یاسوج بودند که به شیوه هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. روش تحلیل داده ها براساس الگوی کد گذاری سه مرحله ای نظریه داده بنیاد انجام گرفت. براساس نتایج حاصل از یافته های این پژوهش34 مقوله اصلی استخراج گردید که در بعد فرایند شکل گیری دانش ضمنی10 مقوله، بعد راهبردهای آشکار سازی و اشتراک گذاری دانش ضمنی 14 مقوله و بعد پیامدهای آشکار سازی و اشتراک گذاری 10 مقوله شناسایی شد. در پایان پس از استخراج مقولات اصلی و تعیین مقوله مرکزی در مرحله کد گذاری انتخابی، در چارچوب یک مدل پارادایمی که در برگیرنده شرایط، فرایندها، تعاملات و پیامدهایی می باشد، ارائه گردید. نتایج به دست آمده از اعتبارسنجی الگو بر اساس نظر متخصصان با استفاده از فن دلفی نشان می دهد که این الگو از اعتبار مناسبی برخوردار است. کلید واژه ها: آشکارسازی، اشتراک گذاری، دانش ضمنی معلم، صلاحیت حرفه ای | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی آشکار سازی؛ اشتراک گذاری؛ دانش ضمنی؛ معلم؛ صلاحیت حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validation of teachers’ tacit knowledge sharing and decryption model to improve their professional competencies | ||
نویسندگان [English] | ||
Adel Zafarinjad1؛ Alireza Sadeghi2؛ Hassan Malaki3؛ Ne'matullah Musa Poor4؛ Mahbobeh Khosravi5 | ||
1PhD Student of Curriculum Planning, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of Curriculum Planning, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
3Professor of Curriculum Planning, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
4Professor of Curriculum Planning, Hormozgan University, Hormozgan, Iran | ||
5Assistant Professor of Curriculum Planning, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
AbstractAbstract This study was conducted to design and validate a model for disclosing and sharing teachers’ tacit knowledge in order to improve their professional competencies in the form of a conceptual model. A qualitative approach and the grounded theory method were used for this purpose. The participants of this research included 20 experienced elementary school teachers with over 15 years of experience from Yasuj, Iran, who were selected through theoretical purposive sampling. Research data were collected through semi-structured interviews. The data analysis method was based on the three-step coding pattern of the grounded theory. Based on the results of this study, 34 main categories were extracted, including ten concerned with the tacit knowledge formation process, 14 with the tacit knowledge disclosure and sharing strategies, and ten with the disclosure and sharing consequences. Finally, after extracting the main categories and determining the central category in the selective coding stage, a paradigm model was developed that entailed conditions, processes, interactions and consequences. The results obtained from the validation of the model based on expert opinions and the Delphi technique demonstrate the good validity of this model. Keywords: Disclosure, sharing, tacit knowledge of teachers, professional competency | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Disclosure, sharing, tacit knowledge of teachers, professional competency | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |