
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,421 |
واکاو ی مفهوم و ابعاد همزیستی مسالمتآمیز از منظر تفسیر المیزان. | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1403 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2025.47480.4215 | ||
نویسنده | ||
سلمان رضوان خواه* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
برای نیل به همزیستی مسالمتآمیز لازم است که قبل از هر چیز مفهوم مشخصی از همزیستی مسالمتآمیز وجود داشته باشد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر دستیابی به یک تعریف مشخص از مفهوم همزیستی مسالمتآمیز است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن با مراجعه به تفسیر المیزان تلاش شده است معنای همزیستی مسالمتآمیز استخراج و سپس ابعاد آن موردبررسی قرار بگیرد. با توجه به نتایج پژوهش تعریف همزیستی مسالمتآمیز از منظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان عبارت است از: «تعاملِ توأم با آرامش و رفتارهای موجد صلح با بهرهمندی همهی طرفها از صلح و آرامش و احترام به تفاوتها و ارزشهای یکدیگر بهمنظور دستیابی به رشد و تعالی فردی یا اجتماعی در چهارچوب ارزشهای برخاسته از عقل مبتنی بر شرع». این تعریف دارای ویژگیهایی است که عبارتاند از: مقصد همزیستی مسالمتآمیز صلح و آرامش است، هدف از همزیستی رشد و تعالی فرد یا جامعه است، همزیستی یک فرایند تعاملی و متقابل است، همهی طرفها از همزیستی مسالمتآمیز بهرهمند میشوند و نهایتاً اینکه ملاک اعتبار ارزشها مطابقت با «عقل مبتنی بر شرع» است. همچنین نتایج پژوهش نشان از نُه بعد از همزیستی مسالمتآمیز دارد که در سه محور جامعه، خانواده و محیط آموزشی قرار دارند که در هرکدام از این محورها سه بعد شناساییشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
همزیستی مسالمتآمیز؛ مفهوم؛ ابعاد؛ قرآن کریم؛ تفسیر المیزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the concept and dimensions of peaceful coexistence from the perspective of Tafsir al-Mizan | ||
نویسندگان [English] | ||
Salman Rezvankhah | ||
Department of educational sciences, Farhangian university, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In order to achieve peaceful coexistence, it is necessary to have a specific concept of peaceful coexistence before anything else. Based on this, the aim of the current research is to achieve a specific definition of the concept of peaceful coexistence. The research method is qualitative content analysis, based on which, by referring to Al-Mizan's interpretation, it has been tried to extract the meaning of peaceful coexistence and then examine its dimensions. According to the results of the research, the definition of peaceful coexistence from the perspective of Allameh Tabatabai in Tafsir al-Mizan is: "interaction combined with peace and peace-making behaviors with the benefit of all parties from peace and tranquility and respect for each other's differences and values in order to achieve individual growth and excellence or social within the framework of values arising from reason based on Sharia". This definition has features, some of which are: the goal of peaceful coexistence is peace and tranquility, the goal of coexistence is the growth and excellence of the individual or society, Coexistence is an interactive and mutual process, all parties benefit from peaceful coexistence, and finally, the criterion of validity of values is conformity with "rationality based on Sharia". also, the results of the research show nine dimensions of peaceful coexistence, which are located in the three axes of society, family, and educational environment, and three dimensions have been identified in each of these axes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
peaceful coexistence, concept, dimensions, Holy Quran, Tafsir al-Mizan | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |