
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 967 |
تعداد مقالات | 8,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,573,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,616,332 |
Analysis of Presentation of Phrasal verbs in Iranian Secondary School ELT textbooks | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 23، خرداد 2025، صفحه 93-118 اصل مقاله (523.54 K) | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2022.38676.1602 | ||
نویسندگان | ||
Mahsa Akbari Farmanbar* 1؛ Neda Fekri2؛ Yahya Ghelichli3 | ||
1Department of English Language Teaching, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran | ||
2Department of English Language, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran. | ||
3Department of English Language Teaching, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran. | ||
چکیده | ||
Phrasal verbs (PVs) are essential to communicate with native speakers as they are frequently used in writing as well as speaking. However, they present a substantial challenge to both teachers and learners. The aim of this study was to examine how phrasal verbs were used in locally-produced English textbooks used in secondary schools in Iran. Phrasal verbs were manually extracted from textbooks. Two hundred and forty-nine occurrences of phrasal verbs were found in the mentioned ELT textbooks. To analyze the data, the subsequent analyses were performed in three stages. The first stage of analysis dealt with the frequency of PVs. The second stage was concerned with where phrasal verbs appeared in the textbooks. The final layer of analysis focused on the function of phrasal verbs in the samples. It was evident from the results that PVs were substantially covered in the sample textbooks, and the higher the level, the more phrasal verbs were used. Therefore, it will be worth trying to scatter them all over the textbook and add a larger variety of exercises by allowing students to figure out some patterns by themselves instead of purely presenting them in grammar boxes. As a result, proper teaching approaches and material development need to be applied to reduce learners' frustration and to improve their understanding and use of phrasal verbs. | ||
کلیدواژهها | ||
ELT Textbooks؛ Language Learning؛ Phrasal Verbs؛ Secondary School؛ Textbook | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی ارائه افعال عبارتی در کتب آموزش زبان انگلیسی مدارس متوسطه ایران | ||
نویسندگان [English] | ||
مهسا اکبری فرمانبر1؛ ندا فکری2؛ یحیی قلیچ لی3 | ||
1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران. | ||
2گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آبادکتول، علی آبادکتول ، ایران | ||
3گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
افعال عبارتی (PVs) برای برقراری ارتباط با متکلمان بومی ضروری هستند زیرا اغلب در نوشتار و همچنین گفتار استفاده می شوند. با این حال، آنها چالشی اساسی برای معلمان و فراگیران ایجاد می کنند. هدف از این مطالعه بررسی چگونگی استفاده از افعال عبارتی در کتب درسی انگلیسی تولید محلی در مدارس متوسطه ایران بود. افعال عبارتی به صورت دستی از کتاب های درسی استخراج شد. دویست و چهل و نه مورد از افعال عبارتی در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی ذکر شده یافت شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، تجزیه و تحلیل های بعدی در سه مرحله انجام شد. مرحله اول تجزیه و تحلیل به فرکانس افعال عبارتی می پردازد. مرحله دوم مربوط به جایی بود که افعال عبارتی در کتاب های درسی ظاهر می شوند. لایه نهایی تحلیل بر عملکرد افعال عبارتی در نمونه ها متمرکز بود. از نتایج مشهود بود که افعال عبارتی به طور قابل توجهی در کتاب های درسی نمونه پوشش داده شده اند و هر چه سطح بالاتر باشد، از افعال عبارتی بیشتری استفاده شده است. بنابراین، تلاش برای پراکنده کردن آنها در سراسر کتاب درسی و افزودن طیف وسیعتری از تمرینها با اجازه دادن به دانشآموزان برای کشف الگوها بهجای ارائه صرفاً در جعبههای دستور زبان، ارزشمند خواهد بود. در نتیجه، برای کاهش ناامیدی فراگیران و بهبود درک و استفاده آنها از افعال عبارتی، باید از رویکردهای آموزشی مناسب و توسعه مطالب استفاده شود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
کتاب های درسی (آموزش زبان انگلیسی), یادگیری زبان, افعال عبارتی, مدرسه متوسطه, کتاب درسی | ||
مراجع | ||
Alejo-Gonzáles, R., Piquer-Píriz, A.M., & Reveriego-Sierra, G. (2010). Phrasal verbs in EFL coursebooks. In S. De Knop, F. Boers & A. De Rycker (Eds.), Fostering language teaching efficiency through cognitive linguistics (pp. 59-78). Mouton de Gruyter.
Bolinger, D. (1971). The phrasal verb in English. Cambridge. Harvard University Press.
Celce-Murcia, M., & Larsen-Freeman, D. (1999). The grammar book: An ESL/EFL teacher's course. H & H Publishers.
Darwin, C. M., & Gray, L. S. (1999). Going after the phrasal verb: An alternative approach to classification. TESOL Quarterly, 33(1), 65-83. https://doi.org/10.2307/3588191
Gardner, D., Davies, M., (2007). Pointing out frequent phrasal verbs: A corpus-based analysis. TESOL Quarterly, 41(2), 339–359.
Garnier, M., & N. Schmitt. N. (2014). The PHaVE list: A pedagogical list of phrasal verbs and their most frequent meaning senses. Language Teaching Research, 19(6), 645–666. https://doi.org/10.1177/1362168814559798
Ghandi, M., Maghsoudi, M. (2020). The effects of horizontal and vertical axes on Iranian EFL learners’ vocabulary learning regarding the cognitive domain levels. Journal of Language Horizons, Alzahra University, 4(1), 127-147.
Gouverneur, C. (2008). The phraseological patterns of high-frequency verbs in advanced English for general purposes: A corpus-driven approach to EFL textbook analysis. In Meunier, F. & Granger, S. (Eds.), Phraseology in foreign language learning and teaching (223-243). John Benjamins Publishing Company.
Hashemnezhad, H., & Maftoon, P. (2011). An evaluation of English language grammar for college students 1&2: An EAP coursebook evaluation. English Language Research Journal, 12(5), 190-221. https://doi.org/10.5539/ IJEL.V1N2P106
Imorse, V. (2013). Phrasal verbs: A problem for ESL/EFL learners and suggested solution, English Language Research Journal, 16(3), 147-162.
Kamarudin, R., & Zamin, A.A.M. (2018). The descriptions of phrasal verbs in language reference materials. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 13(2), 2540278. https://do.org/: 10.7575/aiac.ijalel.v.7n.6p.158
Karami, H., Esrafili, M. (2021). The impact of task type and involvement load index on Iranian EFL learners’ incidental vocabulary learning and retention. Journal of LanguageHorizons, Alzahra University, 5(1), 251-266.
ttps://doi.org/10.22051/LGHOR.2020.31501.1311
Karamouzian, F. T. (2010). A post-use evaluation of current reading comprehension textbooks used in TEFL programs. The Iranian EFL Journal, 6(4), 24-62.
Koprowski, M. (2005). Investigating the usefulness of lexical phrases in contemporary coursebooks. ELT Journal, 59(4), 322-332. https://doi.org/10.1093/elt/cci061
Lewis, M. (1993). The lexical approach. Language Teaching Publications.
Liu, D. (2011). The most frequently used English phrasal verbs in American and British English: A multicorpus examination. TESOL Quarterly, 45(1), 661-688. https://doi.org/10.5054/tq.2011.247707
McPartland, P. (1983). The acquisition of phrasal verbs by non-native speakers of English. CUNY Forum, 14(2), 150-156.
Nemati, A. (2009). Memory vocabulary learning strategies and long-term retention. International Journal of Vocational and Technical Education, 1(2), 14-24.
https://doi.org/10.4314/MARANG.V20I1.56821
Rahimpour, M. & Hashemi, R. (2011). Textbook selection and evaluation in EFL context. World Journal of Education, 1(2), 62-68. https://doi.org/10.5430/wje.v1n2p62
Siyanova, A., & Schmitt, N. (2007). Native and non-native use of multi-word vs. one-word verbs. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 45, 119-139. https://doi.org/10.1515/IRAL.2007.005
Tomková, G. (2013). Teaching English language and literature for secondary schools. Unpublished Masters’ thesis, Masaryk University, Czech Republic
Trask, R. L. (1993). A dictionary of grammatical terms in linguistics. Routhledge.
Zarifi, A., Mukundan, J. (2013). The selection and presentation of the phrasal verbs in ESL textbooks. Journal of Theory and Practice in Language Studies, 3(5), 1821-1829. https:doi.org/:10.4304/tpls.3.10.1821-1829
Zarifi, A., & Mukundan, J. (2014). Creativity and unnaturalness in the use of phrasal verbs in ESL learner language. The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 20(3), 51-62. https://doi. org/10.17576/3L-2014-2003-05
Zohrabi, M. & Sabouri, H. (2012). An assessment of strengths and weaknesses of Iranian first year high school English coursebook using evaluation checklist. English Language and Literature Studies, 2(2), 213-222. https://doi.org/10.5539/ells.v2n2p89
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |