
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,485 |
نرخ شکنی حق الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین: پیامدها و اهمیت صاحبکار | ||
حسابداری و منافع اجتماعی | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 54، آذر 1403، صفحه 263-292 اصل مقاله (457.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jaasci.2024.46874.1851 | ||
نویسندگان | ||
محسن رشیدی* 1؛ شکوفه حاجی زاده2 | ||
1دانشیار، حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی نرخشکنی حقالزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین، پیامدها و نقش اهمیت صاحبکار در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. منظور از نرخشکنی، ارایه پیشنهاد قیمت حسابرسی کمتر از نرخ استاندارد محاسبه شده مطابق با مدل حقالزحمه حسابرسی است. روش: دادههای مربوط به 95 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 تا 1400 استخراج و از مدل رگرسیونی دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است. یافتهها: براساس نتایج پژوهش، اهمیت صاحبکار بر نرخشکنی حقالزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین، تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نتایج نشان میدهد که اندازه موسسه حسابرسی بر ارتباط بین اهمیت صاحبکار و نرخشکنی حقالزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین تاثیر دارد. از طرفی، تاثیر مستقیم نرخشکنی حقالزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین بر تغییر حقالزحمه حسابرسی در سالهای بعدی حسابرسی صاحبکار، رد نشده است. در نهایت، نتایج پژوهش نشان داد که نرخشکنی حقالزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین تاثیر معنادار و مثبتی بر کیفیت حسابرسی در سالهای آتی دارد. نتیجهگیری: نرخشکنی حقالزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین انگیزهای قوی برای حفظ صاحبکار در سالهای بعدی است تا از این طریق جریان درآمد پایدار آتی را به منظور جبران حقالزحمههای سالهای اولیه نگهداری کند. دانشافزایی: بر اساس نتایج این پژوهش، صاحبکاران میتوانند با پیشبینی روند کاهشی حقالزحمه حسابرسی، قدرت چانهزنی خود را افزایش دهند. همچنین، حسابرسان میبایستی نسبت به کیفیت حسابرسی برنامهریزی لازم را داشته باشند زیرا، ممکن است فرصتی برای کنترل قدرت چانهزنی صاحبکار فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمیت صاحبکار؛ نرخشکنی در حسابرسی نخستین؛ حقالزحمه حسابرسی؛ کیفیت حسابرسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Lowballing of audit fees: the consequences and importance of the client | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen rashidi1؛ shokufeh hajizadeh2 | ||
1Department of Accounting, Faculty of Management and Economic, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
2M.Sc. Department of Accounting, Faculty of Management and Economic, Lorestan University, Khorramabad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Today, due to the globalization of the service market, all companies are trying to increase their share in this market. In order to achieve this goal, in addition to high quality, they should also consider reducing the price. Audit institutions are not exempt from this and must compete with each other to stay in this market. Therefore, other audit firms to compete with large audit firms should be able to provide high-quality services at a lower cost and more appropriate audit fees. Because, large audit institutions have more reputation, which is considered a credit for their audit report. The purpose of this research is to examine the role of credit and the importance of the client in lowballing of audit fees in TSE companies. Method: The purpose of this study is descriptive and based on the nature and method of correlation. Considering that this research can be used in the decision making process of investors, the type of applied research is considered. In this research, library method has been used to collect data and information. Then, for collecting the research data, compact discs, visual and statistical archives of the Tehran Stock Exchange, the official website of Tehran Stock Exchange and other related online databases have been used. The data related to 95 TSE companies the between 2010 and 2020 were extracted and the combined data regression model was used to test the research hypotheses. Findings: Based on the results of the research, the first hypothesis of the research based on the fact that there is a significant relationship between the client's credit and the lowballing of the audit fee has been confirmed. In the second hypothesis, the effect of the size of the audit firm on the relationship between the credit of the client and the lowballing of the audit fee has become significant. In the third hypothesis of the research, the effect of lowballing of the audit fee on the change of the audit fee in the following years of the audit of the client has become significant. Finally, the fourth research hypothesis showed that lowballing the audit fee has a significant impact on audit quality in the following years of the audit. Conclusion: If the clients consider the increase in the audit fee as an increase in audit quality, they may show less resistance to the fee increase than expected, and when the decrease in the fee is appropriate, the demand of the clients to reduce the fee will be less than expected. The lowballing of the audit fee is a strong incentive to keep the client in the following years, in order to maintain the future stable income flow in order to compensate the fees of the early years. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Audit fee, Audit quality, Importance of the client, Lowballing | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسناد، فاطمه؛ داغانی، رضا و یوسفی زاده، سحر. (1401). تأثیر ارتباطات اجتماعی حسابرسان بر کیفیت حسابرسی. تحقیقات حسابداری و حسابرسیdoi: 10.22034/iaar.2022.313812.1464
رشیدی، محسن. (1393). بررسی چسبندگی حقالزحمه حسابرسی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 21(4)، 448-431.
رشیدی، محسن. (1400). نقش نقض قراردادهای بدهی بر ریسکپذیری و پاداش پرداختی به مدیران بر مبنای وضعیت اعتباری. راهبرد مدیریت مالی، 33(9)، 155-135.
رشیدی، محسن و ابراهیمی، ابراهیم. (1400). نقش توانایی مدیران و هموارسازی سودهای تقسیمی در تغییر محتوای اطلاعاتی سودهای جاری. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 27(4)،603-581.
سرلک، نرگس، جودکی چگنی، زهرا، حیدری سورشجانی، زهرا. (1399). رابطه تخفیف حقالزحمه حسابرسی با خطای حسابرسی و کیفیت سود در وضعیت رکود اقتصادی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 27(3), 380-360.
عابدی صدقیانی، بابک؛ واعظ، سید علی؛ مظاهری، اسماعیل و انواری، ابراهیم. (1400). بررسی رابطه بین کاهش حقالزحمه حسابرسی در دوران بحران اقتصادی با کیفیت اطلاعات حسابداری. فصلنامه حسابداری مالی، 21(84)، 493-470.
علوی طبری، سید حسین؛ عارف منش، زهره. (1393). تخصص صنعت حسابرس و پیامدهای حسابرسی. حسابداری و منافع اجتماعی, 4(1), 21-45.
عزیزخانی، مسعود و آقابیگی، زینب. (1392). بررسی حق الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین و سنوات آینده دوره تصدی حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. دانش حسابداری، 4(15)، 105-127.
عزیزخانی، مسعود؛ داغانی، رضا و احمدیان، مژگان. (1395). تاثیر سیاست چرخش اجباری حسابرس بر حق الزحمه حسابرسی, شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابرسی، 16(64 )، 43-62.
صالحی، تابنده؛ ناظمی، امین و نمازی، نویدرضا. (1401). تدوین الگوی کاهش نرخ شکنی در حسابرسی نخستین با استفاده از روش نظریه پردازی زمینهای. تحقیقات حسابداری و حسابرسی (تحقیقات حسابداری)، 14(54 )، 21-38.
صالحی، تابنده و ناظمی، امین. (1400). تاثیر پدیده نفرین برنده در نرخ شکنی بر تلاش حسابرس در انجام وظایف حسابرسی با استفاده از نظریه بازی ها. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 28(3 )، 460-486.
مران جوری، مهدی. (1399). شناسایی و رتبهبندی استراتژیهای بازاریابی در حرفه حسابرسی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی, 27(1), 114-131.
میردریکوندی، محمد؛ طاهری نیا، مسعود. (1400). بررسی نقش تعدیلکنندگی مسئولیت اجتماعی شرکت بر رابطه بین ضمانت وام بانکی و حقالزحمه حسابرس. حسابداری و منافع اجتماعی, 11(3), 89-106.
نیکبخت، محمدرضا و مهربانی، حسین. (1385). بررسی اثر خدمات و میزان حقالزحمه های غیر حسابرسی موسسات حسابداری بر استقلال حسابرس. بررسی های حسابداری و حسابرسی،13(44)، 147-129.
وقفی، سیدحسام؛ کامران راد، صدیقه و برسلانی، سکینه. (1401). تأثیر تخفیف حق الزحمه حسابرسی بر جبران آن و کیفیت اطلاعات حسابداری با تأکید بر نقش تخصص حسابرس. (پژوهش های حسابرسی) پژوهشهای حسابرسی حرفه ای، 3(9 )، 44-70.
Abedi Sadaghiani. B; Vaez. S. A; Mazaheri. E; Anvari. E. (2021). The relation between audit fee cuts during the economic crisis and audit quality. 21(84), 470-493. (In Persian) Alavi Tabari, S. H; & Arefmanesh, Z. (2014). Audit Firm Industry Specialization and Audit Outcomes. Journal of Accounting and Social Interests, 4(1), 21-45. (In Persian) Alzoubi, E. (2018). Audit quality, debt financing, and earnings management: Evidence from Jordan. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 30, 69–84 Alrashidi, R; Baboukardos; Arun, T. (2021). Audit fees, non-audit fees and access to finance: Evidence from India, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, Volume 43, 1003-97. Antle, R, Demski, J.S. (1991). Contracting frictions, regulation, and the structure of CPA Firms. J. Acc. Re, (Supplement), 1-24. Antle, R; Gordon, E; Narayanamoorthy, G; Zhou, L. (2006). The joint determination of audit fees, non-audit fees, and abnormal accruals. Rev. Quant. Financ. Acc. 27(3). 235-266. Asnaashari, H. and Safarzadeh, M.H. (2023), "An investigation of the Iranian audit firms’ transparency: evidence from an Islamic context", Journal of Islamic Accounting and Business Research, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JIABR-01-2023-0003 Ball, R. (2009). Market and political/regulatory perspectives on the recent accounting scandals. J. Acc. Res, 47(2). 277-323. Blay, A. D; & Geiger, M. A. (2013). Auditor fees and auditor independence: Evidence from going Concern Reporting Decisions. Contemporary Accounting Research. 30: 579-606. Chen, S; Sun, S.Y.J; Wu, D; (2010). Client importance, institutional improvements, and audit quality in china: an office and individual auditor level analysis. Acc. Rev. 85 (1), 127–158. Chi, W; Douthett Jr; E. B; Lisic, L. L. (2012). Client importance and audit partner independence. J. Account. Public Policy. 31(3). 320-336. Cho, Myojung. Soo, Young Kwon. Krishnan, Gopal V. (2020). Audit fee lowballing: Determinants, recovery, and future audit quality. Journal of Accounting and Public Policy, 40(4). 1067-87. Choi, J.-H; J.-B. Kim, X. Liu, and D. A. Simunic. (2008). Audit pricing, legal liability regimes, and Big 4 premiums: Theory and cross-country evidence. Contemporary Accounting Research. 25(1). 55-99. Craswell A; Francis, J. & Taylor, S. (1995). Auditor brand name reputation and industry specialization. Journal of Accounting and Economics. 20(3). 297-322. DeAngelo, L. (1981). Auditor independence, ‘lowballing’, and disclosure regulation. J. Acc. Econ, 3, 113-127. DeFond, M; Zhang, J. (2014). A review of archival audit research. J. Acc. Econ, 58(2-3). 275-326. Deis, D; Giroux, G. (1996). The effect of auditor changes on audit fees, audit hours, and audit quality. J. Acc. Public Policy. 15(1). 55-76. Desir, R; Casterella, J.R; Kokina, J. (2014). A reexamination of audit fees for initial audit engagements in the Post-SOX. Period. Audit: A J. Pract. Theory. 33(2). 59-78. Dopuch, N; King, R.R. (1991). The impact of mas on auditors’ independence: an experimental markets study. J. Acc. Res. (Supplement), 60-98. Dye, R. (1991). Informationally motivated auditor replacement. J. Acc. Econ, 14(4). 347-374. Ettredge, M; Greenberg, R. (1990). Determinants of fee cutting on initial audit engagements. J. Acc. Res. 28(1). 198-210. Ferguson, A; Lennox, C. & Taylor, S. (2005). Audit Fee Rigidities in the Presence of Market Frictions: Evidence and Explanations. Working paper, University of New South Wales. Francis, J; LaFond, R; Olsson, P; & Schipper, K. (2005). The market pricing of accruals quality. Journal of Accounting and Economics, 39(2), 295–327. Francis, J. R. & Simon, D.T. (1987). A test of audit pricing in the small-client segment of the U.S audit market. The Accounting Review. 62(1). 145-157. Francis, J. R; P. N. Michas, and S. E. Seavey. (2013). Does audit market concentration harm the quality of audited earnings? Evidence from audit markets in 42 countries. Contemporary Accounting Research. 30(1), 325- 355. Tsipouridou, M; & Spathis, C. (2012). Earnings management and the role of auditors in an unusual IFRS context: The case of Greece. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 21(1), 62–78. Choi, W. W; Lee, H. Y; & Jun, B. W. (2009). The provision of tax services by incumbent auditors and earnings management: Evidence from Korea. Journal of International Financial Management and Accounting, 20(1), 79–103 Ghosh, A; Pawlewicz, R. (2009). The impact of regulation on auditor fees: evidence from the Sarbanes-Oxley Act. Audit: A J. Pract. Theory. 23(2). 67-78. Gist, W. (1992). “Explaining variability in external audit fees”. Accounting & Business Research. 23(22). 74-79. Government Accountability Office (GAO). (2008). Audits of public companies. Continued concentration in audit market for large public companies does not call for immediate action. Gregory, A; Collier, P. (1996). Audit fees and auditor change: An investigation of the persistence of fee reduction by type of change. J. Bus. Finance Acc. 23(1). 13-28. Gul, F.A; Fung, S.Y.K; Jaggi, B.L. (2009). Earnings quality: Some evidence on the role of auditor tenure and auditors’ industry expertise. J. Acc. Econ. 47(3). 265-287. Huang, H; Raghunandan, K; Rama, D. (2009). Audit fees for initial audit engagements before and after SOX. Audit: A J. Pract. Theory. 28(1). 171-190. Hoitas, R, Markelevich. & Barragato, C. A. (2007). Auditor fees and audit quality. Managerial Auditing Journal, 22, 761-786. Hay, D. C; Knechel, W. R; & Wong, N. (2006). Audit fees: A meta‐analysis of the effect of supply and demand attributes. Contemporary accounting research, 23(1), 141-191. Hohenfels, D; & Quick, R. (2020). Non-audit services and audit quality: evidence from Germany. Review of Managerial Science, 14(5), 959-1007. Li, C. (2009). Does client importance affect auditor independence at the office level? Empirical evidence from going-concern opinions. Contemp. Acc. Res. 26(1). 201-230.
Mahdavi, G; & Daryaei, A. A. (2016). Attitude toward auditing, marketing and corporate governance (An examination based in Parsons’ social action theory). International Journal of Corporate Social Responsibility, 1(1), 1- 16. Maranjory, M. (2020). Identifying and Ranking the Marketing Strategies in Auditing Profession. Accounting and Auditing Review, 27(1), 114-131. (In Persian) Minnis, M; & Shroff, N. (2017). Why regulate private firm disclosure and auditing? Accounting and Business Research, 47(5), 473–502. Mirdrikvandi, M; & taherinia, M. (2021). The Moderating Role of Corporate Social Responsibility on the Relationship between Bank Loan Guarantee and Audit Fees. Journal of Accounting and Social Interests, 11(3), 89-106. (In Persian) Nikbakht. M. R; Mehrabani. H. (2006). The Effect of Non-Audit Services & non-Audit Fees of Audit Firms on Auditors Independence. Accounting and Auditing Review. 13(44), 129-147. (In Persian) Rashidi Baqhi. M. (2015). Review Audit Fee Stickiness. Accounting and Auditing Review. 21(4), 431-448. (In Persian) Rashidi Baqhi. M. (2020). Role of Contractual Obligations Violations on Risk Appetite and CEO Compensation Based on Credit Status. Journal of Financial Management Strategy. 33(9), 135-155. (In Persian) Rashidi. M. Ebrahimi. E. (2021). The Role of Managers' Ability and Smoothing Dividends in Changing the Information Content of Current Earnings. Accounting and Auditing Review. 27(4), 581-603. Sajadi, S. & Zarei, R (2006.). The effect of audit firm and client characteristics on audit fees, The Iranian Accounting and Auditing Review, 14(3), 67-90. (In Persian) Shapiro, C. (1983). Premiums for high quality products as returns to reputations Quarterly Journal of Economics. 98(4). 659-679. Simon, D.T; Francis, J.R. (1988). The effects of auditor change on audit fees: tests of price cutting and price recovery. Acc. Rev. 63(2). 255-269. Stanley, J.D; Brandon, D.M; McMillan, J.J. (2015). Does lowballing impair audit quality? Evidence from client accruals surrounding analyst forecasts. J. Acc. Public Policy. 34(6). 625-645. Vaez, S; Ramazan Ahmadi, M. & Rashidi Baqhi, M. (2013). Impact of audit quality on audit fee in listed companies, financial accounting science. 3(1). 92-114. (in Persian). Vanstraelen, A; & Schelleman, C. (2017). Auditing private companies: What do we know? Accounting and Business Research, 47(5), 565–584 Iatridis, G. E. (2013). Environmental disclosure quality: Evidence on environmental performance, corporate governance and value relevance. Emerging Markets Review, 14(1), 55–75 Walker, M. (2003). Principal/agency theory when some agents are trustworthy. Accounting and Finance Working Paper. Manchester: Manchester Business School, Manchester University. Wooten. Thomas C. (2003). “Research about Audit Quality “. The CPA Journal. Jauuary 2003, published in 2011. Sarlak. S; Joudaki Chegeni. Z; & Heidari Surshjani. Z. (2020). The Relationship between Audit Fee Discount and Audit Error and Earnings Quality in Times of Recession. Accounting and Auditing Review. Vol. 27, No.3, pp. 360 – 380. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 438 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |