
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,824 |
چالشها و نیازهای پیش روی دانشجویان در حوزه فرزندآوری | ||
مطالعات زن و خانواده | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 34، مهر 1403، صفحه 93-134 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwfs.2024.44902.3019 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ملک خانی* 1؛ فاطمه بیدکی2؛ زهرا ملک خانی3 | ||
1علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران | ||
2بیوتکنولوژی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
3حکمرانی جمعیت و خانواده دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
با توجه به تطبیق سن باروری با سن تحصیل و افول آن پس از اتمام تحصیلات عالیه، نیاز است به فرزندآوری دانشجویان در حین تحصیل توجه ویژهای صورت بگیرد. این مقاله بهطور خاص بر نگرشها و چالشهای دانشجویان نسبت به مسئله فرزندآوری متمرکز است. گردآوری دادهها طی دو مرحله انجام شد؛ در مرحله اول با ۱۵ دانشجو مصاحبه عمیق نیمه ساختیافته انجام گرفت. در مرحله بعد با استفاده از یافتههای اولیه سؤالات جدیدی تدوین و در قالب پرسشنامه الکترونیک در فضای مجازی (گروههای دانشگاهی) منتشر شد و ۶۰ پاسخ معتبر دریافت شد. دادهها بر مبنای الگوی تحلیل مضمون آترید استرلینگ در یک فرآیند رفت و برگشتی کدگذاری شدند. درروند تحلیل ۷۵ مضمون پایهای، ۸ مضمون سازمان دهنده و ۲ مضمون فراگیر شناسایی شدند. مضامین فراگیر «ضرورت فرزند آوری از نگاه دانشجویان» و «موانع و نیازهای دانشجویان درزمینهٔ فرزند آوری» هستند. ذیل مضمون اول چهار مضمون سازمان دهندهی«انگیزههای فردی»، «انگیزههای خانوادگی»، «انگیزههای اجتماعی» و «انگیزههای دینی» و ذیل مفهوم دوم، پنج مضمون سازمان دهندهی «نیازهای اقتصادی»، «نیازهای فرهنگی»، « نیازهای روانی»، «نیازهای حوزه سلامت» و «نیازهای تسهیلاتی- حمایتی» قرار دارد. درنهایت با مرور سیاستها و قوانین موجود و استفاده از تجربه دانشگاههای دوستدار خانواده در جهان راهکارهایی برای ارتقاء وضعیت فرزندآوری در این قشر ارائه شد. | ||
تازه های تحقیق | ||
مضامین فراگیر «ضرورت فرزند آوری از نگاه دانشجویان» و «موانع و نیازهای دانشجویان درزمینهٔ فرزند آوری» هستند. ذیل مضمون نخست ۴ مضمون سازماندهنده «انگیزههای فردی»، «انگیزههای خانوادگی»، «انگیزههای اجتماعی» و «انگیزههای دینی» و ذیل مفهوم دوم، ۵ مضمون سازماندهنده «نیازهای اقتصادی»، «نیازهای فرهنگی»، « نیازهای روانی»، «نیازهای حوزه سلامت» و «نیازهای تسهیلاتی- حمایتی» قرار دارد. درنهایت با مرور سیاستها و قوانین موجود و استفاده از تجربه دانشگاههای دوستدار خانواده در جهان راهکارهایی برای ارتقاء وضعیت فرزندآوری در این قشر ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجو؛ فرزندآوری؛ چالشها؛ موانع؛ دانشگاه دوستدار خانواده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges and needs facing students in the field of childbearing | ||
نویسندگان [English] | ||
Fateme Malekkhani1؛ Fatemeh Bidaki2؛ Zahra Malekkhani3 | ||
1Faculty of social sciences, University of Tehran, Tehran | ||
2MS student of agricultural biotechnology, University of Tarbiat Modares, Tehran | ||
3Population and family governance University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Considering the matching of reproductive age with the age of education and its decline after the completion of higher education, there is a need to pay special attention to having children while studying. This article specifically focuses on the attitudes and challenges of students towards the issue of having children. Data collection was done in two stages; In the first stage, an in-depth semi-structured interview was conducted with 15 students. In the next step, using the initial findings, new questions were formulated and published in the form of an electronic questionnaire in the virtual space (university groups) and 60 valid answers were received. The data were coded based on Atreid Stirling's thematic analysis model in an iterative process. In the process of analysis, 75 basic themes, 8 organizing themes and 2 inclusive themes were identified. The overarching themes are "necessity of having children from the perspective of students" and "obstacles and needs of students in the field of having children". Under the first theme, four organizing themes are "individual motivations", "family motivations", "social motivations" and "religious motivations", and under the second concept, five organizing themes are "economic needs", "cultural needs", "psychological needs", There are "needs in the field of health" and "facilitation-support needs". Finally, by reviewing the existing policies and laws and using the experience of family-friendly universities in the world, solutions were presented to improve the status of having children in this group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Student, childbearing, challenges, obstacles, family friendly university | ||
مراجع | ||
اکبری, سپیده, شعاع کاظمی, مهرانگیز. (1401). چالش های فرزندآوری در زنان تحصیلکرده دارای سه فرزند و بیشتر و راهبردهای ترغیبی. مطالعات زن و خانواده, 10(4), 81-103. doi: 10.22051/jwfs.2023.38895.2813 [لینک]
باقری، شهلا، مداحی، جواد، لطفی خاچکی، طاهره. (1398). برساخت معنایی تأخیر سن ازدواج بر اساس نظریهی زمینهای (مطالعهی موردی: دانشجویان دختر شهر مشهد. نشریه زن در توسعه و سیاست، 63. 43-69.doi: 10.22059/jwdp.2019.262156.1007456. [لینک]
بانکی پور فرد، امیرحسین، کلانتری، مهدی، مسعودی نیا، زهرا، (1390). درآمدی بر آمار ازدواج جوانان در ایران، نشریه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 15(3). 26-47. [لینک]
چابکی، امالبنین، (1395). روایت دختران 45 سال به بالای شهر تهران از علل تجرد قطعی، نشریه مطالعات اجتماعی ایران. 10(2) [لینک]
حاجیان، بهجت، مکتوبیان، مریم، (1394). تجربهی زیستهی زنان از فرزندآوری: مطالعه زنان متأهل شاغل و با تحصیلات دانشگاهی شهر اصفهان، نشریه جمعیت، شماره 91 و 92 (د). 11-3 [لینک]
حسنی، محمدرضا، (1392). بررسی آثار و پیامدهای رشد سریع جمعیت بر «مضیقه ازدواج» و تجرد دختران (تحلیلی بر تجرد قطعی دختران بهمثابه یک مسئلۀ اجتماعی: چالشها و راهکارها، نشریه معرفت، 189. 117-1 [لینک]
عابدی جعفری، حسن. تسلیمی، محمد سعید. فقیهی، ابوالحسن. شیخزاده، محمد (1390) تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، نشریه اندیشه مدیریت راهبردی، 151-198. Doi: 10.30497/SMT.2011.163 [لینک]
قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ برگرفته از https://rc.majlis.ir. [لینک]
کاوه فیروز، زینب؛ کاظمی پور، شهلا؛ رنجبر، مرتضی. (1393). تعیینکنندههای اجتماعی جمعیتی افزایش سن ازدواج (دانشجویان زن تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران. نشریه زن در توسعه و سیاست. 46. 449-4.doi:10.22059/jwdp.2014.53693 [لینک]
کرسول، جان دبلیو. (۱۳۹۱). طرح پژوهش: (رویکردهای کمی، کیفی و شیوه ترکیبی). ترجمه: حسن داناییفرد، علی صالحی. نشر کتاب مهربان.
گرایلی، محمدباقر؛ پناهی، محمد اخلاق. (1395). افزایش سّن ازدواج زنان، علل و پیامدها. نشریه پژوهشهای نوین در گستره تاریخ، فرهنگ و تمدن شیعه. 6. 88-100 [لینک]
گفتوگو با پروفسور داریوش فرهود - بخش سوم: فرار مغزها یا فرار ژنها؟. (1400، 1 دی). برگرفته از https://isna.ir/ [لینک]
میر معزی، سید حسین. (۱۳۸۳). هزینه فرصت سرمایهگذاری در اقتصاد اسلامی. فصلنامه اقتصاد اسلامی، 4(16)، 75. [لینک]
هرمزی، حسین. (1395، 10 مرداد). اختلاف معنادار تعداد دانشگاهها در ایران و جهان. برگرفته از https://isna.ir/ [لینک]
Reference
Abedi Jafari, H. Taslimi, M. Faghihi, A. & Shekhzadeh, M. (2012). Thematic Analysis and Thematic Networks: A Simple and Efficient Method for Exploring Patterns Embedded in Qualitative Data Municipalities), Sterategic Management Thought, 5(2), 151. Doi: 10.30497/SMT.2011.163 (text in persian) [Link]
Akbari, S & Shua Kazemi, M. (2022). Childbearing challenges in educated women with three or more children and persuasive strategies. Women and Family Studies, 10(4), 81-103. doi: 10.22051/jwfs.2023.38895.2813 [link]
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. doi: 10.1177/146879410100100307 [Link]
Bagavos, C., & Tragiki, A. (2017). The compositional effects of education and employment on Greek male and female fertility rates during 2000–2014. Demographic Research, 36, 1435-1452. DOI: 10.4054/DemRes.2017.36.47 [Link]
Bagheri, Sh. Maddahi, J. & Lotfi Khachaki, T. (2019). Semantic Structuralism Delayed Marriage Age Based on Grounded Theory: Student Students in Mashhad Girl, Women in Development and Politics, 17(1), 43-69. magiran.com/p2002474 (text in persian) [Link]
Bankipour Fard, A. Kalantari, M. & Masoudinia, M. (2011). The Rate of Marriage Among Youth in Iran, Irainian Journal of The Knowledge Studies in The Islamic University, 15(3), 26. magiran.com/p929036 . (text in persian) [Link]
Brand, J. E., & Davis, D. (2011). The impact of college education on fertility: Evidence for heterogeneous effects. Demography, 48(3), 863-887. doi: 10.1007/s13524-011-0034-3 [Link]
Brüderl, J., & Diekmann, A. (1997). Education and Marriage. A comparative study. Unveröffentlichtes Arbeitspaier. [Link]
BYU supports young parents with new family-friendly study room. (2017, October 4). from https://universe.byu.edu/2017/10/04/byu-supports-young-parents-with-new-family-friendly-study-room/
Chaboki, O. (2016). Causes of girl's Spinster in Tehran, Journal of Iranian Social Studies, 10(2), 102-123. magiran.com/p1855492 (text in persian) [Link]
Chaudhury, R. H. (1984). The influence of female education, labor force participation, and age at marriage on fertility behavior in Bangladesh. Social Biology, 31(1-2), 59-74. DOI: 10.1080/19485565.1984.9988562 [Link]
Ciccolella, F. (2019). Thanks to education, global fertility could fall faster than expected. from https://www.economist.com/international/2019/02/02/thanks-to-education-global-fertility-could-fall-faster-than-expected
CohenMiller, A. S., Saburova, A., & Sagitova, R. (2018). What is a Family-Friendly University Campus? A Pilot Study to Develop Student Research and Provide Practical Results. American Journal of Qualitative Research, 2(2), 103-119 [Link]
Conversation with Professor Dariush Farhoud - Part 3: brain drain or gene drain?(1400). taken from https://isna.ir/ (text in persian) [Link]
Cornett, A. (2020). Analyzing the Relationship Between Female Education and Fertility Rate. Drake Undergraduate Social Science Journal. [Link]
Elina Pradhan. 2015. “Female education and childbearing: A closer look at the data.” World Bank Blog. http://blogs. worldbank. org/health/femaleeducation-and-childbearing-closer-look-data.
Family and Youth Protection Law, Approval date: 08/19/1400 taken from https://rc.majlis.ir (text in persian) [Link]
Götmark, F., & Andersson, M. (2020). Human fertility in relation to education, economy, religion, contraception, and family planning programs. BMC Public Health, 20(1), 1-17. DOI: 10.1186/s12889-020-8331-7 [Link]
Grayeli, M. & Akhlaq Panahi, M. (2015). Increasing the marriage age of women, causes and consequences. The journal of new researches in the field of Shiite history, culture and civilization. 6. 88-100 (text in persian) [link]
Hajian, B. & Maktobian, M. (2014). Women's lived experience of childbearing: a study of working married women with university education in Isfahan city, population Journal, numbers 91 and 92 (d). 11-3 (text in persian) [link]
Haq, I. (2018). Relationship between age at marriage, education and fertility among residence of Bangladesh. Am J Soc Sci Res, 4(2), 33-39. [Link]
Hassani. M, (2013). A Study of the Effects of Rapid Population Growth on "Marriage Shortage" and Singleness among Girls, Marifat, 22(6), 117-129. magiran.com/p1195662 (text in persian) [Link]
Hoem, J. M. (1986). The impact of education on modern family-union initiation. European Journal of Population/Revue Européenne de Démographie, 113-133. DOI:10.1007/BF01796886 [Link]
Hormazi. H. (2015). Significant difference in the number of universities in Iran and the world. taken from https://isna.ir/ (text in persian) [Link]
Hu, M., & Sun, Z. (2021). Too educated to be married? An investigation into the relationship between education and marriage in China. Journal of Family Studies, 1-19. Doi: 10.1080/13229400.2021.1927152. [Link]
Impicciatore, R., & Tomatis, F. (2020). The nexus between education and fertility in six European countries. Genus, 76(1), 1-20. DOI: 10.1186/s41118-020-00104-4 [Link]
Impicciatore, R., & Zuanna, G. D. (2017). The impact of education on fertility in Italy. Changes across cohorts and south–north differences. Quality & Quantity, 51,2317-2293.. doi: 10.1007/s11135-016-0388-0 [Link]
Ji, H., & Yan, R. (1997). A study on the reproductive health of married graduate students. Chinese journal of population science, 9(3), 171-185. [Link]
Kavefirooz, Z. Kazemipoor, Sh. & Ranjbar, M. (2014). The determinant of socio- demographic in increased of girls age at first marriage, Women in Development and Politics, 12(3), 449-468. doi:10.22059/jwdp.2014.53693 (text in persian) [Link]
Kim, J. (2016). Female education and its impact on fertility. IZA World of Labor. [Link]
Kreyenfeld, M., & Konietzka, D. (2008). Education and fertility in Germany. Demographic change in Germany: The economic and fiscal consequences, 165-187. Doi: 10.1007/978-3-540-68137-3_7 [Link]
Lam, D., Sedlacek, G., & Duryea, S. (2016). Increase in women´s education and fertility decline in Brazil. Anais, 89-118. [Link]
Mallinckrodt, B., & Leong, F. T. (1992). Social support in academic programs and family environments: Sex differences and role conflicts for graduate students. Journal of Counseling & Development, 70(6), 716-723. doi: 10.1002/j.1556-6676.1992.tb02154.x [Link]
Marini, M. M. (1978). The transition to adulthood: Sex differences in educational attainment and age at marriage. American sociological review, 483-507. Doi: 10.2307/2094774 [Link]
Martin, T. C. (1995). Women's education and fertility: results from 26 Demographic and Health Surveys. Studies in family planning, 187-202. DOI: 10.2307/2137845 [Link]
Meisenberg, G. (2008). How universal is the negative correlation between education and fertility?. Journal of Social Political and Economic Studies, 33(2), 205. [Link]
Mir Moezzi, M. (2004). The investment opportunity cost in Islamic economics, Islamic Economy, 4(16), 75. (text in persian) [Link]
Nozaki, Y. (2017). The effects of higher education on childrearing fertility behavior in Japan. International Journal of Social Economics, 44(5), 653-669 [Link]
Rajabi, A. (2007). marriage age; Factors of increase and its reduction strategies, Marafet Journal, 112. 143-154 (text in persian) [Link]
Requena, M., & Salazar, L. (2014). Education, marriage, and fertility: The Spanish case. Journal of Family History, 39(3), 283-302. doi: 10.1177/0363199014527592 [Link]
Rindfuss, R. R., Bumpass, L., & St. John, C. (1980). Education and fertility: Implications for the roles women occupy. American sociological review, 431-447. doi: 10.2307/2095176 [Link]
Rindfuss, R. R., Morgan, S. P., & Offutt, K. (1996). Education and the changing age pattern of American fertility: 1963–1989. Demography, 33(3), 277-290. doi: 10.2307/2061761 [Link]
Rowe, D. C., Jacobson, K. C., & Van den Oord, E. J. (1999). Genetic and environmental influences on vocabulary IQ: Parental education level as moderator. Child development, 70(5), 1151-1162. DOI: 10.1111/1467-8624.00084 [Link]
Safiri. Kh, (2007). Women and university education. Journal of social issues of Iran. 15(56-57).1-97 (text in persian) [Link]
Shen, D. (2018). Better Educated, Fewer Divorces: The Impact of College Education Quality on Marriage Outcomes (No. 94198). University Library of Munich, Germany. [Link].
Susan Ullas, s. (2013). Wives get clubby on B-school campuses. from https://timesofindia.indiatimes.com/
The Decline in Fertility: The Role of Marriage and Education. (2022,July 8). from https://budgetmodel.wharton.upenn.edu/issues/2022/7/8/decline-in-fertility-the-role-of-marriage-and-education
Vikram, K. (2023). Modern Marriage in a Traditional Society: The Influence of College Education on Marriage in India. Journal of Family Issues. doi: 10.1177/0192513X231155591 [Link]
Weinberger, M. B. (1987). The relationship between women's ed».ucation and fertility: selected findings from the world fertility surveys. International Family Planning Perspectives, 13(2), 35–46. doi:10.2307/2947826 [Link]
World Fertility Surveys. International Family Planning Perspectives,35-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 355 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |