
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,026 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,439 |
اثربخشی آموزش بازیهای نمادین بر نظریة ذهن و شناسایی هیجان چهره کودکان مبتلا به اختلال زبان تکاملی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 20، شماره 4 - شماره پیاپی 74، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2024.47159.3923 | ||
نویسندگان | ||
سوسن علیزاده فرد* 1؛ نسترن قادرنیا2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش بازیهای نمادین، بر ارتقای نظریه ذهن و شناسایی هیجان چهره در کودکان مبتلا به اختلال زبان تکاملی انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون، و گروه گواه بود. جامعه آماری را تمامی کودکان مبتلا به اختلال زبان تکاملی 5 تا 7 سال مراجعه کننده به مراکز خصوصی گفتاردرمانی مشهد تشکیل میداد که تعداد 30 کودک براساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب و پس از همتاسازی، به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برنامه آموزش بازی نمادین در 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. جهت جمعآوری دادهها از آزمونهای نظریه ذهن و شناسایی هیجان چهره کودکان استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه در متغیرهای شناسایی هیجان چهره (01/0p<)، و نظریه ذهن سطح 1 و سطح 2 (05/0p<) در مرحله پسآزمون پس از حذف اثر پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. این درحالی است که در متغیرنظریه ذهن سطح 3 تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه وجود نداشت. بر مبنای یافتههای این پژوهش پیشنهاد میگردد بازیهای نمادین جزو برنامههای آموزشی کودکان بهویژه کودکان دارای مشکلات زبانی قرار گیرد تا موجب ارتقای توانمندیهای شناخت اجتماعی آنها گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال زبان تکاملی؛ بازی نمادین؛ شناسایی هیجان چهره؛ نظریة ذهن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of teaching symbolic games on theory of mind and facial emotion recognition of children with developmental language disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Susan Alizadeh Fard1؛ Nastaran Ghadernia2 | ||
1Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Master of Cognitive Psychology, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Developmental language disorder (DLD) is a neurodevelopmental condition that causes significant problems in understanding and using spoken language. The main research purpose was to examine the effectiveness of teaching symbolic games on theory of mind and emotion recognition in children with DLD. The statistical population included children with DLD aged 5-7 years in Mashhad, among which 30 were selected and randomly divided into experimental and control groups (n=15 per group). To collect data, theory of mind and children's facial emotion recognition tests were used. Their results were analyzed using MANCOVA. The findings revealed significant differences between the groups in facial emotion recognition (p<0.01) and theory of mind levels 1 and 2 (p<0.05). It can be concluded that this intervention has increased the recognition of facial emotions and theory of mind, and has generally improved social cognition abilities in children with DLD. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Symbolic Games, Theory of Mind, Facial Emotion Recognition, Developmental Language Disorder | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |