
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 941 |
تعداد مقالات | 7,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,854,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,152,508 |
تحلیل دیداری خط کوفی و تزئینات کتیبه محرابی شکل عسکرمُکرم خوزستان | ||
جلوه هنر | ||
دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 45، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.44551.2022 | ||
نویسنده | ||
منصور کلاه کج* | ||
دانشیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
شهر تاریخی باستانی عسکر مُکرم خوزستان که بر اساس منابع مختلف از قرن سوم تا نهم هجری شهری آباد بوده، درمحدوده تلاقی دوشاخه از رودکارون و نزدیک به روستای بندقیر درمیانه جاده اهواز به شوشتر واقع شده است. بازماندههای این شهر تاریخی که وصف آن در ادامه خواهد آمد به شکل تپههای متعدد در دوسوی رودخانهی گرگر خودنمایی میکند. اخیراً در محل این شهر کتیبهای با خط کوفی تزئیندار به دست آمده که مبین وجهی دیگر از فرهنگ بصری ایرانی است. بر همین اساس، مسئله این پژوهش چیستی ساختار خط و تزئینات و عناصر نشانهای حاکم بر این کتیبه نویافته و جستجوی شواهدی برای زمان حدودی ساخت آن با توجه به دیگر کتیبههای محرابی ایران است. هدف: این پژوهش شناخت فرهنگ بصری ایرانی و بازنمایی سویههای دیگر این فرهنگ غنی است. روش این پژوهش کیفی است که با تحلیل محتوی عناصر بصری، اثر مورد بحث، نتیجه آن ارائه میشود. دادههای این مقاله از طریق مطالعات کتابخانهای و میدانی جمعآوری شده است. با در نظرگیری تقسیمبندیهای چندگانه خط کوفی و با اتکاء به تقسیمبندی دوگانه، سهلخوان و سختخوان،کتیبههای نوشتاری، براساس یافتههایاین مقاله، خط این کتیبه از نوع کوفی سختخوان با دنبالههای تزئینی از نقوش در حروف و زمینه اثر است. در این اثر حروف الفبا وابستگی چندانی به نقوش تزئینی اطراف ندارد. در قسمتهای مختلف این کتیبه نقوش در فضاهای موجود و ممکن در پیوند بصری با خط ترسیم شده و خط آن در مرز میان خط کوفی مورق (برگدار) و مزهر (گل و شکوفهدار) ارزیابی میشود. در بالای این کتیبه که به احتمال زیاد، کتیبه محرابی مزاری است؛ متمایز با سایرکتیبههای محرابی شکل، نوشتار بر عکس نوشته شده و اسماء جلاله نسبت به سایر حروف با تزئین بیشتری همراه بوده است. تمام شواهد بصری در خصوص مقطع زمانی شکلگیری این کتیبه،گواهیدهنده تعلق آن به زمانی نزدیک به قرون سوم تا ششم (ه.ق) است و نشانه تصویری چلیپای این کتیبه به سنت دیگر کتیبههای نوشتاری ایران به معنای وحدت تلقی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها : خط کوفی؛ کتیبه سنگی؛ عسکرمُکرم شوشتر؛ تزئینات؛ خوزستان؛ کتیبه محرابی | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Visual analysis of the Kufic script and decorations of the Mehrabi-shaped Askar Mukram khozestanr inscription | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansour Kolahkakj | ||
Associate Professor, Department of Graphics, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Mihrab inscriptions are one of the main elements of Islamic religious sites, including places of worship and pilgrimage. In addition to hundreds of these inscriptions from various Islamic centuries still existing in different parts of Iran, decorations combined with calligraphy, patterns, and other embellishments have been displayed based on these works, depending on the conditions of the building or the inscription itself. One of these newly discovered mihrab inscriptions that has not been studied so far is the mihrab-shaped inscription of "Askar Mukram" in Khuzestan. This city, which still has remnants along the road between Ahvaz and Shushtar, is one of the historical areas of the Khuzestan plain and part of the Miyan Ab region of Shushtar, where the Islamic army was stationed from the third century (AH). Recently, a mihrab-shaped inscription decorated with Kufic calligraphy and ornamental patterns has been found in this city, with some broken and incomplete parts. The mentioned inscription is another golden leaf of Iran's visual heritage from the post-Islamic period, probably from the third to sixth centuries (AH). The difference between this inscription and other mihrab inscriptions in Iran is that it was not attached to an architectural structure at the time of its discovery. The discovery of such artifacts in the Khuzestan region, both from the Islamic period and before Islam, has a long history. Pre-Islamic examples include the Elamite artifacts of "Arjan" and "Joubaji" in Ramhormoz. Although the mihrab shape of this inscription initially suggests its use in a mosque, shrine, or similar structure, the possibility of using this inscription for other purposes, such as tomb entrances, cannot be ruled out. Considering the above, the main issue of this research is the nature of the calligraphic structure, decorations, and semiotic elements governing this newly discovered inscription, as well as searching for evidence of its approximate construction period based on other mihrab inscriptions in Iran. There are a few studies on Askar Mukram, some of which are briefly discussed below. In the study conducted by "Ataei, Mousavi Kohpar, and Mousavi Haji” (2014) entitled "Identification of the Historical City of Askar Mukram Based on Historical and Geographical Texts", the authors discussed the identification of this city and also described some of the coins which were minted in this city and its economic and commercial importance. Further, in an article titled "Resolving the Ambiguity Surrounding the Location of the Historical City of Askar Mukram," "Morteza Ataei and Raheleh Koulabaavi" (2019) also questioned the present location of the city of Askar Mukram. Other studies conducted on Askar Mukram have been centered on the philosophical and literary trends of this city when it was at its prime, which does not relate to the subject matter of this research. Many papers have been published on the inscriptions in mosques and pilgrimage places in Iran. These inscriptions, which are carved into the architectural structures, have been done in Kufic, Thuluth, Naskh, and sometimes Nastaliq scripts. Some of these studies are discussed here. In the study by Hatami, Khazaei, and Mohammadzadeh (2023), entitled "Investigating the Calligraphic Style and Visual Arrangements of the Griouar Inscription at the Shrine of the Twelve Imams in Yazd", the authors noted that the design criteria for this inscription included avoiding word legibility, and the overemphasis on letter forms and initial dimensions. "Khazaei-Musk, Kazempour, and Sahragard" (2022) in an article titled "Letter Forms in the Stone Inscriptions of Bani Hasanwiya (330-405 AH)" stated that the script used in the studied inscriptions is decorative Kufic (muragga'), and the two-petal and three-petal patterns are the most important decorative elements combined with letter forms in these inscriptions. The last relevant works are two books by "Amir Farid" named "The Coexistence of Image and Script in Iranian Art", published in 2021, and "The Position of Inscriptions in the First Mihrabs of Iran", published in 2022. In these books, Farid has provided a detailed analysis of Iranian calligraphy, decorations, and embellishments with special reference to mihrabs, the type of scripts used, the materials used in constructing the mihrabs, and the content of the verses inscribed in forty early Islamic mihrabs. In the book titled "The Position of Inscriptions in the First Mihrabs of Iran," he categorizes the early Islamic mihrabs into five types based on the integration of calligraphy and ornaments and says that the golden age of Islamic culture and art has a sense of integration. It is also noteworthy that Farid does not include the mihrab inscription of Askar Mukram in his book. In conclusion, the purpose of this study is to investigate the visual characteristics of the Kufic script and the ornaments of the newly identified mihrab-shaped inscription from Askar Mukram, Shushtar, and to look for clues regarding the approximate construction period of the mihrab by comparing it with other mihrab inscriptions in Iran. Research Methodology The present research adopts a qualitative approach. In this process, the formal structure, calligraphy, and decorations of the Kufic inscription of Askar Mukram, Khuzestan, are redesigned based on the available images of the inscription using open-source graphic software, and its elements are visually analyzed. The sources for this research are library-based and field-based. In the field method, images of the inscription were taken, and discussions were held with relevant experts. Additionally, library resources were utilized to investigate the background and similar examples. Results The mihrab-shaped inscription of Askar Mukram, in its current condition, is limited to three parts: the frame, the spandrel, and the arched top, unlike other mihrab inscriptions in Iran that are attached to architectural structures. The calligraphy and patterns of this inscription are written in the frame and spandrel sections, and the arched top of this inscription has a pointed curve. Considering the multiple classifications of Kufic scripts, based on the binary division of legible and illegible inscriptions, the Askar Mukram inscription belongs to the decorative Kufic script with ornamental extensions of patterns, sometimes within letters and the background of the work. The alphabet of this work is dependent little on the surrounding decorative patterns. In different parts of this inscription, patterns are drawn in available and possible spaces in visual connection with the calligraphy. Regarding the classifications of inscription types based on the coexistence of patterns and calligraphy, this inscription falls into the category of patterns and calligraphy side by side (adjacent). Considering the fine line between some Kufic scripts and their coexistence with decorations, according to Grohmann's classification, the script of this inscription can be considered a combination of foliated (muragga') and floral (muzahhar) Kufic. In this inscription, the letters of the Divine Names are accompanied by more decorations compared to other letters, and the verses used in this inscription, as far as the author has studied, have not been seen in other mihrab-shaped Iranian inscriptions, except for the mihrab-shaped inscription of the Mawid bin al-Musafir shrine in the Imamzadeh Abdullah of Shushtar, which is in Naskh script. A notable aspect of the calligraphy in this inscription is the inverted writing on its top, which has rarely been seen in such inscriptions. Considering the uncertain exact date of this inscription, the evidence for its formation period is as follows. Since the peak usage of illegible (decorative) inscriptions was in the 3rd and 4th centuries (AH), it seems that the date of this inscription is after those centuries. Furthermore, considering that the verses inscribed on inscriptions sometimes indicate their period or purpose, based on the analysis of the verses on this inscription, which call for monotheism, resurrection, the impermanence of humans, and the reminder of death, one can assume that the construction time of this inscription falls between the early and middle centuries of the Islamic era. The reminder of death in the calligraphy of this inscription further strengthens the possibility that this work was associated with a tomb. The two-petal ornamental extensions and relatively simple decorations also weigh in favor of the proposed date for this inscription. Although the decorations of this inscription bring it closer to the early Islamic inscriptions, which had less ornamentation, since this is a stone inscription and the simplification of letters and calligraphy was more common in stone inscriptions due to the hardness of the material, this assumption seems questionable. Considering that the peak usage of illegible inscriptions spanned from the third and fourth centuries until the middle of the seventh century (AH), this inscription can be attributed to that period. Additionally, since the Mihrab inscriptions of Iran were all in Kufic script until the sixth century, the proposed date (third to seventh centuries) for the creation of this inscription becomes more plausible. In this inscription, the visual symbol of a chelipa (a decorative motif resembling a scorpion) is seen amidst the famous "bāzūband" (armband) pattern, of which numerous examples exist in Islamic architecture. The same pattern has been noted in the ornaments of the Ghiasiyeh Madrasah in Khargerd, which dates back to the seventh century, and in the inscriptions of the ruins of Ray. In Islamic calligraphy, this element is used for the emergence of the blessed names, remembrances, and hadiths of the divine saints, and it is understood as a sign of unity. As in other Iranian inscriptions, the principles of the calligraphy are followed to the extent of following the principles within the same inscription. That is, the calligraphy and decorations of this inscription have an internal and external visual image. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Kufic Script, Stone Inscription, Askar Mukram Shushtar, Decorations, Khuzestan, Mihrab Inscription | ||
مراجع | ||
منابع
اقتداری، احمد (1375). آثار و بناهای تاریخی خوزستان، تهران: نشر اشاره.
الهیزاده، محمدحسن، محمددوست لشکامی، کبری و نجفزاده، علی (1393). بررسی محتوایی کتیبههای مساجد خراسان در عهد تیموری، پژوهشنامه خراسان بزرگ، دوره ۵، شماره 17، 118-99.
ایمانی، علی (1386). سیرخط کوفی در ایران، تهران: انتشارات زوار.
بوذری، علی و صحراگرد، مهدی (1400). احیای خط کوفی در عصر قاجار: بررسی رساله و کتابهای کوفی زین العابدین شریف صفوی، مجله رهپویه، دوره 4 شماره۲، ۳۳-۴۵.
تفضلی، عباسعلی (1376). قبلهنمای مسجد، محراب، شماره 35 و ۳۶، 1۲۹- 144.
چهارمحالی، علی محمد (1402). مصاحبه میدانی درباره کتیبههای سنگی شوشتر با کارشناس میراث فرهنگی شوشتر ، اردیبهشت ماه ۱۴۰۲.
حاتمی، صفیه، خزائی، محمد و محمدزاده، مهدی (1402). بررسی اسلوب خط و تمهیدات بصری کتیبه گریوار بقعه دوازده امام یزد، پیکره، دوره۱۲، شماره ۳۱، ۱-۱۷. Doi: 10.22055/pyk.2023.42580.1350
حسینی، فرحناز (1394). بررسی سیر تحول منطقهای خطوط کوفی تزئینی در معماری دوران آل بویه، (پایاننامه کارشناسی ارشد پزوهش هنر)، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
خزاعی مسک، سمیه، کاظمپور، مهدی و صحراگرد، مهدی (1401). فرم حروف در کتیبههای سنگی «بنیحسنویه» (۳۳۰ ـ ۴۰۵ ه.ق)، پیکره، دوره ۱۱، شماره ۳۰، ۷۶-۹۶. Doi: 10.22055/pyk.2023.18142
دانشگرنژاد، فهمیه و طاهری، فائزه (1391). ساختار خطی نوشتارنگاری فارسی ولاتین از منظر تجسمی، مجله مطالعات تطبیقی هنر، دوره ۲، شماره ۴، ۱۲۱-۱۲۸.
شایستهفر، مهناز (1380). جایگاه قرآن، حدیث و ادعیه در کتیبههای اسلامی، مدرس علوم انسانی، شماره ۵، ۵۷-۹۴.
-صالحی، سحر و احمدپناه، سیدابوتراب (1398). مطالعه مفردات کتیبه کوفی(سوره یس) مسجدجامع شوشتر، پیکره، دوره ۸، شماره ۱۷، ۶۲-۷۴. Doi: 10.22055/pyk.2019.15422
صالحی، سحر ، شایستهفر، مهناز، احمد پناه، سید ابوتراب و خزایی, محمد . (1403). نقشۀ طراحی و کاربرد تناسبات درکتیبۀ کوفی محراب مسجد و قدمگاه تورانپشت یزد. پیکره, (), -. doi: 10.22055/pyk.2024.19772
صالحی، سحر و کلاه کج، منصور (1400). سه گانه تطبیقی کتیبههای کوفی محراب مسجد جامع شوشتر با مسجد جامع نایین و نقوش دوره ساسانی، اولین همایش ملی پژوهشهای کابردی در هنر (آموزش تا کارآفرینی)، زاهدان، ایران.https://civilica.com/doc/1268735
صالحی، سحر، خزایی، محمد و احمدپناه، سید ابوتراب (1399). تحلیل ساختارو ویژگیهای بصری کتیبههای کوفی امامزادهعبدالله شوشتر، جلوه هنر، دوره ۱۲، شماره ۴، ۷۴-۸۵. Doi: 10.22051/jjh.2020.28997.1475
صحراگرد، مهدی و شیرازی، علی اصغر (1389). تاثیرات تحولات خوشنویسی (خط ثلث) بر کتیبهنگاری ابنیه اسلامی ایران سده چهار تا نهم هجری، نگره، شماره ۱۴، ۵۱-۶۳.
عطایی، مرتضی و کولابادی، راحله (1398). رفع یک شبهه پیرامون مکان یابی شهر تاریخی عسکر مکرم، اولین کنفرانس ملی دوسالانه باستان شناسی و تاریخ هنر ایران، بابلسر، ایران.https://civilica.com/doc/905252
عطایی، مرتضی، نیستانی، جواد، موسوی کوهپر، سیدمهدی و موسویحاجی، سید رسول (1393). بازشناسی شهر تاریخی عسکر مکرم براساس متون تاریخی و جغرافیایی، مجله جامعه شناسی تاریخی، دوره ۵۶، شماره ۳، ۱-۳۰.
فرید، امیر (1400). همنشینی نقش و نوشتار در هنر ایران، تهران: کلهر.
فرید، امیر (1401). جایگاه کتیبه در نخستین محرابهای ایران، تهران: دانشگاه هنر.
فضائلی، حبیبالله (1366). اطلس خط، اصفهان: مشعل.
کریستین، میس، موسوی جزایری، سید محمد وحید و موسوی جزایری، سید محمد حسین (1391). سنگ نوشتههای کوفی میراث فرهنگ جهانی، تهران: کتاب آبان.
گرومن، آدولف (1383). منشأ وتوسعه ابتدایی کوفی گلدار، ترجمه مهناز شایستهفر، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
محسنی، منصوره و باستان فرد، متین (1397). بررسی گونههای کهن الگوی چلیپا در معماری ایرانی، مجله معماری و شهرسازی آرمان شهر، شماره31، ۱۲۵-۱۴۳.
مکینژاد، مهدی (1397). ساختار و ویژگی کتیبههای کوفی تزئینی(گلدار، گرهدار)در دوره سلجوقی و ایلخانی، نگره، دوره ۱۳، شماره ۴۶، ۱۶-۲۷.Doi: 10.22070/negareh.2018.774
موسوی جزایری، سید محمد وحید (1389). خط و خوشنویسی، تهران:کتاب آبان.
موسوی جزایری، سید محمد وحید (1402). مصاحبه میدانی درباره کتیبههای شوشتر با مؤلف،کارشناس و پژوهشگر برجسته خطوط ایرانی اسلامی ، اردیبهشت ۱۴۰۲.
موسوی جزایری، سید محمد وحید (2015). کتیبههای مسجد جامع شوشتر، تهران: کتاب آبان.
موسوی جزایری، سید محمد وحید (۱۳۹۲). آموزش خواندن و خوشنویسی در دست نوشتههای خط کوفی اولیه، تهران: کتاب آبان.
موسوی جزایری، سید محمد وحید (1384). دانشنامه کوفی ج 1، تهران: کتاب آبان.
نصرتی لیالمانی، سپیده و یوزباشی، عطیه (1402). گونهشناسی و تحلیل مسطر خطوط بنّایی امامزاده سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) آستانه اشرفیه و کاربرد آن در طراحی نمای داخلی و خارجی بنا، جلوه هنر، دوره ۱۵، شماره ۱، ۹۲-۱۰۷. 10.22051/jjh.2023.39564.1760 Doi:
References
Ataei, M., Kolabadi, R. (2018). Resolving a doubt about the location of the historical city of Askar Mukram, the first biennial national conference on archeology and art history of Iran, Babolsar, Iran. https://civilica.com/doc/905252. (Text in Persian).
Ataei, M., Nystani, J., Mousavi KohperKohpar, S .M., Mousavi Haji, S. R. (2013). Recognizing the historical city of Askar Mukram based on historical and geographical texts. Journal of Historical Sociology, 56(3), Volume 56, Number 3, Fall and Winter 2013, pp. 1-30. (Text in Persian).
Bozari, A., & Sahragard, M. (2021). Revival of the Kufic Script in the Qajar Era: a Review of the Treatises and Kufic Books of Zayn al-Ābidin Sharif Safavi. Rahpooye Honar-Ha-Ye Tajassomi, 4(2), 33-45. Doi: 10.22034/ra.2021.528745.1042. (Text in Persian).
Chaharmahali, A. M. (2023). The writer's field interview about Shushtar stone inscriptions with Shushtar's cultural heritage expert.
Christian, L.m.; Mousavi Jazayeri, S. M. V.; Mousavi Jazayeri, S. M. H. (2011). Kufi Stone- Inscriptions with Kufic Scrip, The Global Cultural Heritage, Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
Daneshgranjad, F., Taheri, F., (2013). Calligraphy structure of Latin Persian writing from a visual perspective, Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar, 2(4), pp. 121-128. (Text in Persian).
Eghtedari, A. (1996). Khuzestan's historical works and monuments, Tehran: Esharaeh. Cultural
Elahizadeh, M..; Mohammaddoost Lashkami, K.; Najafzadeh, A. (2013). Investigations of Khorasan mosque inscriptions during the Timurid era. , Journal of Great Khorasan 5(17), 99-118. (Text in Persian).
Farid, A. (2021). The correlation of the inscription and the pattern in the Iranian art, Tehran: Kalhor. (Text in Persian).
Farid, A. (2022). The place of the inscription in the first altars of Iran, Tehran: University of Art. (Text in Persian).
Fazaeli, H. (1987). Atlas Khat, Isfahan: Mashal. (Text in Persian).
Groman, A. (2004). The Origin and Early Development of Floriated Kufi, Translated by Mahnaz Shaistfar., Tehran: Publications of the Institute of Islamic Art Studies. (Text in Persian).
Hatami, S.; Khazaie, M.,; Mohammadzadeh, M. (2023). Examining the Script Style and Visual Arrangements of the Grivar Inscription in the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd., Paykareh, 12(31), 1-17. Doi: 10.22055/pyk.2023.4258.1350
Hosseini, F. (2015). Investigation of the Regional Development of Decorative Kufic Calligraphy in the Architecture of the Al-Buye Period, MA Thesis submitted to Tarbiat Modares University (Text in Persian).
Imani, A. (2007). Kufi Lineage in Iran, Tehran: Zovar Publications. (Text in Persian).
Khazaei, S.; Kazempour, M.; Sahragard, M. (2023). The letters in the Stone Inscriptions of «Bani Hasanwayh» (330-405 A.H.), Paykareh, 11(30), 76-96. Doi: 10.22055/pyk.2023.18142. (Text in Persian).
Makinejad, M. (2018). Structure and Appearance of Decorative Kufic (Gol-dar, Gereh-dar) Inscriptions in the Seljuk and Ilkhanid Eras, Negareh, 13(46), 16-27. Doi: 10.22070/negareh.2018.774. (Text in Persian).
Mohseni, M., BastanFard, M. (2017). A review of archetypal types of crucifixes in Iranian architecture, Armanshahr Architecture & Urban Development journal, (31), 125-143. (Text in Persian).
Mousavi Jazayeri, S. M. V. (2024). A field interview about the inscriptions of Shushtar with the author, expert and prominent researcher of Islamic Iranian calligraphy.
_________. (2015). Inscriptions of Shoshtar Jame Mosque, Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
_________. (2015). Koufi encyclopedia. (1st ed), Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
_________. (2012). Teaching reading and Handwriting in early Kufic manuscripts, Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
_________. (2010). Calligraphy and Handwriting, Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
Nosrati Lialemani, S.; Youzbashi, A. (2023). Typology and Linear Analysis of Masonry Lines of Seyed Jalaledin Ashraf Shrine in Astaneh-ye Ashrafiyeh and its Application in Designing the Interior and Exterior of the Building, Glory of Art (Jelve-y Honar), 15(1), 92-107. Doi: 10.22051/jjh.2023.39564.1760.
Sahragard, M.; Shirazi, A.A. (2009). Effects of Calligraphy Developments (Sols Calligraphy) on the Inscriptions of Islamic Buildings in Iran from the 4th to the 9th Hijri Centuries, Negareh, (14), 51-63. (Text in Persian).
Salehi, S.; Ahmad Panah, S. A. (2019). The study of Kufic inscriptional elements (Surah Yasin) in Shoushtar Congregational Mosque. Paykareh, 8(17), 62-74. Doi: 10.22055/pyk.2019.15422. (Text in Persian).
Salehi, S.; khazai, M.; Ahmadpanah, S. A. (2021). The structure and visual characteristics of Kufic inscriptions Imamzadeh Abdullah Shoushtar. Glory of Art (Jelve-y Honar), 12(4), 74-85. Doi: 10.22051/jjh.2020.28997.1475. (Text in Persian).
Salehi, S.; KolahKaj, M. (2021). A comparative trilogy of Kufic inscriptions of the altar of Shushtar Jame Mosque with Nayin Jame Mosque and Sasanian period motifs, The The first national conference of applied researches in art (education to entrepreneurship), Zahedan, Iran. https://civilica.com /doc/1268735. (Text in Persian).
Salehi, S.; Shayestehfar, M.; Ahmad Panah, S. A.; Khazaie, M. (2024). Design plan and application of proportions in the Kufic inscription of the altar of the mosque and the shrine of Turanpasht, Yazd. Paykareh, (), -. doi: 10.22055/pyk.2024.19772. (Text in Persian).
Shaieshtefar, M. (2010). The place of Quran, hadith and prayers in Islamic inscriptions. Madras of Human Sciences, (5), 57-94. (Text in Persian).
Tafzali, A. (1997). Qabla Namayeh of the Mosque, Mehrab, (35&36), 129-144. (Text in Persian).
URLs
Url 1: https://zekr.tebyan.net/#SourehID=21&Aye=36&pi=0&PageID=325
Url 2: https://fa.wikishia.net/view
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 |