تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 3,116 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,383,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,410 |
اثربخشی درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان کمال گرا | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1396 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2018.15934.1441 | ||
نویسنده | ||
آذر کیامرثی ![]() | ||
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان کمال گرا می باشد. این پژوهش آزمایشی، با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر کمال گرای مدارس متوسطه شهر رشت در سال1395 می باشد. نمونه پژوهش 69 دانشآموز دختر کمال گرا بود که به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس کمال گرایی بالینی استوبر و فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی ریف استفاده شد. برای گروههای آزمایش، درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد. در حالی که گروه گواه مداخله ای را دریافت نکرد. نتایج آنکوا نشان داد که درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری بهزیستی روانشناختی دانش آموزان کمال گرا افزایش می دهند و میزان اثربخشی این درمانها 32 درصد بود. نتایج آنوا نشان داد که درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری کمال گرایی بالینی دانش آموزان را کاهش می دهند و میزان اثربخشی این درمانها 23 درصد بود. اما بین اثربخشی دو درمان در بهزیستی رواشناختی و کمال گرایی بالینی تفاوتی بدست نیامد. این یافته ها بیان می کند توجه به درمان های مثبت نگر و شناختی رفتاری برای ارتقاء کیفیت زندگی دانش آموزان دختر کمال گرا از اهمیت ویژهای برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
مثبت نگر؛ شناختی-رفتاری؛ بهزیستی روانشناختی؛ کمال گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of positive and cognitive-behavioral therapies on psychological well-being of perfectionist students | ||
نویسندگان [English] | ||
Azar Kiamarsi | ||
Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to investigated effectiveness of positive and cognitive-behavioral therapies on psychological well-being of perfectionist students. The research was experimental with design of pretest and post-test with control group. The statistical population consisted of girls students with perfectionist in 2017 of Rasht city. The sample consisted of 69 students that were randomly assigned in 3 groups (2 experimental groups and 1 control groups). For data collecting were used from Stober,s Clinical Perfectionisim Scale and Short Form of Reff,s Psychological well being Questionnaire For experimental groups, positive therapy and cognitive-behavioral therapy were executed at 10 weekly sessions in 90 minutes whereas control groups have any intervention. The results of ANCOVA showed positive therapy and cognitive-behavioral therapy can incresed psychological well being(P<0.00), and the effectiveness of the therapies was 32 percent. The results of ANOVA showed positive therapy and cognitive-behavioral therapy can decrese clinical perfectionism in students. (P<0.00) and the effectiveness of the therapies was 23 percent. There was no significant difference between efficacy of therapies on psychological well-being and clinical perfectionism of students. The findings indicated that attention to the efficacy of positive and cognitive-behavioral therapies on variables related to students' adjustment of perfectionist students have special importance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
positive, cognitive-behavioral, well-being, Perfectionism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 |
||