تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 397 |
تعداد مقالات | 3,116 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,378,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,657,918 |
اثر بخشی نظریه ذهن وتحلیل رفتار کاربردی در کاهش رفتارهای نامطلوب کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 48، پاییز و زمستان 1396، صفحه 165-182 اصل مقاله (902 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2017.10880.1195 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه گل شکوه1؛ رضا پاشا ![]() | ||
1گروه روان شناسی،واحد اندیمشک،دانشگاه آزاد اسلامی،اندیمشک | ||
2گروه روان شناسی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز | ||
چکیده | ||
هدف ازپژوهش حاضر بررسی اثربخشی دو شیوه مداخله ای درمانی نظریه ذهن و تحلیل رفتار کاربردی درکاهش رفتارهای نامطلوب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه شهردزفول بود.نمونه شامل 30 کودک 6 تا12 ساله بود که با توجه به معیارهای DSM-5 به عنوان کودک دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه معرفی شده بودند و به صورت تصادفی به 3 گروه 10نفری (دو گروه آزمایش ویک گروه کنترل ) تقسیم شدند.ابزاراندازه گیری شامل مقیاس درجهبندی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی کانرزبود. ابتدا برای هر سه گروه پیش آزمون برگزار شد،سپس یکی از گروه های آزمایشی، آموزش نظریه ذهن و دیگری آموزش تحلیل رفتار کاربردی را به مدت سه ماه ،هرماه ۵ جلسه یک ساعته می دیدند و گروه کنترل برنامه های عادی خود را بدون هیچ آموزشی می گذراند.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شد ،نتایج نشان داد گروه آزمایشی که آموزش تحلیل رفتار کاربردی را دیده بودند به طور معنی داری رفتارهای نامطلوب آنها کاهش یافته بود,اما رفتارهای نامطلوب گروهی که آموزش نظریه ذهن را دیده بودندکاهش معنی داری نداشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال بیش فعالی/ نقص توجه؛ تحلیل رفتار کاربردی؛ نظریه ذهن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness theory of mind and Applied Behavior Analysis in reducing ADHD unpleasant behavior | ||
نویسندگان [English] | ||
farzaneh golshekoh1؛ Reza Pasha2 | ||
1,Department of psychology,Andimeshk branch,Islamic Azad University,Andimeshk,Iran | ||
2Department of psychology,Ahvaz branch,Islamic Azad University,Ahvaz,Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of two interventional therapeutic methods of mind theory and the Applied Behavioral Analysis(ABA) in reducing the adverse behaviors of children with ADHD in Dezful city. The sample was included 30 children aged 6 to 12 who according to DSM-5 introduced and randomly divided into 3 groups of 10 (two experimental and control groups). The measurement tool included the degree of Conner’s attention deficit hyperactivity disorder. First, for each of the three groups, a pretest was conducted, then one of the experimental groups, the theory of mind and the other, considered the application behavioral analysis training for three months, 5 sessions per hour each month, and the control group their normal programs without any training.The data were analyzed using one-way covariance analysis.The results showed that the experimental group who had seen Applied Behavioral Analysis was significantly reduced their undesirable behaviors, but unpleasant group behaviors who had seen the theory of mind training did not significantly decrease. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Applied Behavior Analysis (ABA), ADHD, Theory of mind | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |
||