تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 908 |
تعداد مقالات | 7,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,081,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,547,758 |
اشتراکات و تمایزات زبانشناختی بر اساس نوع دوزبانگی در طراحی برنامه درسی زبان آموزی دوره پیش دبستانی | ||
زبان پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2024.45545.2404 | ||
نویسندگان | ||
رضا کلانتری* 1؛ رضا مراد صحرایی2 | ||
1سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، مدیر مرکز پژوهشی روستایی، عشایر و چندزبانه | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگیهای زبانشناختی بر اساس نوع دوزبانگی در طراحی برنامه درسی زبان آموزی دوره پیش دبستانی و اعتباربخشی آن انجام یافته است. این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر اجرا جزء طرحهای پدیدارشناسی است. بدین منظور اشتراکات و تمایزات زبانشناختی بر اساس نوع دوزبانگی و اهداف زبانآموزی در دوره پیش دبستانی برپایه تجربه زیستی چهار گروه از مربیان پیش دبستانی در مناطق آذربایجان، کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان از طریق پرسشنامه ترکیبی استخراج گردید. این پرسشنامه در دو گروه کانونی شامل 6 زبانشناس و7 مربی و معلم خبره پیشدبستانی مناطق دوزبانه طراحی و در اختیار 74 نفر از مربیان خبره پیشدبستانی و دوره اول ابتدایی مناطق دوزبانه که با روش نمونهگیری ملاکمحور و هدفمند انتخاب شده بودند قرار گرفت. پس از تحلیل نتایج مستخرج از پرسشنامهها، یافتهها توسط 59 مربی خبره پیشدبستانی اعتباربخشی و برای تحلیل آن از نسبت روایی محتوایی لاوشه مطابق با طیف سه بخشی لیکرت استفاده شد. براساس این نسبت و تعداد پاسخ دهندگان استانداردهایی که بالای 29/0 بودند قابل قبول و مواردی که کمتر از آن محاسبه شدند مدنظر قرار نگرفتند. یافتهها نشان میدهد که در هر چهار منطقه کودکان پیشدبستانی در یادگیری زبان فارسی با دشواریهایی مواجه هستند. از نتایج این پژوهش میتوان در تدوین منابع آموزشی مناسب و توانمندسازی مولفان و مربیان در مناطق دوزبانه بهره برد. از این رو به سیاستگذاران حوزه تعلیم و تربیت کودک پیشنهاد میشود از نتایج پژوهش حاضر در بازنگری، اصلاح و ترمیم برنامه درسی زبانآموزی دوره پیشدبستانی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتراکات و تمایزات زبانشناختی؛ دوره پیشدبستانی؛ کودکان دوزبانه؛ عدالت آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring Linguistic similarities and differences in designing preschool language learning model based on the type of bilingualism | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Kalantari1؛ Reza Morad Sahrai2 | ||
1Organization for Educational Research and Planning (OERP); Research Institute for Education; Head of Rural, Nomadic and Multilingual Research Center | ||
2Allameh Tabatabai University | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to explain linguistic features in designing of a language learning model for preschools in bilingual areas. The research method was applied in terms of its purpose and phenomenological in terms of implementation. For this purpose, the linguistic similarities and differences based on the type of bilingualism were taken into consideration and the teaching experience of four groups of preschool teachers in the regions of Azerbaijan, Kurdistan, Khuzestan and Sistan and Baluchistan through a combined questionnaire was extracted. This questionnaire was designed in a focus group of 6 linguists (12 3-hour sessions for 36 hours). The questionnaire was given to 74 preschool and first-grade teachers in bilingual areas who were selected through purposeful sampling, and 59 preschool teachers were used for its validation. A total of 146 linguists and preschool and first-grade teachers in bilingual areas participated in this research. To validate the data of this research, the content validity ratio of Lavshe was used based on the three-part Likert spectrum (desirable, needing revision and not necessary). Based on this ratio and the number of respondents, the standards above 0.29 were acceptable and those that were calculated to be less than that were eliminated. The findings showed that in all four regions (Azarbaijan, Khuzestan, Kurdistan, and Sistan and Baluchistan regions), preschool children face difficulties in learning and pronouncing the phonemes of the Persian language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
bilingual children, educational justice, linguistic similarities and differences, preschool period | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 138 |