تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 909 |
تعداد مقالات | 7,472 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,084,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,551,097 |
تأثیر آموزش تکلیف-محور و بازخورد تصحیحی بر ارتقاء توانش منظورشناختی: مطالعه فارسی آموزان سطح میانی | ||
زبان پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1402 اصل مقاله (814.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2023.44868.2343 | ||
نویسندگان | ||
امیر زندمقدم* 1؛ زهرا تهوری2 | ||
1دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به نبود پژوهشی جامع در جهت ارتقاء توانش منظورشناختی فارسیآموزان غیرایرانی، پژوهش حاضر به آموزش سه کنش گفتاری زبان فارسی (درخواست، رد و عذرخواهی) در چارچوب رویکرد تکلیف-محور همراه با ارائه بازخوردهای فرازبانی و بازگویی به فارسیآموزان سطح میانی پرداخت. بدین منظور، 80 فارسیآموز سطح میانی به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند: گروه آموزشِ تکلیف-محورِ کنشهای گفتاری به همراه ارائه بازخورد فرازبانی، گروه آموزشِ تکلیف-محورِ کنشهای گفتاری به همراه ارائه بازخورد بازگویی، گروه آموزش سنتی کنشهای گفتاری به همراه ارائه بازخورد فرازبانی و گروه آموزش سنتی کنشهای گفتاری به همراه ارائه بازخورد بازگویی. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تکمیل گفتمان تشریحی (تاجالدین و همکاران، 2012)، که از روایی و پایایی آن اطمینان حاصل شده بود، در ابتدا و انتهای مطالعه (پیشآزمون و پسآزمون) جمعآوری و بر طبق مقیاس تاگوچی (2006) نمرهدهی شد. نتایج نشان داد که آموزش باعث پیشرفت تولید کنشهای گفتاری میشود و نیز گروهی که سه کنش گفتاری را در قالب رویکرد تکلیف-محور و بازخورد فرازبانی دریافت کرده بودند، عملکرد بهتری نسبت به سایر گروهها داشتند. میتوان نتیجه گرفت که (1) تولید کنشهای گفتاری در فارسیآموزان از طریق آموزش ارتقاء پیدا میکند، (2) آموزش تکلیف-محور نسبت به روش سنتی در ارتقاء توانش منظورشناختی فارسیآموزان مؤثرتر است و (3) ارائه بازخورد فرازبانی نسبت به بازخورد بازگویی در ارتقاء توانش منظورشناختی غیرفارسیزبانان تأثیرگذارتر است. نتایج این پژوهش میتواند در جهت پیشرفت توانش ارتباطی و ارتقاء توانش منظورشناختی فارسیآموزان به یاری مدرسان زبان فارسی و طراحان مواد آموزشی آید. | ||
کلیدواژهها | ||
منظورشناسی زبان میانی؛ کنش گفتاری؛ آموزش تکلیف محور؛ بازخورد تصحیحی بازگویی؛ بازخورد تصحیحی فرازبانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Task-based Instruction and Corrective Feedback on Pragmatic Competence Development: The Study of Intermediate Learners of Persian | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Zand-Moghadam1؛ Zahra Tahavvori2 | ||
1Associate Professor of Applied Linguistics, Allameh Tabataba'i University | ||
2Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University | ||
چکیده [English] | ||
Due to the lack of comprehensive research on non-Iranian Persian learners' pragmatic competence, this stud was an attempt to investigate the effect of teaching three speech acts of request, refusal and apology through task-based approach and using two types of corrective feedback, i.e., recast and metalinguistc feedback. To this end, 80 non-Iranian intermediate learners of Persian were selected through convenience sampling and were randomly assigned to four groups. The participants were given an already-validated WDCT (borrowed from Tajeddin et al., 2012) as a pre- and post-test. The WDCTs were then rated based on Taguchi's (2006) scale. Two groups received task-based instruction and the other two received non-task-based instruction. recast and metalinguistic feedback were also given to each of the two pairs. The results showed that instruction could improve the participants' speech act production and that the group which received task-based instruction and metalinguistic feedback outperformed the other groups. It can be concluded that (1) speech act production can be improved among learners of Persian through instruction, (2) task-based instruction, compared with non-task-based instruction, can develop Persian learners' pragmatic competence, and (3) metalinguistic feedback can improve Persian learners' pragmatic competence. This stud has implications for Persian language teachers and materials developers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interlanguage pragmatics, Speech act, Task-based instruction, Recast, Metalinguistic feedback | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |