تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,238,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,656,487 |
بررسی تطبیقی شکل و صور تزیینی صورتهای فلکی در سه نسخه صورالکواکب عبدالرحمان صوفی | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 40، مهر 1402، صفحه 26-39 اصل مقاله (3.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2023.42316.1899 | ||
نویسندگان | ||
سید رضا حسینی* 1؛ زینب کریمی بابااحمدی* 2 | ||
1استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران، نویسنده مسئول | ||
2کارشناسی ارشد نقاشی ایرانی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اخترشناسی از قدیمیترین دانشهای بشری است. «ابوالحسن عبدالرحمن صوفی رازی فَسوی» ستارهشناس برجسته ایرانی سده چهارم است که در دوران دیلمیان در فارس میزیست. وی کتاب صورالکواکب را که نسخه تصحیح شدهای از المجسطی بطلمیوس بود، بر اساس مشاهدات رصدی خودش تالیف کرد. هدف از این پژوهش، شناسایی انواع صورتهای فلکی مصور، تجزیه و تحلیل ساختار تصویری و صور تزیینی و واکاوی وجوه افتراق و اشتراک آنها در سه نسخه مصور صورالکواکب عبدالرحمان صوفی مربوط به قرنهای ۶، ۹ و ۱۲ هجری قمری میباشند. پرسشهای پژوهش عبارتند از: 1) ویژگیهای بصری در سه نسخه مصور صوالکواکب در جهت نمایش اشکال و بروج دوازدهگانه کدامند؟ 2) شکل و صور تزیینی صورتهای فلکی مصور دارای چه وجوه افتراق و اشتراکی هستند؟ این پژوهش براساس هدف، بنیادی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی با مطالعه تطبیقی است. دادهها با جستجو در منابع کتابخانهای و از طریق مشاهده نسخ، به دست آمدهاند. ابزار نمونهگیری، شناسه، فیش، مشاهده و ابزار پویشگری نوین است. شیوه نمونهگیری مبتنی بر هدف غیراحتمالی است. جامعه پژوهش متشکل از تصاویر بروج دوازدهگانه از نسخههای صورالکواکب عبدالرحمان صوفی موجود در موزه برلین، شامل ۵۴ تصویر، نسخه موجود در موزه متروپولیتن شامل ۲۵۷ تصویر و نسخه موجود در موزه متروپولیتن شامل ۷۸ تصویراست. همچنین، روش تحلیل نمونههای منتخب کیفی است. نتایج پژوهش گویای آن است که، از ویژگیهای بصری مشترک در هر سه نسخه، استفاده از عنصر خط در بازنمایی تصاویر است؛ به گونهای که در هر سه نسخه به کیفیت و تندی و کندی خط و نیز بهرهگیری از آن در نمایش عمق نمایی بهره گرفته شده است. اگر چه در بعضی صفحات کادر حالت معمول را دارد؛ اما هنرمندان در این ترکیب به فرا رفتن تصویر از کادر توجه نمودهاند. همچنین، نوع فضاسازی با ترکیب متن و تصویر همراه است که در صفحات مربوط به برجها با غلبه تصویر در نیمه بالا یا پایین صفحه ترکیببندی شکل گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: صورتهای فلکی؛ صورالکواکب؛ عبدالرحمان صوفی؛ نجوم؛ نگارگری ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Constellation Shapes and Decorative Imagery in Three Versions of Abd al-Rahman al-Sufi's "Kitāb Suwar al-Kawākib" | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Reza Hoseini1؛ Zeynab Karimi Baba Ahmadi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Arts, Shahid University, Tehran, Iran, Corresponding Author. | ||
2MA., Department of Iranian painting, Faculty of Arts, Shahid University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Astrology, one of humanity's oldest sciences, has a rich history of exploration Abolhassan Abdurrahman Sufi Razi Fasavi is a prominent Iranian mathematician and astronomer of the 4th century who lived in Fars during the Dilmian period. He authored the book "Sural al-Kawakb," a corrected rendition of Ptolemy's "al-Majsati," which was rooted in his personal astronomical observations. The objective of this research is to identify the types of illustrated constellations, analyze the image structure and decorative images, and analyze their differences and commonalities in three illustrated versions of Abdur Rahman Sufi's constellations, related to the 6th, 9th, and 12th centuries of the lunar calendar. The research questions are as followed: 1 What are the visual characteristics present in the three illustrated constellations versions that depict the shapes and symbols of the twelve zodiac signs? What discrepancies and commonalities exist within the decorative forms of the illustrated constellations? This research adopts a fundamental, descriptive-analytical approach with a comparative study framework. Data collection entails library research, direct observation of copies, and utilization of modern tools such as digital equipment, photography, and scanning. The study's population encompasses three illustrated versions of Abdur Rahman Sufi's constellations, specifically: Version numbered 64615782, consisting of 54 images, held in the Berlin Museum. Version 13.160.10, containing 257 images, housed in the Metropolitan Museum. Version 1975.192.2, comprising 78 images, also housed in the Metropolitan Museum. The non-probability purposive sampling method is employed, complemented by qualitative analysis of selected samples. Findings unveil a shared visual attribute in all three versions: the deliberate use of line elements in image representation. This includes a deliberate manipulation of line quality, speed, and rhythm to convey visual depth. Another shared feature is the emphasis on the role of the frame in visual presentation. Astrology is the study of changes, physical and chemical characteristics of the position and movement of "celestial objects" such as stars, planets, galaxies and celestial events such as the aurora borealis and cosmic radiation originating outside the Earth's atmosphere. In early civilizations, astronomers carefully studied the night sky with simple astronomical instruments. Abolhassan Abdurrahman Sufi Razi Fasavi, the leader of "Islamic Renaissance"era, named by Adam Metz, changed the way we look at the stars in the sky and is recognized as one of the most influential astronomers in the world. He devoted his life to advancing our comprehension of the stars and constellations. He wrote the book Sural al-Kawakb, which was a corrected version of Ptolemy's al-Majsati, based on his observations, and described the position, color and magnitude of 1081 celestial objects In astronomy, constellations denote a grouping of stars that are proximate, forming distinct shapes akin to objects or creatures in the human mind. Abd al-Rahman Sufi is the pineering individual who depicted the constellations and the twelve constellations in a written and precise manner, and his drawings in the book Sur al-Kawakb became a global visual reference in the creation of the celestial spheres. In this book, he discusses the forty-eight constellations known as the fixed stars, which, according to the medieval conception of the universe, resided in the eighth of the nine spheres around the Earth. The constellations each appear twice in the mirror image seen from Earth and from the sky. The work of Abd al-Rahman Sufi called "Sour al-Kawakb" is one of the scientific masterpieces of astronomy of the Islamic period, which he wrote in the fourth century of Hijra under the aliasAzd al-Dawlah. ” Sur al-Kawakb” by Abd al-Rahman Sufi is one of the treatises on astronomical sciences of the Islamic period, which was very important in the history of astronomy. This book has been illustrated by artists in different epochs of painting history. In this study, we delve into the illustrated versions of Abd al-Rahman Sufi's constellations from the 6th, 9th, and 12th centuries AH, scrutinizing constellation types, image structure analysis, decorative elements, disparities, and commonalities.In order to analyze the twelve zodiac signs, indicators include visual elements in the image, visual elements in the text, the type of space creation (location of the role), the emphasis element in the image, the type and quality of the frame, the dominant element in the illustrated page, the characteristics and the way the image is executed, as well as the way it is represented. The image in the twelve signs was examined in three versions. Therefore, in response to the research questions, the results show that one of the common visual features in all three versions is the use of the line element in the representation of images in such a way that in all three versions, the quality and speed and slowness of the line and its use in showing depth. This attribute is most prominent in the second version (Metropolitan). Another visual aspect involves the frame's role in visualizing the subject. Artists accorded the frame a distinct role in illustration.Although in some pages the frame has the conventional shape, the artists imbued the image with a sense of breaking free from the frame, aligning with contemporary painting attributes. This feature is observable in selected illustrated pages in both the second and third editions.Color tones also constitute a visual feature across all versions. Notably, the second version's crab depictions employ unconventional colors, including blue. In addition to this, the visual artists have also paid attention to three versions of the texture to show the mane and the end of the tail in the images of Burj AsadIn summation, In version number one, the twelve-fold sign is the dominant visual element of the line compared to the other two versions. The type of space creation is associated with the combination of text and image, which is formed in the pages related to towers with the dominance of the image in the upper or lower half of the composition page. In the second version, similar to its counterparts, the emphasis centers on the line element, utilized by painters to imbue volume. In this version, unlike the other two versions, the page is dominated by the image and has no frame. The text in this version is limited to a small frame and often drawn at the top of the page. The dominant color is brown, and gold is used to show the position of the stars, and the circles are surrounded by red. The illustration of this version is realistic in showing animals and unrealistic in showing human figures. In the third edition, distinct from the other two, color serves to dimension and adorn body parts, clothing, textures, and other image elements. This version, like the first version, has a frame, its characteristic feature is that the image elements are broken and overflowing from the frame. Despite the image's prominence, writing complements the version, aligning closer with nature and reality compared to the preceding editions. While some frames maintain their traditional appearance, artists purposefully allow images to overflow the frame, coupling text and image to create spatial compositions, particularly evident in pages linked to towers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Constellations, Kitāb Suwar al-Kawākib, Abdul Rahman Sufi, Stronomy, Iranian Painting | ||
مراجع | ||
منابع
اکرمی، موسی (1380). گاه شماری ایرانی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بهدانی، مجید و خزایی، محمد (1399). بررسی نقوش کاشیهای زرینفام با موضوع صور فلکی در امامزاده جعفر دامغان (با تاکید بر نسخه صورالکواکب قرن هفتم هجری)، نگره، شماره 56، 49- 51.
بیرونی، ابوریحان (1352). آثار الباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران: ابن سینا.
بیرونی، ابوریحان (1362). التفهیم لَوائل صناعه الَتنجیم، تهران: جلال الدین همائی.
حسینی، سیدهاشم (1396). بازتاب انواع صورتهای فلکی در هنر سفالگری دوران اسلامی تا دوره صفوی و تطبیق آنها با نمونههای موجود در کتاب صورالکواکب عبدالرحمن صوفی، نگره، شماره 41، 112- 125.
صروف، یعقوب (2018). بسائط علم الفلک و صور السماء، مصر: مطبعة المقتطف و المقطم.
صوفی، عبدالرحمانبنعمر (1381). صور الکواکب، ترجمه خواجه نصیرالدین طوسی، بهکوشش بهروز مشیری، تهران: ققنوس.
طاهرخانی، شادی (1398). مطالعه تطبیقی صورتهای فلکیِ بروج دوازدهگانه در نسخ مصور «الموالید» و «صورالکواکب الثابته»، پیکره، دوره 8، شماره 18، 67- 88.عمید، حسن (1389). فرهنگ فارسی، ویراستار عزیزالله علیزاده، تهران: راه رشد.
غفوریان، مهنوش؛ آژند، یعقوب و بُلخاری، حسن (1400). خاستگاه شمایل نگاری صورت فلکی برساوش در رساله صور الکواکب عبدالرحمن صوفی (مطالعه موردی نسخه 144 کتابخانه بادلیان آکسفورد)، تاریخ علم، دوره 19، شماره 2، 439- 464.
قهاری گیگلو، مهناز و محمدزاده، مهدی (1389). بررسی تطبیقی صور نجومی در نسخه صورالکواکب و آثار فلزی سدههای پنجم تا هفتم هجری، نگره، سال پنجم، شماره 14، 5- 22.
مصفی، ابوالفضل (1357). فرهنگ اصطلاحات نجومی، تبریز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
میرفندرسکی، حمیده (1396). آیکونوگرافی تصویر انسان بالدار، گاو بالدار، شیر بالدار و پرنده در نگارگری بر پایه نجوم، دومین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، 937- 948.هوگ، جان و مارتن، هانری (1384). سبکشناسی هنر معماری در سرزمینهای اسلامی، ترجمه پرویز ورجاوند، تهران: علمی و فرهنگی.References
al-Bīrūnī, A. R., (1973). The Remaining Signs of Past Centuries,. Translator: Akbar Dana Sarasht. Tehran: Ibne Sina. (Text in Persian).
al-Bīrūnī, A. R., (1983). Al-Tafhim Lawael Sanaa Al-Tanjim,. Tehran: Jalaluddin Homai Publishing. (Text in Persian).
Aamid, H., (2010). Persian culture,. Editor Azizullah Alizadeh. Tehran: Rah Roshd. Publications. (Text in Persian).
Akrami, M., (2001). Iranian chronology,. Tehran: Cultural Research Office. (Text in Persian).
Behdani, M.; Khazai, M., (2019). Investigating the motifs of Zarin Fam tiles with the theme of constellations in Imamzade Jafar Damghan (with emphasis on the 7th century Hijri version of constellations). Negare. Number 56. Pages 49 to 51. (Text in Persian). (Text in Persian).
Baalbaki, M., (1980). al-Mawdir encyclopedia (Arabic). Cover. 8. Beirut: Dar al-Alam Lamlayin.
Cavin, Jerry D., (2011). The Amateur Astronomer's Guide to the Deep. Sky Catalogs. Publisher: Springer New York.
Ghafourian, M., Agand, Y., Bolkhari, H., (2021). The origin of Perseus constellation iconography in Sovar al-kavakeb of Abd al-Rahman Sufi,. Tehran: History of Science. Period 19. Number 2. Pages 439 to 464. (Text in Persian).
Hafez, I., (2010). Abd al-Rahman al-Sufi and his book of the fixed stars: a
journey of reJdiscovery,. PhD THESIS, James Cook University.
Hosseini, S., (2016). Reflecting the types of constellations in the art of pottery from the Islamic era to the Safavid era and matching them with the examples in the book Sur al-Kawakb by Abd al-Rahman Sufi. Negare. Number 41. Pages 112 to 125. (Text in Persian).
Hogg, J.; Martin, H., (2004). Stylology of architectural art in Islamic lands. Translated by Parviz Verjavand. Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company.
Mirfendersky, H., (2016). Iconography of the image of winged man, winged cow, winged lion and bird in a painting based on astronomy. The second international conference and the fourth national conference on management and humanities researches in Iran. Volume 2. Pages 937 to 948. (Text in Persian).
Mosfa, A., (1978). dictionary of astronomical terms. Tabriz: Faculty of Literature and Human Sciences. (Text in Persian).
Qahari Giglo, M.,; Mohammadzadeh, M., (2009). A comparative study of astronomical images in the version of Sural-Kawakb and metal works of the 5th to 7th centuries of Hijri. Negare. fifth year Number 14. Pages 5 to 22. (Text in Persian).
Saraf, Y., (2018). The basics of astronomy and the image of the sky,. Publisher: Al-Maqtaf Al-Maqtam Press. (Text in Persian).
Sufi, A., (2002). Sur al-Kawakb. translated by Khwaja Nasir al-Din Tusi. By the efforts of Behrouz Moshiri. Tehran: Ghoghnous.
Taherkhani, S., (2010). A comparative study of the constellations of the twelve signs in the illustrated versions of "Al-Mawalid" and "Sural-Kawakb Al-Hammada". Peykare. Volume 8, Number 18. Pages 64 to 88. (Text in Persian).
Wellesz, E., (1959). An early al-Ṣūfī manuscript in the Bodleian library in Oxford: a study in Islamic constellation images,. Ars Orientalis Voi.3, pp. 1-26.
URLs
URL1. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jonah_and_the_Whale,_Folio_from_a_Jami_al-Tavarikh_(Compendium_of_Chronicles).jpg, date access: 15/3/2024
URL2. https://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht?PPN=PPN646157582&PHYSID=PHYS_0001&view=overview-info, date access: 6/4/2022
URL3.https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C_%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C, date access: 15/3/20
URL4.https://www.kt.kz/rus/culture/9_fevralya_2021_goda_ispolnyaetsya_580_let_so_dnya_rozhdeniya_1377911283.html, date access: 5/3/2023
URL5. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/446297, date access: 6/4/2022
URL6. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/452744, date access: 6/4/2022
URL7. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/453683 , date access: 25/3/2023 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |