تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 908 |
تعداد مقالات | 7,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,081,634 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,547,799 |
مبارزه با نفس در نقل قول های مستقیم ابوسعید ابی الخیر در اسرارالتوحید | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 33، مرداد 1402، صفحه 169-196 اصل مقاله (551.3 K) | ||
نوع مقاله: علمی- ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2023.40514.2346 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رضایی* 1؛ نسرین فقیه ملک مرزبان2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مباحثی که در تعالیم دینی و قرآنی و آیات و روایات ما همواره مورد توجه قرار گرفته و به تبع آن به متون ادبی و عرفانی ما نیز راه یافته است، بحث مبارزه با نفس است. از سوی دیگر، بررسی نقل قول های مستقیم (DS) یکی از راههای بازنمایی گفتار و اندیشه است. کتاب اسرارالتوحید که موضوع آن احوال و اقوال ابوسعید ابوالخیر عارف نامی قرن چهارم و پنجم (357-440) است و به قلم یکی از نوادگان او به نام محمدبن منور، به رشتۀ تحریر درآمده، دربردارندۀ احوالات و سخنانی است که یا از زبان خود ابوسعید نقل شده یا دیگران دربارۀ وی گفتهاند و شامل مباحث مهمی در تصوّف است. در این پژوهش بر آنیم تا با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، بر مبنای نقل قولهایی که بهصورت مستقیم از ابوسعید در کتاب اسرارالتوحید از زبان محمدبن منوّر نقل شده است، به بررسی فضای دیالوگی (بافت فیزیکی) و ساخت نحوی و برنامۀ راهبردی این نقل قول ها بپردازیم تا بر اساس آن به تحلیل نظام فکری ابوسعید دربارۀ مبارزه با نفس دست یابیم. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهندۀ این نکته است که برخلاف برخی هنجارگریزیهای ایدئولوژیکی که ظاهراً در رفتار ابوسعید در کتاب اسرارالتوحید دربارۀ مباحثی چون حج، سماع، زهد و سادهزیستی وجود دارد، در باب مبارزه با نفس، نهتنها هنجارشکنی ندارد بلکه کاملاً همسو با تعالیم دینی و قرآنی و اعتقادات فقها و متشرّعین است. | ||
کلیدواژهها | ||
نفس؛ نقل قول؛ نقل قول مستقیم؛ ابوسعید ابی الخیر؛ اسرارالتوحید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Struggle with Self in the Direct Quotations of Abu Sa'id Abu al-Khair in Asrar al-Tawhid | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Rezaee1؛ Nasrin Faghih Malek Marzban2 | ||
1PhD student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the topics that has long received attention in our religious Quranic verses, and narrations, and has consequently found its way into our literary and mystical texts, is the subject of self-struggle. Examining Direct Quotes (DS) is one way of representing speech and thought. Asrar al-Tawhid, the subject of which is the sayings and states of Abu Sa'id Abu al-Khair, the prominent mystic of the fourth and fifth centuries (357-440), was written by one of his descendants named Muhammad ibn Munawwar. The book contains the accounts and statements either directly attributed to Abu Sa’id or reported by others about him, and includes important topics in Sufism. In this study, we aim to study the dialogic atmosphere (physical context), the syntactic construction, and the strategic plan of the quotations cited directly from Abu Sa'id in Asrar al-Tawhid by Muhammad ibn Munawwar, using library sources and a descriptive-analytical method. We will analyze these quotations to gain insights into Abu Sa'id's intellectual system regarding the struggle against the self. The findings of the research show that contrary to some ideological deviations apparent in the manners of Abu Sa'id in Asrar al-Tawhid regarding issues such as pilgrimage (hajj), mystic listening, asceticism, and austerity, when it comes to the struggle against the self, there is not only no deviation, but it is entirely consistent with religious teachings, Quranic principles, and beliefs of the jurists and legislators. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self, Quotation, Direct quotation, Abu Sa'id Abu al-Khair, Asrar al-Tawhid | ||
مراجع | ||
باختین، میخائیل. (1387)، تخیّل مکالمهای (جستارهایی دربارۀ رمان)، ترجمۀ رؤیا پورآذر، تهران: نی.
خوارزمی، تاجالدین حسین. (1368)، جواهرالاسرار و زواهر الانوار، تصحیح محمدجواد شریعت، تهران: اساطیر.
رازی، نجمالدین. (1322)، مرصاد العباد، تهران: بینا.
زمانی، کریم. (1387)، شرح جامع مثنوى معنوى، دفتر اول، چاپ هفتم، تهران: اطلاعات.
سجادی، سید جعفر. (1338)، فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی، به اهتمام حسامالدین قهاری، تهران: مصطفوی.
سیمپسون، پاول. (1398)، سبکشناسی، ترجمۀ نسرین فقیه ملک مرزبان، چاپ اول، تهران: دانشگاه الزهراء.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1376)، آنسوی حرف و صوت، چاپ اول، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس. (1373)، معـانی، چاپ دوم، تهران: میترا.
غزالی، محمد. (1389)، احیاء العلوم، ترجمه مؤیدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیو جم، تهران: علمی و فرهنگی.
فرشیدورد، خسرو. (1392)، دستور مفصل امروز، چاپ چهارم، تهران: سخن.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم. (1374)، رساله قشریه، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
کاشانی، عزالدین محمود بن على. (1325)، مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة، تصحیح جلالالدین همایی، تهران: سنایی.
کمالی نهاد، علیاکبر؛ دهرامی، مهدی. (1390)، حافظ و ابوسعید، دو همزبان، سالنامۀ حافظپژوهی، دفتر 14، ص 165.
محمد بن منوّر. (1366)، اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ اول، تهران: آگاه.
موسوى خلخالى، صالح. (1322)، شرح مناقب محیىالدین عربى، تهران: کتابخانه خورشید.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین میبدى. (1371)، کشف الأسرار و عدة الأبرار، تصحیح علىاصغر حکمت، تهران: امیرکبیر.
Quran Bakhtin, M. (2008). Conversational Imagination (Essays on the Novel), translated by Roya PourAzer, Tehran: Ney Publishing Farshidvard, Kh. (2013), Today's detailed recipe, 4th edition, Tehran: Sokhon Publishing House. Ghazali, M. (2010), Revival of Science, translated by Muayeduddin Mohammad Kharazmi, edited by Hossein Khadiv Jam, Tehran: Scientific and Cultural. Kamali Nahad, A. & Dahrami, M. (2011), Hafez and Abu Saeed, two languages, Hafez Research Yearbook, Book 14, p. 165. Kashani, E. (1946), Misbah al-Hedaiya and Miftah al-Kifaya, edited by Jalaluddin Homai, Tehran: Sanai. Kharazmi, T. H. (1989), Javaher al-Asrar and Zawaher al-Anwar, edited by Mohammad Javad Shariat, Tehran: Asatir. Meybodi, A. R. (1992), Kashf al-Asrar & Oddat al- Abrar, edited by Ali Asghar Hekmat, Tehran: Amir Kabir. Monawwar. M. (1987), Asrar al-Tawheed fi maqamat al-Sheikh Abi Saeed, corrected by Mohammad Reza Shafi'i Kodkani, first edition, Tehran: Aghah Publications. Mousavi Khalkhali, S. (1943), the description of Mohiyaddin Arabi's Manaqib, Tehran: Khurshid Library. Qosheiri, A. (1995), Risalah al-Qosheiriya, corrected by Badi al-Zaman Forozanfar, Tehran: Scientific and Cultural. Razi, N. (1943), Mersad al-Ebad, Tehran: Bina. Sajjadi, S. J. (1959), Dictionary of Philosophical Words and Terms, edited by Hessam al-Din Kahari, Tehran. Shafi'i Kodkani, M. (1997), Beyond Letter and Sound, 1st edition, Tehran: Sokhn Publishing House. Shamisa, S. (1994), Ma'ani, second edition, Tehran: Mitra Publishing. Simpson, P. (2019), Stylistics, translated by Nasrin Faqih Malek Marzban, first edition, Tehran: Al-Zahra University. Zamani, K. (2008), Comprehensive Commentary on Masnavi Manavi, first book, 7th edition, Tehran: Information. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |