تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,357 |
تدوین مدل علائم بینظمی خلق اخلالگر براساس ذهنیسازی والدین با نقش میانجیگری دلبستگی به والدین و ویژگیهای مزاجی کودک | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 70، خرداد 1402، صفحه 109-124 اصل مقاله (656.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2023.42476.2725 | ||
نویسندگان | ||
میلاد رحیمی1؛ حسینعلی مهرابی* 2؛ احمد عابدی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علائم بینظمی خلق اخلالگر براساس ذهنیسازی مادر، دلبستگی و مزاج کودک در کودکان شهر اصفهان انجام شد. شامل کلیه کودکان شش تا دوازده سال شهر اصفهان بود که تعداد 401 نفر به شیوه غیر تصادفی و از نوع داوطلبی انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه های اختلال بینظمی خلق اخلالگر، کنشوری بازتابی، مجموعه سوال دلبستگی و مزاج کودکی میانه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی، شاخص های کلی برازش و شاخص های مقایسه ای برای بررسی مدل پیشنهادی تدوین شده استفاده شد. نتایج مدل نشان داد که در یک فضای چندمتغیره، اطمینان از حالات ذهنی، علاقه و کنجکاوی به حالات ذهنی، دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن و ویژگیهای مزاجی واریانس علائم بینظمی خلق اخلالگر را پیشبینی میکنند. نتایج این بررسی نشان میدهد که ذهنی سازی والدین، دلبستگی کودک به والدین و مزاج کودک میتوانند علائم بینظمی خلق اخلالگر را در کودکان پیشبینی کنند. پیشنهاد میشود که با طراحی مداخلات روانشناختی مبتنی بر آموزش ذهنی سازی و کنترل مزاج به والدین، علائم بی نظمی خلق اخلالگر مانند پرخاشگری و خشونت کودکان را کاهش و تعدیل بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی؛ ذهنیسازی؛ علائم بینظمی خلق اخلالگر؛ مزاج | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a Disruptive Mood Dysregulation Symptoms Model Based on Parental Mentalization with the Mediating Role of Attachment to Parents and Child's Temperament Characteristics | ||
نویسندگان [English] | ||
Milad Rahimi1؛ HosseinAli Mehrabi2؛ Ahmad Abedi3 | ||
1M.A. in Child and Adolescent Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan. Isfahan. Iran | ||
2Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan. Isfahan. Iran | ||
3Associate Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to develop a model of disruptive mood dysregulation symptoms based on parental metallization, child's attachment and temperament in children aged six to twelve years in Isfahan city. It included all children from six to twelve years old in Isfahan, 401 of whom were selected and evaluated in a non-random and voluntary manner. The measurement tools included disruptive mood disorder, reflective behavior, attachment, and middle childhood temperament questionnaire. In order to analyze the data, statistical methods of correlation coefficient, general fit indices and comparative indices were used to check the proposed model. The results of the model showed that in a multivariate space, confidence in mental states, interest and curiosity in mental states, secure attachment, insecure attachment and temperamental characteristics predicted the variance of disruptive mood disorder symptoms. Also parents' mentalization, child's attachment to parents and child's temperament predicted symptoms of disruptive mood disorder in children. It is suggested that by designing psychological interventions based on mentalization and temper control training for parents, the symptoms of disruptive mood disorder in children can be reduced and moderated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attachment, Disruptive Mood Dysregulation Symptoms, Mentalization, Temperament | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
انجمن روان پزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1393)، تهران، انشارات نشر روان. برک، لورا. (2014). روان شناسی رشد از لقاح تا کودکی؛ جلد اول، ترجمه یحیی سیدمحمدی (1401). تهران، انتشارات ارسباران. تبعهامامی شیرین (1390). پیشبینی سبک دلبستگی کودک بر اساس عوامل مادرانه و رفتار کودک و اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری رفتار مادران بر سبک دلبستگی ناایمن کودک، پایان نامه تخصصی دکتری، روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران. شاهمحمدی قهساره، اعظم. ، عابدی، احمد. ، خیاطان، فلور و آقایی، اصغر. (1399). کشف مؤلفههای والدگری ویژه کودکان مبتلابه اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی: یک مطالعه کیفی، تحقیقات نظام سلامت، 16(2): 101-107. 1133-1. http://dx.doi.org/10.22122/jhsr.v16i2.3758 علوی، سیده.معصومه. ، رفیعی نیا، پروین. ، مکوند حسینی، شاهرخ. و صباحی، پرویز. (1399)، اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر علائم اختلال اضطراب اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجان: مطالعه تک آزمودنی، مطالعات روانشناختی، 16(2): 7-24. https://doi.org/10.22051/psy.2020.23008.1774 محمدی، محسن. ، سوداگر، شیدا. و بهرامی هیدچی، مریم. (1401). نقش میانجی گری مکانیسم های دفاعی در پیش بینی استرس ادراک شده براساس سبک های دلبستگی بیماران مبتلا به کووید-19، مطالعات روانشناختی، 18(1):69-81. https://doi.org/10.22051/psy.2022.36951.2486 موسوی, ولاء. و بهرامی احسان، هادی. (1399). مطالعه مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ظرفیت تأملی والدینی بر روی یک نمونه ایرانی. پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 11(3): 55-68. https://doi.org/10.22059/japr.2020.297614.643446 هاگلکوئیست جین استرگارد و راسموسن هاینو (2020). ذهنی سازی در خانواده. ترجمه فهیمه صدیقی، کیومرث فرهبخش و فریبرز درتاج. تهران، نشر ویرایش. یزدخواستی، فریبا. جواهری، راضیه. و عریضی سامانی، س. ح. ر. (1390)، هنجاریابی پرسشنامه مزاج کودکی میانه (MCTQ) و بررسی رابطه آن با عوامل دموگرافیک در فرهنگ ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، 13(4): 81-93. Adkins, T., Luyten, P., & Fonagy, P. (2018). Development and preliminary evaluation of family minds: A mentalization-based psychoeducation program for foster parents. Journal of Child and Family Studies, 27(8): 2519-2532. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1080-x Alavi, S. M., Rafieinia, P., Hosseini, S. M., & Sabahi, P. (2020). The effectiveness of unified transdiagnostic treatment on social anxiety symptoms and difficulty in emotion regulation: single-subject design. Psychological Studies, 16(2): 7-24. (Text in Persian). https://doi.org/10.22051/psy.2020.23008.1774 American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5 edition (DSM-5), Yahya Seyed Mohammadi (2013), Tehran, Nashr Rawan Publishing. (Text in Persian) Beckes, L., Coan, J. A., & Morris, J. P. (2013). Implicit conditioning of faces via the social regulation of emotion: ERP evidence of early attentional biases for security conditioned faces. Psychophysiology, 50(8): 734-742. https://doi.org/10.1111/psyp.12056 Berg, L. (2014). Development Through the Lifespan (2014). Yahya Seyed Mohammadi (2022), Tehran, Arasbaran Publishing. (Text in Persian) Bouvette-Turcot, A. A., Fleming, A. S., Unternaehrer, E., Gonzalez, A., Atkinson, L., Gaudreau, H., & Meaney, M. J. (2020). Maternal symptoms of depression and sensitivity mediate the relation between maternal history of early adversity and her child temperament: the inheritance of circumstance. Development and Psychopathology, 32(2): 605-613. https://doi.org/10.1017/s0954579419000488 Brown, K. M., Pérez‐Edgar, K., & Lunkenheimer, E. (2022). Understanding how child temperament, negative parenting, and dyadic parent–child behavioral variability interacts to influence externalizing problems. Social Development, 31(4), 1020-1041. https://doi.org/10.1111/sode.12601 Davidson, S. & Ireland, C.A. (2009). Substance misuse: The relationship between attachment styles, personality traits and coping in drug and nondrug users. Drugs and Alcohol Today, 9(3),22-27. Dollberg, D. G., Hanetz Gamliel, K., & Levy, S. (2021). Mediating and moderating links between coparenting, parental mentalization, parents’ anxiety, and children’s behavior problems. Journal of Family Psychology, 35(3), 324. https://doi.org/10.1037/fam0000728 Dougherty, L. R., Barrios, C. S., Carlson, G. A., & Klein, D. N. (2017). Predictors of later psychopathology in young children with disruptive mood dysregulation disorder. Journal of child and adolescent psychopharmacology, 27(5): 396-402. https://doi.org/10.1089/cap.2016.0144 Hagelquist, J. Ø., & را, H. (2020). Mentalization in the Family: A Guide for Professionals and Parents. Routledge. Halfon, S., & Besiroglu, B. (2021). Parental reflective function and children’s attachment-based mental state talk as predictors of outcome in psychodynamic child psychotherapy. Psychotherapy, 58(1): 1-8. https://doi.org/10.1037/pst0000347 Hare, M. M., & Graziano, P. A. (2021). Treatment response among preschoolers with disruptive behavior disorders: The role of temperament and parenting. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 50(6), 950-965. https://doi.org/10.1080/15374416.2020.1846540 Hegvik, R. L., McDEVITT, S. C., & Carey, W. B. (1982). The middle childhood temperament questionnaire. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 3(4), 197-200. https://doi.org/10.1097/00004703-198212000-00004 Hoffenaar, P., & Overbeek, G. (2022). Temper tantrums in toddlers and preschoolers: Longitudinal associations with adjustment problems. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 43(7), 409-417. https://doi.org/10.1097/dbp.0000000000001071 Lionetti, F., Spinelli, M., Moscardino, U., Ponzetti, S., Garito, M. C., Dellagiulia, A., ... & Pluess, M. (2022). The interplay between parenting and environmental sensitivity in the prediction of children’s externalizing and internalizing behaviors during COVID-19. Development and Psychopathology, 1-14. https://doi.org/10.1017/s0954579421001309 Luyten, P., Mayes, L. C., Nijssens, L., & Fonagy, P. (2017). The parental reflective functioning questionnaire: Development and preliminary validation. PloS One, 12(5): 176-218. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0176218 Midgley, N., Sprecher, E. A., & Sleed, M. (2021). Mentalization-based interventions for children aged 6-12 and their carers: A narrative systematic review. Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, 20(2): 169-189. https://doi.org/10.1080/15289168.2021.1915654 Mohammadi, M., Sodagar, S., & Bahrami, M. (2022). The Mediating Role of Defense Mechanisms in Predicting Perceived Stress Based on Attachment Styles in Patients with Covid-19. Journal of Psychological Studies, 18(1): 69-81. (Text in Persian) https://doi.org/10.22051/psy.2022.36951.2486 Mousawi, W., & Bahrami Ehsan, H. (2020). A preliminary study of psychometric properties of the parental reflective functioning questionnaire (prfq) on an iranian sample. Journal of Applied Psychological Research, 11(3): 55-68.(Text in Persian). https://doi.org/10.22059/japr.2020.297614.643446 Parada‐Fernández, P., Herrero‐Fernández, D., Oliva‐Macías, M., & Rohwer, H. (2021). Analysis of the mediating effect of mentalization on the relationship between attachment styles and emotion dysregulation. Scandinavian Journal of Psychology, 62(3), 312-320. https://doi.org/10.1111/sjop.12717 Perepletchikova, F., Nathanson, D., Axelrod, S. R., Merrill, C., Walker, A., Grossman, M., ... & Walkup, J. (2017). Randomized clinical trial of dialectical behavior therapy for preadolescent children with disruptive mood dysregulation disorder: Feasibility and outcomes. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(10): 832-840. Schwarzer, N. H., Nolte, T., Fonagy, P., & Gingelmaier, S. (2021). Mentalizing mediates the association between emotional abuse in childhood and potential for aggression in non-clinical adults. Child abuse & neglect, 115, 105018. Shahmohammadi-Ghahsareh, A., Abedi, A., Khayatan, F., & Aghaei, A. (2020). Exploring parenting components for children with disruptive mood dysregulation disorder: A qualitative study. Journal of Health System Research, 16(2); 101-107. (Text in Persian). http://dx.doi.org/10.22122/jhsr.v16i2.3758 Stagaki, M., Nolte, T., Feigenbaum, J., King-Casas, B., Lohrenz, T., Fonagy, P., ... & Personality and Mood Disorder Research Consortium. (2022). The mediating role of attachment and mentalising in the relationship between childhood maltreatment, self-harm and suicidality. Child Abuse & Neglect, 128, 105576. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105576 Stoltz, S., Beijers, R., Smeekens, S., & Deković, M. (2017). Diathesis stress or differential susceptibility? Testing longitudinal associations between parenting, temperament, and children's problem behavior. Social Development, 26(4), 783-796. https://doi.org/10.1111/sode.12237 Taubner, S., Hauschild, S., Kasper, L., Kaess, M., Sobanski, E., Gablonski, T. C., ... & Volkert, J. (2021). Mentalization-based treatment for adolescents with conduct disorder (MBT-CD): protocol of a feasibility and pilot study. Pilot and feasibility studies, 7(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s40814-021-00876-2 Van Bruggen, L. K. (2009). Romantic Relationships in Young Women with a History of Child Maltreatment: Examining the Role of Mentoring Relationships as a Protective Factor (Doctoral dissertation, University of Victoria). Vismara, L., Sechi, C., & Lucarelli, L. (2021). Reflective function in first-time mothers and fathers: Association with infant temperament and parenting stress. European Journal of Trauma & Dissociation, 5(1): 100-147. https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2020.100147 Waters, E. (1987). Open workshop on Q-sort methods for assessing attachment behavior. In Open workshop organized at The Biennial Meeting of the Society for Research Child Development, Baltimore, Maryland. Yazdkhasti, F., Javaheri, R., & Oreizi, H. (2011). Standardization of middle childhood temperament questionnaire and the study of the relationship between childhood temperament and demographic characteristics in Iranian culture. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 13(4): 81-93. (Text in Persian) Zeegers, M. A., Colonnesi, C., Stams, G. J. J., & Meins, E. (2017). Mind matters: A meta-analysis on parental mentalization and sensitivity as predictors of infant–parent attachment. Psychological Bulletin, 143(12): 12-45. Zubizarreta, A., Calvete, E., & Hankin, B. L. (2019). Punitive parenting style and psychological problems in childhood: The moderating role of warmth and temperament. Journal of Child and Family Studies, 28, 233-244. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1258-2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 445 |