تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,238,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,656,417 |
حسآمیزی گرافیک و موسیقی در پوسترهای با موضوع موسیقی دهه پنجاه قباد شیوا | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 41، دی 1402، صفحه 34-46 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2023.43042.1940 | ||
نویسندگان | ||
رضا رفیعی راد* 1؛ فرشته متقی امندانی2؛ فرنوش شمیلی3 | ||
1دکتری هنرهای اسلامی، دانشکدۀ هنرهای صناعی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
2مربی گروه ارتباط تصویری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران، نویسنده مسئول. | ||
3دانشیار گروه هنرهای تجسمی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
اگرچه ادراکات حسی انسان که در فرآیندهای پیچیدهِ عصبشناختی، اطلاعات را از محیط دریافت و به مغز ارسال میکند، عموماً به شکلی مجزا و مستقل درنظر گرفته میشوند، اما تجربه انسان در جهان، تجربهای چند حسی نیز هست. به نحوی که گاه، تحریک یک گذرگاه حسی، به تجربهای غیر ارادی در یک گذرگاه حسی دیگر منجر میشود. این امر که در روانشناسی به سینستزیا (حسآمیزی) شناخته میشود، در خلق و آفرینش برخی آثار هنری به کار گرفته شده و شاعران و هنرمندان بسیاری نظیر رمبو، کله، کاندینسکی، کورساکف، مسیان، لیتس و نظایر آنها، بهعنوان روشی در طراحی بهکار بردهاند. قباد شیوا که در دهه پنجاه، پوسترهایی با مضمون موسیقی طراحی و منتشر نمود، به نوآوریهای مهم و قابل توجهی در زمینهِ دریافت و پردازش ترکیبی دو حس بینایی و شنوایی، دست یافت. حال پرسش این است که، فرآیند حسآمیزی در پوسترهای با موضوع موسیقی دههِ پنجاه قباد شیوا، چگونه قابل تحلیل است؟ پژوهش کیفی حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و آرشیوی به انجام رسید. نوع نمونهگیری غیر تصادفی بوده که به روش هدفمند، تعداد سی و نه اثر از سال 1349 تا 1359 شامل پوسترهایی با موضوع موسیقی نمونهگیری و سپس، طبقهبندی و تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که، فرآیند خلق و آفرینش این پوسترها بر شش دستهِ بازنمایی خلاصهسازی شده اشیای موسیقیایی، همراه با عناصر بصری، بازنمایی چهره انسان، بازنمایی گیاهان، بازنمایی پرنده، کاربست هفت اصل تزیینی (اصل ابر) و کارکرد عناصر بصری، قابل مشاهده است که هنرمند در دسته ششم، با استفادهِ آگاهانه از کارکرد عناصر بصری و نفی بازنمایی و دستیابی به شیوهِ بیانی ویژه، به تحقق حسآمیزی در این پوسترها دست یافتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: گرافیک ایران؛ پوستر؛ قباد شیوا؛ حسآمیزی | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Synesthesia of Graphics and Music in Ghobad Shiva’s 70s Music-Themed Posters | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Rafiei Rad1؛ Fereshteh Mottaghi Omandani,2؛ Farnoush Shamili3 | ||
1Ph.D, Department of Islamic Arts, Faculty of Islamic Crafts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran. | ||
2Instructor, Department of Graphic, Faculty of Architecture and Art, University of Guilan, Rasht, Iran, Corresponding Author. | ||
3Associate Professor, Department of Visual Arts, Faculty of Visual Arts, Tabriz Islamic Art University,Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Although The neurophysiological basis of synthesia is associative connections between different regions of the the functional structor of the brain and synaptic connections form their basis, from the perspective of the neuropsychology of synesthesia, creativity is a sensory stimuli. it reflects the objective realities of the external world in the brain and integrates them with the common senses, moving along the path of interpretation, understanding, and cognition so that phenomena emerge via synesthesia creatively, finding an artistic spirit. Synesthesia is a deliberate attempt to evoke different sensory experiences in the audience through the liaison of music and color. The efforts of Kandinsky, Klee, Enrico Prampolini, and other artists and poets to use other sensory tools for a new understanding of visual elements and qualities and establish connectivity with the sensory perceptions of other artistic mediums such as music or architecture are also associated with synesthesia. Even Wagner believed in synthesizing the mediums of painting, dance, poetry, and music in a complete work of art and the existence of a world of sound alongside the world of light. In Iranian graphics, Ghobad Shiva’s works seem to establish connectivity among sensory perceptions-- the inseparable relationship between painting and graphics in his works is associated with the climax of graphics in the 19th-century West. In this era, the extent of the influence that painters such as Jules Cheret and Toulouse-Lautrec had on the poster design process was so significant that Jules Chéret, nicknamed “the father of the modern poster.” Lautrec is also a painter who created graphic works influenced by Japanese woodblock prints, opening a new path for modern posters. His works seem rooted in the history of Iranian painting because he believes that graphics did not come from outside Iran, contrary to shared ideas. However, instead, its reproduction technology did-- Iranians did not have a museum painting, and such a painting was the source of communication with the West during the Safavid era. He presumed that Iranian painting should be considered modern graphics with a consumption aspect. In creating his works, he paid attention to the main features of the structure of Iranian painting, abstraction, unique and traditional brilliant coloring, and idealistic and unrealistic atmosphere. Above all, he sought Iranian painting abstraction in his posters. However, relying on this abstraction, He achieved a new expression in creating music-themed posters in which visual and auditory sensory perceptions are cmbined. As a result, synesthesia appears in a new way and That is the main issue of this study. The research question is how synesthesia can be analyzed in Ghobad Shiva’s 70s music-themed posters. This qualitative study was done via a descriptive-analytical method,using library and documentary research (internet and archival sources). The study was done based on induction-based analysis by which the researcher achieved an analytical genealogy through data classification, finding patterns in and out of the data, and looking for patterns in the data. The research process was as follows: first, all of Ghobad Shiva’s posters were received from the artist’s catalog. Then, a total of 82 posters, created during 1970-1980 (the 70s) were collected. graphic works in music were numerous due to the many festivals, concerts, and music-related events of that era. Then, thirty-nine music-themed posters were selected via a purposive sampling technique based on the connection of the posters with their music themes. In the analysis stage, the works were classified based on the artist’s techniques in creating the poster, the works employing synesthesia were analyzed. If synesthesia is a neurological phenomenon, then the five senses are entertwined. Synesthesia activates a stimulus received through one sense throughanother, which is used in art to design alternatives to sensory experiences. The human perceptual system creates multi-sensory patterns of physical objects in mind. Perceptual objects are often multi-sensory, containing auditory, visual, tactile, and similar information. The first step in creating multi-sensory perceptual objects is taken as soon as the stimulus is presented to one of the sensory channels. A set of neural processes couple together information received from other sensory aspects. Synesthesia is the experience of two or more emotions where only one is stimulated, and in literature and art, it is used to explain one sense employing another. Equalization of musical steps and skips with colors by Newton; equalization of blue, green, yellow, and red colors with musical notes Do, Re, Mi, and Sol in Kessel’s famous organs; equalization of the sounds of instruments in Rimsky-Korsakov’s Principles of Orchestration; and equalization of the sounds A, E, I, U, and O with black, white, red, green, and blue colors in the works of poets such as Rimbaud in the poem “Voyelles” or “Vowels” (literary synesthesia); Schopenhauer’s seminal statement that the world is all a manifestation of will and music, and all arts have the desire to reach music; or the evidence showing that Franz Liszt and Olivier Messiaen used the synesthesia of colors and musical notes and sounds or musical keyboards (chromesthesia), all inform us about the long history and significance of synesthesia in philosophy, literature, music, and visual arts. The music posters of Shiva’s fifties are generally designed and executed for the chamber orchestra of radio and television. On a functional level, these posters carried the message of concerts and used various elements to convey this message. Shiva’s attention to the difference between the boundaries of painting and graphics made him follow the standards and rules of graphics. However, he did not look away from painting abstraction, and his works speak for themselves. Considering the definition, function, and mission of a poster, Shiva also achieved synesthesia through abstraction. Thus, Shiva’s 70s music-themed posters can be divided into six categories based on his individual graphic techniques: Representating synthesis of real musical objects with abstract forms Human face Representation of plants Representation of birds Application of the Seven Decorative Principles of Iranian Art Application of visual elements Table 7 summarizes the poster-creating techniques, dominant elements, and colors used in Shiva’s works. Like Klee, Kandinsky, and many artists, Shiva used such a perceptual process to enrich his works. Generally, from 1970 to 1980, his works were categorized into eight categories based on art-creating techniques and the employed elements: summarized representation of musical objects with visual elements, representation of the human face, representation of plants, representation of birds, Seven Decorative Principles of Iranian Art (Abr Principle), and the application of visual elements. The present study displayed that Ghobad Shiva has succeeded in showing synesthesia in his posters using the visual elements of line, point, color (black, blue, yellow, red, gray, brown), and also the visual elements in the posters of the sixth category. Synesthesia in these works acts as a perceptual-neurological phenomenon which, by stimulating the visual perception (facing poster designing as a field in visual art), produces unusual experiences in another unstimulated sense, i.e., the auditory perception so that the experience of the second sense happens only at the perceptual level, conveying the association of the musical sound to the audience. This perception or association can also happen between sensory dimensions and other cognitive and processing paths. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Iranian Graphics, Posters, Ghobad Shiva, Synesthesia | ||
مراجع | ||
منابع
افشار مهاجر، کامران (۱۳۸۷). گرافیک تبلیغات چاپی در رسانهها، تهران: سمت.
افضلطوسی، عفتالسادات و حسنپور، مریم (1391). نقش نمادهای آیینی و دینی در نشانههای بصری گرافیک معاصر ایران، مطالعات ملی، شماره 49، 135- 162.
بهنام، مینا (1389). حسآمیزی: سرشت و ماهیت، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 19، 67 - 92.
بیرانوند، نسرین؛ کاظمخانلو، ناصر و آریان، حسین (1395). نماد رنگ و حسآمیزی آن در تصویرسازیهای اخوان ثالث، تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، شماره 27، 91- 122.
پاکباز، روئین (1381). دایره المعارف هنر، چ. سوم. تهران: فرهنگ معاصر.
حسنی، آزاده (1393). ارتباط نقاشی و موسیقی و نمایش موسیقی در نقاشی و بالعکس، (مطالعه موردی واسیلی کاندینسکی و آثارش)، پایاننامه کارشناسی ارشد نقاشی، تهران: دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
رفیعیراد، رضا (1399). پژواک حادثه روایت متن ادبی در تصویر درخت در نگارگری مکتب هرات، پیکره، دوره 9، شماره 21، 25- 36.
سروریعقوبی، علی (1388). رنگ و حس آمیزی در شعر معاصر، مطالعات نقد ادبی، شماره 14، 67- 87.
سیدالماسی، هما؛ طلیسچی، غلامرضا و سروش، محمد مهدی (1401). بررسی حسآمیزی و ادراک تنانه در تجربه فضای معماری در بازار سنتی کرمانشاه، مطالعات هنر اسلامی، شماره 45، 364 - 378.
شریعتزاده جنیدی، مریم (1378). حسآمیزی موسیقی دانان ایرانی، هنر، شماره 39، 165- 170.
شوپنهاور، آرتور (1375). هنر و زیباییشناسی، ترجمه فواد روحانی، تهران: خوارزمی.
شیوا، قباد (1391). مولفههای گرافیک ایرانی: گفت و گو با استاد قباد شیوا، رشد آموزش هنر، شماره 30، 4- 13.
قاسمیه سارا و بمانیان، محمد رضا و ناصحی، ابوذر (1395). بررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با تاکید بر نقش نمادین درخت سرو، پژوهش هنر، دوره 6، شماره 11، 75- 85.
مجدی، وهبه (1984). معجمالمصطلحات العربیه فی اللغة و الادب، بیروت: مکتبة لبنان.
معتمدی، غلامحسین و یاسمی، محمدتقی (1368). وحدت حواس و آفرینش شعر، دنیای سخن، شماره 27 و 28، 41- 60.
موژینسکا، آنا (1381). تکوین هنر انتزاعی، فرهاد گشایش، زیبا شناخت، شماره 7، 243- 258.
مهاجری، عباسعلی (1384). فرهنگ هنر، انگلیسیـ فارسی، تهران: دانشیار.
نجفی، سحر و آفرین، فریده و سماوی، غلامرضا (1400). مطالعه تطبیقی وجوه آرمانشهری و ویرانشهری پوسترهای صلح یا ضدِ جنگ طراحان معاصر صدسال اخیر ایران و امریکا، مطالعات راهبردی فرهنگ، شماره 4، 121- 145.
هنرمندی، حسن (1350). بنیاد شعر نو در فرانسه، تهران: زوار.
References
URLs
URL1.www.moma.org/s/ge/collection_ge/artist/artist_id-3130_role-1_sov_page-131.html
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |