تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 915 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,227,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,648,268 |
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر آرام سازی حالت و تنظیم هیجان بر خودپنداره منفی نوجوانان دارای بدتنظیمی هیجان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 4 - شماره پیاپی 69، بهمن 1401، صفحه 57-69 اصل مقاله (439.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2023.41811.2698 | ||
نویسندگان | ||
راشین رجایی1؛ مهدی زارع بهرام آبادی* 2؛ محمد رضا عابدی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی رشته مشاوره،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران | ||
2دانشیار گروه مشاوره،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران | ||
3استاد گروه مشاوره،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
چکیده | ||
یکی ازعمده ترین مسائلی که نوجوانان با آن مواجه اند مشکلات مرتبط با بدتنظیمیهیجان و تاثیر آن بر خودپنداره افراد است. دراین پژوهش به مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر آرام سازی حالت و تنظیم هیجان بر خودپنداره منفی نوجوانان دارای بدتنظیمی هیجان پرداخته شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون باگروه کنترل بود. 30 نفر از نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک های شهراصفهان، ازطریق مصاحبه و احراز نمره بالا(90>)در پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان انتخاب شدند و در سه گروه(10 نفری) درمان آرام سازی حالت، تنظیم هیجان و کنترل به صورت تصادقی جایگذاری شدند. افرادگروه های مداخله 8 جلسه 90دقیقه ای دربازه زمانی 8هفته دریافت کردند و افراد گروه کنترل دراین مدت مداخل های دریافت ننمودند. قبل و بعد از مداخله نیز تمامی افراد به پرسشنامه خودپنداره راجرز پاسخ دادند. داده های حاصل با استفاده ازتحلیل کواریانس تک متغیره مورد آزمون قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که درمان تنظیم هیجان توانست میزان خودپنداره منفی نوجوانان را کاهش دهد، درحالی که درمان آرام سازی حالت بر آن موثر نبود. نتایج پژوهش نشان دادکه مداخله تنظیم هیجان نسبت به آرام سازی حالت در کاهش خودپنداره منفی نوجوانان موثرتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدتنظیمی هیجان؛ خودپنداره؛ درمان مبتنی بر آرام سازی حالت؛ درمان مبتنی بر تنظیم هیجان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the Effects of Mode Deactivation Therapy and Emotion Regulation on the Negative Self-Concept in Teenagers with Emotional Dysregulation | ||
نویسندگان [English] | ||
Rashin Rajaei1؛ Mahdi Zare Bahramabadi2؛ Mohammad Raza Abedi3 | ||
1PhD student of Departmant of Counseling,Sceince & Research Branch,Islamic Azad University ,Tehran,Iran | ||
2Associate Professor, Departmant of Counselin,Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Departmant of Counseling, University of Isfahan, Isfahan,Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important issues that teenagers face is the problems related to the dysregulation of emotions and its effect on people's self-concept. In this research, the effectiveness of mode deactivation therapy and emotion regulation on the negative self-concept of teenagers with emotion dysregulation was compared. 30 teenagers referring to the clinics of Isfahan city were selected through interviews and obtaining a high score (90) in the emotion regulation difficulty questionnaire and placed in three groups (10people), of mode deactivation therapy, emotion regulation, and control. The intervention groups received 8 sessions of 90 minutes in a period of 8 weeks, and the control group did not receive intervention. Before and after the intervention, all people answered the Rogers self-concept questionnaire. The obtained data were tested using univariate covariance analysis. The findings of the research showed that the emotion regulation therapy was able to reduce the negative self-concept of teenagers, while mode deativation therapy was not effective. The results of the research showed that emotion regulation intervention is more effective than mode deactivation in reducing the negative self-concept of teenagers | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional dysregulation, emotion regulation, mode deactivation therapy, self-concept | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آپشه، جک. ا. و. دی مئو، لوسیا. آر. (2018). خودآموز گام به گام درمان مبتنی بر آرامسازی حالت. ترجمه مجتبی ربانی، 1397. تهران: انتشارات جنگل. احمدیان، زهرا.، عزیزی تراب، زهرا.، و عزیزی، معصومه. (1399). پیش بینی خودگردانی تحصیلی دانش آموزان براساس خودپنداره(مثبت و منفی) و سبک زندگی خانواده. فصلنامه روانشناسی تحلیلی-شناختی. 11(42): 41-56. بشارت، محمد علی. (1397). مقیاس دشواری تنظیم هیجان. اندیشه و رفتار. 12(47): 89-93. محمدی، ابوالفضل.، زرگر، فاطمه.، امیدی، عبداله.، محرابی، علی.، اکبری، مهدی.، بقولی، حسین.، تویسرکانی راوری، مهدیه.، و همکاران. (1394). نسل سوم درمانهای شناختی_رفتاری، تهران: انتشارات ارجمند. مهدی زاده ازدین، سمیه.، و موسوی، سید علی محمد.، جلالی، محمدرضا.، و کاکاوند، علیرضا. (1397). اثربخشی درمانگری شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و افسردگی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), 14(55 ): 305-314. میرسمیعی، مرضیه.، آتش پور، حمید.، آقایی، اصغر. (1398). اثربخشی آموزش نظم جویی هیجان پیشرفت بر هیجان های منفی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران. فصلنامه علوم روانشناختی. ۱۸ (۷۷) :۵۴۶-۵۳۹ ویسی، نصرالله.، ارجمند نیا، علی اکبر.، وکیلی، سمیرا.، غلامعلی لواسانی، مسعود. (1401). تأثیر آموزش خودنظم جویی هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری با همبودی نارسایی توجه / بیش فعالی. فصلنامه علوم روانشناختی. ۲۱ (۱۱۶) :۱۶۳۰-۱۶۱۳ Ahmadyan, Z., Azizitorab, Z., & Azizi, M. (2020). Predicting students' academic self-management based on self-concept (positive and negative) and family lifestyle. Journal of Analitical-Cognitive Psycholoy, 11(42), 41-56. (Text in Persian). Apache, J, Di Meo, LR. (2018). ). Tutorial for step-by-step relaxation therapy. Translated by Rabbani, Mojtaba. Tehran: Jangal Publications. (Text in Persian). Apsche, J. A., Bass, C. K., Jennings, J. L., Murphy, C. J., Hunter, L. A., & Siv, A. M. (2005). Empirical comparison of three treatments for adolescent males with physical and sexual aggression: Mode deactivation therapy, cognitive behavior therapy and social skills training. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 1(2), 101. https://doi.org/10.1037/h0100738 Besharat, M. A. (2018). Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Journal of Thought & Behavior in Clinical Psychology, 12(47): 89-93. (Text in Persian). Ghorbani, f., Khosravani, V., Sharifi Bastan, F., & Jamaati, R. (2017). The alexithymia, emotion regulation, emotion regulation difficulties, positive and negative affects, and suicidal risk in alcohol-dependent outpatients. Psychiatry Research, 252, 223-230. DOI:10.1016/j.psychres.2017.03.005 Gratz, K.L. & Roemer, E. (2004). Multidimentional assessment of emotion regulation and dysregulation: development, factor structure, and initial validation of the difficulies in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. Garnefski N Kraaij V (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire- development of a short 18-item version(CERQ-short).Personality and Individual Differences, 41, 1045-1053. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.12.009 Griffin, E., McMahon, E. (2020). Adolescent mental health: Global data informing opportunities for prevention. Clinical Medicine, 24, 100413. DOI:10.1016/j.eclinm.2020.100413 Huang C. (2017). Self-concept and academic achievement: A meta- analysis of longitudinalrelations, Journal of School Psychology, 49(5), 505-528. Mennin, D. S. (2006). Emotion regulation therapy: An integrative approach to treatment-resistant anxiety disorders. Journal of Contemporary Psychotherapy, 36(2), 95-105. DOI:10.1007/s10879-006-9012-2 Mennin, D. S., & Fresco, D. M. (2009). Emotion regulation as an integrative framework for understanding and treating psychopathology. In A. M. Kring & D. M. Sloan, Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment (pp. 256–379). New York, NY: Guilford Press. Mennin, D. S., & Fresco, D. M. (2013b). Emotion regulation therapy. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 469-490). New York, NY: Guilford. Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2002). Applying an emotion regulation framework to integrative approaches to generalized anxiety disorder. Clinical Psychology: Scienceand Practice, 9, 85-90. https://doi.org/10.1093/clipsy.9.1.85 Mirsamiee, M., Atashpour, H., Aghaei, A. (2019). The effectiveness of achievement emotion regulation training on negative emotions and psychological well - being of female middle school students in Tehran. Psychologicalscience Journal. 18(77): 539-546. (Text in Persian). Mohammadi, A., Zargar, F., Omidi, A., Mehrabi, A., Akbari, M., Baquli, H., Tuyserkani Ravari, M., Amiri, M., Mirzaei, M., Nonhal, S., and Taherifard, Z. (2015). Third generation therapies Cognitive_behavioral, Tehran: Arjmand Publications. (Text in Persian). Newman, M.G. & Llera, S.J. (2011). A novel theory of experiential avoidance in generalized anxiety disorder: A review and synthesis of research supporting a contrast avoidance model of worry. Clinical Psychology Review. 371–382. Doi:10.3390/ijerph17145195 Pinquart, M., & Gerke, D. C. (2019). Associations of parenting styles with self-esteem in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Child and Family Studies, 28(8), 2017–2035 Rapee, R.M., Oar E.L., Forbes, M.K., Fardouly, J., Magson, N.R., Rishardson CE. (2019). Adolescent development and risk for the onset of social-emotional disorders: A review and conceptual model. Behaviour Research and Therapy, 0005-7967(19)30187-1. Sagar, M.E. (2021). Emotion regulation skills and self-control as predictors of resilience in teachers candidates. International Education Studies, 14(6), 103-111. Sabri, T., Jabeen, A., & Ighbal, MN., (2021). Self-concept, emotional regulation and mental health problems in medical and dental undergrads. Jahan Tahgeeg, 4(3), 680-688. Salavera, C., Usan, P., Teruel, P. (2019). The relationship of internalizing problems with emotional intelligence and social skills in secondary education students: Gender differences. Psicologia:Reflexao e critica. 32(4), 2-9. Vaughn, M. G., Carbone, J., DeLisi, M., & Holzer, K. J. (2020). Homicidal ideation among children and adolescents: Evidence from the 2012-2016 nationwide emergency department sample. The Journal of. Pediatrics, 219, 216–222. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2019.12.045 Veisiy, N., Arjmandnia, A. A., Vakili. S., Gholamali Lavasani, M. (2022). The effect of training emotional self-regulation strategies on social competence, academic performance and behavioral problems of students with learning disabilities with comorbidity of attention deficit / hyperactivity disorder. Psychologicalscience Journal. 21(116):1613-1630. (Text in Persain). Ybrandt, H. (2008). The Relation between Self-Concept and Social Functioning in Adolescence. Journal of Adolescence, 31, 1-16. http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2007.03.004 Zhang, Q., Miao, L., He, L., Wang, H. (2022). The relationship between self-concept and negative emotion: a moderated mediation model. International Journal Environmental Research. Public Health, 19, 10377. https://doi.org/10.3390/ ijerph191610377 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |