تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,233,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,652,535 |
پیشبینی نشانههای افسردگی دانشآموزان پسر براساس تروماهای دوران کودکی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 4 - شماره پیاپی 69، بهمن 1401، صفحه 19-29 اصل مقاله (448.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2022.40788.2634 | ||
نویسندگان | ||
مهدی احمدی1؛ محمدمهدی شریعت باقری2؛ مهدی رضایی* 3؛ سمانه خزاعی4 | ||
1کارشناس ارشد،گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی بالینی-تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، پیشبینی نشانههای افسردگی در دانشآموزان پسر براساس تروماهای دوران کودکی بود. روش این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعة آماری را کلیة دانشآموزان پسر دورة اول و دوم متوسطه مدارس شهرستان رباط کریم (استان تهران) در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل دادهاند. تعداد 310 دانشآموز به صورت نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای افسردگی کودک و نوجوان کواکس و پرسشنامه ترومای کودکی برنشتاین پاسخ دادند. دادههای بوسیله آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون استاندارد تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این مطالعه نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای تروماهای دوران کودکی (سوءاستفاده هیجانی، سوءاستفاده فیزیکی، جنسی، غفلت هیجانی و غفلت فیزیکی) به طور معناداری افسردگی دانشآموزان را پیشبینی میکند. از میان تروماهای دوران کودکی، سوءاستفاده هیجانی و سوءاستفاده فیزیکی به طور معناداری افسردگی را در دانشآموزان را پیش بینی کردند. ولی سوءاستفاده جنسی، غفلت هیجانی و غفلت فیزیکی نتوانستند افسردگی را به طور معناداری پیشبینی کنند. همچنین مدل حاضر توانست 25 درصد از واریانس افسردگی در دانشآموزان را تبیین کند. در این مطالعه دادهها از نقش معنادار تروماهای کودکی بویژه سوءاستفاده هیجانی و فیزیکی در دانشآموزان حمایت میکند. پیشنهاد میشود که در درمان افسردگی دانشآموزان تاریخچهی تروماهای دوران کودکی نیز مورد توجه متخصصان بالینی قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تروماهای دوران کودکی؛ دانشآموزان؛ نشانههای افسردگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting the Depression Symptoms by Childhood Traumas in Male Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Ahmadi1؛ Mohammad Mahdi Shariat Bagheri2؛ Mehdi Rezaei3؛ Samaneh Khazaei4 | ||
1M.A in Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahed University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Clinical-Educational Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to predict the depression symptoms in male students by childhood trauma. The research method was descriptive correlational. The study population consisted of all male elementary and secondary high school students in public schools of Robat Karim (Tehran Province) during the academic year of 2020-2021. 310 students were selected by multi-stage random sampling and answered to the Childhood Trauma Questionnaire and Children's Depression Inventory. Data were analyzed through the Pearson correlation and standard regression. The results of this study showed that the linear combination of childhood trauma variables (emotional abuse, physical abuse, sexual abuse, emotional neglect and physical neglect) predict student depression significantly. Among childhood traumas, emotional abuse and physical abuse predict depression in students significantly. Physical neglect, emotional neglect and sexual abuse did not predict depression symptoms significantly. The present model was also able to explain 25% of the variance of depression in students. Findings of this study support the significant role of emotional abuse and physical abuse on depression symptoms. Therefore, considering the childhood trauma is recommended to clinicians in the treatment of student depression. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Childhood trauma, depression symptoms, students | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
دهشیری، غلامرضا.، نجفی، محمود.، شیخی.، منصوره. و حبیبی، مجتبی. (1388). بررسیی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). فصلنامه خانواده پژوهی، 5 (2)،177-159. محمدپور، سمانه.، نظری، هدایت.، فرهادی، علی. (1395).پیشبینی نشانه های افسردگی به دنبال بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی، نقش واسطهای طرحوارهای ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 136(26)، 85-99.. Adams, J., Mrug, S., & Knight, D. C. (2018). Characteristics of child physical and sexual abuse as predictors of psychopathology. Journal of Child Abuse & Neglect, 86, 167-177. Dio: 10.1016/j.chiabu.2018.09.019 Arentz, A., Genderen, H. V. (2009). Schema therapy for borderline personality disorder. New York: Guilford Press Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., Stokes, J., Ha., et al. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Journal of Child Abuse & Neglect, 72(2), 169-190. Chang, J. J., Ji, Y., Li, Y., Yuan, M., & Su, P.-Y. (2021). Childhood trauma and depression in college students: Mediating and moderating effects of psychological resilience. Asian Journal of Psychiatry, 65, 102824. Doi: 10.1016/j.ajp.2021.102824. Chen, X., Zhang, S., Huang, G., Xu, Y., Li, Q., Shi, J., . . . Lu, C. (2021). Associations between child maltreatment and depressive symptoms among Chinese college students: an analysis of sex differences. Frontiers in Psychiatry, 12, 1-10. Doi: 10.3389/fpsyt.2021.656646 Dehshiri, GH. R., Najafi, M., Shikhi, M., Habibi, H. (2009). Investigating Primary Psychometric Properties of Children's Depression Inventory (CDI). Journal of Family Research, 5(2), 159-177. (Text in Presian). Glickman, E. A., Choi, K. W., Lussier, A. A., Smith, B. J., & Dunn, E. C. (2021). Childhood Emotional Neglect and Adolescent Depression: Assessing the Protective Role of Peer Social Support in a Longitudinal Birth Cohort. Frontiers in Psychiatry, 12, 1182. Doi:10.3389/fpsyt.2021.681176 Ju, Y., Wang, M., Lu, X., Sun, J., Dong, Q., Zhang, L., . . . Guo, H. (2020). The effects of childhood trauma on the onset, severity and improvement of depression: The role of dysfunctional attitudes and cortisol levels. Journal of Affective Disorders, 276, 402-410. Doi: 10.1016/j.jad.2020.07.023 Karimi, A., Yadegari, N., Sarokhani, D., Fakhri, M., & Dehkordi, A. H. (2021). Prevalence of depression in iranian school students: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Preventive Medicine, 12(110), 1-10. Kuzminskaite, E., Penninx, B. W., van Harmelen, A.-L., Elzinga, B. M., Hovens, J. G., & Vinkers, C. H. (2021). Childhood trauma in adult depressive and anxiety disorders: an integrated review on psychological and biological mechanisms in the NESDA cohort. Journal of Affective Disorders, 283, 179-191. Doi: 10.1016/j.jad.2021.01.054 Kovacs, M. (1985). The Children's Depression Inventory (CDI). Psychopharmacology Bulletin, 21(4), 995-998. Linehan, M. M. (1993). Cognitive-Behavioral Treatment of Borderline Personality Disorder. New York: Guilford Press. Li, S., Zhao, F., & Yu, G. (2022). Childhood emotional abuse and depression among adolescents: Roles of deviant peer affiliation and gender. Journal of Interpersonal Violence, 37(1-2), 830-850. Mohammadpour, S., Nazari, H., & Farhadi, A. (2004). Factor analysis of Children's Depression Inventory questions. Journal of Counseling Research, 136(26), 85-99. (Text in Persian). Rezaei, M., & Ghazanfari, F. (2016). The role of childhood trauma, early maladaptive schemas, emotional schemas and experimental avoidance on depression: A structural equation modeling. Journal of Psychiatry Research, 246, 407-414. Doi: 10.1016/j.psychres.2016.10.037 Scheuer, S., Wiggert, N., Brückl, T. M., Awaloff, Y., Uhr, M., Lucae, S., . . . Wilhelm, F. H. (2018). Childhood abuse and depression in adulthood: The mediating role of allostatic load. Psychoneuroendocrinology, 94, 134-142. Doi: 10.1016/j.psyneuen.2018.04.020
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 443 |