تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 915 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,227,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,648,282 |
آموزش مبتنی بر هوش چندگانه در کلاس حسابداری ، بهبود عملکرد، انگیزه و مهارت دانشجویان؛ تجربهای نوین | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 45، مهر 1401، صفحه 81-100 اصل مقاله (514.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2021.36949.2901 | ||
نویسندگان | ||
وحیده طبیبی راد1؛ زهرا دیانتی دیلمی* 2؛ رضا غلامی جمکرانی3؛ ابوالفضل بختیاری4؛ حسین عباسیان5 | ||
1دانشجوی دکترای حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
2دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
4استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
5استادیار، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
مدتهاست مراجع حرفهای در حسابداری با درک واقعیت افزایش تنوع در بین دانشجویان، خواستار اصلاح برنامه آموزش حسابداری میباشند. در این راستا پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مبتنی بر هوش چندگانه را بر عملکرد تحصیلی، انگیزه و مهارتهای دانشجویان رشته حسابداری را بررسی میکند. برای دستیابی به این هدف دو گروه از دانشجویان، جمعاً ۵۰ نفر (۲۵ نفر گروه آزمایش با آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و ۲۵ نفر گروه کنترل با آموزش سنتی) در کلاس درس حسابداری مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. یافتهها حاکی از بهبود عملکرد تحصیلی و انگیزه در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل است. همچنین نتایج نظرسنجی از دانشجویان نشان از اثربخشی روش آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه در تقویت مهارتهای کلامی، ارتباطی و کار گروهی در آنها و رضایتشان از این روش نسبت به رویکرد سنتی تدریس دارد.به مدرسان و متخصصان برنامهریزی درسی در رشته حسابداری پیشنهاد میشود رویکردهای آموزش مبتنی بر هوش چندگانه را در طراحی و اجرای فرایند آموزش در دروس مختلف حسابداری استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر هوش چندگانه؛ عملکرد تحصیلی؛ انگیزه؛ مهارت؛ آموزش حسابداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multiple Intelligence -based Education in The Accounting Classroom, Improving Students' Performance, Motivation and Skills; New Experience | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahideh Tabibi Rad1؛ zahra Dianati Deilami2؛ Reza Gholami - Jamkarani3؛ Abolfazl Bakhtiari4؛ Hossein Abbasian5 | ||
1PhD Student of Accounting, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
2Associate Professor of accounting, Faculty of financial sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3PhD Student of Accounting, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
4Assistant Professor, Faculty member of Farhangian University, Tehran, Iran | ||
5Assistant Professor, Educational Management,,department,, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Pofessional authorities in accounting have long wanted to reform the accounting education program, realizing the increasing diversity among students. In this regard, the present study investigates the effect of multiple education based on multiple intelligence on academic performance, motivation and skills of accounting students during the corona epidemic. To achieve this goal, two groups of students, a total of 50 people (25 in the experimental group with combined training based on multiple intelligence and 25 in the control group with traditional education) in the management accounting class at the Islamic Azad University of Saveh and in the academic year 2020 2021 have been selected as a sample. Findings indicate an improvement in academic performance and motivation in the experimental group compared to the control group. Also, the results of a survey of students show the effectiveness of the combined teaching method in strengthening their verbal, communication and teamwork skills and their satisfaction with this method in coronary conditions compared to the traditional approach to teaching. Use hybrid training approaches based on multiple intelligences in designing and implementing the training process | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multiple Intelligence Theory, Academic Performance, Motivation, Skills, Accounting Education | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بحرانی، محمود. (1384). مطالعه انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22 (4)، 104-115.
حاجی مرادخانی، حدیثه؛ مشایخ شهناز؛ رحمانی، علی.(1396). مقایسه استفاده از بازی رومیزی با روش سنتی مبتنی بر سخنرانی ها و کتب درسی در آموزش اصول حسابداری (1). پیشرفتهای حسابداری، 9(1)، 1-30.
خواجوی، شکراله؛ نحاس، کاظم. (1398). افزایش یادگیری حسابداری از طریق نقشه مفهومی، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(3)، 393-412.
خواجوی، شکراله؛ زیادی، سمیرا.( 1398). بهبود یادگیری حسابداری واژگان هزینه های تخصصی با استفاده از بازی جدول کلمات متقاطع"، حسابداری مدیریت، 42، 55-43.
درگاهی، حسین؛ رحیمی، سوسن؛ شهام، گلسا؛ رجب نژاد، زینب. (1398). مقایسه دو روش تدریس سخنرانی و ایفای نقش در درس رفتار سازمانی: در دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. ۱۴(۳)، 169-151.
ربیعی نژاد، محمدرضا؛ کجباف، محمدباقر؛ مظاهری، محمدمهدی؛ طالبی، هوشنگ؛ عابدی، احمد. (1394). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر نارساخوان. ناتوانی های یادگیری, 5(1), 85-69.
طباطبائیان، مریم السادات؛ مشایخ، شهناز. (1399). مقایسه اثرگذاری روش آموزشی ترکیبی و چهرهبهچهره بر عملکرد دانشجویان رشته حسابداری. پژوهش های تجربی حسابداری، 10(4), 252-231.
نحاس، کاظم؛ کرمی، غلامرضا؛ حجازی، رضوان؛ خواجوی، شکراله. (1399). بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تیم (TBL)، بر یادگیری حسابداری. تحقیقات حسابداری و حسابرسی 12 (45), 70-55.
نونهال نهر، علی اکبر؛ محمدزاده سالطه، حیدر؛ حمدالهی، کبری. (1393). ارزیابی تأثیرآموزش حسابداری (آموزش دانشگاهی و دورههای ضمن خدمت) و تجربه بر قضاوتهای حرفهای حسابرسان. پژوهشهای تجربی حسابداری، 4(3)، 208-191.
Abenti, H. F. (2020). How do I teach you? An examination of multiple intelligences and the impact on communication in the classroom. Language & Communication, 73, 29-33.
Ajam A A.; and O. Hemmati poor (2019). The Relationship of Multiple Intelligence and Health Literacy of Health Students in Gonabad, Journal of Community Health Research, 7(1), 48-56. (In Persian)
Alshurafat, H.; Beattie, C.; Jones, G.; and J. Sands. (2020)." Perceptions of the usefulness of various teaching methods in forensic accounting education." Accounting Education, 29(2), 177-204.
Baaqeel, N. A. (2020). Improving Student Motivation and Attitudes in Learning English as a Second Language; Literature as Pleasurable Reading: Applying Garner's Theory of Multiple Intelligences and Krashen's Filter Hypothesis. Arab World English Journal, 4(1), 37-51
Bahrani, M. (1993).Investigating the Relationship between Academic Motivation and Group Study Habits of Shiraz High School Students. Master Thesis. Unpublished. Shiraz University. (In Persian(.
Bilgin, E. K. (2006). The effect of multiple intelligences based instruction on ninth graders chemistry achievement and attitudes toward chemistry. Middle East Technical University. Ankara.. http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12607413/index.pdf
Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. 1991 ASHE-ERIC Higher Education Reports. ERIC Clearinghouse on Higher Education, The George Washington University, One Dupont Circle, Suite 630, Washington, DC 20036-1183.
Brame, C (2013). Flipping the classroom.Vanderbilt University Center for Teaching, http://cft. vanderbilt. edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom.
Chang, C. F. (2006). Teaching accounting to learners with diverse intelligence. In Taylor’s College, Malaysia. Paper presented at Asia Pacific Educational Research Association International Conference, Hong Kong Institute of Education. http://edisdat.ied.edu.hk/pubarch/b15907314/full_paper/729139842.pdf
Dargahi, H, Rahimi, S, Shaham, G, and Z. Rajabnejad. (1398). Comparison of two methods of teaching lectures and role-playing in the course of organizational behavior: in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Yazd Center for the Study and Development of Medical Education, 14(3),169-151. (In Persian).
Fletcher, P. C., Happe, F., Frith, U., Baker, S. C., Dolan, R. J., Frackowiak, R. S., & Frith, C. D. (1995). Other minds in the brain: a functional imaging study of “theory of mind” in story comprehension. Cognition, 57(2), 109-128.
Haji Moradkhani. H; Shaykhs. S; and A. Rahmani. (1396). Comparison of the use of a board game with the traditional method based on lectures and textbooks in teaching the principles of accounting (1).Journal of Accounting Advances, 9(1), 1-30. (In Persian).
Hopper, B., & Hurry, P. (2000). Learning the MI way: The effects on students’ learning of using the theory of multiple intelligences. Pastoral Care in Education, 18(4), 26-32.
Jakobsen, M.; Mitchell, F.; Nørreklit, H. and M. Trenca. (2019). Educating management accountants as business partners. Qualitative Research in Accounting & Management, 16(4), 517-541.
Khajavi Sh.; and S. Ziari (2018)." Improving Learning Specialized Cost Vocabulary Accounting Using Crossword Game, Management Accounting, 42:43-55. (In Persian)
Khajavi, SH.; and k. Nahas. (2019).Increasing Accounting Learning Through Concept Map, Journal of Accounting and Auditing Review, 26(3):393-412. (In Persian).
Köksal, M. S., & Yel, M. (2007). The effect of multiple intelligences theory (MIT)-based instruction on attitudes towards the course, academic success, and permanence of teaching on the topic of" Respiratory Systems". Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 7(1), 231.
Lui, G., & Shum, C. (2012). Outcome-Based Education and Student Learning in Managerial Accounting in Hong Kong. Journal of Case Studies in Accreditation and Assessment, (2):1-13
Mahdavi Zafarghandi, A., & Amini, S. (2019). The relationship between multiple intelligences and vocabulary learning strategies of intermediate EFL learners. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 8(3), 65-76.
Maksy, M., & Yoon, M. H. (2020). Factors Affecting Student Performance in a Graduate Information Systems Course: An Empirical Study at a US Commuter Public University. Journal of Accounting & Finance, 20(2):2158-3625.
Malhotra, A. K. (2015)." VISTA: An Integrated Teaching Model for Managerial Accounting." Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5(6): 36-48
Nahas.K. Karami, GH. ; Hejazi, R.; and SH. Khajavi. (2020).Investigating the effect of team-based learning (TBL) on accounting learning", Accounting and Auditing Research, 45:55-70. (In Persian).
Nicholson, S. (2018). Creating engaging escape rooms for the classroom. Childhood Education, 94(1), 44-49.
Nik Ahmad, N. N. (2011). Teaching the case method in an advanced management accounting course in a passive learning environment. International Journal of Accounting and Finance, 3(1): 33-48.
Rabiee Nezhad, M.R.; Kajbaf., M.B.; Mazaheri, M.M.; Tallebi, H.; and A. Abedi. (2015).Developing an Educational Model of Academic Performance Based on Multiple Intelligences by Mediation of Self-concept and Self-esteem: A Structural Model, Knowledge & Research in Applied Psychology, 17(1):5-15. (In Persian(.
Roohani, A.; and S. Rabiei (2013)." Exploring Language Learning Strategy Use: The Role of Multiple Intelligences, L2 Proficiency and Gender, The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 5(3): 41-64.
Saunders, J. M. (2014). The flipped classroom: Its effect on student academic achievement and critical thinking skills in high school mathematics. Liberty University.https://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1983&context=doctoral
Springer, C. W., & Borthick, A. F. (2004). Business simulation to stage critical thinking in introductory accounting: Rationale, design, and implementation. Issues in accounting education, 19(3), 277-303.
Stanley, T., & Marsden, S. (2012). Problem-based learning: Does accounting education need it? Journal of Accounting Education, 30(3-4), 267-289.
Sanchez-Martin. J., Alvarez-Gragera, G. J., Davila-Acedo, M. A., & Mellado, V. (2017). Teaching technology: From knowing to feeling enhancing emotional and content acquisition performance through Gardner’s Multiple Intelligences Theory in technology and design lessons. Journal of Technology and Science Education, 7(1), 58-79.
Winarti, A., Yuanita, L., & Nur, M. (2019). The Effectiveness of Multiple Intelligences Based Teaching Strategy in Enhancing the Multiple Intelligences and Science Process Skills of Junior High School Students. Journal of Technology and Science Education, 9(2), 122-135. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |