تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,364 |
مدل یابی رابطه بین سیستم بازداری رفتاری، پاداش و قربانی شدن با بدشکلی بدن با توجه به نقش میانجی تحریفهای شناختی بین فردی در دانش آموزان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 63، مرداد 1400، صفحه 11-32 اصل مقاله (353.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2021.32263.2284 | ||
نویسندگان | ||
کوثر عظیمی* 1؛ بتول احدی2؛ مهرانگیز پیوسته گر2؛ روشنک خدابخش پیرکلانی2 | ||
1دانشجوی دکترای روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین سیستم بازداری رفتاری، پاداش و قربانی شدن با بدشکلی بدن از طریق میانجیگری تحریفات شناختی بین فردی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که از طریق تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1398 شهر تهران بود. تعداد 364 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با مقیاس اصلاحشده وسواس فکری – عملی ییل براون، مقیاس تحریفهای شناختی بین فردی، شاخص احتمال پاداش، مقیاس قربانی شدن مرادی و خرده مقیاس سیستم بازداری رفتاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد سیستم بازداری رفتاری، قربانی شدن و تحریفات شناختی بین فردی با بدشکلی بدن رابطه مستقیم و مثبت دارند. پاداش رابطه مستقیم و منفی با بدشکلی بدن داشت. همچنین نتایج نشان داد تحریفات شناختی بین فردی نقش واسطهای معناداری بین سیستم بازداری رفتاری، قربانی شدن، پاداش و بدشکلی بدن دارد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سیستم بازداری رفتاری، قربانی شدن، پاداش و تحریفات شناختی بین فردی در بدشکلی بدن دانش آموزان نقش دارند. این نتایج در طراحی برنامههای مشاورهای و درمانی برای دانش آموزان قابلاستفاده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدشکلی بدن؛ پاداش؛ تحریفات شناختی بین فردی؛ سیستم بازداری رفتاری؛ قربانی شدن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling the Relationship between the BIS, Victimization and Reward on BDD Considering Mediating Role of Interpersonal Cognitive Distortions in Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Kowsar Azimi1؛ Batool Ahadi2؛ Mehrangiz Pyvastegar2؛ Roshanak Khodabakhsh Pirklany2 | ||
1PhD student in Psychology, ,Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between behavioral inhibition system, victimization and reward and body dysmorphic with mediating role of interpersonal cognitive distortions. The research method was descriptive – correlational which was done through path analysis. The study population consisted of high school students in academic year of 2019 in Tehran. 364 participants were selected via multistage cluster random sampling method and were assessed with Yale- Brown obsessive compulsive scale modified for body dysmorphic disorder, behavioral inhibition subscale, Moradi Bully Victimization scale, interpersonal cognitive distortions scale and reward probability index. The result of path analysis showed behavioral inhibition system, victimization and interpersonal cognitive distortions had a positive and direct relationship with body dysmorphic. Reward had a direct and negative relationship with body dysmorphic. Also the results indicated that interpersonal cognitive distortions play a significant mediating role on the relationship between behavioral inhibition system, victimization, and reward with body dysmorphic. Based on the findings, it can be concluded that behavioral inhibition system, victimization, reward and interpersonal cognitive distortions play a role in students’ body dysmorphic. The result can be used to design counseling and therapeutic program for students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Behavioral inhibition system, body dysmorphic, interpersonal cognitive distortions, reward, victimization | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 818 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 400 |