تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 915 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,227,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,648,236 |
تجلی کهنالگوی قهرمان در نگارۀ جام زرین حسنلو (عصر آهن) براساس رویکرد جوزف کمبل | ||
پژوهش نامه گرافیک نقاشی | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 5، اسفند 1399، صفحه 128-140 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/pgr.2021.34094.1094 | ||
نویسندگان | ||
چنور سیدی* 1؛ فاطمه سیدی2 | ||
1کارشناسی ارشد باستان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (نویسنده مسئول). | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ﺟﻮزف ﮐﻤﺒﻞ با توجه به رویکرد کهنالگوی «قهرمان» کارل یونگ، «الگوی سفر قهرمان» را مطرح کرد. وی با مطالعۀ ساختار اسطورهای در تمدن و فرهنگهای گوناگون، بر این باور بود، در ساختار اسطوره برای سفر قهرمان، سه مرحلۀ عزیمت، تشرف و بازگشت وجود دارد که میتوان آنها را در نگارۀ جام زرین حسنلو جست. هدف از جستار حاضر این است تا با بهرهگیری از نظریۀ جوزف کمبل اسطورهشناس شهیر آمریکایی، نگارۀ جامزرین حسنلو را مطالعه و بررسی کند و در پی پاسخگویی به این پرسشهاست: نگارۀ جام زرین حسنلو، با «الگوی سفر قهرمان» جوزف کمبل همپوشانی دارد؟ در صورت حضور این کهنالگو، چگونه میتوان آنها را براساس نظریۀ کهنالگوی سفر قهرمان جورف کمبل تحلیل کرد؟ جستار حاضر، با بررسی و مطالعات کتابخانهایی بهصورت توصیفیتحلیلی انجام شده است. برای پاسخ به پرسشهای مذکور با بررسی نگارۀ جام زرین حسنلو که متعلق به عصر آهن است، میتوان به این نتیجه رسید که براساس الگوی کمبل، نگارۀ جام زرین حسنلو، بیانگر آن است که قهرمان روایت هنری با استمداد نیروهای ماوراءالطبیعه از جهان دنیوی خارج میشود و به معنویت و جاودانگی دست مییابد و هنگام سفر در مرحلۀ عزیمت با یاریدهندگان معنوی ازجمله خدایان روبهرو میشود، سپس در مرحلۀ تشرف، گام در جادۀ آزمونها گذاشته و با شیر، مار، دیو و خدابانو روبهرو میشود و به نبرد با نیروهای متخاصم میپردازد. قهرمان داستان درنهایت با شخصیتی دگرگونه، در قالب حمایت از جامعه، دوباره به سرزمین خود بازمیگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارۀ جام زرین حسنلو؛ سفر قهرمان؛ عزیمت؛ تشرف؛ بازگشت؛ جوزف کمبل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Archetype of Hero archetype in the Hasanlu Golden Cup Gallery (age of iron) Based on joseph Campbell's Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Chnoor Saidi1؛ Fateme Saidi2 | ||
1M.A., Archeology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. | ||
2M.A., Archeology, Faculty of Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In 1949, the American mythologist Joseph Campbell tested this approach of Jung, the hero of the narratives of every nation and civilization. He analyzed and came to a similar conclusion to Jung's theory that the myths of each civilization and culture, despite the differences in details, contain many similarities in the structure of narratives. That is, in every archetype, there is a pattern of the "hero's journey" which is a flexible and adaptable example and can contain infinitely diverse forms and chains of stages; In other words, depending on the needs of each story, the journey steps can be omitted, repeated, or moved. Therefore, in all myths, the hero is a symbol of the emergence of self-awareness and his effort to evolve and grow. The main effort and goal of the hero of the story "Victory over ignorance" he studied the mythical structure in various civilizations and cultures, he believed that in the mythical structure for the hero's journey, there are three stages of departure, arrival and return. They can be found in Hasanlu's Golden Cup portrait. A clear example of this can be seen in Hassanlou's Golden Cup photo. The purpose of this article is to study the archetype of the hero's journey in this painting, which is one of the most significant and distinguished works of art in Iran, using the mythological approach of Joseph Campbell. This essay tries to show, using Campbell's theory, how in the painting of Hassanlou's Golden Cup, the artist overcomes himself by using the archetype of the hero's journey, and finally reaches a spiritual and evolved personality. The importance of this issue is that according to the mentioned topics, the ultimate goal of the artist has been to reflect national themes in his works of art and he has used mythical images to depict this national attitude. Now the question is: Does Hassanlu's Golden Cup portrait overlap with Joseph Campbell's "Pattern of the Hero's Journey"? If these archetypes are present, how can they be analyzed based on the archetypal theory of the hero Joseph Campbell? The method of research in the present study is descriptive-analytic and the authors use the archetypal orthography and considering the theory of "hero journey" of Joseph Campbell, with which the electronic part of the "hero journey" of the artistic narrative of the World Cup illustrations needed to be studied. The method of collecting information is the library method. Archetypal critique is one of the most important and prominent theories of literary criticism, which can be used as a basis for studies of national attitudes. The archetype of the hero's journey is one of the themes of this critique. The famous mythologist Joseph Campbell, using Freud's theories, especially Carl Jung, and by studying the heroes of every civilization and nation, proposed this archetype. In this archetype, the hero of artistic narratives intends to travel to the spiritual world and begins his journey. On the way, he encounters adversaries and after overcoming them, he leaves the worldly world. A spiritual figure returns to his homeland and communities. In Joseph Campbell's view, the archetype of the hero's journey consists of three stages: departure, separation, arrival, and return, each of which is subdivided. He puts it this way: The mythical hero sets off and heads for The threshold of the path drawn, where it encounters a shadow that guards the transition. The hero may defeat this force or the opposing force will kill him. On the other side of the threshold, the hero travels in a world full of forces, some of which threaten him severely, while others come to his aid with eternal help, enduring great hardship and rewarding him in return. Victory may be in the form of a connection with the Goddess, or the form of acceptance in the presence of the father, or the form of the god himself becoming a hero, or in the form of stealing blessings. The last task is to return. On the eve of the return of the hero, he must overcome the transcendental forces and leave the realm of terror. This pattern itself contains the following sections: The first stage is separation or departure, which is related to the initial parts of the journey. From the hands of the gods 3. Unseen help means relief and help that comes from the unseen to help the one who has set foot on the determined path 4. Crossing the first threshold 5. Whale belly or crossing the realm of night. The second stage of the journey is related to the encounter of the hero with the adversaries, with which the hero reaches spiritual development and growth, and consists of 6 stages: 1. The path of trials or the dangerous face of the gods 2. Childhood 3. Woman as a tempter means understanding the experience of Oedipus' torment 4. Reconciliation with the father 5. Becoming a god 6. The final blessing. The third part, the return, consists of 6 items. Refusing to return or deny the world 2. Eternal escape 3. Reaching help from outside 4. Crossing the threshold of returning or returning to the normal world 5. Lord of two worlds 6. Achieving freedom in life or the nature or function of the ultimate blessing »on the Golden Cup Hasanloo, the hero of the narrative, is called by a great man to the spiritual journey, and after separating from worldly belongings and the everyday world, and with the help of occult aids and battles with animals and creatures, each of which is a symbol for carnal desires and aspirations, The test arrives, the hero of the artistic narrative is invited to fight the devil by the great land after birth and leaving his mother, and he accepts the invitation at the beginning of the threshold with the unseen help of the lord of the species riding in a chariot with animals such as lions and three The snake fights and then in the test phase fights the demon who is a symbol for the devil and destroys him and gains the water of life. At this stage, by overcoming carnal desires, he has reached human evolution and growth, and he is confronted with a naked anime in which God wants to deceive him with his naked body. He overcomes it with the help of relief forces, and after overcoming He attains much immortality on the demon, and after overcoming these difficulties, he achieves the final blessing, which is to save the people of his land from oppression. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hasanlu Golden Cup Gallery, Heroic Journey, Departure, Arrival, Return, Joseph Campbell | ||
مراجع | ||
آبرامز، مایر هوارد (1386) فرهنگ واره اصطلاحات ادبی، ترجمۀ سیامک بابایی، تهران: جنگل، جاودانه. اخلاقی، اکبر (1386) تحلیل ساختاری منطق الطیر، اصفهان: فردا. اسنودن، روث (1392) یونگ، مفاهیم کلیدی، ترجمۀ افسانه شیخ الاسلامزاده، تهران: عطایی. الیاده، میرچا (1362) چشماندازهای اسطوره. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: توس. ________ (1382) اسطوره، رؤیا، راز، ترجمۀ رؤیا منجم، تهران: نشر علم. پرادا، آیدت (1386) هنر ایران باستان، ترجمۀ یوسف مجیدزاده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. تسلیمی، علی (1390) نقد ادبی، نظریههای ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی، تهران: آگه. خواکرمی، نسرین (1384) «جام زرین حسنلو»، مترجمان زهرا زارعی و علی بحرانپور، گزارش گفتوگو، سال4، شمارۀ 16، دوبوکور، مونیک (1373) رمزهای زندۀ جان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: مرکز. ذبیحی، رحمان؛ پیکانی، پروین (1393) «تحلیل سفر اسکندر در دارابنامه طرسوسی براساس الگوی سفر قهرمان»، پژوهش زبان وادب فارسی، دورۀ 4، شمارۀ 33، 56- 33. زردشتی، پریناز (1398) مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی دو سالانۀ باستانشناسی و تاریخ هنر ایران، بابلسر: دانشگاه مازندران. شاملو، سعید (1390) مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت، تهران: رشد. شوالیه، ژان؛ گربران، آلن (1388) فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، تهران: جیحون. صدرایی، علی؛ علیون، صمد (1387) کتاب مجموعه مقالات جام زرین حسنلو، تهران: گنجینۀ هنر. طلایی، حسن (1394) عصر مفرغ ایران، تهران: سمت. _________ (1397) عصر آهن ایران، تهران: سمت. فرای، نورتروپ (1377) تحلیل نقد، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: نیلوفر. فیست، جیس؛ گریگوری، جی (1388) نظریههای شخصیت، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، تهران: روان. قرهآغاجی، محمدرضا (1390) «جستاری در نقوش هنری جام طلایی حسنلو و پیشینۀ نقوش آن»، هنرهای تجسمی نقشمایه، دو فصلنامۀ علمیپژوهشی، سال4، شمارۀ7، 88- 81. کمبل، جوزف (1392) قدرت اسطوره، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز. _________ (1394) قهرمان هزارچهره، ترجمۀ شادی خسروپناه، مشهد: گل آفتاب. کی گوردن، والتر(1370) «درآمدی بر نقد کهنالگویی»، ترجمۀ جلال سخنور، مجلۀ ادبستان فرهنگ و هنر، سال3، شمارۀ 16، 31-28. گرین، ویلفرد و همکاران (1385) مبانی نقد ادبی، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر. مورنو، آنتونیو (1393) یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی، تهران: مرکز. ووگلر، کریستوفر (1387) ساختار اسطورهای در فیلمنامه، ترجمۀ عباس اکبری، تهران: نیلوفر. _____________ (1394) سفر نویسنده، ترجمۀ محمد گذرآبادی، تهران: مینوی خرد. ویتیلا، استوارت (1390) اسطوره و سینما، ترجمۀ محمد گذرآبادی، تهران: هرمس. یونگ، کارل گوستاو (1381) انسان و اسطورهایش، ترجمۀ حسن اکبریان طبری، تهران: دایره. --------------- (1392) انسان و سمبولهایش، ترجمۀ محمود سلطانی، تهران: جامی. Campbell, J. (1990). An Open Life. (J. M. Maher; D. Briggs. Ed.) New York: Harper Collins & Row. Dyson, RH. (1989). Rediscovering Hasanlu. Expedition. The magazine of the University of Pennsylvania, 2(31): 3–11 References: Abrams, M. H. (2007). A Glossary of Literary Terms. (S. Babaei, trans.).Tehran: Jangal, Javdaneh. (text in Persian) Akhlaghi, A. (2007). Structural Analysis of Atter’s Mantigh al –Tayr. Isfahan: Farda. (text in Persian) Campbell, J. (1990). An Open Life. (John M. Maher and Dennie Briggs. Ed.) New York: Harper Collins & Row. (text in English) Campbell, J. (2013). The Power of Myth. (A. Mokhber, trans.). Tehran: Markaz. (text in Persian) __________ (2015). The Hero with a Thousand Faces. (Sh. Khosrow Panah, trans.). Mashhad: Gol Aftab. (text in Persian) Dubocor, M. (1989). Les Symboles Vivants, Tehran: Markaz. (text in Persian) Eliyadeh, M. (1983). Aspects du Mythe. (J. Sattari. Trans.). Tehran: Toos. (text in Persian) __________ (2003). Myths, Dreams, Mysteries.( R. Monjem, trans.). Tehran: Alam Publishing. (text in Persian) Fist, J; Gregory, J. (2009). Theories of Personality. (Y. Seyed Mohammadi, trans.) Tehran: Ravan. (text in Persian) Fry, N. (1998). Anatomy of Criticism: Four Essays. Tehran: Niloufar. (text in Persian) Green, W and et al. (2006). A Handbook of Critical Approaches to Literature. Tehran: Niloufar. (text in Persian) Jung, C.G. (2007). Man and His Myths. (H. Akbarian Tabari, trans.) Tehran: Daireh. (text in Persian) __________ (2013). Man and His Symbols. (M. Soltani, ed.). Tehran Jami. (text in Persian) Kay Gordon, W. (1989). Introduction to Archetypal Criticism. (J. Sokhanran, trans.). Journal of Literature, Culture and Art, 3 (16), 28-31. (text in Persian) Khakarami, N. (2005). Hasanlu Golden Cup. (Z. Zarei; A. Bahranpour, trans.) .Monthly Report and Conversation, 4 (16), 118-120. (text in Persian) Moreno, A. (2014). Jung, Gods, and Modern Man. (D. Mehrjoui, trans.). Tehran: Markaz. (text in Persian) Qara Aghaji, M.R. (2011). Search in the Artistic of Hasanlu Golden Cup and the Background of its Designs. Naghsh-Mayeh. 4 (7), 81-88. (text in Persian) Prada, A. (2007). Ancient Iranian Art. (Y. Majidzadeh, trans.). Tehran: University of Tehran Press. (text in Persian) Sadraei, A; Alion, S. (2008). Hasanlu Golden Cup Collection of Articles. Tehran: Ganjine-e Honar. (text in Persian) Shamlu, S. (2011). Schools & Theories of Personality. Tehran: Roshd. (text in Persian) Shoalieh, J; Gerbaran, A. (2009). Dictionnaire des Symboles: Mythes, Reves, Coutumes, Tehran: Jeyhun. (text in Persian) Snowden, R. (2013). Jung: The Key Ideas. ( Shaykh al-Islam, trans.) Tehran: Atai. (text in Persian) Talaei, H. (2015). The Bronze Age of Iran. Tehran: Samat. (text in Persian) __________ (2018). The Iron Age of Iran. Tehran: Samat. (text in Persian) Taslimi, A. (2011). Persian Literature – History and Criticism, Tehran: Agah. (text in Persian) Vogler, C. (2008). The Mythical Structure of the Screenplay. (A. Akbari, trans.). Tehran: Niloufar. (text in Persian) __________ (2015), the Writer’s Journey: Mythic Structure. (M. Gozarabadi, trans.). Tehran: Minavi Kherad. (text in Persian) Vitila, S. (2011). Myth and the Movies Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films. Tehran: Hermes. (text in Persian) Zabihi, R; Peykani, P. (2014). The analysis of Alexander’s Journey in Darab-Name of Tarsusi Based on Archetype of “The Journey of Hero by Joseph Campbell. Persian Language and Literature Research, 4(33), 33-56. (text in Persian) Zaroastrian, P. (2019). Proceedings of the First Biennial National Conference on Archeology and Art History of Iran. Babolsar: Mazandaran University. (text in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |