تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 908 |
تعداد مقالات | 7,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,075,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,543,382 |
نقش بازاریابی پارتیزانی در رفتار حین خرید مصرفکنندگان محصولات الکترونیک (موردمطالعه: مشتریان نسل وای شهر تهران) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند | ||
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 22، تیر 1399، صفحه 151-182 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/bmr.2021.31336.2077 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل خسروی* 1؛ احد رنجبر2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
2دانش آموخته مدیریت اجرایی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
امروزه استفاده از شیوههای خلاقانه، غیرمنتظره و فارغ از هر قید و بند مرسوم، با جذب حداکثر مخاطبان و با صرف کمترین هزینه، بیشترین سودآوری را ایجاد میکند. لذا هدف این پژوهش شناخت تأثیر بازاریابی پارتیزانی بر آگاهی از برند و تمایل به خرید محصولات الکترونیک (موبایل، تبلت، کامپیوتر) در مشتریان نسل وای شهر تهران میباشد. بدین منظور محرکهای اصلی بازاریابی پارتیزانی (بازاریابی احساسی، بازاریابی محیطی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی همهمهای و بازاریابی در کمینگاه) مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف و زمان یک پژوهش کاربردی و مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی افرادی است که دارای ویژگیهای مربوط به نسل وای در شهر تهران میباشند؛ که براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید. بر اساس نتایج به دست آمده بازاریابی پارتیزانی بر آگاهی از برند و همچنین آگاهی از برند بر تمایل به خرید محصولات الکترونیک مشتریان نسل وای در شهر تهران تأثیر مثبت و معنیداری دارد؛ و از میان ابزارهای بازاریابی پارتیزانی، بازاریابی ویروسی بیشترین تأثیر مثبت و بازاریابی در کمینگاه کمترین مقدار تأثیر مثبت معنیدار را دارا میباشد | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی پارتیزانی؛ اثر غافلگیرکننده؛ اثر انتشار؛ اثر هزینه کم؛ آگاهی از برند؛ تمایل به خرید؛ نسل وای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Guerrilla Marketing in Consumer Purchase Behavior of Electronic Products. (Case: Gen Y’s Customers in Tehran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl khosravi1؛ Ahad Ranjbar2 | ||
1Faculty member of university of Tehran | ||
2MSc in Executive Management. University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Today, using innovative, unexpected, and unconventional ways to maximize the audiences at the lowest cost can make the most profit. Therefore, the main purpose of this study was to identify the effect of partisan marketing on brand awareness and tendency to purchase electronic products (mobile, tablet, computer) in Y-generation customers in Tehran. To this purpose, the main drivers of guerrilla marketing (emotional marketing, environmental marketing, viral marketing, humorous marketing and ambush marketing) have been surveyed. The present study is a descriptive-survey study and an applied and cross-sectional one in terms of purpose and time. The statistical population of this study includes all individuals with Y-related characteristics in Tehran. Based on Morgan's table, 384 people were selected. The results showed that, guerrilla marketing have a positive and significant effect on brand awareness and tendency to buy Y-generation electronic products in Tehran. Among the guerrilla marketing tools, viral marketing has the most positive impact and marketing in ambush has the least significant positive impact. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Guerrilla marketing, surprise effect, Diffusion effect, low cost effect, brand awareness, purchase intention, generation Y | ||
مراجع | ||
اسمیلانسکی، شاز،2009، بازاریابی حسی، ترجمه پرویز درگی و محمد سالاری، چاپ اول، تهران، انتشارات رسا،1389. اعتباری، مهدی، (1391). ارزیابی تأثیر اعتماد مصرفکنندگان بر پذیرش بازاریابی ویروسی بر مبنای مدل TAM-موردمطالعه: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. مدیریت. دانشگاه اصفهان. بطحایی، عطیه (1398). تبلیغات چریکی، چاپ دوم. نشر سیته. تهران. بنیادی نائینی، علی و مهدی اسمعیلی صدرآبادی (1391)، استراتژیهای بازاریابی پارتیزانی برای کسبوکارهای کوچک و شرکتهای بزرگ، مطالعه موردی شرکت پیک نوین، سومین کنفرانس مدیریت اجرایی: تهران، مهر ماه. پورپرتوی، میرطاهر و دانش جعفری، داود و جلال آبادی، اسداله، مقایسه تطبیقی انحصار و تمرکز در برخی از صنایع کشور، پژوهشنامه اقتصادی،1388، شماره 4. جوینده، فاطمه.(1396). تبیین تأثیر عوامل مؤثر بازاریابی ویروسی بر قصد خرید مشتریان آنلاین موردمطالعه خریداران کالا از شبکه دیجی کالا. پایاننامه کارشناسی ارشد. مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی کوشیار. دَرگی، پرویز.(1394). چهل گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی، چاپ دوم، انتشارات بازاریابی رنجبر، احد.(1395). تأثیر بازاریابی پارتیزانی بر آگاهی از برند و تمایل به خرید محصولات الکترونیک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران ساعی، منصور(1391). نسل وای و زد ایرانی و استقبال از بازیهای ایدئولوژیک غربی، مجله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی. شمسی کوشکی، حامد (1393). بررسی تأثیر ارتباطات دهانبهدهان بر تصمیمگیری خرید لپتاپ با رویکرد بازاریابی ویروسی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم اقتصادی. عباسپور، مبین و یوسف پاشازاده، علی گوهری (1391)، بازاریابی چریکی و بررسی نقش آن در تجاریسازی دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان، سومین کنفرانس مدیریت اجرایی: تهران، مهر ماه عباسی، فرزانه،(1390). نقش تبلیغات محیطی (تبلیغات بدنه اتوبوسهای درونشهری) بر ترغیب مخاطب به خرید کالا در منطقه 14 تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. قاسمی، پیروز(1393). روش تحقیق، چاپ اول. نشر قلمرو قزوینی زاده، نفیسه (1398). بررسی کارکردهای بازاریابی هیاهو در بازاریابی کارآفرینانه (مطالعه موردی استارتاپ ها)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس فارابی کاتلر، فیلیپ و کلر، کویینلی (2012). مدیریت بازاریابی، ترجمه مهدی جعفری. چاپ دوم، تهران: نشر نص،1393.
Costa, P. J. Terracciano, A. & McCrae, R. R. (2016). Gender differences personality traits
across cultures: Robust and surprising findings. Journal of Personality and Social
Psychology, 81(2), 322-331. Doi: 10.1037/0022-3514.81.2.322
Bathaei, Atieh. (2019). Guerrilla advertising, second edition. Published by Siteh. Tehran
(in Persian).
Abbaspour et al. (2012). Guerrilla marketing and its role in commercializing the achievements
of knowledge-based companies (in Persian).
Abbasi, Farzaneh. (2012). The role of environmental advertising on persuading the audience to
buy goods. (in Persian)
Dargi, Parviz. (2016). Forty talks about improving marketing skills (in Persian).
De Silver, Godwin & Palash Kumar Kundu, (2012), Handicraft Products: Identify the Factors
that Affecting the Buying Decision of Customers (The Viewpoints of Swedish Shoppers),
Spring Semester 2012, Master thesis, One-year, 15 hp.
Shaz Smilansky. (2009). Experiential Marketing: A practical guide to interactive brand
Experience (in persian).
Hoedemaekers, C. Viral marketing and imaginary ethics, or the joke that goes too far.
Psychoanalysis, Culture & Society, 2011. 16(2): p. 162-178.
Hutter, K. and S. Hoffmann, Guerrilla marketing: The nature of the concept and propositions for
further research. Asian Journal of Marketing, 2011. 5(2): p. 39-54.
Isoraite, M. (2010). Guerrilla Marketing Strategy Realization Assumptions, International
Scientific Conference of Business and management, Vilnius, Lithuania, pp. 382-389
Joyandeh, Fatemeh. (2018). Explain the effect of effective factors of viral marketing on the
intention of online customers (in Persian).
Keller, K. L. (1998). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand
Equity. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.
Kiss, C. & Bichler, M. (2008). Identification of influencers-measuring influence in customer
networks. Decision Support Systems, 46(1), 233-253.
Kotler, P. & Caslione, J. A. (2009). Chaotics: The business of managing and marketing in the age
of turbulence. New York: AMACOM.
Kotler and Keller. (2012). Marketing Management, translated by mahdi Jafari. (in Persian).
Levinson, J. C. (2007). Guerrilla Marketing: Easy and Inexpensive Strategies for MakinBig
Luxton, S. and L. Drummond. What is this thing called ‘Ambient Advertising’? in Proceedings of
ANZMAC. 2000. Citeseer.
Mahdi, Etebari. (2013). Evaluating the effect of consumer trust on TAM-based viral marketing
Acceptance (in Persian).
Manders, M. M. A. (2013). Spread the word: the effects of word of mouth on customers’ product
perceptions. An analysis of the effects of different source types and review sentiments on the
source and message credibility and the buying intention.
Mohr, I. (2007). "Buzz marketing for movies." Business Horizons 50(5): 395-403. McNaughton, M. J. (2008). Guerrilla communication, visual consumption, and consumer public
relations. Public Relations Review, 34(3), 303-305.
Naeini et al. (2012). Guerrilla Marketing Strategies for small businesses and large companies
(in Persian).
Nufer, G. and F. Rützel, Guerilla Marketing im Sport. 2016.
Peltovuori Ella & Westrin Emil (2014). Buzz Marketing in Startups - A case study on the online
dating service Mazily. BUSN39 Degree project in Global Marketing. LUND UNIVERSITY
Pine, B.J. and J.H. Gilmore, the experience economy: work is theatre & every business a stage.
1999: Harvard Business Press.
Purperto et al. Comparative comparison of monopoly and concentration in some industries of the
Country (in Persian).
Qazvini Zadeh, Nafiseh. (2019). Investigating the functions of noise marketing in entrepreneurial
Marketing (in Persian).
Ranjbar,Ahad.(2017). Investigating effects of Guerrilla Marketing on Brand awareness and
Intention to buy electronic products.master’s thesis (in Persian).
Saei, Mansour. (2012). Generation of Iranian Y and Z and welcoming western ideological
Games (in Persian).
Shamsi Koushki. (2015). Investigating the effect of word of mouth communication on laptop
purchase decision with viral marketing approach (in Persian).
Smith, Robert E. et al. "Modeling the determinants and effects of creativity in advertising."
Marketing science 26.6 (2007): 819-833.
Vanessa Quintal, Ian Phau, Daniel Sims, Isaac Cheah (2016), Factors influencing generation Y’s
purchase intentions of prototypical versus me-too brands, Journal of Retailing and Consumer
Services 30(2016) 175–183
Yeoha.Eugene, Khalifah Othmanb & Halim Ahmadc,.(2013), Understanding medical tourists:
Word-of-mouth and viral marketing as potent marketing tools, Journal: Tourism
Management, Volume 34, February 2013, Pages 196–201 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 640 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |