تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,238,655 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,656,397 |
کارکرد نمادین وحوش درنده در دربار صفوی بر مینای نگارگری صفوی | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 29، اسفند 1399، صفحه 17-31 اصل مقاله (851.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2020.27579.1433 | ||
نویسندگان | ||
سجاد حسینی* 1؛ فاطمه برمکی2؛ علیرضا حسینی صدر2 | ||
1دانشیار گروه تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه اردبیل، ایران، (نویسنده مسئول) | ||
2مربی گروه هنر دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
صفویان، توأم با اسلامگرایی، با هدف بازسازی هویت ایرانی، به احیای بخش بزرگی از جنبههای حکومتهای ایرانی و از آن جمله، دربار ایرانی پرداختند و به تقلید از بارگاههای ایرانی پیشین، توجه خاصی به مساله وحوش درنده نمودند. مورخان این عصر، به دلیل تمرکز بر کلیات مسایل سیاسی- نظامی، از گزارش دقیق این بُعد از تشریفاتِ درگاه غفلت ورزیدهاند؛ و گزارشهای اروپاییان حاضر در ایران نیز، در این خصوص، نسبتا موجز است؛ اما نگارگر دوره صفوی با نگاه تیزبین خویش، تمامی این کاربردها و کارکردها را در قالب دهها نگاره ارزشمند، به یادگار گذاشته و جایگاه نمادین وحوش درنده را به زبان هنر شرح کرده است. هدف از این پژوهش، شناسایی کارکرد نگارههای وحوش درنده در بارگاههای سلطنتی صفوی و بیان جایگاه نمادین این جانوران در هنر نگارگری این عهد است؛ بر این اساس، دادههای موجود در منابع تاریخ صفوی شامل آثار تاریخنگاری و گزارشهای سیاحان اروپایی مورد کنکاش قرار گرفته و نتایج به دست آمده با نگارههای صفوی موجود در نسخ خطی بر جای مانده از آن عهد، بهویژه، نمونههایی از نسخ شاهنامۀ فردوسی و خمسۀ نظامی و برخی از مرقّعات تطبیق داده شده است. طبق یافتهها و نتایج این پژوهش، به زنجیر کشیدن و نگهداری وحوش درنده و در رأس آن شیر و پلنگ در درگاههای حکومتی آن دوران، نمادی از قدرت و عظمت حکومت محسوب میشد؛ این کارکرد نمادین هم در دربار صفوی جریان داشت و هم در نگارههای این عهد، بهوضوح، ترسیم گشته است. مساله شکار درندگان در بارگاه صفوی، علاوه بر کارکرد تفریحی، ارضاکننده حس قدرتطلبی و عظمتخواهی شاه بود. نگارگر صفوی در نگارههای شکارگاه، شخص شاه را به واسطه نوع پوشش و ترسیم در مرکز نگاره، مشخص نموده و قدرت نمادین او را در مبارزه با وحوش درندهای چون شیر و پلنگ نمایش داده است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری؛ صفوی؛ دربار؛ وحوش درنده؛ کاربرد نمادین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The symbolic function of Beasts of Prey in Safavi Court, based on Safavid Paintings | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Hoseini1؛ F. Barmaki2؛ A. Hoseini Sadr2 | ||
1Associate Professor, Department of History, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
2Instructor, Department of Art, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Safavid Empire was one of the most significant ruling dynasties of Iran. They ruled one of the greatest Persian empires, with artistic accomplishments, since the Muslim conquest of Persia. From their base in Ardabil, the Safavids established control over parts of Greater Iran and reasserted the Iranian identity of the region,[9] thus becoming the first native dynasty since the Sasanian Empire to establish a national state officially known as Iran.[10] The Safavid dynasty had its origin in the Safavid order of Sufism, which was established in the city of Ardabil in the Iranian Azerbaijan region. Accompanied with Islamism, and with the aim of the renovation of Persian identity, the Safavi started regenerating a major part of the aspects of Persian governments, like Persian court; and by imitation of prior Persian courts, they had a specific tendency towards beasts of prey. Because of the concentration on the generalities of political-martial issues, the historians of this era have neglected the precise report of this aspect of court formalities, on the other hand, the reports of European living in Iran are partly concise. The arts of the Safavid period show a far more unitary development than in any other period of Iranian art. It was a high point for the art of the book and architecture; and also including ceramics, metal, glass, and gardens. The arts of the Safavid period show a far more unitary development than in any other period of Iranian art. The painter of the Safavi era has shown all these applications and functions by more than ten valuable paintings through his sharp-sighted view and he has depicted the symbolic position of beasts of prey by the language of art. The aim of this study is the identification of the functions of beasts of prey paintings in the royal courts of Safavi and the demonstration of the symbolic position of these beasts in the painting art of this era. So, the existing data in the historical resources of Safavi, including the remnants of historiography and the reports of European explorers are being investigated and their results are being accorded with the Safavi paintings. Under the Safavids, the art of the book, especially the Persian miniature painting, constituted the essential driving force of the arts. This study intends to use the data contained in written historical sources and historiography and using historical illustrated documents related to the relics of the Safavid era, such as manuscripts. Ferdowsi Shahnameh, Khamseh Nezami and some sites in museums, libraries, and world-renowned collections, including the Boston Museum of Fine Arts, the Los Angeles Museum of Art, the Metropolitan Museum of Art, the British Museum, the Victoria and Albert Museum, the British Library, the Library Princeton University, and Freer and Sackler Gallery in a descriptive-analytical way and a library-style, while introducing the predatory beasts of Safavi Iran, to study the symbolic place of these animals in Safavid human thought and its manifestation in the court system and Safavid painting. To pay. According to the results of this study, fettering and keeping beasts of prey, especially lions and tigers in the royal courts of that era, was a symbol of authority and magnificence of the government. Sometimes Safavid kings kill lions and leopards in hunting, sometimes he fights with them, and sometimes he saves his subjects from their clutches. The Safavid painter also shows the heroic warriors by covering the body parts of this creature; As the skin of a lion, a leopard, and a tiger is depicted in the form of a saddle cap and the leopard's tail as a pendant on the horse's mouth to narrate their warriors. This symbolic function has been delineated clearly both in the court of Safavi and in the paintings of that era. Besides the function of recreation, the issue of hunting preys in the court of Safavi was the sign of satisfying domineering and immensity sense of the king. In the paintings of the hunting ground, the Safavi painter has distinguished the king by his clothing and being in the center of the painting, and he has demonstrated the king’s symbolic power in struggling with beasts of prey like lion and tiger. The method used in this study is descriptive-analytic. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Words: Painting, Safavi, court, beasts of prey, symbolic function | ||
مراجع | ||
آدامووا، آدل(1386). نگارههای ایرانی گنجینۀ آرمیتاژ سدۀ پانزدهم تا نوزدهم میلادی، ترجمه زهره فیضی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان هنر. آصف، محمدهاشم(1382). رستمالتواریخ، تصحیح میترا مهرآبادی، تهران: دنیای کتاب. اتینگهاوزن، ریچارد(1390). نمایشهای جانوری و سرگرمیهای مصوّر در هنر اسلامی، ترجمه صفورا فضلاللهی، پیام بهارستان، سال چهارم، شماره 13، 303- 282. اعتمادالسلطنه، محمدحسنخان(1374). المآثر و الآثار، تصحیح ایرج افشار، جلد1، تهران: اساطیر. تبریزی، محمدحسن بنخلف(1342). برهان قاطع، به اهتمام محمد معین، جلد2، تهران: کتابفروشی ابنسینا. جانبازی، فاطمه(1394). بررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت، جلوه هنر، شماره 13، 49-62. خزائی، محمد(1380). نقش شیر نمود امام علی(ع)، کتاب ماه هنر، شماره 31 و 32، 37-39. خزائی، محمد(1381). نقش شیر در هنر اسلامی، هنرهای تجسمی، شماره 17، 54- 57. خودی، الدوز(1385). معانی نمادین شیر در هنر ایران، کتاب ماه هنر، شماره 97 و 98، 96-104. رجبی، محمدعلی(1384). شاهکارهای نگارگری ایران، تهران: موزه هنرهای معاصر ایران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی. سامی، شمسالدین(1317). قاموس ترکی، جلد1، استانبول: اقدام مطبعهسی. سامی، شمسالدین(1318). قاموس ترکی، جلد2، استانبول: اقدام مطبعهسی. سانسون، نیکلاس(1346). سفرنامه سانسون، ترجمۀ تقی تفضلی، تهران: ابن سینا. سعدی، مصلحالدین عبدالله(1376). گلستان سعدی، به تصحیح خلیل خطیب رهبر، تهران: صفیعلیشاه. شبانکارهای، محمدبنعلی(1381). مجمع الانساب، تصحیح میر هاشم محدث، تهران: امیرکبیر. طاهری، علیرضا و حسامی، وحیده(1390). نقش شیر در فرش ابریشمی حیواندار موزۀ متروپولیتن، جلوه هنر، سال سوم، شماره 2، 29- 38. فردوسی ابوالقاسم(1960). شاهنامه فردوسی، ج1، تحت نظر ی. ا. برتلس، مسکو: ادبیات خاور. کمپفر، انگلبرت(1363). سفرنامه کمپفر، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی. لاکهارت، لارنس(1383). انقراض سلسلۀ صفویه، ترجمه اسماعیل دولتشاهی، تهران: علمی و فرهنگی. موسویمیرفندرسکی، سیدابوطالب(1388). تحفه العالم در اوصاف و اخبار شاه سلطان حسین صفوی، تصحیح رسول میرجعفریان، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی. نصیری، محمدرضا و نصیری، عبدالجلیل(1393). فرهنگ نصیری، به کوشش حسن جوادی، ویلم فلور، مصطفی کاچالین، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی. نصیری، میرزا علینقی(۱۳۷۱). القاب و مواجب دورۀ سلاطین صفویه، بهتصحیح یوسف رحیملو، مشهد: دانشگاه فردوسی. واله قزوینی اصفهانی، محمدیوسف(1382). ایران در زمان شاه صفی و شاه عباس دوم، تصحیح محمدرضا نصیری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. وحید قزوینی، محمدطاهر(1383). تاریخ جهان آرای عباسی، تصحیح سید سعید میر محمد صادق، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
URLS:
URL1:http://art.thewalters.org/detail/17731/single-leaf-of-courtiers-at-a-reception-of-shah-abbas-i-2/ URL2:http://collections.vam.ac.uk/item/O103287/khusraw-kills-a-lion-with-drawing-riza-abbasi/ URL4: http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=or_2265_f015v URL6: http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/gallery/shahnameh/vgallery/section12207.html?p=3 URL7: http://www.iranicaonline.org/articles/moin-e-mosavver# URL8: http://www.mia.org.qa/ar/imperial-threads-cloudband-motifs URL9:http://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W747/data/W.747/sap/W747_000001_sap.jpg URL10: https://agakhanmuseum.org/collections/the-court-of-kayumars URL11: https://catalog.princeton.edu/catalog/3060474#view URL12: https://collections.lacma.org/node/219826 URL13: https://idscache.harvardartmuseums.org/ids/view/35193749?width=3000&height=3000 URL14: https://repository.library.brown.edu/studio/item/bdr:80630/ URL18: https://www.freersackler.si.edu/object/F1932.52/; URL19: https://www.freersackler.si.edu/object/F1937.26 URL20: https://www.freersackler.si.edu/object/S1986.215/ URL21: https://www.freersackler.si.edu/object/S1986.215/ URL22: https://www.freersackler.si.edu/period/safavid-period-1501-1722/page/38/ URL23: https://www.freersackler.si.edu/period/safavid-period-1501-1722/page/38/ URL24:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/446183?searchField=All&sortBy=relevance&ft=safavid&offset=120&rpp=20&pos=132 URL25:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/446890?sortBy=Relevance&ft=safavid&offset=160&rpp=20&pos=165 URL27: https://www.mfa.org/collections/object/chained-lion-13873 URL29: https://www.mfa.org/collections/object/khamsa-quintet-of-nizami-shirin-kisses-khusraws-hand-30039 URL30: https://www.mfa.org/collections/object/page-of-calligraphy-lion-and-male-figure-13874 URL31: https://www.mfa.org/collections/object/saddled-horse-28262 URL32: https://www.mfa.org/collections/object/tiger-attacking-a-youth-13915 URL33: https://www.wdl.org/en/item/6905/
References -Adamova, A. (2007). Iranian paintings of the Armitage Treasure of the 15th to 19th centuries, (Feizi, Z. trans.) Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance and Academy of Arts .(Text in Persian) -Asef, M. (2003). Rostam Al-Tawarikh, (Mehrabadi, M. Ed.), Tehran: Book World. .(Text in Persian) -Etemad Al-Saltanah, M. (1995). Almaaser va Alasar, (Afshar,I. ed.) Tehran: Myths. .(Text in Persian) -Ettinghausen, R. (2011). Animal Shows and Illustrated Entertainment in Islamic Art, Payam-e- Baharestan, (13) 1079-1103. (Text in Persian) -Ferdowsi, A. (1960). Shahnameh of Ferdowsi, (vol.1), Moscow: Oriental Literature.(Text in Persian) -Janbazi, F. (2015). Study of Animal motifs in Jiroft Civilization ,Journal of Jelve-y Honar, 7(1), 49-62. (Text in Persian).-Kazaei, M (2001). The Role of the Lion Representing Imam Ali, Journal of Ketab –e- mah –e- Honar, 31, (32) 39-37. (Text in Persian).-Kazaei, M. (2002) the Role of the Lion in Islamic Art, Journal of Honar-Ha-Ye-Tajassomi, (17) 57-54. (Text in Persian).-Kempfer, E (1984). Kempfer's Travelogue, (Jahandari, K. trans.) Tehran: Kharazmi. .(Text in Persian) -Khodi, O. (2006). Symbolic Meanings of Milk in Iranian Art, Ketab –e- mah –e- Honar, 97(98), 104-96. (Text in Persian). -Lockhart, L. (2004). The Extinction of the Safavid Dynasty, (Dolatshahi, I. trans.). Tehran: Scientific and cultural .(Text in Persian) -Mousavi Mirfanderski, S.A. (2009). The Gift of the World in the Descriptions and News of Shah Sultan Hossein Safavid, (Mirjafarian, J. ed.) Tehran: Library, Museum and Documentation Center of the Islamic Consultative Assembly.(Text in Persian) -Nasiri, M. (1992). Titles and Causes of the Safavid Dynasty, (Rahimloo, Y. ed.) Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad. (Text in Persian) -Nasiri, M.; Nasiri, A.J. (2014). Farhang Nasiri, (Javadi, H.; Flora,W.; Kachalin,M. ed.), Tehran: Library, Museum and Documentation Center of the Islamic Consultative Assembly, Tabriz: Aydin.(Text in Persian) -Rajabi, M. (2005). Masterpieces of Iranian Painting, Tehran: Museum of Contemporary Art of Iran, Institute of Visual Arts Development. .(Text in Persian) -Saadi, M, (1997). Golestan Saadi, (Khatib Rahbar. Kh. ed.)Tehran: Safia Alisha Publications. .(Text in Persian) -Sanson (1966). Sanson's travelogue, (Tafazli T. trans.). Tehran: Ibn Sina .(Text in Persian) -Shabankarei, M. (2002). Majma olansab, (Mohaddes, M.H. ed.) Tehran: Amirkabir .(Text in Persian) -Tabrizi, M. (1963). Definitive argument, vol. 2, (Moin, M. ed.) Tehran: Ibn Sina .(Text in Persian) -Taheri, A.; Hesami, V (2012) The Role of the Lion in the Animal Silk Carpet of the Metropolitan Museum, Jelve-y Honar, 3(2), 29-38. (Text in Persian). -Vahid Qazvini, M (1383). History of the Abbasi Worldview, (Mir Mohammad Sadegh, S.S ed.)Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. (Text in Persian) -Valeh Qazvini Esfahani, M.Y. (2003). Iran during the Reign of Shah Safi and Shah Abbas II, (Nasiri, M.R. ed.) Tehran: Association of Cultural Works and Honors. .(Text in Persian)
URLS:
URL1:http://art.thewalters.org/detail/17731/single-leaf-of-courtiers-at-a-reception-of-shah-abbas-i-2/ URL2:http://collections.vam.ac.uk/item/O103287/khusraw-kills-a-lion-with-drawing-riza-abbasi/ URL4: http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=or_2265_f015v URL6: http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/gallery/shahnameh/vgallery/section12207.html?p=3 URL7: http://www.iranicaonline.org/articles/moin-e-mosavver# URL8: http://www.mia.org.qa/ar/imperial-threads-cloudband-motifs URL9:http://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W747/data/W.747/sap/W747_000001_sap.jpg URL10: https://agakhanmuseum.org/collections/the-court-of-kayumars URL11: https://catalog.princeton.edu/catalog/3060474#view URL12: https://collections.lacma.org/node/219826 URL13: https://idscache.harvardartmuseums.org/ids/view/35193749?width=3000&height=3000 URL14: https://repository.library.brown.edu/studio/item/bdr:80630/ URL18: https://www.freersackler.si.edu/object/F1932.52/; URL19: https://www.freersackler.si.edu/object/F1937.26 URL20: https://www.freersackler.si.edu/object/S1986.215/ URL21: https://www.freersackler.si.edu/object/S1986.215/ URL22: https://www.freersackler.si.edu/period/safavid-period-1501-1722/page/38/ URL23: https://www.freersackler.si.edu/period/safavid-period-1501-1722/page/38/ URL24:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/446183?searchField=All&sortBy=relevance&ft=safavid&offset=120&rpp=20&pos=132 URL25:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/446890?sortBy=Relevance&ft=safavid&offset=160&rpp=20&pos=165 URL27: https://www.mfa.org/collections/object/chained-lion-13873 URL29: https://www.mfa.org/collections/object/khamsa-quintet-of-nizami-shirin-kisses-khusraws-hand-30039 URL30: https://www.mfa.org/collections/object/page-of-calligraphy-lion-and-male-figure-13874 URL31: https://www.mfa.org/collections/object/saddled-horse-28262 URL32: https://www.mfa.org/collections/object/tiger-attacking-a-youth-13915 URL33: https://www.wdl.org/en/item/6905/
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 400 |