تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,227,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,648,432 |
معناشناسی فرح در قرآن کریم، پاسخی بر شبههی نکوهش شادی در قرآن | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 47، آذر 1399، صفحه 1-34 اصل مقاله (586.32 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2020.29027.2677 | ||
نویسندگان | ||
آسیه ذوعلم1؛ قاسم فائز* 2؛ ابوالفضل خوش منش3 | ||
1دانشجوی دکترای گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
قرآن کریم نظامی معنایی میان واژگان بنیان نهاده که در آن مفاهیم را بر اساس جهانبینی خود تبیین و ارزشگذاری میکند. روش معناشناسی ساختگرا راهی برای شناخت واژگان قرآنی در این نظام و بدون پیشفرضهای دیگر است. «فرح» از مفاهیم قرآنی است که اگرچه در بعضی کاربردها ارزش مثبت دارد، اما در بیشتر موارد به نوعی مورد نکوهش قرار گرفته است. ازاینرو معنا کردن فرح به شادی، شبهة منکران قرآن را مبنی بر مخالفت او با شادی، با وجود مثبت بودن این مفهوم در علم روانشناسی، تقویت میکند. بر این اساس این جستار درصدد برآمد با روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از معناشناسی ساختگرا، معنای فرح در قرآن و در پی آن سبب نکوهش غالبی آن را بیاید. این بررسی نشان میدهد که در قرآن مؤلفههای معنایی فرح، شامل فخر و سرور هستند و این واژه بر اساس برتری یا عدم برتری حقیقی عامل فخر در آن، و به عبارتی وجود یا عدم وجود مؤلفة حقیقی بودن به دو نوع پسندیده و ناپسند تقسیم میشود. قرآن کریم برای فرح ناپسند عوامل مختلفی از جمله نعمتهای دنیا، فرار از جهاد و گرفتاری مؤمنان را برشمرده است. در مقابل، فضل و رحمت الهی که در قرآن تنها به نعمتهای معنوی اطلاق میشود، تنها عامل فرح پسندیده بیان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ فرح؛ معناشناسی ساختگرا؛ فخر؛ شادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantical Study of Farah In the holy Qur'an, A Response to the Doubt of Disapproval of Joy in the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Asieh Zouelm1؛ Ghasem Faez2؛ Abolfazl Khoshmanesh3 | ||
1PhD Candidate/department Of Quran And Hadith Sciences/ Tarbiat Modares University | ||
2Professor, Department of Qur’an and Hadith Science, Faculty of Theology, Tehran University, Tehran | ||
3Associate Professor, Department of Qur’an and Hadith Science, Faculty of Theology, Tehran Universit | ||
چکیده [English] | ||
The Holy Qur'an establishes a system of meanings between words in which it explains and evaluates concepts based on its worldview. The method of constructivist semantics is a way of recognizing Qur'anic words in this system without any other presuppositions. "Farah" is one of the Qur'anic concepts that, although it has a positive value in some applications, has been criticized in more cases. Thus, Farah's interpretation of happiness reinforces the skepticism of the Qur'an's denial of his opposition to happiness, despite the positive nature of this concept in psychology. Accordingly, this research seeks to find the meaning of Farah in the Qur'an with a descriptive-analytical method and by using constructivist semantics, and then find the reason for its dominant condemnation. This study shows that in the Qur'an, the semantic components of Farah include pride and joy, and this word is divided into two types based on the superiority or non-superiority of the real factor of pride in it, in other words, the existence or non-existence of the component of reality. The Holy Qur'an lists a number of factors for disapproved Farah, including the blessings of the world, the escape from jihad, and the entanglement of believers. In contrast, the divine grace and mercy, which in the Qur'an refers only to spiritual blessings, is the only factor of admired Farah. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qur'an, Farah, structural semantics, Pride, joy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,016 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |