- آقاگدی، پریسا و اعتمادی، احمد. (1391). بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر تحول الگوی هویت نوجوانان، مطالعات روانشناختی، 8 (4): 55- 33.
- تبریزی، منصوره و هوشنگی، طاهره. (1392). تجربه تعارضهای هویتی در سبک زندگی زنان متاهل شاغل. مطالعات زن و خانواده، 1 (2)، 67-39.
- رضایی جمالویی، حسن؛ ابوالقاسمی، عباس؛ عبدالمحمدی، عبدالرضا؛ پورکرد، مهدی و مرادی، حسین. (1392). بررسی و مقایسه خصوصیات شخصیتی در دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان با مادران شاغل و غیر شاغل. مطالعات زن و خانواده، 1 (2)، 110- 95.
- خلیلیان شلمزاری، محمود. (1379). بررسی پژوهشهای روانشناختی داخلی در تکفرزندی: مرور سیستماتیک. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 10 (6)، 134-113.
- خلیلیان شلمزاری، محمود. (1397). نقش رابطه خواهر و برادری در پایگاه هویت من با تأکید بر متغیرهای فرایندی و ساختاری. مطالعات جنسیت و خانواده، 6 (1)، 104-79.
- خواجهپور، مهناز و عطار، حمید. (1386). مقایسه شیوههای فرزندپروری با سبکهای هویت و بررسی رابطه آنها در دانشآموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی نواحی چهارگانه آموزشوپرورش شهر شیراز. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 29، 197-179.
- رحیمینژاد، عباس و منصور، محمود. (1380). بررسی تحولی هویت و رابطه آن با حرمت خود و حالت اضطراب در دانشجویان دوره کارشناسی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 47-46، (159-158)، 500-477.
- عسکریان مقدم زنجانی، هما؛ باقری، فریبرز؛ جزایری، مجتبی؛ ترکمان، محمد؛ و امیری، حمید. (1392). مقایسه هوش هیجانی و سبکهای هویت در زنان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و زنان عادی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 52، 119-109.
- فولادچنگ، محبوبه؛ شیخالاسلامی، راضیه و صفری، هاجر. (1389). پیشبینی سبکهای پردازش هویت نوجوانان براساس ابعاد فرزندپروری. مجله روانشناسی، 53 (1)، 17- 3.
- لطفآبادی، حسین. (1380). عواطف و هویت نوجوانان و جوانان. تهران: سازمان ملی جوانان.
- معینالدینی، زهرا؛ سهرابی، فرامرز؛ دلاور، علی و کریم نژاد نیارق، سعید. (1393). مقایسه سبک هویتی و میزان شیوع اختلالات روانی در زنان زندانی بر اساس نوع جرم. مطالعات زن و خانواده، 2 (1)، 149- 131.
- منادی، مرتضی و فرشی صبحخیز، فاطمه. (1389). بررسی نقش هویت مادران در شکلگیری هویت جنسیتی دختران نوجوان شهر تهران. پژوهشنامه علوم اجتماعی، 4 (4)، 31- 7.
- میرز، لاورنس اس؛ گامست، گلن؛ گارینو، ا. جی. (1391). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه حسنپاشا شریفی و همکاران، تهران: انتشارات رشد.
- میرغفوریان، زینب السادات؛ شریفی درآمدی، پرویز؛ جدیدی، محسن. (1393). مقایسه ویژگیهای شخصیت، خودکارآمدی، سازگاری و کمالگرایی دانش آموزان دختر تکفرزند و چندفرزند مقطع دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
منابع انگلیسی
- Aghagedi, P., & Atemady, A. (2013). Studying the effectiveness of training Glasser's Choice and control theory on identit y pattern evolution of adolescent. Psychological Studies, 8 (4): 55-33. (text in Persian)
- Askarian moghadan zanjani, H. Bagheri, F. Jazayeri, M. Torkaman, M. & Amiri, H. (2017). Comparison of emotional intelligence and identity styles in women with major depressive disorder and normal women. Knowledge & Research in Applied Psychology, 14 (52), 109-119. (text in Persian)
- Bermans, L., Weems C, F. Rodriguez E. T. & Zamora I. J. (2006). The relation between identity status and romantic attachment style in middle and late adolescence. Journal of Adolescence, 29: 737-748.
- Campbell, L. (2014). Parents’ Socialization of Gender in Children. Department of Psychology, University of California, Santa Cruz, USA. http://www.child-encyclopedia.com/gender-early-socialization/according-experts/parents-socialization-gender-children
- Cambell, E. & Adams, G.R. & Dobson, W.R. (1984). Familial correlates of identity formation in late adolescence a study of the predictive utility of connectedness and individuality in family relations. Journal of youth Adolescence, 13, 509-525.
- Chen, Y. (2007). Parent-child relationship in single-child families in China. WCPRR, 123-127. http://www.wcprr.org/pdf/02-4/2007.04.123127.
- Doron, H. (2009). Birth Order, Traits and Emotions in the Sibling System as Predictive Factors of Couple Relationships. The Open Family Studies Journal, 2, 23-30.
- Erikson, E. (1968). Identity, youth and crisis. New York: Norton.
- Fong, V. L. (2002). China's One-Child Policy and the Empowerment of Urban Daughters. American Anthropologist, 104 (4): 1098-1109.
- ----, -. -. (2007). Parent-Child Communication Problems and Perceived Inadequacies of Chinese Only Children. Ethos: Journal of the Society for Psychological Anthropology, 35: 85-127.
- Foolad Cheng, M. Shaykh al-Islami, R. & Safari, H. (2010). Predicting adolescent identity processing styles based on parenting dimensions. Journal of Psychology, 53 (1), 3-17. (text in Persian)
- Ha, T. S., & Tam, C. L. (2011). A Study of Birth Order, Academic Performance, and Personality. International Conference on Social Science and Humanity (ICSSH 2011) Institute of Electrical and Electronics Engineers, V1, 28-32.
- Khajehpour, M. & Attar, H. (2007). A comparison of child rearing practices with identity styles and their relationship among students of both sexs of preuniversity level in shiraz, Studies in Education and Psychology, 8 (1), 179-197. (text in Persian)
- Khaliliyan Shalamzari, M. (2018). The Role of Sister and Brother Relationship in the Self Identity with the Emphasis on Procedural and Structural Variables. Gender and Family Studies, 6 (1), 79-104. (text in Persian)
- Khaliliyan Shalamzari, M. (2018). Study of Internal Psychological Research in only child: Systematic Review. Islamic Research Journal of Women and the Family, 6 (1), 99-125. (text in Persian)
- Liu, F. (2006). Boys as Only-children and Girls as Only-children parental Gendered Expectations of the Only-child in the Nuclear Chinese Family in Present-day China. Gender and Education 18 (5), 491-505.
- Lotfabadi, H. (2001). Emotions and identities of adolescents and young people. Tehran: National Youth Organization. (text in Persian)
- Lu, H. Jing. & Chang, L. (2013). Parenting and Socialization of Only Children in Urban China: An Example of Authoritative Parenting. The Journal of Genetic Psychology, 174(3), 335–343.
- Marcia, J.E. (1996). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 551–558.
- Mellor, S.(1990). How do only children differ from other children? J Genet Psychol;151, 221-230.
- Maynard, A.E. (2002). Cultural teaching: The development of teaching skills in Maya sibling interactions. Child Development, 73, 969–982.
- Meyers, Lawrence S. Gamst, G. Garino, A. J. (2006). Applied multivariate research: design and interpretation. Translated by Hassanpasha Sharifi et al., Tehran: Roshd Publications. (text in Persian)
- Mirghaforian, Z. Sharifi Daramadi, P. & Jadidi, M. (2014). Comparison of Personality Characteristics, Efficacy, Consistency and Perfectionism Single Girl Child and Children of Secondary school students. Master Thesis, Islamic Azad University Shahroud. (text in Persian)
- Moinoddini, Z. Sohrabi, F. Delavar, A. & Karimnejad Nayaregh, S. (2014). Comparison of Identity Style and the Prevalence of Mental Disorders in Women Prisoners according to the Type of Crime. Woman and Family Studies, 2 (1), 131-149. (text in Persian)
- Monadi, M. & Farshi Sobhkhiz, F. (2012).The Role of Mother's Identity in Shaping Gender Identity of Adolescent Girls in Tehran. Journal of Sociological Researches, 4 (4), 7-31. (text in Persian)
- Nie, Y. & Wyman, R. J. (2005). The One Child Policy in Shanghai: Acceptance and Internalization. Population and Development Review, 31, 313-336.
- Oliva, A., & Arranz, E. (2005). Sibling relationships during adolescence. European journal of developmental psychology, 2(3), 253-270.
- Rahimi Nejad, A. & Mansour, M. (2001). Investigating the evolution of identity and its relationship with self-esteem and anxiety in undergraduate students. the Faculty of Literatures & Humanities, 46-47(159-158), 477-500. (text in Persian)
- Rezayi Jamalovi, H. Abolghasemi, A. Abdul Mohammadi, A. R. Pourkord, M. & Moradi, H. (2013). Investigating and comparing personality traits in high school boys with working and non-working mothers. Woman and Family Studies, 1 (2), 110-95. (text in Persian)
- Smetana, J., Robinson, J., & Rote, W. (2015). Socialization in adolescence. In J. E. Grusec & P. D. Hastings (Eds.), Handbook of socialization: Theory and Research, 2nd Ed. (pp. 60 – 84). New York: Guilford Press.
- Sudbeck, K. (2012). The Effects of China's One-Child Policy: The Significance for Chinese Women. Nebraska Anthropologist, 27, 43-60.
- Tabrizi, M. & Hooshangi, T. (2013). Experiencing identity conflicts in the lifestyle of married working women. Woman and Family Studies, 1 (2), 67-39. (text in Persian)
- Tsui, M. & Lynne, R. (2002). The Only Child and Educational Opportunity for Girls in Urban China. Gender & Society, 16 (1), 74–92.
- Wong, T. M., Branje, S. J., VanderValk, I.E., Hawk, S.T., and Meeus. W. H. (2010). The role of siblings in identity development in adolescence and emerging adulthood. Journal of Adolescence, 33, 673–682.
|