تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 915 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,227,325 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,648,276 |
مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و ذهن آگاهی در بهبود کارکرد اجرایی برنامهریزی دانشجویان ورزشکار | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 57، اسفند 1398، صفحه 125-140 اصل مقاله (220.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2019.22099.1725 | ||
نویسندگان | ||
زهرا کرمانی مامازندی* 1؛ محمد علی محمدی فر2؛ سیاوش طالع پسند3؛ محمود نجفی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و ذهن آگاهی در بهبود کارکرد اجرایی برنامهریزی دانشجویان ورزشکار بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 150 نفر از دانشجویان پسر ورزشکار مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی که در سال 97-96 مشغول تحصیل بودند، بدین منظور 60 دانشجوی پسر رشته تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول (نوروفیدبک) 16 جلسه، هفتهای دو جلسه آموزش فردی و گروه دوم (ذهن آگاهی)، 8 جلسه آموزش گروهی (1 جلسه در هفته) دریافت کردند و گروه سوم (کنترل) هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل آزمون رایانهای برنامهریزی برج لندن بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه-گیری مکرر تحلیل شدند. میانگین دو گروه آزمایش به طور معناداری با گروه کنترل در مؤلفههای زمان آزمون، زمان تأخیر برای برنامهریزی، خطاها و امتیاز در مراحل پس آزمون، و پیگیری متفاوت بود، در حالیکه میانگین گروههای آزمایش تفاوت معناداری با هم نداشتند. میتوان نتیجه گرفت که آموزش نوروفیدبک و ذهن آگاهی هر دو به یک اندازه باعث بهبود کارکرد اجرایی برنامهریزی در دانشجویان ورزشکار می-شوند، هر کدام در جایگاه خودشان میتوانند کارکرد اجرایی برنامهریزی را بهبود بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی؛ ذهن آگاهی؛ کارکرد اجرایی؛ نوروفیدبک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the Effectiveness of Neurofeedback and Mindfulness Training in Improving the Executive Function of Athlete Students' | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra kermani mamazandi1؛ Mohammad Ali Mohammadyfar2؛ Siavash Talepasand3؛ Mahmoud Najafi4 | ||
1PhD Student of Educational Psychology, Faculty of Psychology & Educational Science, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology & Educational Science, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
3Associate Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Semnan, Semnan, Iran | ||
4Assistant Professor of Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Semnan | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to compare the effectiveness of neurofeedback training and mindfulness in improving the executive functions of athlete students' planning. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test and follow up with control group. The statistical population of the present study was 150 male athlete students who studied physical education at Kharazmi University in 1396-1397. To this end, 60 male students of physical education at Kharazmi University were randomly assigned to three groups of 20. The first group (neurofeedback) received 16 training sessions individual, twice a week and the second group (mindfulness), received 8 training sessions in group, once a week and the third group (the witness) did not receive any interventions. The research tool was a Tower of London computer planning test. Data were analyzed using repeated measurement ANOVA. The mean of the two experimental groups was significantly different with the control group in the components of test time, delay time for programming, errors and points in the post-test and follow-up stages. However, the mean of experimental groups did not differ significantly. It can be concluded that both neurofeedback education and mindfulness training both improve the planning performance of athlete students, each in their own place can improve the planning functionality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Planning, Mindfulness, Executive function, Neurofeedback | ||
مراجع | ||
افتاده حال، محسن.، موحدی، یزدان و سپهوند، رضا (1396). اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش در ورزشکاران فوتبالیست، فصلنامه سلامت جامعه، 11(2): 2-9.
خدادادی، مجتبی؛ مشهدی، علی و امانی، حسین (1393). نرمافزار برج لندن. تهران: موسسه تحقیقات علوم رفتاری- شناختی سینا.
Benitez, V. L., Vales, C. Hanania, R. Smith, L.B. (2017). Sustained selective attention predicts flexible switching in preschoolers. Journal of Experimental Child Psychology. 156(5): 29-42. Christopher, R. Andrew, C. Maria David, M. Rich. M. (2015). Investigating the efficacy of neuro feedback training for expediting expertise and excellence in sport. Psychology of Sport and Exercise 16(3): 118-127. Friedela, S. L. Whittleb, N. Vijayakumara, J.G. Simmonsa, M.L. Byrnea, O.S. Schwartza, N.B. (2016). Dispositional mindfulness is predicted by structural development ofthe insula during late adolescences. Developmental Cognitive Neuroscience 14(3): 62-70. Georgiou, G. K., & Das, J. P. (2016). What component of executive functions contributes to normal and impaired reading comprehension in young adults? Research in developmental disabilities. 49(19): 118-128. Gehart, D. R. (2016). "Mindfulness and acceptance in couple and family therapy". New York: Guilford. Gross, M. Moore, Z. E., Gardner, F. L., Wolanin, A. T., Pess, R & Marks, D. R. (2016). An examination comparing the Mindfulness-Acceptance- Commitment approach and Psychological Skills Training for the mental health and sport performance of female student athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology. 10(2): 34-44. Hölzel, B. K., Lazar, S. W., Gard, T., Schuman-Olivier, Z., Vago, D. R., & Ott, U. (2017). How Does Mindfulness Meditation Work? Proposing Mechanisms of Action from a Conceptual and Neural Perspective. Perspectives on Psychological Science. 6(6): 537-559. Hosseini, S.M. H., Pritchard-Berman, M., Sosa, N., Ceja, A., Kesler, S.R. (2016). Task-based neurofeedback training: A novel approach toward training executive functions. Neuro Image. 134(201): 153–159 Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your mind and body to face stress, pain, and illness. New York: Delacorte Publications; 114-201. Keizer, A. W., Verchoor, M. Verment, R. S & Hammel, B. (2015). Neurofeedback on the control of feature binding and intelligence measures . International Journal of Psychophysiology. 75(1): 25-32. Khodadadi, M. Mashhadi, A. & Amani, H (2014). Tower Of London SoftWare. Institute for behavioral & cognitive sciences. Tehran, Islamic Republic of Iran. Mary, A.; Slama, H.; Mousty, P. Massat, I., Capiau, T. Drabs, V & Peigneux, P. (2016). “Executive and attentiona contributions to Theory of Mind defiit inattention defiit/hyperactivity disorder (ADHD). Child Neuropsychology. 22(3): 345-365. Mirifar, A., Beckmann, J., & Ehrlenspiel, F. (2017). Neurofeedback as supplementary training for optimizing athletes' performance: A systematic review with implications for future research. Neuroscience and Biobehavioral Reviews. 75, 419–432. doi: 10.1016/j.neubiorev.2017.02.005 Nezlek,J.B.,Holas, P.,Rusanowska,M., &Lrejtz,I., (2016). Being present in the moment: event-level relationships between mindfulness and Downloaded from stress,positivity and importance. Personality and individual differences. Journal of contextual behavioral science. 93(101): 102-113. Loo SK & Barkley RA. (2018). Clinical utility of EEG in attention deficit hyperactivity disorder. Applied neuropsychology; 12(2): 64-76. Oftadehal, M. Movahedi, Y. Sepahvand, R. (2017). The effectiveness of neurofeedback training on improving reaction time performance in football athletes. Community Health journal; 11(2):1-9 (Text in Persian). Roebers CM. (2017). Executive function and metacognition: Towards a unifying framework of cognitive self-regulation. Developmental review. 45(13): 31-51. Rogala, J., Jurewicz, K., Paluch, K., Kublik, E., Cetnarski, R., & Wróbel, A. (2016). The Do's and Don'ts of neurofeedback training: a review of the controlled studies using healthy adults. Frontiers in Human Neuroscience. 10(3389): 345-60. Shallice, T. (1982). Specific impairments of planning. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences. 298(1089): 199–209. Short, M. M., Mazmanian, D., Ozen, L. J., & Bédard, M. (2015). Four days of mindfulness meditation training for graduate students: A pilot study examining effects on mindfulness, self-regulation, and executive function. The Journal of Contemplative Inquiry. 2(1): 237–48. Thompson, R. W., Kaufman, K. A., De Petrilo, L. A., Glass, C. R., & Arnkoff, D.B. (2017). One-year follow-up of mindful sport performance enhancement (MSPE) with archers, golfers & runners. Journal Clinical Sport Psychology. 5(2): 99-116. Xiang, M. Q., Hou, X. H., Liao, B. G., Liao, J. W & Hu, M. (2018). The effect of neurofeedback training for sport performance in athletes: A meta-analysis. Psychology of Sport & Exercise. 3(1): 111-122. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 923 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 511 |