تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,233,335 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,652,338 |
تحلیل فرمی تنگ های سفالین دوره ی سلجوقیِ کاشان در موزه ی متروپولیتن با رویکرد نشانه شناسی ساختار گرا | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1397، صفحه 45-56 اصل مقاله (375.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2019.24944.1051 | ||
نویسندگان | ||
آناهیتا مقبلی* 1؛ مهناز نوروزی2 | ||
1دانشیار دانشگاه پیام نور تهران | ||
2دانشکده هنر | ||
چکیده | ||
این پژوهش در راستای تحلیل فرم تُنگهای دوره سلجوقی ِشهر کاشان میباشد که هم اکنون، در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری میشوند. به نظر میرسد، این تُنگها بهعنوان یک نظام نشانهای، دارای معناهای نهفتهای هستند که هدف این پژوهش، دستیابی، به این معانی، با استفاده از رهیافتهای نشانهشناسی ساختارگرا میباشد. تحلیل این ظروف، با تکیه بر نظریات نشانهشناسان ساختارگرا مانند سوسور، استروس و یاکوبسن انجام شده است. روش تحقیق، اسنادی تحلیلی بوده، و گردآوری اطلاعات، عمدتاً به صورت کتابخانهای میباشد. در این پژوهش، تُنگها به عنوان نظامهای نشانهای(متون)، تلقی شده و مورد تحلیل ساختاری واقع شده است. ابتدا، با استفاده از آزمون تبدیل، ساختار فراگیر(لانگ) ظروف شناسایی شد؛ سپس، با توجه به دو مورد از رهیافتهای نشانهشناسی (تقابلهای دوتایی و نظریه رمزگان)، به بررسی روابط میان اجزاء پرداخته شد. معنای نهفته، در ساختار فراگیر یا زبان این ظروف-که در تمامی آنها وجود دارد و در طول زمان، تغییری نکرده- این است: ظروف وسیلهای مناسب برای نگهداری مواد مایع میباشند. اما هر تُنگ، بهعنوان گفتاری(پارول)، از هنرمند سازنده آن نیز میباشد. و معنایی که از تُنگِ مورد بررسی دریافت میشود، وحدت، تعادل، تقارن، آرامش و در عینحال تنوع، جنبش و حرکت میباشد. روشهای تحلیل ساختاری، برای بسیاری از نظامهای نشانهای بهکار رفتهاند؛ اما در مورد بررسی فرم ظروف به نوع خود، جدید و ابداعی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سفال کاشان؛ نشانهشناسی؛ ساختارگرایی؛ فرم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Analysis of Kashan Seljuk period Ceramic Ewers form in Metropolitan Museum With Structuralism semiotics Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Anahita Moghbeli1؛ Mahnaz norouzi2 | ||
1دانشیار دانشگاه پیام نور تهران | ||
2faculty of Art | ||
چکیده [English] | ||
This research deals with the analysis of ewers’ form of the Seljuk period in Kashan. These ewers are now being kept in Metropolitan Museum of Art. Apparently, these ewers possess a sign system and have hidden meanings. The purpose of this research is to discover these meanings using structuralism semiotics approaches. In this study, theories of structuralism figures such as Saussure, Strauss and Jacobsen have been employed. Saussure distinguished langue and parole. Langue is a system of signs and special rules that creates a particular language. The personal use of language is parole. Strauss studied Saussure’s Linguistic Principles on narratives. By studying myths and getting help from linguistics methods, he came to believe that a myth must have a structure similar to language. For this reason, myths can be considered similar to parole. Then he tried to find the langue of each of the myths. In this study, based on the theory of "langue" and "parole", ewers have been considered as texts whose langue is hidden in their parole. In order to understand the meaning of these dishes, one must find the smallest unit of meaning. By studying the ewers and using the commutation test, it becomes apparent that their langue is in their body. The most important part of these dishes is their body and that removed, other components will be meaningless and passive. Roman Jacobsen believes that Language units are related to each other with binary oppositions. These binary oppositions create meaning. The Meaning of "dark" depends on the meaning of "bright". So searching for oppositions in the body of ewers, "open-close" and "up-down" meanings were perceived. The comprehendible meaning is that these dishes are suitable for storing, filling and emptying foods and drinks. Actually ewers’ Langue that has not changed over the time is related to their function. Next, the relationship between the components was examined to realize ewers parole. In this part of the study, one of the dishes has been selected for the case study. In this analysis, first the sign system of components was studied followed by checking the relationship among these components. In order to realize the components and read meaning, the "Code theory" has been used. In semiotics, artworks can be considered as a text which consists of signs; and in order to be able to understand their meaning, we must know their code or communication contracts. Only in the context of codes, the signs have meaning. Codes create a relationship between the signifier and signified. Given that the relationship between signifier and signified is optional, so in order to know the meanings of the signs, we must know their contracts and codes. Jacobsen was from among those structuralism linguists who insisted that production and interpretation of texts depend on the codes or conventions. In this study, we focused on perceptual codes (A kind of interpretive code that is related to Gestalt psychology). But if necessary, we will use other codes related to the visual arts to interpret the meanings of visual messages. Meaning could not be built from combination of the basic elements signs; but largely they depend on the specific sensory devices that are the same in all human beings. In fact, our perception makes the meaning of the visual messages. Some theorists believe that our daily perception world be possible with codes. According to Gestalt psychology, there are features in human visual perception that can create the perceptual codes. Artists and interpreters of artworks accepted Gestalt principles as rules for the production and interpretation of visual artworks. But, of course, these rules are not conclusive; there are many contracts and codes to produce and interpret works of art which are related to specific context of art field. Components that are known in the form of ewers are: line, volume, color, texture, positive and negative spaces and Motifs. Their relationships were studied to understand the meaning of ewer. According to the types of volumes that have shaped the ewers, a balanced, stable and non-active composition from the type of symmetry is created; According to perceptual codes, their meaning is order, balance, poise, stability and without excitement. Symmetry composition is boring in a long time. The sense of stillness and uniformity is decreasing by shape and position of handle and by cause of pressure to visual perceptual system. Another identifiable component in this combination is turquoise blue and ultramarine color that matches with spherical body. And according to the psychology of color codes, it means Gnostic intuition, calm and supernatural world. Blue gives calming effect to our psyche. Texture and positive and negative patterns and spaces mean contrast and are against uniformity. And finally the meanings perceived are balance, symmetry, poise, calmness and movement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pottery Of Kashan, Semiotics, Structuralism, Form | ||
مراجع | ||
- اتینگها وزن، ریچارد و گرابر، الگ(1378). هنر ومعماری اسلامی، ترجمه یعقوب آژند، تهران: سمت. - اتینگها وزن، ریچارد(1379). اوجهای درخشان هنر ایران، عبدالله یارشاطر، تهران: آگاه. - اِ.داندیس، دونیس(1375). مبادی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، تهران: سروش. - احمدی، بابک(1370). ساختار وتاویل متن، تهران: مرکز. - ایتن، یوهانس(1378). هنر رنگ، ترجمه عربعلی شروه، تهران: یساولی. - استوار، مسیب(1391). رنگ، تهران: رازنامه. - برسلر، چارلز(1386). در آمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، ترجمهمصطفی عابدینی فرد، تهران: نیلوفر. - توحیدی، فائق(1386). مبانی هنرهای فلزکاری ، نگارگری ، سفالگری و...، تهران: سمیرا. - چندلر، دانیل(1387). مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، چ.چهارم، تهران: سوره مهر. - چینگ، فرانسیس.دی.کی(1370). معماری.فرم.فضا.نظم، چ. دوم، تهران: دانشگاه تهران - حلیمی ، محمدحسین(1372).اصول و مبانی هنرهای تجسمی، جلد1، تهران: شرکت افست. - رحیمزاده، غلامحسین(1378-1377). شکل، فرم و نقوش ظروف زرین فام ری و کاشان دراعصار سلجوقی و ایلخانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز. - رحیمی، افسون و مهران، متین(1368). تکنولوژی سرامیکهای ظریف، جلد 1و2، تهران: شرکت صنایع خاج چینی ایران. - رید، هربرت(1352). معنی هنر، چ. دوم، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی. - سجودی، فروزان(1382). نشانه شناسی کاربردی، تهران: قصه. - فرای، ریچارد(1375). عصر زرین هنر ایران، مسعود رجب نیا، تهران: سروش. - کاتلی، مارگاریتا و هامبی، لوئی(1376)، هنرسلجوقی وخوارزمی، ترجمه یعقوب آژند، تهران: مولی. - کیان نژاد، راضیه(1384). بررسی ساختار زیبایی شناسی سفالینههای دوران سلجوقی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد مرکز. - گرابار، الگ و دیگران(1371). تاریخ ایران کمبریج، (از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانیان)، ترجمه حسن انوشه، جلد5، چ. دوم، تهران: امیرکبیر. - گروبه، ارنست جی(1384). سفال اسلامی، ترجمه فرناز حایری، تهران: کارنگ. - معین، محمد(1362). فرهنگ فارسی، چ. پنجم، تهران: امیر کبیر. - مکی نژاد، مهدی(1387). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی، تهران: سمت. - نامی، غلامحسین(1387). مبانی هنرهای تجسمی، چ. ششم، تهران: توس. URLs: www.vajehyab.com Retrieved July 10,2018 www.metmuseum.or Retrieved July 09,2018 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 603 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,517 |