تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 908 |
تعداد مقالات | 7,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,079,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,546,206 |
بررسی تطبیقی تأثیر آراء سن آگوستین و توماس آکویناس بر هنر نقاشی سدههای میانه مسیحی | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1397، صفحه 49-64 اصل مقاله (747.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2018.3934 | ||
نویسندگان | ||
زینب رجبی* 1؛ سید رضا حسینی2 | ||
1کارشناس ارشد هنر اسلامی، دانشکده هنر دانشگاه شاهد | ||
2استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
سدههای میانه مسیحی، طی ده قرن حاکمیت بر هنر غرب، دربردارنده آثار متعدد نقاشی مسیحی است. دو فیلسوف، یعنی سن آگوستین و توماس آکویناس، بیشترین تأثیر را در هنر این دوران داشتهاند. تعالیم آگوستین و توجه دادن مردم به عوالم معنوی، دیدی الهی به هنر سدههای میانه بخشید. آکویناس نیز در ادامه این روند، بر تعلیمی بودن هنر برای رسیدن به سعادت تاکید کرد، با این تفاوت که، توجه به امور محسوس و مادی را بهعنوان مقدمه شناخت عوالم روحانی مطرح نمود. این مقاله، در پی سوالاتی از قبیل تفاوت آراء آگوستین و آکویناس درباره هنر، و تأثیری که آنها بر هنر نقاشی سدههای میانه گذاشتهاند و اینکه چه تفاوتی میان نقاشیهای اوایل و اواخر سدههای میانه وجود دارد، نوشته شده است. هدف از پژوهش حاضر، تبیین آراء این دو فیلسوف و تأثیرات آنها بر هنر نقاشی سدههای میانه است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، تا پیش از قرن سیزدهم، تحت تأثیر آگوستین میتوان به ویژگیهایی مانند توجه به امور معنوی، سادگی، عدم کاربرد پرسپکتیو، شفافیت و درخشانی رنگها، تناسب و وحدت و بهطور کلی هنری آرمانی اشاره کرد؛ اما بعد از قرن سیزدهم از یک سو، به سیر روح از عالم ناسوت به لاهوت توجه شد و از سویی، ضمن رعایت تناسب، شفافیت و هماهنگی، جنبههای مادی و عاطفی آثار افزایش یافت. در نهایت، میتوان نتیجه گرفت که، آثار نقاشی تا پیش از قرن سیزدهم، جنبهای معنوی و الهی داشته است؛ اما پس از آن، سیر مادی و انسانی به خود میگیرد. این تحقیق، به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سن آگوستین؛ توماس آکویناس؛ نقاشی سدههای میانه؛ مسیحیت؛ فلسفه مدرسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of the Influence of Saint Augustine & Tomas Aquinas Theories on Christian Medieval Age Painting | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeinab Rajabi1؛ Reza Hoseini2 | ||
1MA Student, Islamic Art Faculty of Art, Shahed University | ||
2Assistant Prof., Faculty of Art, Shahed University | ||
چکیده [English] | ||
Middle Ages contain several doctrinal paintings about Christian religion from fifth to fifteenth centuries. Saint Augustine & Tomas Aquinas were the two famous philosophers of the early & the late periods of Middle Ages that had most influenced the paintings of this ages. Saint Augustine’s divinely Christian teaching linked Christian teachings with that of the Plato and Neoplatonism’s theology, during the whole Middle Ages. Through his divinely theory, the church became the most powerful and influential reference of Christian world to lead people towards the heavenly world, welfare and prosperity; the prosperity which is nothing but depicting God, whose existence is the reason behind all the world beauties. Augustine’s divinely teachings, which were based on the transcendence of the mankind and seeking for the way towards the heavenly world, endowed the arts of the Middle Ages with a divine and metaphysical outlook. Paying attention to the physical world was not considered materialistic and objective, but was a way of conceiving the higher, celestial aspect of things. He believed that these material objects are the reflections of the spiritual world. So his beliefs were based upon proportion and unity (the unity of the whole and the part), and that everything should portray a perfect image just like the spiritual ones. During the 13th century and with the emergence of Franciscans and Dominicans orders, particularly the great Scholastic philosopher of the day, i.e. Saint Tomas Aquinas, a revolution happened in church teachings. At this point of time, also considered a type of revival of the Aristotle’s philosophy, people like Saint Tomas Aquinas were seeking ways of adapting philosophical concepts with Christian teachings. Therefore, this time period might be deemed as the age of successful association of religion, philosophy and art. Following the previous ideals, Aquinas emphasized on teaching art as a medium for helping the human race attain prosperity, but he propounded that paying attention to concrete, material things is the prelude to recognize the spiritual. It should be noted that the influence of such belief is noticeable in the artworks created towards the end of late thirteen and then in fifteen centuries. He was of the opinion that beauty has three prerequisites: perfection, proportion and clarity. Such theories affected the appearance of the statues that were created after the thirteen century. Although these statues still lacked anatomic characteristics of their Renaissance counterparts; however, they seem more real as compared to previous centuries. It means that during this time span, and under the influence of Aquinas’s teachings, we can see more real dispositions as well as intrinsic emotional characteristics even in the statues and portraits of the saints. Ultimately it could be said that the pre- thirteen centuries paintings are of spiritual and metaphysical outlook while after the thirteenth century, these paintings take more material and personal perspectives and thus make way for the advent of Renaissance. This research has taken descriptive- analytic method to study two different eras in Middle Ages, and answer these questions: What are the differences of Augustine and Aquinas’s ideas about art? What influences did they leave on the art of painting in the Middle Ages? And finally, what are the differences of the paintings created during the early Middle Ages as compared to those created towards the end of the eras? Moreover, the essay aims to review the thoughts and beliefs of the two abovementioned philosophers and analyze their influence over the painting styles of the Middle Ages. The conclusions indicated that before the thirteenth century, features such as attention to spiritual world, simplicity, lack of perspective, transparence and brightness of colors, proportion, unity and generally an ideal form of art developed under the influence of Augustine. But after the thirteen century, while the previous characteristics were being still employed in the paintings, under the influence of Aquinas’s theories, some earthly and emotional aspects were added to the paintings of the time through paying attention to the development of spirit from the physical to the spiritual world and the use of intellect and faith as the two ways of perception. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Saint Augustine, Tomas Aquinas, Middle Ages painting, Christianity, Scholasticism philosophy | ||
مراجع | ||
- اکو، امبرتو (1390). تاریخ زیبایی، ترجمه هما بینا، تهران: فرهنگستان هنر. - آگوستین، اورلیوس (1382). اعترافات آگوستین قدیس، ترجمه افسانه نجاتی، تهران: پیام امروز. - بورکهارت، تیتوس (1369). هنر مقدس، ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش. - جنسن، ه.و. (1359). تاریخ هنر، ترجمه پرویز مرزبان، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. - چمانی، عبدالرسول (1387). «ماهیت دیالکتیک آثار هنری در آراء سن آگوستین»، باغ نظر، شماره10، 17-28. - ژیلسون، اتین (1389). تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطی، ترجمه رضا گندمی نصرآبادی، تهران: سمت. - کاپلستون، فردریک چارلز (1387). تاریخ فلسفه، فلسفه قرون وسطی از آگوستینوس تا اسکوتوس، ترجمه ابراهیم دادجو، تهران: علمی فرهنگی. - کوماراسوآمی، آناندا (1386). فلسفه هنر مسیحی و شرقی، ترجمه امیرحسین ذکرگو، تهران: فرهنگستان هنر. - کوماراسوآمی، آناندا (1389). هنر و نمادگرایی سنتی، ترجمه صالح طباطبایی، تهران: فرهنگستان هنر. - گات، بریس و مکآیور لوپس، دومینیک (1384). دانشنامه زیباییشناسی، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، امیر علی نجومیان، شیده احمدزاده، بابک محقق، مسعود قاسمیان، فهاد ساسانی، تهران: فرهنگستانهنر. - گاردنر، هلن (1365). هنر در گذر زمان، ترجمه محمد تقی فرامرزی، تهران: آگاه. - لوسکی، ولادیمیر و اوسپنسکی، لئونید (1388). معنای شمایلها، ترجمه مجید داوودی، تهران: سوره مهر. - ماری، کریس (1389). نویسندگان برجسته قلمرو هنر، ترجمه صالح طباطبایی و فائزه دینی، تهران: فرهنگستان هنر. - مددپور، محمد (1383). آشنایی با آرای متفکران درباره هنر، جلد 2، تهران: سوره مهر.
- Ilyina, Tatyana.(1989). Masterworks of Russian Painting, Leningrad: Aurora Art Publisher
- Snyder,James.(1988). Medieval Art, New York: Harry n. Abrams
- Tatarkiewicz, Wladyslaw (1999). History of Aesthetics, Vol2, Bristol: Thoemmes Press
- Toman,Rolf.(1995). The Art of the Italian Renaissance, Germany: Thunder Bay
URLs
- http://sf3.ro/baptistii-cred-in-vorbirea-in-limbi/ (access date 2018/04/11)
- http://www.cienciasfera.com/materiales/dibujotecnico/dibujotecnico01/tema21/22_el_romnico.html(access date 2018/04/11)
- http://www.icon-art.info/masterpiece.php?lng=en&mst_id=4265(access date 2018/04/11)
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwse_kunst(access date 2018/04/11)
- http://www.scuoladipreghiera.it/cosa-e-la-scuola-di-preghiera/(access date 2018/04/11)
- https://www.pinterest.com/mejudydesign/art-history-byzantine-art/(access date 2018/04/11)
- http://www.medievalhistories.com/francis-of-assisi/(access date 2018/04/11)
- https://xn----8sbfxoeboc6b7i.xn--p1ai/molitva-na-sv-frantsisk/(access date 2018/04/11)
- https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_stained_glass(access date 2018/04/11)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 640 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,531 |