تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,232,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,652,001 |
ارزش های فرهنگی و پذیرش فناوری اطلاعات: نقش ویژگیهای فردی و باورهای شناختی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 44، مرداد 1396، صفحه 175-192 اصل مقاله (397.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2016.9355.1232 | ||
نویسندگان | ||
حسن قلاوندی1؛ معصومه علی زاده* 2؛ جواد امانی3 | ||
1دانشیار دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی | ||
3دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ و ویژگیهای فردی بر پذیرش فناوری اطلاعات در میان دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه بود. بدین منظور متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه و ابعاد فرهنگی (ابهام گریزی، جمع گرایی / فردگرایی و فاصله قدرت) به مدل پذیرش فناوری (TAM) اضافه و آزمون شدند. 309 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. نتایج تحقیق با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS نشان داد که مدل پذیرش فناوری قادر به پیش بینی 39 درصد از واریانس تصمیم به استفاده است. خودکارآمدی رایانه اثر مثبت و اضطراب رایانه اثر منفی بر سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده داشتند. ابهام گریزی اثر منفی بر خودکارآمدی رایانه داشت وجمع گرایی/ فردگرایی، فاصله قدرت و ابهام گریزی اثر مثبت بر اضطراب رایانه داشتند. به طور کلی نتایج نشان دادند که فرهنگ و صفات شخصیت بر پذیرش فناوری اطلاعات تاثیر دارند.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ و ویژگیهای فردی بر پذیرش فناوری اطلاعات در میان دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه بود. بدین منظور متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه و ابعاد فرهنگی (ابهام گریزی، جمع گرایی / فردگرایی و فاصله قدرت) به مدل پذیرش فناوری (TAM) اضافه و آزمون شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابهامگریزی؛ فاصله قدرت؛ جمعگرایی-فردگرایی؛ اضطراب رایانه؛ خودکارآمدی رایانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cultural values and information technology acceptance: the roleindividual characteristicsand cognitive beliefs | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Ghalavandi1؛ hasan Galavandi2؛ Javad Amani3 | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed at studying the effects of culture and individual characteristics on students' information technology acceptance. Computer anxiety and self-efficacy and cultural dimensions (uncertainty avoidance, Collectivism/ individualism and power distance) were tested by adding to TAM model. Using PLS method structural equation modeling, the findings showed that the TAM model can predict 39 percent of variance in intention to use of computer. Computer self efficacy has positive and computer anxiety had negative effect on perceived usefulness and ease of use. Uncertainty avoidance had negative effect on computer self efficacy and collectivism / individualism, power distance and uncertainty avoidance had positive effects on computer anxiety. In general the results showed that culture and personality traits had effects on information technology acceptance. Key words: uncertainty avoidance, power distance, collectivism/ individualism, computer anxiety, Computer self-efficacy. This research aimed at studying the effects of culture and individual characteristics on students' information technology acceptance. Computer anxiety and self-efficacy and cultural dimensions (uncertainty avoidance, Collectivism/ individualism and power distance) were tested by adding to TAM model. Using PLS method . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
uncertainty avoidance, power distance, collectivism/ individualism, computer anxiety, Computer self-efficacy | ||
مراجع | ||
اژه ای، جواد.، امانی ساری بگلو، جواد.، خضری آذر، هیمن و غلامی، محمد تقی(1391). نقش واسطهای باورهای شناختی در ارتباط عواملی فردی و سازمانی با پذیرش فناوری اطلاعات، مجله علوم رفتاری. 6(1): 1-10. امانی ساری بگلو، جواد.، غلامعلی لواسانی، مسعود.، اژهای، جواد و خضری آذر، هیمن(1390). رابطۀ ارزشهای فرهنگی و متغیرهای فردی با میزان استفاده از رایانه در دانشجویان، مجله علوم رفتاری. 5(1): 10-1. سبحانی نژاد، مهدی.، نوروزی، علی.، امانی، جواد و حیات، علی اصغر (1389). تبیین نقش حمایت سازمانی، تجربه، اضطراب و خودکارآمدی رایانه در پیشبینی کاربست رایانه، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، (11):45-68. سیدعباس زاده، میرمحمد.، امانی ساری بگلو، جواد.، هیمن خضری، آذر و پاشوی، قاسم(1391). مقدمهای بر مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری. ارومیه: دانشگاه ارومیه. غلامعلیلواسانی، مسعود (1383). تدارک مدل معادلات ساختاری اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 34(1): 77-97. گیدنز، آنتونی (1386). جامعهشناسی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نی. هیوستون، مایلز و اشتروبه، ولفگانگ (1383). مقدمهای بر روانشناسی اجتماعی از منظر اروپائیان، ترجمۀ جواد اژهای و همکاران، تهران: سمپاد (انجمن ایرانی روانشناسی).
Akour, I. (2006). Factors influencing faculty computer Literacy and use in Jordan: A multivariate analysis. Doctoral Dissertation, Louisiana Tech University. Amant, K. (2002). When cultures and computers collide: rethinking computer-mediated communication according to international and intercultural communication Expectations. Journal of Business and Technical Communication, 16(2): 196-215. Anandarajan, M., Igbaria, M., &Anakwe, U.P. (2002). IT acceptance in a less-developed country: a motivational factor perspective. International Journal of Information Management, (22): 47–65. Chin. W.W., Marcolin, B, & Newsted, P. (1996). "A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: Results from a Monte Carlo simulation study and voice mail emotion/adoption study", Proceedings of the 17th International Conference on Information Systems, Cleveland, Ohio. Christmas, T.H. (2005). Using prtial least squares approach to predict factors that contribute to the impact of E-flois on pre-service teachers' learning. Doctoral dissertation, Louisiana State University. Cronje, J.C. (2011). Using Hofstedes cultural dimension to interpret cross-cultural blended teaching and learning. Computers and Education, 56(3): 596-603. Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology.MIS quarterly, 13(3): 319–340. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models.Management Science, 35(8): 982–1003. Fandy, M. (2000). Information technology, trust, and social change in the Arab world. The Middle East Journal, 54(3): 378-393. Hofstede, G., Hofstede, G. j., & Minkov, M. (2010).Culture and organization: Software of the mind. (3ed). New York: McGraw-Hill Kim, E., Urunov, R. & Kim. H. (2016). The effects of national culture values on consumer acceptance of e-commerce: Online shoppers in Russia. Procedia Computer Science, (91): 966-970. Koç, T., Turan, A. H. & Okursoy, A. (2016). Acceptance and usage of a mobile information system in higher education: An empirical study with structural equation modeling. The International Journal of Management Education, 14(3): 286-300 Nelson, N. (2000). Can Computer-Mediated Communication Democratize the Workplace?Information Outlook 4(6): 18-23. Paraskeva, F., Bouta, H., &Papagianni, A. (2008). Individual characteristics and Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science 35(8): 982-1003 Reinecke, K., Schenkel, S., Bernstein, A. (2010). Modeling a user’s cultural. In Handbook of research in culturally-Aware Information Technology: Perspectives and Models, E. G. Blanchard and D. Allard (Eds.), IGI Globals. Sadeghi, K., Amani, J., & Mahmudi, H. (2013). A Structural Model of the Impact of Organizational Culture on Job Satisfaction among Secondary School Teachers. The Asia-Pacific Education Researcher, 1-14. doi: 10.1007/s40299-013-0074-0 Sadeghi, K., Amani, J., Hanifepour Aghdam, S., & Mahmoudi, H. (2014). The Impact of Iranian Teachers Cultural Values on Computer Technology Acceptance. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13(4): 124-136 Srite, M., Thatcher, J.B., Galy, E. (2008). Does within-culture variation matter? An empirical study of computer usage. Journal of Global Information Management, 16 (1): 1-25. Teo, T. (2009).Modeling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers.Computers & Education,(52): 302–312. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 803 |