تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,238,741 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,656,482 |
تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و مهارت حل مسئله در درس فیزیک | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 117-142 اصل مقاله (323.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2016.2284 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی سالاری* 1؛ محمد حسن امیر تیموری2؛ اسماعیل زارعی زوارکی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تهران مرکز. تهران. ایران | ||
2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و مهارت حل مسئله در درس فیزیک بود. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ و از نظر روششناسی، در زمرة پژوهشهای آزمایشی است. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل میباشد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان منطقة 5 در سال تحصیلی 92- 1393 درشهر تهران بود. نمونههای پژوهش، با استفاده از روش نمونهگیری تصافی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند که شامل 30 نفر بود و در دو گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15 نفر) بهطور تصادفی قرار داده شدند. گروه آزمایش، در معرض متغییر مستقل(طراحی آموزشی درس فیزیک بر اساس الگوی چهار مؤلفهای) قرار گرفت؛ و گروه کنترل با روش رایج آموزش دید. ابزار جمعآوری دادهها، مقایس اندازهگیری 9 درجهای پاس(1992) بود که روایی صوری آن مورد تأیید استادان و متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با روش بازآزمایی 85/0 بهدست آمد. ابزار دیگر، آزمون محقق ساختة مهارت حل مسئله بود که روایی صوری آن توسط متخصصان و استادان مشخص شد و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی 79/0 بهدست آمد. سپس، دادهها بااستفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. و با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل(برای میزان بار شناختی بیرونی) و تحلیل کوواریانس(برای آزمون مهارت حل مسئله) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر کاهش میزان بار شناختی بیرونی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تأثیر معنیداری دارد. همچنین، یافتهها معنیداری افزایش میزان مهارت حل مسئله در گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای؛ بار شناختی بیرونی؛ طراحی آموزشی؛ مهارت حل مسئله؛ یادگیری موضوعات پیچیده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Four-Component Instructional Design Model on Extraneous Cognitive Load and Problem-Solving Skills in Physics Course | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafa Salari1؛ Mohammad hasan Amirtaymouri2؛ Esmail Zaraii Zavaraki3 | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed at determining the effect of four-component instructional design model on the extent of extraneous cognitive load and problem-solving skills in physics course. The study was quasi-experimental using pre-test, and post-test with experimental and control groups. The population of the study included all first-grade high-school male students of the 5th region in Tehran during 92-93 school year. The sample of the study was selected using multi-level clustered random sampling and included 30 students who were randomly placed in an experimental group (n = 15) and a control group (n = 15). The experimental group underwent a treatment (instructional design of the physics course based on the four-component model) and the control group was instructed using the traditional method. One instrument for gathering the data was Pass (1992) 9- rating scale, the face validity of which was judged by the experts and professors and its reliability was examined using Test-Retest method and turned out to be 0.85. The other instrument was a researcher-made problem-solving skills test. The face validity of the test was judged by expert views and test-retest method showed the reliability of the test as 0.79. An independent t-test (for determining extraneous cognitive load) and ANCOVA (for a problem-solving skills test) were used to analyze the data. The results of the study indicated that four-component instructional design model had a significant effect on decreasing extraneous cognitive load in the experimental group in comparison with the control group (p>.00). Also, the results showed a significant increase in the extent of problem solving skills for the experimental group in comparison with the control group (Partial Eta Squared = 0.14, F = 4.34, p < .05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Four-component instructional design model, Extraneous cognitive load, Instructional design, Problem-solving skills, Complex task learning, | ||
مراجع | ||
امیر تیموری، محمدحسن و زارع، محمد(1394). بارشناختی و چندرسانهایهای آموزشی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. بیابانگرد، اسماعیل(1391). روانشناسی تربیتی: روانشناسی آموزش و یادگیری(ویرایش اول). تهران: ویرایش. ریچی. ریتاسی.، کلاین. جیمزدی و ترسی. مونیکا. دبلیو(1391). نظریۀ، پژوهش، عمل، دانش پایه طراحی آموزشی(ترجمه حسین زنگنه و الهه ولایتی). تهران: آوای نور. سیف، علیاکبر(1392). روانشناسی پرورشی نوین(ویرایش هفتم). تهران: دوران. شعبانی، حسن(1391). روش تدریسپیشرفته: آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر. تهران: سمت. فردانش، هاشم(1391). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت. کالیوگا، اسلاوا(1391). بارشناختی و طراحی آموزشی(ترجمۀ محمدحسن امیر تیموری، سونیا موسی رمضانی و الهه ولایتی) تهران: آوای نور. کدیور، پروین(1390). روانشناسی تربیتی(ویرایش اول). تهران: سمت. گانیه، روبرت. ام(1361). شرایط یادگیری (ترجمه نجفی زند). تهران: امیرکبیر. محبوبی، طاهر.، زارع، حسین.، سرمدی، محمدرضا.، فردانش، هاشم و فی، آوات(1391). تأثیر رعایت اصول طراحی آموزشی بر بارشناختی موضوعات یادگیری در محیطهای یادگیری چندرسانهای. فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 3 (6)، 46-29. موریسون. گری. آر، روس، ام. استیون و کمپ، ای. جرالد(1387). طراحی آموزش اثربخش (ترجمۀ غلامحسین رحیم دوست). اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز(انتشار به زبان اصلی، 2004). نظامزادگان، غلامحسین، باقرزاده، فضلالله، حمایتطلب، رسول و فارسی، علیرضا. (1389). مقایسۀ اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکالیف هماهنگی دو دستی. فصلنامه رشد و حرکت-ورزشی.4 (1)، 133-149 نوروزی، داریوش و رضوی، سید عباس(1391). مبانی طراحی آموزشی. تهران: سمت. Jacob, E. (2012). D gning an Educational Game with Ten Steps to Complex Learning. Dissertation esi for the degree Doctor of Philosophy, Indiana University, August 2012. Lewis, M. W., & Anderson, J.R. (1985). Discrimination of operator schemata in problem solving: learning from examples.Cognitive psychology, 17, 26-65. Lim. J. R; Robert. A. & Olina. Z. (2008).The effects of part-task and whole-task instructional approaches on acquisition and transfer of a complex cognitive skill. Education Tech Research Dev. (2009) 57:61–77 DOI 10.1007/s11423-007-9085-y. Merrill, M. D. (2002). First principles of instructional design. Educational Technology Research and Development, 50, 43–59. Paas, F. (1992). Training strategies for attaining transfer of problem-solving skill in statistics: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 84, 429-434. Paas, F. G. W. C., van Merriënboer, J. J. G., & Adam, J. J. (1994). Measurement of cognitive load in instructional research. Perceptual and Motor Skills, 79, 419–430. Paas. F; Renkl. A. & Sweller.J. (2003). Cognitive Load Theory and Instructional Design: Recent Developments. Educational Psychologist, 38(1), 1–4. Plass, J. L., Moreno, R, Brunken, R (2010). Cognitive load theory. New York: University Cambridge. Reigeluth, C.M. (1983). Instructional design: What is it and why is it? In C.M. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models: An overview of their current status (pp.3-36). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Sarfo, F.K. & Elen, J. (2007). Developing Technical Expertise in Secondary Technical Schools: The Effect of 4C/ID Learning Environments. Learning Environments Research, 10(3), 207-221. Susilo. AP; van Merriënboer. J; van Dalen. J; Claramita. M, Scherpbier. A. (2013). From lecture to learning tasks: use of the 4C/ID model in a communication skills course in a continuing professional education context. Journal of Continuing Education in Nursing [2013, 44(6):278-284]. Sweller, J., Ayres, P., Kalyuga, S. (2011). Cognitive Load Theory. New York: Springer. Tarmizi, R. A., & Sweller, J. (1988). Guidance during mathematical problem solving. Journal of Educational Psychology, 80, 424–436. Van Merriënboer, J. J. G., & Kirschner, P. A. (2007). Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design: Mahwah: Lawrence Erlbaum. Van Merriënboer, J. J. G., Clark, R. E., & de Croock, M. B. M. (2002). Blueprints for complex learning: The 4C/ID-model. Educational Technology Research and Development, 50(2), 39–64. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,998 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,510 |