
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,340 |
تصویرسازی و جایگاه خانواده در موقعیت آستانه ای شخصیت اصلی: انیمیشن های موآنا و افسون | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.46962.2153 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر کرباسی عامل* ؛ حمید صادقیان | ||
گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
شخصیت اصلی و وقایع پیرامون آن در انیمیشنها بیشترین تأثیر را بر مخاطب دارد. ازآنجاکه خانواده یک واحد اجتماعی است، حضور افراد آن در کنار شخصیت اصلی و برخورد و ارتباط دوسویهی آنها با یکدیگر، مخاطب را که با آن شخصیت همذاتپنداری نموده تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین با توجه به اهمیت جایگاه خانواده در لحظههای بحرانی و تصمیمات سرنوشتساز، تصویرسازی و ویژگیهای رفتاری و بصری شخصیت اصلی بررسیشده است. پژوهش حاضر باهدف شناخت تصویرسازی و جایگاه خانواده در موقعیت آستانهای شخصیت اصلی به بررسی دو انیمیشن موآنا و افسون برمبنای نظریهی میخائیل باختین فیلسوف و متفکر روسی قرن بیستم پرداخته است. موقعیت آستانه یا پیوستار زمانی- مکانی، یکی از مفاهیم اصلی اندیشهی باختین است که با عناصر رخداد، کنش، آگاهی، لحظهی بحرانی، عرفشکنی، تقابل دوگانه، تصمیم نهایی و نوزایی تعریف میشود. نوع پژوهش، کیفی و تحلیل دادههای مشاهدهای و متنی با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی انجامگرفته است. تصویرسازی و ویژگیهای رفتاری شخصیت اصلی با توجه به کنش در موقعیتهای مختلف، شباهتها و تفاوتهایی با اعضای خانواده دارد که نزدیکی یا مغایرت جهانبینی شخصیت را با اعضای خانواده برجسته مینماید. از یافتههای حاصل از پژوهش نتیجه میشود، شخصیت اصلی نسبت به رخدادی خاص و سرنوشتساز کنشهایی را نشان میدهد و بر آستانهی گرفتن تصمیم نهایی در لحظهی بحرانی قرار میگیرد، هر یک از اعضای خانواده نیز کنشهایی را در نقش حامی یا مخالف نسبت به او نشان میدهند. باوجود مشترک بودن هدف همه اعضاء خانواده اما نقطهی برخورد جهانبینیهای گوناگون منجر به شکلگیری محدودیتها در قالب وضع قوانین از طرف بزرگِ خانواده و قبیله میگردد که با شکلگیری تقابلهای دوگانه، شخصیت اصلی برای نهایی نمودن تصمیم سرنوشتساز خود مجبور به شکستن برخی از این قوانین و عرفها میشود. درنهایت با خلق موقعیتی شگفتآور که منجر به نوزایی میگردد، مخالفان با تغییر جهانبینی و دیدگاه خود، از شخصیت اصلی حمایت و پشتیبانی میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
انیمیشن؛ تصویرسازی؛ خانواده؛ شخصیت اصلی؛ موقعیت آستانه ای؛ میخائیل باختین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Illustration and the Family Status in the Threshold Position of the Main Character: The Animations of Moana and Encanto | ||
نویسندگان [English] | ||
Niloufar Karbasi Amel؛ hamid sadeghian | ||
Department of Graphic Design, Faculty of Visual Arts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main character and the events surrounding it in animations have the greatest impact on the audience. Since the family is a social unit, the presence of its members next to the main character and their two-way communication with each other affects the audience who identifies with that character. Therefore, considering the importance of the family's position in critical moments and fateful decisions, the illustration and behavioral and visual characteristics of the main character have been investigated. The current research aims to understand the illustration and the position of the family in the threshold position of the main character, and has investigated the two animations Moana and Encanto based on the theory of Mikhail Bakhtin, a Russian philosopher and thinker of the 20th century. The threshold position or Chronotope and is one of the main concepts of Bakhtin's thought, which is defined by the elements of event, action, consciousness, critical moment, breaking the custom, binary oppositions, final decision and regeneration. The type of research is qualitative and analysis of observational and textual data has been done using descriptive-analytical method. The illustration and behavioral characteristics of the main character have similarities and differences with the family members according to the action in different situations, which highlights the closeness or contrast of the character's worldview with the family members. From the findings of the research, it is concluded that the main character shows actions towards a specific and decisive event and is on the threshold of making a final decision at a critical moment, each family member also shows actions in the role of supporter or opponent. Despite the common goal of all family members, the meeting point of different worldviews leads to the formation of restrictions in the form of setting rules by the head of the family and tribe. With the formation of binary oppositions, the main character is forced to break some rules and customs to finalize the definitive decision. Finally, by creating a wonderful position that leads to regeneration, the opponents support the main character by changing their worldview and viewpoint. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Animation, Illustration, Family, Main Character, Threshold Position, Mikhail Bakhtin | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |