
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 954 |
تعداد مقالات | 7,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,088,978 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,271,552 |
نمادپردازی آوایی در شعرهای نیمایی مهدی اخوان ثالث بر مبنای دیدگاه هینتون | ||
زبان پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2024.45484.2432 | ||
نویسندگان | ||
محمد ترابی* 1؛ حسن محمدیان2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه اصفهان | ||
2دکتری ادبیات زبان فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
نمادپردازی آوایی، به نشانههای زبانی خاصی میپردازد که رابطه میان دال و مدلول بیش از آنکه قراردادی باشد، برآمده از نوعی رابطه طبیعی است. اگرچه، بنا بر اصل بنیادین سوسوری قراردادی بودن رابطه میان دال و مدلول، همچنان معتبر است ولی مطالعات دیگری نیز صورت گرفته که نشان میدهند برخی روابط معنادار میان تعدادی از دال و مدلولهای زبانی وجود دارد که بهنظر میرسد عوامل شنیداری، دیداری، مجاورت، توالی خاص واجها و... نیز در ایجاد برانگیختی معنایی و نسبت میان دال و مدلول نقش ایفا میکنند. بهویژه متون ادبی از این عوامل برای ایجاد تصاویر ادبی و انتقال معنا به مخاطب بسیار سود میجویند. هینتون و همکاران (1994) در تحلیل ارتباط میان صورت و معنا، هر نوع ارتباط انگیخته میان نشانه و معنا را نمادپردازی آوایی نامیده و بر اساس میزان انگیختگی، آن را به چهار گونه عینی، تقلیدی، ترکیبی و قراردادی تقسیم نمودهاند. در این پژوهش، شعر مهدی اخوان ثالث (م. امید) بر اساس دیدگاه هینتون مطالعه قرارگرفته است و در کنار آن، با قدری گسترش معنایی، اصطلاح «نمادپردازی آوایی» برای هرگونه همنشینی یا مجاورت نشانههای آوایی بهکاررفته است که به ایجاد یک معنای ضمنی، فراتر از رابطه مستقیم دال و مدلول، انجامیده است. به شیوه تحلیلی و آماری، واژگانی که دارای ویژگی انگیختگی بودهاند، از سه دفتر اصلی شعر اخوان (زمستان، آخر شاهنامه و از این اوستا) استخراج و تحلیل شده است، و همچنین با بررسی شواهدی از دفترهای دیگر شعر نیمایی اخوان، تغییری در نتایج مقاله دیده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اخوان ثالث (م. امید)؛ انگیختگی؛ نمادپردازی؛ شفافیت؛ تصویرگونگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sound symbolism in Akhawan's Nimai poems based on Hinton's theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Torabi1؛ Hassan Mohammadian2 | ||
1PhD student in Linguistics at Isfahan University. | ||
2, Ph.D. in Persian Literature, Mazandaran University | ||
چکیده [English] | ||
sound symbolism focuses on specific linguistic signs that the relationship between signifier and signified is more natural than contractual. Although the principle of the contractual relationship between signifier and signified is still valid according to the fundamental principle of Saussure, other studies have shown that there are meaningful relationships between some linguistic signifiers and signifieds that seem to be influenced by auditory, visual, proximity, specific sequence of sounds, etc. in creating semantic evocation and the relationship between signifier and signified. Especially in literary texts, these factors are very useful in creating literary images and conveying meaning to the audience. Hinton et al. (1994) named any kind of evocative relationship between sign and meaning as phonetic symbolism and divided it into four types: iconic, mimetic, combinatorial, and conventional based on the degree of evocation. In this study, the poetry of Mehdi Akhavan-Sales (M. Omid) has been studied based on Hinton's perspective, and alongside it, with some semantic expansion, the term "phonetic symbolism" has been used for any co-occurrence or proximity of phonetic signs that has created a secondary meaning beyond the direct relationship between signifier and signified. Using analytical and statistical methods, words with evocative features were extracted from three main books of Akhavan's poetry (Zemestan, Akhar Shahnameh, and Az in Oosta) and analyzed. Additionally, by examining evidence from other books of Akhavan's poetry, no change in the results of the article is observed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Akhawan Sales, Motivation, Sound symbolism,, Transparency, | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |