تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,234,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,653,370 |
نقش میانجی نگرش به زمان و درک استعاری زمان در رابطه ذهنآگاهی با اهمالکاری | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 19، شماره 4 - شماره پیاپی 73، بهمن 1402، صفحه 55-70 اصل مقاله (497.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2024.45289.2866 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رئیسی* 1؛ صدیقه خانی فر2؛ رضا محمددوست3 | ||
1دکترای علومشناختی- زبان، دپارتمان زبانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد ساوه، دانشکده علومانسانی، گروه روانشناسی و علومتربیتی، ساوه، ایران | ||
3استادیار گروه مهندسی کامپیوتر و فنآوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی نگرش به زمان و درک استعاری زمان در رابطه ذهنآگاهی با اهمالکاری انجام شد. روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بر اساس معادلات ساختاری بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی- واحد کرج در سال 1402 بود که از بین آنها 300 دانشجو بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. در این پژوهش شرکتکنندگان مقیاس اهمالکاری، مقیاس ذهنآگاهی، پرسشنامه ادراک استعاری زمان و مقیاس نگرش به زمان را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد؛ اهمالکاری با ذهنآگاهی رابطة منفی و معنیدار داشت. اثر نگرش مثبت به زمان و ادراک استعاری زمان بر ذهنآگاهی مثبت و بهطور مستقیم معنادار بود و اثر نگرش منفی به زمان بر ذهنآگاهی بهطور منفی معنادار بود. همچنین، نگرش به زمان و ادراک استعاری زمان نقش میانجی در رابطه بین اهمالکاری با ذهنآگاهی دانشجویان داشت. از طرفی، اهمالکاری با میانجیگری نگرش منفی به زمان با ذهنآگاهی رابطة منفی و معنیداری داشت. لذا پیشنهاد میشود پژوهشگران حوزه علوم رفتاری برای مطالعه زیربنای اهمالکاری دانشجویان به عوامل مربوط به زمان از ابعاد مختلف توجه داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری؛ درک استعاری زمان؛ ذهنآگاهی؛ نگرش به زمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Time Attitude and Time Metaphorical Perception in the Relationship between Mindfulness and Procrastination | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatteme Raiisi1؛ Sedighe Khanifar2؛ Reza Mohamaddoust3 | ||
1Ph.D. in Cognitive Linguistics. Cognitive Linguistics Dep, Institute of Cognitive Science Studies, Tehran, Iran | ||
2M.A. in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Counselling, Islamic Azad University, Saveh Branch. Iran | ||
3Assistant Professor, Computer Engineering and Information Dep, Payame Noor University. Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study was conducted to investigate the mediating role of time attitude and time metaphorical perception in the relationship between mindfulness and procrastination. The method of this descriptive-correlation study was based on structural equation modeling. The statistical population of the research included all the students of the Islamic Azad University- Karaj branch in 2023, from which 300 students were selected through available sampling. The participants completed the Procrastination, Mindfulness, Time Attitude Scales, and Time Metaphorical Perception Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and structural equations modeling. The results showed that procrastination had negative and significant relationship with mindfulness. The effect of positive time attitude and time metaphorical perception on mindfulness was positive and directly meaningful and the effect of negative time attitude on mindfulness was negatively significant. Furthermore, time attitude and time metaphorical perception played mediating role in the relationship between procrastination and students' mindfulness. On the other hand, the procrastination had a negative and significant relationship with mindfulness through the mediation of negative time attitudes. Therefore, it is suggested that behavioral sciences researchers should pay attention to factors related to time from different dimensions to study the foundation of students' procrastination. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness, procrastination, time attitude, time metaphorical perception | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آرمانیکیان، علیرضا.، توپچی خسروشاهی، وحید.، فتحی، مهدی.، رستمی، بهرام و فکور، احسان. (1398). بررسی رابطه بین مولفههای ذهنآگاهی و اهمالکاری تحصیلی با نقش میانجی خودپنداره تحصیلی در دانشجویان علومپزشکی. نشریه توسعه آموزش در علومپزشکی.21(36):32-41. http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1257-en.html برزگربفرویی، کاظم و عارفمنش، مروارید. (1398). نقش ابعاد چشمانداز زمان و عوامل شخصیتی در اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه یزد. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1(7):59-68. doi:10.30473/etl.2019.6054. پناهیپور، ثنا.، عربزاده، مهدی و چراغی، فرشته. (1398). ویژگیهای روانسنجی مقیاس اهمالکاری فعال در بین دانشجویان دانشگاه خوارزمی شهر کرج. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 20(4): 89-100. https://doi.org/10.30486/jsrp.2019.560134.1153 خضریآذر، هیمن.، مقیمیفیروزآباد، معصومه.، ثانی، مهرناز و غلامعلیلواسانی، مسعود. (1397). ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان در نوجوانان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 9(34):149-171. doi:10.22054/jem.2019.33976.1790. رضائی، سجاد و کریمپور، کبری. (1399). نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارتهای ذهنآگاهی در اهمالکاری تحصیلی دختران نوجوان. رویش روانشناسی، ۹(۱۱):۱۲-۱. http://frooyesh.ir/article-1-2274-fa.html رئیسی، فاطمه.، افراشی، آزیتا.، مقدسین، مریم.، حاجکرم، آمنه و نعمتزاده، شهین، (1398). درک الگوی استعاری زمان در زبان فارسی بر اساس جنسیت، سن و وضعیت تحصیلی دانشجویان رشته پزشکی و پیراپزشکی. مجله علومپزشکی کردستان،24:56-67. DOI:10.29252/sjku.24.4.56. رئیسی، فاطمه و ریاسی، مینا. (1401). پیشبینی میزان اهمالکاری بر اساس اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان در شیوع کرونا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت.9(1):83-73. DOI: 10.32598/shenakht.9.1.73. رئیسی، فاطمه و مقدسین، مریم. (1399). طراحی، ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه الگوی استعاری زمان مبتنی بر تحلیل پیکرهای در جمعیت ایرانی. مجله روانشناسی شناختی دانشگاه خوارزمی، 8(2):86-76. DOI: 20.1001.1.23455780.1399.8.2.3.0. شفیعی، فاطمه و قاسمزاده، حبیبالله. (1397). بحثی دربارۀ بازنمایی و جسمآگینی در روانشناسی شناختی و شناختپژوهی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۵(۱):۷۷-۹۵. DOI:10.29252/shenakht.5.1.77. عامری، نازنینفاطمه و کوشکی، شیرین. (1400). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس ذهنآگاهی فیلادلفیا در دانشجویان. مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(1):1-10. http://islamiclifej.com/article-1-391-fa.html. مصباحمقدم، فاطمه و عبدیزرین، سهراب. (1401). پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و مدیریت زمان در دانشجویان دانشگاه قم. مجله علوموفنون مدیریت اطلاعات، 8(4):409-440. doi:10.22091/stim.2022.7585.1696. Allingham, E., Hammerschmidt, D., & Wöllner, C. (2021). Time perception in human movement: Effects of speed and agency on duration estimation. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 74(3):559–572. https://doi.org/10.1177/1747021820979518. Ameri , S., & Kooshki, S.(2021). Psychometric properties of the Persian version of the philadelphia mindfulness scale (PHLMS) in students. Islamic Life Style Journal, 5(1):1-10. http://islamiclifej.com/article-1-391-fa.html. (Text in Persian) Araya-Castillo, L., Burgos, M., González, P., Rivera, Y., Barrientos, N., Yáñez Jara, V., Ganga-Contreras, F., & Sáez, W. (2023). Procrastination in university students: A proposal of a theoretical model. Behavioral Sciences Journal, 13(2):128. https://doi.org/10.3390/bs13020128. Armanikian, A., Shahi, V., Fathi, M., Rostami, B., & Fakour, E. (2020). Evaluation of the relationship between the components of mindfulness and educational procrastination with the mediating role of academic self-concept in medical students. Journal of Medical Education Development, 12(36):31-40 Barzegarbafrooei, K., & Arefmanesh, M. (2019). The role of time perspective and personality factors on academic procrastination of Yazd University students. Research in School and Virtual Learning Quarterly, 7(1):59-68. doi:10.30473/etl.2019.6054. (Text in Persian) Bautista, T., Cash, A.T., Meyerhoefer, T., & Pipe, T. (2022). Equitable mindfulness: The practice of mindfulness for all. Journal of Community Psychology, 50(7):3141–3155. https://doi.org/10.1002/jcop.22821. Brown, K.W., & Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4):822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822. Cheung, R.Y., & Ng, M.C. (2019). Being in the moment later? Testing the inverse relation between mindfulness and procrastination. Personality and Individual Differences, 141:123-126. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.015. Cleland, G.F., Pellicori, P., & Clark, A.L. (2019). Prevention or procrastination for heart failure? Why we need a universal definition of heart failure. Journal of the American College of Cardiology, 73(19):2398–2400. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2019.03.471. Eisenbeck, N., Carreno, D.F., & Uclés-Juárez, R. (2019). From psychological distress to academic procrastination: Exploring the role of psychological inflexibility. Journal of Contextual Behavioral Science, 13:103–108. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2019.07.007 Feng, Z., Nagase, A.M., & Morita, K. (2021). A Reinforcement learning approach to understanding procrastination: Does inaccurate value approximation cause irrational postponing of a task?. Frontier in Neuroscience, 15:660595. https://doi.org/10.3389/fnins.2021.660595. Johansson, F., Rozental, A., Edlund, K., Côté, P., Sundberg, T., Onell, C., Rudman, A., & Skillgate, E. (2023). Associations between procrastination and subsequent health outcomes among university students in Sweden. JAMA Network Open, 6(1):e2249346. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2022.49346. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2):144–156. https://doi.org/10.1093/clipsy.bpg016 Kandemir, M., & Palanci, M. (2014). Academic functional procrastination: Validity and reliability study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152:194-198. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.180. Khezriaazar, H., MoghimiFirozabad, M., Sani, M., & Gholamalilavasani, M. (2018). Construction and validation of the Iranian adolescents attitude time scale (IAATS). Quarterly of Educational Measurement, 9(34):149-171. doi:10.22054/jem.2019.33976.1790. (Text in Persian) Kövecses, Z. (2022). Meaning making, where metaphors come from: Reconsidering context in metaphor. Oxford, United Kingdom, Oxford Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190224868.003.0002. Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In Ortony, metaphor & thought. Cambridge, London, Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173865.013 Lakoff, G. (2008). Women, fire and dangerous things: What categories reveal about the mind. Chicago, United States, University of Chicago Press. Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, United States, University of Chicago Press. Lakoff, G., & Johnson. M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodiment and its challenges to western thought. New York, United States, Basic Books Press. Levit-Binnun, N., Arbel, K., & Dorjee, D. (2021). The mindfulness map: A practical classification framework of mindfulness practices, associated intentions, and experiential understandings. Frontiers in Psychology, 12:727857. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.727857. Lima-Araujo, G.L., de Sousa Júnior, G.M., Mendes, T., Demarzo, M., Farb, N., Barros de Araujo, D., & Sousa, M.B. (2022). The impact of a brief mindfulness training on interoception: A randomized controlled trial. PloSone, 17(9):e0273864. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0273864. Mesbahmoghaddam, F., & Abdizarrin, S. (2022). Prediction of internet addiction based on academic procrastination, loneliness, and time management of students at Qom University. Sciences and Techniques of Information Management, 8(4):409-440. doi:10.22091/stim.2022.7585.1696. Panahipour, S., Arabzadeh, M., & Cheraghi, F. (2019). Psychometric properties of active procrastination scale among students at Kharazmi University in Karaj. Knowledge & Research in Applied Psychology, 20(4):89-100. doi:10.30486/jsrp.2019.560134.1153. (Text in Persian) Pintimalli, A., Glicksohn, J., Marson, F., Di Giuseppe, T., & Ben-Soussan, T.D. (2023). Change in time perception following the place of pre-existence technique. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(4):3509. https://doi.org/10.3390/ijerph20043509. Preacher, K.J., & Hayes, A.F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3): 879–891. https://doi.org/10.3758/brm.40.3.879. Raiisi, F., Afrashi, A., Moghadasin, M., HajiKaram, A., & Nematzadeh, S. (2019). Understanding of metaphorical time pattern among medical and paramedical students. based on gender, age and academic status. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences, 24(4):56-67. Raiisi, F., & Moghadasin, M. (2020). Designing, making and evaluating psychometric characteristics of the time perception pattern as metaphorical questionnaire based on cognitive- dataset analysis in Persians. Journal of Cognitive Psychology, 8(2):70-87. DOI: 20.1001.1.23455780.1399.8.2.3.0. (Text in Persian) Raiisi, F., & Riyassi, M. (2022). Predicting the rate of procrastination of university students based on internet addiction and metaphorical perception of time during the Coronavirus outbreak. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 9(1):73-83. DOI: 10.32598/shenakht.9.1.73. (Text in Persian) Rezaei, S., & Karimpour, K. (2021). The role of latent anxiety, manifest anxiety and mindfulness skills in academic procrastination among adolescent girls. Rooyesh, 9(11):1-12. Roseboom, W., Fountas, Z., Nikiforou, K., Bhowmik, D., Shanahan, M., & Seth, A.K. (2019). Activity in perceptual classification networks as a basis for human subjective time perception. Nature Communications, 10(1):267. https://doi.org/10.1038/s41467-018-08194-7. Rozental, A., Forsström, D., Hussoon, A., & Klingsieck, K.B. (2022). Procrastination among university students: Differentiating severe cases in need of support from less severe cases. Frontiers Psychol.13:783570. doi:10.3389/fpsyg.2022.783570. Santos, J.P., Villarama, J.A., Adsuara, J.P., Gundran, J.F., De Guzman, A.G., & Ben, E.M. (2022). Students' time management, academic procrastination, and performance during online science and mathematics classes. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research; 21(12):142-161. https://doi.org/10.26803/ijlter.21.12.8. Schuman-Olivier, Z., Trombka, M., Lovas, D.A., Brewer, J.A., Vago, D.R., Gawande, R., Dunne, J.P., Lazar, S.W., Loucks, E.B., & Fulwiler, C. (2020). Mindfulness and behavior change. Harvard Review of Psychiatry, 28(6):371–394. https://doi.org/10.1097/HRP.0000000000000277. Schutte, N.S., & del Pozo de Bolger, A. (2020). Greater mindfulness is linked to less procrastination. Int J Appl Posit Psychol, 5:1–12. https://doi.org/10.1007/s41042-019-00025-4. Shafiei, F., & Ghassemzadeh, H. (2018). Some reflections on representation and embodiment in cognitive psychology and cognitive science. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 5(1):77-95. DOI:10.29252/shenakht.5.1.77. (Text in Persian) Tarka, P. (2018). An overview of structural equation modeling: Its beginnings, historical development, usefulness and controversies in the social sciences. Quality & Quantity: International Journal of Methodology, 52(1):313–354. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0469-8 Tuckman, B.W. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Educational and Psychological Measurement, 51(2):473–480. https://doi.org/10.1177/0013164491512022 Ucar, H., Bozkurt, A., & Zawacki-Richter, O. (2021). Academic procrastination and performance in distance education: A causal-comparative study in an online learning environment. Turkish Online Journal of Distance Education, 22(4):13-23. DOI:10.17718/tojde.1002726. Xu, J. (2022). More than minutes: A person-centered approach to homework time, homework time management, and homework procrastination. Contemporary Educational Psychology, 70:102087. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2022.102087. Zimbardo, P.G., & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6):1271–1288. https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1271. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |