تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,749 |
رابطه درک فعل و تولید فعل در بین فارسی آموزان غیربومی بر اساس رویکرد نقش گرای نظام مند | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 49، اسفند 1402، صفحه 187-204 اصل مقاله (351.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2023.44286.2312 | ||
نویسندگان | ||
حسین رضویان* 1؛ مریم فیضی2 | ||
1دانشیار گروه زبا شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، گروه زبانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی روابط بین درک و تولید فعلها در نوشتار زبان فارسی بهعنوان زبان دوم بر پایة فرایندهای فرانقش اندیشگانی در دستور نقشگرای نظامند هلیدی پرداختهاست. جامعة آماری پژوهش فارسیآموزان مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد است. گردآوری دادهها بهصورت میدانی و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شدهاست که به دو شیوة آزمون، مصاحبه و انشا بودهاست و خود به دو بخش درک و تولید فعل دستهبندی شدهاند. دادههای مربوط به درک فعل از طریق آزمونها و دادههای مربوط به تولید فعل از طریق انشاها گردآوری شدهاست. در نهایت، پس از ارزیابی دادهها بهوسیلة نرم افزار اس.پی.اس.اس، این یافته به دست آمد که بین درک و تولید فرایند ذهنی در سطح مقدماتی و بین درک و تولید فرایند ذهنی در سطح متوسط، همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، بین درک و تولید فرایند رفتاری در سطح متوسط و درک و تولید فرایند مادی در سطح پیشرفته همبستگی منفی وجود داشت. این خود نشاندهندة تأثیر سه عامل در ایجاد رابطة همبستگی مثبت و منفی بین فرایندها در فارسیآموزان خارجی بود: 1. میزان عینی و ذهنیبودن فرایندها 2. پرکاربردبودن فرایندها 3. سطح زبانآموزان. | ||
کلیدواژهها | ||
فعل؛ درک؛ تولید؛ فرایند؛ دستور نقشگرا؛ فارسیآموزان خارجی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Verb Comprehension and Verb Production among Non-Native Persian Learners Based on Systematic Functional Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Razavian1؛ Maryam Feizi2 | ||
1Associate Professor, Department of General Linguistics, Semnan University, Iran | ||
2Department of General linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Semnan University, | ||
چکیده [English] | ||
This research has been done to investigate the relationship between verb comprehension and verb production of Persian learners in Persian language writing as a second language, based on the processes of ideational metafunction in Halliday’s systemic functional grammar. The statistical population was the Persian learners of the international center of teaching Persian to non-Persian speakers in Ferdowsi University of Mashhad. The data collection method was based on field study and random sampling method. The data were gathered through tests, interviews and essays which were divided into two parts: verb comprehension and verb production. The results of the tests were analyzed for verb comprehension, while the outputs of compositions were used in verb production. The collected data then were analyzed by SPSS. The results indicated that there was a positive correlation between comprehension and verb production of mental process at elementary levels. On the other hand, no correlation was found between Persian learners’ verb comprehension and verb production at intermediate level. Furthermore, there was a negative correlation between comprehension and production of the behavioral process at intermediate level and the comprehension and production of the material process at the advanced level. This showed the effect of three factors on creating a positive and negative correlation between processes in foreign Persian learners: 1) the objectivity and subjectivity of processes, 2) the versatility of processes, 3) Persian learners’ language level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
verb, comprehension, production, process, functional grammar, foreign Persian learners | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |