تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,448 |
ظهور سنت اندرزدهی سیاسی در نگاره دارا و رمه دار، بوستان سعدی نسخه ۸۹۳ هجری قمری | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 41، دی 1402، صفحه 47-66 اصل مقاله (1.81 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2023.43124.1946 | ||
نویسندگان | ||
میثم روشنی1؛ مهدی کشاورز افشار* 2 | ||
1کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه پژوهش و تاریخ هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
اندیشیدن به ضرورتهای سیاسی-اجتماعی یکی از وجوه نگارگری کمالالدین بهزاد است. براساس اسناد تاریخی، خطای سلطان حسین بایقرا در تشخیص دوست از دشمن و انتصابهای او در قشلاق مرو در سال ۸۹۲ هجریقمری، بهعنوان یکی از عوامل بینظمی دربار و نظام سیاسی در سالهای ۸۹۲ تا ۸۹۵ هجریقمری مطرح است. در نسخهای از بوستان سعدی با تاریخ ۸۹۳ هجریقمری، نگارهای از حکایت دارا و رمهدار توسط کمالالدین بهزاد بهجای مانده که از آثار شاخص نگارگری مکتب هرات محسوب میشود. این نگاره ضمن بهرهگیری از اندرز طرح شده در حکایت سعدی، بروزاتی اندرزگون در مواجهه با بینظمی در دربار سلطان حسین بایقرا و خطای او در تشخیص دوست از دشمن را آشکار میکند. بر این اساس، هدف از این پژوهش شناخت امکانات بصری سنت اندرزدهی سیاسی و همچنین، شناخت شیوهها و ابزارهای بصری در رسیدن به این هدف در قالب نگارگری مکتب هرات است. همچنین، این پرسش طرح گردید که: کمالالدین بهزاد در چه وجوه و بخشهایی از این نگاره به اهداف اندرزگون دست یافته است و ابزار بصری مورد استفادهِ او چه بوده است؟ ضرورت و اهمیت این مقاله نیز در بررسی وجوه سیاسی-اجتماعی هنر ایران است. در این مطالعه، روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و تاریخی و روش گردآوری دادهها به صورت اسنادی و کتابخانهای است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد: کمالالدین بهزاد با شکلدهی به این نگاره، بهعنوان تصویری برآمده از سنت اندرزدهی سیاسی، سلطان حسین بایقرا را مخاطب قرارداده و بروز بینظمی در دربار و خطای او در تشخیص دوست از دشمن را مورد اندرز قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: کمالالدین بهزاد؛ بوستان سعدی؛ نگارگری؛ مکتب هرات؛ اندرزدهی سیاسی؛ اندیشه سیاسی ایرانشهری | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Emergence of the Tradition of Political Advisory in Dara and Rameh Dar, Bostan Saadi, Version 893 A.H | ||
نویسندگان [English] | ||
Meysam Roshani1؛ Mehdi Keshavarz Afshar2 | ||
1MA.,Department of Art Studies, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Art Studies, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran, Corresponding Author. | ||
چکیده [English] | ||
The methods arising from the tradition of political advisory in Iran, having their roots in ancient times, were continued during the Islamic Middle Ages and made it possible to shape the advisory aspects of Iranian artworks. During the reign of Sultan Hossein Baiqra, due to the political conflicts in the court, the continuity of the government and the establishment of the order of the court was especially accompanied by the necessity of distinguishing friends from enemies in the court. However, according to historical documents, numerous reports of Sultan Hossein Baiqara's negligence in choosing agents and his mistake in distinguishing friends from enemies have been recorded in the form of a risk for the continuation of the government. It seems that Kamal al-Din Behzad, who had a special position in the court of Sultan Hossein Bayqra, using his closeness and influence on the sultan, chose the illustration of Dara and Ramehdar (Herdsman) to admonish the sultan and to correct his mistakes in governance. This miniature, which is a leaf from the copy of Bostan Saadi dated 893 AH, in terms of the topic of the story selected from Saadi and also in terms of the artistic subtleties used by Behzad, teaches the importance of distinguishing friend from enemy in governance. The illustration of this miniature is such that, in contrast to the conventional images of kings, which show their power, fighting, or pleasure-seeking images, it depicts a lonely king among herds and herdsmen in such a way that he is receiving advice from the herdsman. Therefore, according to the fact that Sultan Hossein Baiqara's error in distinguishing friend from enemy is emphasized as a political problem and this phenomenon is taken into account in the subject and the way of illustration of miniature of Dara and Ramehdar, in this research, Dara and Ramehdar as an advisory miniature Has been studied. In this research, the question was raised: in what aspects and parts of this miniature did Kamaluddin Behzad achieve his advisory goals and what was his visual tool? The purpose of this research is to know the visual possibilities of the tradition of political advisory and the methods and visual tools to achieve this goal in the form of Herat school miniature. Therefore, this research is important and necessary to examine Iranian art as a subject with multiple aspects. In this research, on the one hand, it is necessary to examine the political-social aspects of Iranian art, and on the other hand, how to find the relationship between the political-social aspects and aesthetics is important. In this study, the descriptive-analytical and historical research methods and the method of data collection are documentary and library. In this article, the miniature of Dara and Ramehdar is analyzed as a case study. The sample selection method was purposeful and data analysis was done qualitatively. First, based on documents and library sources, the political necessity of the formation of this miniature from the Bostan Saadi version, during the reign of Sultan Hossein Baiqara, was studied. Considering the political necessities identified in this era, and the advisory qualities of Saadi's story, based on the theory of Iranshahri's political thought, the qualitative analysis of this miniature was carried out using the semiotics method of the tradition of political advisory and the concept of justice. The obtained results show that Kamaluddin Behzad, in illustrating the miniature of Dara and Ramehdar, by paying attention to advices Saadi, has embodied an advisory image in the context of the tradition of political advice. This miniature, which was depicted in a version of Bostan Saadi and for Sultan Hossein Baiqra, emphasizes the importance of establishing order in court affairs. On the other hand, Behzad, using various artistic arrangements and portraying Dara in the clothes and headgear of Sultan Hossein Baiqra, has rearranged the advice of Saadi about his contemporary conditions to point out the similarity between the behavior of Dara and Sultan Hossein Bayqra. In this miniature, instructions such as the supervision of subordinates and the importance of distinguishing friends from enemies are given attention, which seems to have been related to the necessity of eliminating the disorder in the court of Sultan Hossein Baiqara. Also, in this miniature, the selection of elements, composition, and quality of illustration is such that Sultan Hossein Baiqara's mistake in distinguishing friend from enemy, which appeared in Qeshlaq Marv, is reminded of him. The depiction of Sultan Hossein in this miniature shows the distinction between his behavior and his royal position as the main person responsible for establishing the overall order of affairs and the highest position in the court and the land. According to Saadi's poem and the behavior of Sultan Hossein Bayqra in the administration of court affairs, the elements of this picture depict the Sultan's presence in the meadow in such a way that he is embodied as the cause of disorder, astonishment, and confusion of his subordinates, in a lower position than his subordinates. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Kamal al-din Bihzad, Bustan Saadi, Miniature, Herat School, Political Advisory, Iranshahr Political Thought | ||
مراجع | ||
منابعآژند، یعقوب (۱۳۸۹). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران)، تهران: سمت.
ابن اثیر، علی بن محمد (۱۳۷۰). الکامل فیالتاریخ، ترجمه سیدمحمدحسین روحانی، تهران: اساطیر.
ابنعربشاه دمشقی، احمدبن محمدبن عبدالله (۱۳۷۳). زندگی شگفتآور تیمور، ترجمه محمدعلی نجاتی، تهران: علمی و فرهنگی.
اسکندریتربقان، ایرج (۱۳۸۴). هماهنگی طرح و تفکر در آثار کمالالدین بهزاد، پایاننامه دکتری پژوهش هنر، تهران: دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر.
امیراسمی، کامبیز؛ فیاض انوش، ابوالحسن و الهیاری، فریدون (1399). تحلیل تاریخی عوامل موثر بر شکلدهی حیات اجتماعی شهر در عصر تیموریان، تاریخ اسلام و ایران، دوره ۳۰، شماره ۴۸، 43- 69.
اورعی قدیری، مریم؛ قنوات، عبدالرحیم و عباسی، جواد (1391). مناسبات وزیران و امیران در عصر تیموری (بررسی موردی رابطه غیاثالدین پیر احمد خوافی با امیران و وزیران تیموری)، تاریخ و فرهنگ، دوره ۴۴، شماره ۲، 29- 42.
بابر، ظهیرالدین محمد (۱۳۰۸). بابرنامه، ترجمه بیرام خـان، بیرام بـن سیف علی بیگ، بمبئی: ملک الکتاب چیترا برابها.
بابادی، امین و رسولی (طالقانی)، آرزو (1400). هخامنشیان در شاهنامه و روایات ملی، پژوهشنامه ادب حماسی، دوره ۱۷، شماره ۱، 89- 122.
برزگر، ابراهیم و حسنزاده، سعید (۱۳۹۶). الگوی کشورداری در سیاستنامهها مطالعه موردی: تاریخ بیهقی، پژوهشهای راهبردی سیاست، دوره ۶، شماره ۲۳، 9- 29.
بیگی، محمدحسن و جیریایی، مهدی (۱۳۹۷). بررسی اندیشههای انسانگرایانه در عهد آلبویه با تکیه بر آرای ابن مسکویه، پارسه، شماره ۳۱، 1- 13.
پاکباز، رویین (۱۳۹۶). نقاشی ایران از دیروز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
ترکمنی آذر، پروین (۱۳۸۱). رشیدالدین فضل الله همدانی و جامع التواریخ، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 34، ۱۹۱- ۲۲۰.
جامی، عبدالرحمن بن احمد (۱۳۷۸). مثنوی هفت اورنگ، تصحیح و تحقیق جابلقا دادعلیشاه، اصغر جانفدا، ظاهر احراری، حسین احمد تربیت، 2جلدی، تهران: مرکز مطالعات ایرانی.
جامی، عبدالرحمنبن احمد (۱۳۸۳). رساله منشآت نورالدین عبدالرحمان جامی، تصحیح عبدالعلی نور احراری، تربت جام: احمد جام.
جلیلی نجاری، رامش (۱۳۸۸). مبانی زبانی و بلاغی اعجاز در نزد جاحظ، پژوهش های اعتقادی کلامی پاییز، دوره ۴، شماره ۱۵، 137- 174.
حافظابرو، شهابالدین عبداللهبن لطفالله (۱۳۷۰). جغرافیای تاریخی خراسان در تاریخ حافظ ابرو، تصحیح غلامرضا ورهرام، تهران: اطلاعات.
حافظابرو، شهابالدین عبداللهبن لطفالله (۱۳۸۰). زبده التواریخ، تصحیح حاج سید جوادی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
حمزه، عبداللطیف (۱۹۳۷). ابن المقفع، بیجا: دارالفکر العربی.
خواجه نظامالملک، ابوعلی حسنبنعلی(۱۳۴۴). سیاست نامه، به کوشش محمد قزوینی، تهران: کتابفروشی زوار.
خوافی، ابوالقاسم شهابالدین احمد (1357). منشأ الانشاء، به کوشش رکنالدین همایون فرخ، تهران: دانشگاه ملی ایران.
خوافی، فصیحالدین (۱۳۳۹). مجمل فصیحی، تصحیح محمود فرخ، مشهد: باستان.
خواندمیر، غیاثالدین بن همامالدین (۱۳۵۶). دستور الوزراء، شامل احوال وزرای اسلام تا انقراض تیموریان ۹۱۴، با تصحیح و مقدمه سعید نفیسی، تهران: اقبال.
خواندمیر، غیاثالدین بن همامالدین (۱۳۷۲). مأثرالملوک، تصحیح میرهاشم محدث، تهران: رسا.
خواندمیر، غیاثالدین بن همامالدین (۱۳۸۰). تاریخ حبیب السیر، با مقدمه جلالالدین همایی، زیر نظر محمد دبیر سیاقی، تهران: خیام.
رجایی، فرهنگ (۱۳۷۳). معرکه جهانبینیها، تهران: احیاء کتاب.
رستموندی، تقی (۱۳۸۸). اندیشه ایرانشهری در عصر اسلامی، تهران: امیرکبیر.
رضاییراد، محمد (1378). مبانی اندیشه سیاسی در خرد مزدایی، تهران: طرح نو.
رضوی، سید ابوالفضل و آزادبخت، سروش (1397). دیوان سالاران امیر؛ درآمدی بر دگرگونی ساختار سیاسی ـ نظامی تیموریان در عهد شاهرخ، مطالعات تاریخی جنگ، دوره ۲، شماره ۴، 113- 138.
روشنی، میثم و کشاورز افشار، مهدی (۱۴۰۱). مطالعه آشکارگی ضرورت دادگری در نگاره کاخ خورنق اثر کمالالدین بهزاد، نگره (URL3).
رفیعی، امیرتیمور و اسفینیفراهانی، احترام (۱۳۸۹). امیر علیشیر نوایی و نقش سیاسی و فرهنگی او در عصر تیموری، پژوهشنامه تاریخ، دوره ۵، شماره ۲۰، 91- 116.
زندیه، معصومه و مالمیر، تیمور (1399). روایت انتقاد طنزآمیز برادری دارا و اسکندر، تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، دوره ۱۲، شماره ۴۴، 219- 245.
سام خانبانی، محمدجواد و خائفی، عباس (1396). مصلحت بینی و واقع گرایی در اندیشه های سیاسی ماکیاولی و خواجه نظام الملک، سیاست جهانی، دوره ۶، شماره ۱، 225- 255.
سمرقندی، کمالالدین عبدالرزاق (۱۳۸۳). مطلع سعدین و مجمع بحرین، تصحیح عبدالحسین نوائی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سعدی، مصلح بنعبدالله (۱۳۹۸). کلیات سعدی، با مقدمه عباس اقبال آشتیانی، تهران: ثالث.
شیرازی، علی اصغر (۱۳۸۷). مطالعه تطبیقی نگارههای شاهنامه بایسنغری و آثار کمالالدین بهزاد در بوستان سعدی، پایاننامه دکتری پژوهش هنر، تهران: دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر.
صفا، ذبیحالله (۱۳۹۸). تاریخ ادبیات ایران، تهران: ققنوس.
طباطبایی، جواد (۱۳۹۹). خواجه نظامالملک طوسی گفتار در تداوم فرهنگی، تهران: مینوی خرد.
طهرانی، ابوبکر (۱۳۵۶) دیار بکریه، به کوشش نجاتی لوغال و فاروق سومر، تهران: طهوری.
فردوسی، ابوالقاسم (۱۳۷۵). شاهنامه فردوسی، تصحیح ژول مول، تهران: علمی و فرهنگی.
کاتب یزدی، احمدبن حسینبن علی (۱۳۸۶) تاریخ جدید یزد، به کوشش ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
کاشفی، ملاحسین (1321). اخلاق محسنی، قم: باقرالعلوم.
کشاورز افشار، مهدی؛ طاووسی، محمود و ضیمران، محمد (۱۳۸۹). اندیشه سیاسی ایرانشهری در نگارگری ایرانی، مطالعه موردی: نگاره بهرام گور و شبانی که سگش را به دار آویخته است از خمسه نظامی، مربوط به دوره شاه تهماسب صفوی، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، شماره۶، 35- 56.
لطفآبادی، محسن (۱۳۹۸). بررسی آماری بیثباتی سیاسی حکومتهای ایران در نیمه دوم قرن نهم هجری، سخن تاریخ، دوره ۱۳، شماره ۲۹، 7- 34.
مسعودی، علیبن الحسین (۱۳۷۴). مروج الذهب و معادت الجوهر، ترجمه ابوالقاسم پاینده، چ. هفتم، تهران: علمی و فرهنگی.
مظفریخواه، زینب (1401). بررسی جایگاه کنتراست مکمل و وسعت از منظر یوهانس ایتن در آثار مکتب هرات با تمرکز بر آثار کمالالدین بهزاد، جلوه هنر، دوره ۱۴، شماره ۱، 102- 116.
مولائینیا، عزتالله و اسدی، نیازعلی (۱۳۹۱). بررسی ادعای تشیع ابن قتیبه دینوری، تاریخ در آیینه پژوهش، دوره ۹، شماره ۱، ۱۲۳- ۱۴۳.
میرخواند، محمدبن خاوندشاه (۱۳۳۹). تاریخ روضه الصفا، با مقدمه عباس پرویز، تهران: مرکزی.
یزدی، شرفالدین علی (۱۳۸۷). ظفرنامه، تصحیح سید سعید میرمحمدصادق و عبدالحسین نوائی، تهران: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
یوسفیراد، مرتضی (۱۳۸۷). روششناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی (روششناسی سیاستنامهنویسی)، به کوشش داود فیرحی، تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
References
Amirasami, C., Fayyazanoush, A., Allahyari, F. (2019) Historical Analysis of Factors Affecting the Formation of Social Life of Cities in the Timurid Era. History of Islam and Iran, 30(48), 69-43, (Text in Persian).
Awra‘ī Qadīrī, M., Qanawāt, A., & ‘Abbāsī, J. (2013). The Relations between the Viziers and Emirs during the Timurid Period (A Case Study of the Relation of Qiyāth al-Dīn Pīr Aḥmad Khwāfī to the Timurid Emirs and Viziers). Journal of History and Culture, 44(2), 29-42, ( Text in Persian). doi: 10.22067/history.v0i0.22944
Babur, Z. (1929) Baburnama, translated by Bairam Khan, Bairam bin Saif Ali Beg, Malik al-Katab Chitra Barabha. Mumbai, (Text in Persian).
Babadi, A., Rasouli, A. (2021). Achaemenids in Shahname And National Traditions. The Journal of Epicliterature, 17(1), 89-122, (Text in Persian).
Balafrej, L. (2019). Making of the Artist in Late Timurid Painting. Edinburgh University Press.
Barzegar, E., hassanzadeh, S. (2018). The Model of Statecraft in Mirror for Prince Case Study: Tarikh _e_Beihaqi. Political Strategic Studies, 6(23), 9-29, (Text in Persian). doi: 10.22054/qpss.2018.23468.1680
Eskandari Tarbeghan, I. (2004) Coordination of design and thinking in the works of Kamaluddin Behzad. Doctoral dissertation, art research field, art research field, Faculty of Applied Arts, Art University, Tehran, (Text in Persian).
Hafez Abro, Sh. (1991) Historical geography of Khorasan in the history of Hafez Abro, corrected by Gholamreza Varahram. Tehran: Information, (Text in Persian).
Hafez Abro, Sh.(2001) Zubadah al-Tawarikh, edited by Haj Seyyed Javadi. Tehran: Printing and Publishing Organization, (Text in Persian).
Ibn Arabshah Dameshghi, A. (1994) The Amazing Life of Timur, translated by Muhammad Ali Nejati. Tehran: Scientific and Cultural, (Text in Persian).
Jami, A. (2008) The Monsha`ats treatise`s of Nooruddin Abdurrahman Jami, edited by: Abdul Ali Noor Ahrari. Torbat Jam: Ahmad Jam, (Text in Persian).
Jami, A. (1999) Masnavi Haft Aurang, correction and research: Jalebgha Dad Alishah, Asghar Janfada, Zahir Ahrari, Hossein Ahmad Tarbiat. Volumes 1 and 2, Tehran: Center for Iranian Studies, (Text in Persian).
Khafi, A. (1978) Mansha ol-Ensha, with the efforts of Raknuddin Homayun Farrokh, Tehran: National University of Iran, (Text in Persian).
Khafi, F. (1960), Mujamal-i Fasihi, edited by: Mahmoud Farrokh. City: Ancient, (Text in Persian).
Khandamir, Gh. (1977) Dastoor Al-Vozara, including the state of the ministers of Islam until the extinction of the Timurids in 914, with the correction and introduction of Saeed Nafisi. Tehran: Iqbal, (Text in Persian).
Khandmir, Gh. (1993) Ma`ather al-Maluk, edited by Mirhashim Muhaddith. Tehran: Rasa, (Text in Persian).
Khandmir, Gh. (2001) The history of Habib al-Sir, under the supervision of Mohammad Debir Siyaghi. Tehran: Khayyam, (Text in Persian).
Kateb Yazdi, A. (2006). The new history of Yazd, with the efforts of Iraj Afshar. Tehran: Amir Kabir, (Text in Persian).
Keshavarz Afshar, M., Tavousi, M., Dhimran, M., (2010) Iranshahri's political thought in Iranian painting, case study: Bahram Gore and a shepherd hanging his dog from Khamsa Nizami, related to Shah Tahmasab Safavid period. Journal of visual and applied arts, 6, 35-56, (Text in Persian).
Kashfi, H. (1942). Akhlaq Mohseni, manuscript, Qom: Baqer Uloom Institute of Higher Education Library, (Text in Persian).
Lotfabadi, M. (2019). Statistical study of the political instability of Iranian governments in the second half of the ninth century AH. 10- Speech of History, 13(29), 7-34, (Text in Persian). doi: 10.22034/skh.2019.4921
Masoudi, A. (1995) Murūj al-zahab va maʻādin al-jawhar, translated by: Abolqasem Payandeh, 7th edition, Tehran: Scientific and Cultural Publications, (Text in Persian).
Mirkhvand, M. (1960). The history of Rawzat al-Safa, with an introduction by Abbas Parviz. Tehran: Markazi, (Text in Persian).
Mozafarikhah, Z. (2022). Investigating the position of complementary contrast and breadth from Johannes Eaton's perspective in Kamaluddin Behzad. Glory of Art (Jelve-y Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 14(1), 102-116, (Text in Persian). doi: 10.22051/jjh.2021.37250.1684
Roshani, M., Keshavarz Afshar, M. (2023). The study of the exposure of the necessity of justice in the miniature of Khovarnagh Palace by Kamaluddin Behzad. Negareh Journal, (), - (Text in Persian). doi: 10.22070/negareh.2023.16902.3121
Razavi, S. A., Azadbakht, S. (2019). Bureaucrat Governors: An Investigation of the Transformation of the Timurid Military-Political Structure in Shahrukh’s Era. Historical Study of War, 2(4), 113-138, (Text in Persian).
Rajaei, F. (1994) Ma`reke Jahanbiniha. Tehran: Ahya Kitab Publishing Company, (Text in Persian).
Rostamwandi, T. (2008) Iranshahri thought in the Islamic era. Tehran: Amir Kabir, (Text in Persian).
Rezaee Raad, M. (2010) The foundations of Political Thought in the Mazdaic Wisdom, Tehran: Trah-e-no, (Text in Persian).
Samarqandi, K. (2004), Matla' e Sa'dain va Majma' e Bahrain, edited by Abdul Hossein Nawai. Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies, (Text in Persian).
Shirazi, A. (2008) A comparative study of Baisanghri's Shahnameh paintings and Kamaluddin Behzad's works in Saadi Bostan. Doctoral dissertation, art research field, art research field, Faculty of Applied Arts, Art University, Tehran, (Text in Persian).
Tabatabaei, J. (2019) Khwaja Nizam al-Mulk Tusi speech in cultural continuity. Tehran: Miooie kherad, (Text in Persian).
Temori, A., Asfene Frahane, E. (2010). Amir Ali SHirNavaei and his political and cultural Role at the age Of Timurid. Journal of History, 5(20), 1-26, (Text in Persian).
Tehrani, A. (1977) Diyar Bakriyeh, by: Nejati Lughal and Farooq Sumer. Tehran: Tahori, (Text in Persian).
Yazdi, Sh. (2008) Zafarnamah, edited by Seyyed Saeed Mirmohammad Sadiq and Abdul Hossein Navaei. Tehran: Islamic Consultative Assembly Library, (Text in Persian).
Yousefirad, M. (2008) Siyasatnama writing methodology; In the methodology of political knowledge in Islamic civilization, with the efforts of Dawood Feirahi. Tehran: Islamic Science and Culture Research Institute, (Text in Persian).
Zandiyeh, M., Malmir, T. (2020). The narrative of satire critical of brotherhood of Alexander and Darius. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 12(44), 219-245, (Text in Persian). doi: 10.30495/dk.2020.676019
URLs
URl1. https://harvardartmuseums.org/collections/object/215524 (access date:2023/03/03).
URL2. https://harvardartmuseums.org/collections/object/216273 (access date:2023/03/03).
URL3. https://negareh.shahed.ac.ir/article_4049.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |