تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 924 |
تعداد مقالات | 7,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,425,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,844,253 |
طراحی مدل کارآفرینی زنان مبتنی بر راه اندازی کسب وکارهای الکترونیکی | ||
مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 3 - شماره پیاپی 72، مهر 1401، صفحه 110-140 اصل مقاله (934.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwsps.2022.38843.2554 | ||
نویسندگان | ||
سعید ده یادگاری* 1؛ افسانه اشرف زاده افشار2؛ الهه شهابی3 | ||
1این مقاله مستخرج از پایاننامه کارشناسی ارشد میباشد. استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. (نویسنده مسئول) Dehyadegari@uk.ac.ir | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. Ashrafzadeh3334@gmail.com | ||
3استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران e.shahabi@uk.ac.ir | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی زنان مبتنی بر راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی و در نهایت ارائه الگو در این زمینه است. این پژوهش از نوع اکتشافی و با رویکرد کیفی و با بکارگیری استراتژی نظریه داده بنیاد اجرا شد. جامعه مورد پژوهش شامل کارآفرینان زن فعال در شبکه های اجتماعی بودند. ابزار جمعآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و به منظور گردآوری دادهها با به کارگیری روش نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از زنان کارآفرین در کسب وکارهای الکترونیکی انتخاب شدندکه در مصاحبه چهاردهم اشباع نظری حاصل شد. برای اطمینان از روایی و پایایی داده ها بررسیهای لازم شامل اعتبارپذیری، انتقالپذیری، تاییدپذیری و اطمینانپذیری صورت گرفت. سپس کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 انجام گرفت. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 291 شاخص و 31 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی شد که در قالب مدل پاردایمی شامل کارآفرینی الکترونیکی زنان به عنوان مقوله محوری و عوامل علّی (عوامل خانوادگی و عوامل فناورانه)؛ عوامل زمینهای (عوامل اجتماعی_فرهنگی، عوامل قانونی، عوامل اقتصادی و آموزش)؛ شرایط مداخلهگر (عوامل فردی)؛ راهبردها (تدوین برنامه بازاریابی، طراحی ارزش پیشنهادی و رفع موانع کسب و کار) و پیامدها (رشد کسب و کار الکترونیکی) عوامل موثر بر کارآفرینی زنان برای راهاندازی کسب وکارهای الکترونیکی را انعکاس میدهند. این نتایج گویای آن است که کارآفرینان زن باید برای رشد و توسعه کسب و کار الکترونیکی خود راهبردهایی مانند تدوین برنامه بازاریابی، طراحی ارزش پیشنهادی و رفع موانع فردی و محیطی کسب و کار را مورد توجه قرار دهند | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی زنان؛ کسب و کارهای الکترونیکی؛ کارآفرینی اجتماعی؛ حمایت اطرافیان؛ نظریه داده بنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a women’s entrepreneurship model based on starting e-business | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Dehyadegari1؛ Afsaneh Ashrafzadeh Afshar2؛ Elaheh Shahabi3 | ||
1Assistant Professor of Management, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran. Dehyadegari@uk.ac.ir. (Corresponding Author) | ||
2Msc. Graduate of Management, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran. Ashrafzadeh3334@gmail.com | ||
3Assistant Professor of Management, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran. e.shahabi@uk.ac.ir. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify and explore the factors affecting women's entrepreneurship based on starting e-businesses and ultimately provide a model in this area. This research was an exploratory type with a qualitative approach and using the strategy of Grounded theory. The research community consisted of female entrepreneurs active in social networks. The data collection tool was a semi-structured interview and to collect data using the purposive sampling method, 17 women entrepreneurs in e-businesses were selected in the fourteenth interview. To ensure the validity and reliability criteria of the research, necessary studies including validity, transferability, verification and reliability were performed. Data analysis was performed in three stages open coding, axial coding and selective coding using MAXQDA10 software. The results of the study led to the identification of 291 indicators and 31 sub-categories and 12 main categories in the form of a paradigm model including women entrepreneurship as a central category and causal factors (family factors and technological factors); Underlying factors (socio-cultural factors, legal factors, economic factors and education); Interfering conditions (individual factors); Strategies (marketing plan, value proposition design and removing business barriers) and outcomes (e-business growth) reflect the factors influencing women’s entrepreneurship to start e-businesses. These results suggest that female entrepreneurs should consider strategies for the growth and development of their e-businesses, such as developing a marketing plan, designing a value proposition and removing individual and environmental barriers to the business. Women’s Entrepreneurship, Electronic Businesses, Social Entrepreneurship, Family Support, Data Theory Foundation. Introduction Entrepreneurship is an integral and key part of economic development. It is the engine of transformation and development of economy, culture and society in many developed and developing countries and entrepreneurs as superstars, play a vital role in the consistent growth and national development of their countries. They are always looking for new contexts and technologies to reveal their capabilities and start new businesses. The electronic environment is one of the most useful environments for entrepreneurship. It has a lot of capabilities in creating various types of business in different sectors. Internet and social networks not only create opportunities for existing businesses but also create great opportunities for new entrepreneurs like women who wish to start a business. Methodology This research was an exploratory type with a qualitative approach and using the strategy of Grounded theory. The research community consisted of female entrepreneurs active in social networks. The data collection tool was a semi-structured interview and to collect data using the purposive sampling method, 17 women entrepreneurs in e-businesses operating on the Internet were selected, in the fourteenth interview, theoretical saturation was obtained and additional confirmation interviews were conducted with three more experts active in e-business who had a doctorate. To ensure the validity and reliability criteria of the research, necessary studies including validity, transferability, verification and reliability were performed. Data analysis was performed in three stages open coding, axial coding and selective coding using MAXQDA10 software. For this purpose, information was recorded during the interviews and then translated into text for analysis in the software. then based on data coding, it has been tried to explore the relationship between them and analyze the similarities and differences in each category and then create new concepts and finally introduce a model of women entrepreneurship based on triggering electronic businesses. Findings In the present study, 291 open codes were identified from 425 concepts that describe family factors, technological factors, socio-cultural factors, training, legal factors, marketing planning, value proposition design, removing business barriers and growing e-business. The frequency of sub-criteria related to each category showed from the category of family factors, perspective index and emotional support of family and friends; From the category of technological factors, information and communication technology index; From the women entrepreneurship, index of necessity and importance of women entrepreneurship; From the economic factors, price index and cost; From the category of socio-cultural factors, index of cultural factors (customer orientation);From the education category, self-education index; From the category of legal factors, index of familiarity with legal instructions; From the category of individual factors, index of non-psychological characteristics; From the marketing plan development category, price index; From the value proposition design category, innovation index; From the business barriers removal category, individual business barriers removal index; From the category of e-business growth, the index of e-business success, has the highest repetition. Result Based on the findings of this research and paradigmatic model, the results of coding show that family and technological factors can be influenced by the effective causal conditions of women in the setup of e-businesses. Guidelines that female entrepreneurs need to consider for their e-business development and development include the formulation of the marketing plan, the design of the proposed value, and removing individual and environmental barriers, contextual conditions of economic, cultural-social, legal and education factors; Interfering conditions, individual factors (psychological characteristics and non-psychological); Implication and results, e-business growth were extracted. These results can help entrepreneur women to set up their e-businesses as well as policymakers to have better plans and supports for them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Women’s Entrepreneurship, Electronic Businesses, Social Entrepreneurship, Family Support, Grounded Theory | ||
مراجع | ||
آریانا، آزاده.، دستیار، زهرا و توسلی، علی. (1398). نقش زنان کارآفرین در توسعه و تحول کشور بررسی موردی استان هرمزگان. کارافن، 16(46)، 120-101. آقاجانی، حسنعلی.، شریعتی، زینت و حسینی، ابوالحسن. (1399). تبیین روند تکاملی و مؤلفههای موثر بر مدل کسبوکارهای الکترونیکی در استارتاپهای ایرانی. بهبود مدیریت، 14(1)، 147-127. احمدی، سنور.، کوهستانی، حسین.، یادآور، حسین و شعبانعلی فمی، حسین. (1398). فراتحلیل عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 8(1)، 38-21. اکبری، مرتضی.، دانش، مژگان.، سخدری، کمال و دولتشاه، پیمان. (1396). تأثیر آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی بر عملکرد مالی و عملکرد نوآوری سازمانها: نقش میانجی گرایش کارآفرینانه. مدیریت توسعه فناوری، 5(1)، 146-123. اوهانجانیانس، مانوئل و اوهانجانیانس، مارینا. (1395). نقش کارآفرینی دیجیتالی در توسعه اقتصاد دانشمحور. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد، با محوریت اقتصاد مقاومتی، مشهد: 18شهریورماه. بوذرجمهری، خدیجه و قنبری، نسیبه. (1396). اشتغال زنان در کسبوکارهای کوچک و نقش آن در توسعه اقتصادی روستاها. همایش ملّی زن و توسعه پایدار روستایی، مشهد، دانشگاه فردوسی، 23 مهرماه. حاجی میرزایی، سیدعلی و احمدی جشفقانی، حسین علی. (1398). کاربرد فناوری اطلاعات بر کارآفرینی و کسبوکار الکترونیکی. دومین کنفرانس ملّی اندیشههای نوین در مدیریت کسبوکار، تهران: تیر 1398. خسرویپور، بهمن و پورجاوید، سهیلا. (1396). واکاوی عوامل مؤثر بر رشد کارآفرینی در کسبوکارهای کوچک زنان روستایی در شهرستان اسلامآباد غرب با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا. راهبردهای توسعه روستایی، 4(3)، 315-299. خسرویپور، بهمن.، سلیمانی هارونی، خدیجه و آنی، نادیا. (1398). موانع کارآفرینی زنان روستایی بخش مرکزی استان کرمانشاه. تعاون و کشاورزی، 8(29)، 152-133. رستمعلی، ولیاله و علی جمعهزاده، پروین. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران. توسعه اجتماعی، 12(3)، 172-147. صابریان، مهناز و صبوری، محمدصادق. (1393). تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی عضو صندوقهای خرد سمنان. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 6(4)، 115-107. مکیزاده، فاطمه.، فرج پهلو، عبدالحسین.، عصاره، فریده و شهنی ییلاق، منیجه. (1391). شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش پایگاه اطلاعاتی مبتنی بر وب توسط کاربران دانشگاهی. یک مطالعه گراند تئوری، تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 46(59)، 81-59. نیکبین، حسین.، بدیعزاده، علی.، داوری، علی و حسینینیا، غلامحسین. (1397). ارائه مدل کسبوکار مؤثر در حوزه کسبوکارهای الکترونیکی با روش شبکه خزانه. مدیریت توسعه فناوری، 6(1)، 159-137. ورکیانیپور، نفیسه.، حسینی، سیدمحمدرضا.، سمعیی، روحالله و اشرفی، مجید. (1399). مدلسازی کارآفرینی زنان شهری بر اساس زنجیره ارزش کارآفرینی با رویکرد توسعه پایدار اجتماعی در استان گلستان. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 20 (58)، 161-139. یاسوری، مجید و نوروزی، معصومه. (1400). فراتحلیل کیفی ابعاد توسعه کارآفرینی زنان روستایی. زن در توسعه و سیاست، 19(1)، 41-21. یعقوبی فرانی، احمد.، سلیمانی، عطیه و موحدی، رضا. ( 1393). تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 12(4)، 42-7. Agarwal, S., Lenka, U., Singh, K., Agrawal, V. & Agrawal, A. M. (2020). A qualitative approach towards crucial factors for sustainable development of women social entrepreneurship: Indian cases. Journal of Cleaner Production, 274, 123135. Aghajani, H., Shariati, Z. & Hosseini, A. (2020). Explaining the evolutionary process and components affecting the e-business model in Iranian startups. Improve Management, 14(1), 127-147 .(In Persian) Ahmadi, S., Kouhestani, H., Yadavar, H. & Fami, H. S. (2019). Meta-analysis of factors affecting the aevelopment of rural women entrepreneurship. Space Economics and Rural Development, 8(1), 21-38 .(In Persian) Akbari, M., Danesh, M., Sakhdari, K., & Dolatshah, P. (2017). The effect of organizational preparedness corporate entrepreneurship on innovation performance and financial performance: The mediating role of entrepreneurial orientation. Technoiogy Development Management, 5(1), 123-146. (In Persian) Aryana, A., Dastyar, Z., & Tavasoli, A. (2020). Entrepreneur women’s role in the development and evolution of the country (Case Study: Hormozgan province). Carafe Technical and Vocational University, 16(46), 101-120. (In Persian) Bahcecik, Y. S., Akay, S. S. & Akdemir, A. (2019). A review of digital brand positioning strategies of Internet entrepreneurship in the context of virtual organizations: Facebook, Instagram and YouTube samples. Procedia Computer Science, 158, 513-522. Bharthvajan, R. (2014). Women entrepreneurs & problems of women entrepreneurs. Innovative Research in Science, Engineering and Technology, 3(9), 16104-16110. Buzarjomehri, K. & Ghanbari, N. (2017). Women’s employment in small businesses and its role in economic development. National Conference on Women and Sustainable Rural Development. (In persian) Chaffey, D. & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital Marketing: Strategy, Implementation & Practice: Pearson uk. Cusi, A. L. M. & Bernal, L. D. P. (2020). Global Entrepreneurship Analytics: Using GEM Data (Routledge Focus on Business and Management). Hafezieh, N., Akhavan, P. & Eshraghian, F. (2011). Exploration of process and competitive factors of entrepreneurship in digital space: A multiple case study in Iran. Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues. Hajimirzaei, A. & AhmadiJeshfaghani, H. A. (2019). Application of information technology on entrepreneurship and e-business. The Second National Conference on New Thoughts in Business Management. (In persian) Hallikainen, H. & Laukkanen, T. (2018). National culture and consumer trust in e-commerce. International Journal Information Management, 38, 97-106. Jamali, D. (2009). Constraints and opportunities facing women entrepreneurs in developing countries: A relational perspective. Gender in management: an International Journal. Khosravipour, B., Harooni, K. S. & Ani, N. (2019). Obstacles hampering entrepreneurship of rural women in the central region of Kermanshah province. Cooperatives and Agriculture, 8(29), 133-152. (In Persian) Khosravipour, B. & Pourjavid, S. (2017). Identify factors affecting the development of entrepreneurship in small businesses (SME) Rural Women Islamabad city using the techniques of content analysis. Rural Development Strategies, 4(3), 315-299. (In Persian) Maden, C. (2015). A gendered lens on entrepreneurship: Women entrepreneurship in Turkey. Gender in Management: An International Journal. Makkizdeh, F., Farajpahlou, A., Osareh, F. & SHeniyailagh, M. (2012). Identification of factors affecting academic users’ acceptance of web-based databases: A grounded-theory approach. Academic Librarianship and Information Research, 46(59), 59-81. (In Persian) Melovic, B., Jocovic, M., Dabic, M., Vulic, T. B. & Dudic, B. (2020). The impact of digital transformation and digital marketing on the brand promotion, positioning and electronic business in Montenegro. Technology in Society, 63. doi:https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101425 Milovanovic, S. (2015). Application of internet technology and electronic business concept in Serbia. Procedia Economics and Finance, 19, 278-286. Nikbeen, H., Badizadeh, A., Davari, A. & Hosseininia, G. (2018). An effective business model in the field of electronics business using repertory grid technique. Technology Development Management, 6(1), 137-159. (In Persian) Ohanjanians, M. & Ohanjanians, M. (2016). The role of digital entrepreneurship in the development of knowledge-based economy. Third International Conference on Management and Economics. (In Persian) Orhan, M. & Scott, D. (2001). Why women enter into entrepreneurship: an explanatory model. Women in management review. Özsungur, F. (2019). A research on women's entrepreneurship motivation: Sample of Adana Province. Women's Studies International Forum. Padhy, P. C. & Mishra, A. K. (2017). E-commerce: Promoting entrepreneurship in India. Agriculture, 1(2). Rosca, E., Agarwal, N. & Brem, A. (2020). Women entrepreneurs as agents of change: A comparative analysis of social entrepreneurship processes in emerging markets. Technological Forecasting and Social Change, 157, 120067. Rostamalizadeh, V. & Alijomehzadeh, P. (2018). Factors affecting on the success of women entrepreneurs in Tehran. Social Development, 12(3), 147-172. (In Persian) Saberiyan, M. & Sabouri, M. (2014). Factor analysis of the factors influencing the development of rural women entrepreneurship (Case of study: members of micro-credit funds in Semnan). Iranian Social Development Studies, 6(4), 107-115. (In Persian) Salvador, M. M. & Salvador, B. (2016). Abilities and skills as factors explaining the differences in women entrepreneurship. Sangolagi, K. & Alagawadi, K. (2016). Woman entrepreneurs. Advancement In Engineering Technology Management&Apllied Science, 3(1), 216-222. Seunke, P. & Bock, B. B. (2015). Exploring the roles women in the development of munctional entrepreneurship on family. Life Sciences, 1-10. Varkianipour, N., Hosseini, M., Samiei, R. & Ashrafi, M. (2020). The entrepreneurial modeling of women is based on the entrepreneurial value chain with a sustainable social development approach in the province of gulistan. Applied Research in Geographical Sciences, 20(58), 139-161. (In Persian) Verheul, I., Stel, A. V. & Thurik, R. (2006). Explaining female and male entrepreneurship at the country level. Entrepreneurship and Regional Development, 18(2), 151-183. Wang, C., Fan, X. & Yin, Z. (2019). Financing online retailers: Bank vs. electronic business platform, equilibrium, and coordinating strategy. European Journal of Operational Research, 276(1), 343-356. Yaghoubi, A., Soleimani, A. & Movahedi, R. (2015). Sociological study of the attitudes toward mehr among alameh university students. Women’s Studies Sociological and Psychological, 12(4), 7-42. (In Persian) Yasouri, M. & Noroozinejad, M. (2021). Qualitative meta-analysis of the dimensions of rural women entrepreneurship development. Women in Development and Politics, 19(1), 21-24. (In Persian) Zhou, L., Wang, W., Xu, J. D., Liu, T. & Gu, J. (2018). Perceived information transparency in B2C e-commerce: An empirical investigation. Information & Management, 55(7), 912-927.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 322 |