تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 735 |
تعداد مقالات | 6,056 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,897,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,940,611 |
Framework A Critical Discourse Analysis of Vision Textbook Series within the Faircloughian Framework | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2022.38772.1608 | ||
نویسندگان | ||
Sepideh Abdolhay![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1English Department, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
2Department of English, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
3English Department , Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
چکیده | ||
Considering the importance of the textbooks within the field of EFL, EFL textbooks ought to bear analysis into their suitability. Therefore, this article compared three dimensions of meaning (i.e., contents, subject positions, and social relations) in the conversations of the three volumes of the Vision textbook series developed by Iranian educational system. To this end, the theory and procedures of critical discourse analysis, as expounded by Fairclough (1989), were applied to the corpus of the study. The analysis into the dimension of contents revealed that the focus of material developers was more on the topics of everyday and school issues. The analysis into subject positions demonstrated that the material developers have focused more on the student character, with a tinge of gender inequality. The analysis into social relations disclosed their focus on the family and school life relationships for older students, tending to depict male supremacy. Besides, it was revealed that the ideology of Iran centrism is underscored in the three textbooks thereby focusing on the issue of localization. Finally, two semi-structured interviews were conducted with two material developers of Vision series, which corroborated the CDA results. The findings of this study may have implications for language teachers and material developers. | ||
کلیدواژهها | ||
Critical Discourse Analysis؛ Ideology؛ Social Relations؛ Subject Positions؛ Textbook Evaluation | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تحلیل گفتمان انتقادی سری کتابهای ویژن براساس مدل فرکلاف | ||
نویسندگان [English] | ||
سپیده عبدالحی1؛ نرجس اشعری تبار*2؛ امیرحسین سرکشیکیان3 | ||
1گروه زبان انگلیسی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی , واحد قم, دانشگاه آزاد اسلامی, قم, ایران | ||
3گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه اسلامی، قم، ایران | ||
چکیده [English] | ||
با توجه به اهمیت کتب در زمینه یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی، تجزیه و تحلیل آنها بسیار حیاتی به نظر می رسد. از این جهت این مقاله به بررسی سه بعد معنا (محتوا، هویت اجتماعی افراد و روابط اجتماعی) و همچنین آشکارسازی ایدئولوژی های پنهان در مکالمه های کتب زبان انگلیسی ویژن 1، 2، و 3 در سیستم آموزشی ایران می پردازد. برای این منظور، نظریه و رویه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف (1989)، در تحلیل گفتگوها استفاده شد و سه بعد معنا طبقهبندی و به صورت آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل بعد محتوا نشان داد که تمرکز تهیه کنندگان مطالب بیشتر بر موضوعات روزمره و مدرسه بوده است. تجزیه و تحلیل در موقعیت های موضوعی نشان داد که مطالب بیشتر بر شخصیت دانش آموز با رنگ و لعاب نابرابری جنسیتی تمرکز کرده اند. تجزیه و تحلیل روابط اجتماعی نشان دادکه بر روابط خانوادگی و زندگی مدرسه برای دانشآموزان مسنتر با میل به مردسالاری تمرکز دارد. علاوه بر این، مشخص شد که ایدئولوژی ایران گرایی در سه کتاب درسی مورد تأکید قرار گرفته و بر موضوع بومی سازی تأکید شده است. در نهایت، مصاحبه نیمه ساختاریافته با دونویسنده سری ویژن انجام شد که موید نتایج فوق بود. نتایج این مطالعه احتمالا برای معلمان زبان خارجه و نویسندگان کتب درسی مصادیق کاربردی دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تحلیل گفتمان انتقادی, ایدئولوژی, بومی سازی, روابط اجتماعی, هویت اجتماعی, ارزیابی کتاب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 |