تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,679 |
میزان اثربخشی روش آموزشی فعالیت-محور در یادگیری مهارت شنیداری زبان عربی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 9، دوره 14، شماره 44، مهر 1401، صفحه 227-254 اصل مقاله (725.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2022.37217.2072 | ||
نویسندگان | ||
مریم فولادی* 1؛ سعدالله همایونی2؛ مسعود فکری3؛ عدنان طهماسبی4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2استادیار گروه عربی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه عربی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه عربی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مهارت شنیداری، به عنوان مهارتی اساسی در یادگیری زبان عربی نیازمند روشی کاربردی و موثر در یاددهی و یادگیری است. لذا این پژوهش با هدف تسهیل فرایند یادگیری وافزایش توانش فهم شنیداری زبانآموزان بر آن است تا با روش تجربی، میزان اثر بخشی رویکرد فعالیت- محور را در تقویت فهم و درک شنیداری زبانآموزان مورد سنجش قرار دهد. بدین منظور پس از تدوین جزوهی آموزشی مطابق با اصول و اهداف رویکرد فعالیت- محور؛ 30 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفرهی کنترل و آزمایش تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش آزمون از این دو گروه در شرایط کاملا مساوی و توسط شخص ثالث، گروه آزمایش طی 16 جلسهی 2 ساعته که معادل با یک ترم تحصیلی محسوب میشود با استفاده از پکیج آموزشی تهیه شده وطبق رویکرد رویکرد فعالیت- محور (Task –Based Language Teaching) مورد آموزش قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات، پس آزمونی مشابه با پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. دادههای بدست آمده از پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با نسخهی 26 نرم افزار spss مورد تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج بدست آماده حاکی از آن است؛ میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون بالاتر است حال آنکه در میانگین پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل تغییر معناداری رخ نداده است. همچنین نتایج آزمون T نشان میدهد؛ مقدار P در گروه کنترل بالای (05/0) بوده و تفاوت معنادار نیست ولیکن مقدار P در گروه آزمایش کمتر از (05/0) است که این نشان میدهد تفاوت عملکرد آزمودنیها در این گروه معنادار و واقعی است. بدینترتیب میتوان گفت که رویکرد فعالیت- محور در افزایش توانش شنیداری زبانآموزان تاثیر قابل توجهی داشته و میتواند به عنوان یک روش آموزشی موثر و کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان؛ زبان عربی؛ رویکرد فعالیت- محور؛ مهارت شنیداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Task-Based Language Teaching (TBLT) in Learning Arabic Listening Skill | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Fouladi1؛ Sadolah Homayooni2؛ Masod Fekri3؛ Adnan Tahmasebi4 | ||
1PhD Student in Arabic language and Literature, Tehran University, Iran. | ||
2Assistant professor of Arabic Language and Literature, Tehran University, Iran | ||
3Associate Professor in Arabic Language and Literature, Tehran University, Iran. | ||
4Associate Professor in Arabic Language and Literature, Tehran University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Learning a foreign language is a very complex process that depends on various elements such as student, teacher, teaching method, etc. Among these elements, however, the element of teaching method plays a decisive role in the state of education, and it influences the other elements as well. Therefore, it is very important to use a practical and effective teaching method. One of the methods that has been proposed in recent decades and has received much attention in foreign language teaching is the task-based teaching approach. This approach, as a new approach that stems from the communicative approach in language teaching, is based on tasks/ a task. In defining a task, Ellis (Ellis. 2004. P.9-10) refers to a set of essential features and believes that; a task is a workplan (1); the main focus is on meaning; has real processes in the use of language; can include any of the four language skills; involves cognitive processes; and it has a very clear communicative result. Therefore, it can be said that the main purpose of this teaching method is to increase language learners’ communicative ability through tasks that are based on meaning and reality. This method teaches language in three stages of pre-task, during task and post-task | ||
کلیدواژهها [English] | ||
language teaching, Arabic language, task-based approach, listening skill | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |