تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,704 |
آزمون بسندگی سنجش زبان پارسی (آسپا): طراحی و بررسی ساختار، پایایی، و روایی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 44، مهر 1401، صفحه 9-34 اصل مقاله (645.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2022.36747.2055 | ||
نویسندگان | ||
معصومه استاجی* 1؛ اعظم رستمی2 | ||
1دانشیار زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری و مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
گسترش آموزش زبان فارسی در مؤسسهها و مراکز دانشگاهی مختلف در ایران و تقاضای فارسی آموزان خارج از ایران برای شرکت در این دوره ها به دلایل گوناگونی، دستاندرکاران امر را بر آن داشت تا شیوه واحدی را برای سنجش میزان دانش زبانی فارسیآموزان ارائه کنند. این امر سبب طراحی آزمونهای سامفا و آمفا شد. در این راستا، مرکز زبان فارسی دانشگاه الزهرا هم بنا به اعلام نیازِ یکی از مراکز آموزش زبان فارسی، اقدام به طراحی یک آزمون بسندگی با نام آسپا نمود. مقاله حاضر، به بررسی زوایای مختلف این آزمون و میزان پایایی و روایی آن می پردازد. تعداد فارسی آموزان شرکتکننده در این مطالعه 41 نفر از دانشجویان دورههای آموزش زبان فارسی در شهر مشهد بودند. یافتههای این آزمون نشان میدهد که بخش واژگان و دستور از سطح آسانی بیشتر و نوشتن از سطح سختی بالاتری در جامعة آماری موردِ بررسی برخوردار است. لازم به گفتن است که برای سنجش پایایی این آزمون از روش آلفای کرونباخ و به منظور سنجش میزان روایی محتوایی آن از دیدگاههای 20 کارشناس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بهره گرفته شد. نتایج این بررسی نمایانگر آن است که این آزمون دارای پایایی و روایی محتوایی مناسبی است. بررسی شاخص روایی محتوایی این آزمون نشان میدهد که مهارتهای دستور و نوشتن با کسب 90% دیدگاهِ مساعد کارشناسان، بالاترین میزان و در پرسشهای مربوط به مهارت خواندن کمترین روایی محتوایی را دارد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آسپا به عنوان آزمون سنجش سطح بسندگی زبان فارسی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای سنجش مهارتهای زبانی فارسی آموزان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی به خارجیان؛ آزمون سنجش پارسی(آسپا)؛ پایایی آزمون؛ روایی محتوایی آزمون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Persian proficiency test: Designing and analyzing the structure, reliability, and validity | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoomeh Estaji1؛ Azam Rostami2 | ||
1Associate Professor of Applied Linguistics, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2PhD Candidate of Teaching Persian to Non-Persian speakers, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The expansion of Persian language teaching in various institutes and universities in Iran and the demand of Persian students outside Iran to participate in these courses for various reasons led the authorities to establish a method for measuring the proficiency level of Persian language learners. This resulted in the design of SAMFA and AMFA tests as the first Persian proficiency tests. To respond to the needs of one of the Persian language training centers, Al-Zahra University Persian Language Center designed a proficiency test called Aspa. This study examined the different dimensions and structure of this test and measured its reliability and validity. The research participants of this study were 41 learners, studying Persian language courses in Mashhad. After estimating its reliability using Cronbach’s alpha, 20 experts in the field of Teaching Persian to Non-Persian Speakers were asked to examine the content validity of the test. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aspa (Persian language test), Content validity, Reliability, Teaching Persian to foreigners | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 477 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |