تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,813 |
اثربخشی آموزش مهربانی به خود بر بدتنظیمی هیجانی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر خودآسیب رسان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 62، اردیبهشت 1400، صفحه 41-58 اصل مقاله (7.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2021.31329.2230 | ||
نویسندگان | ||
سیده هائده کریمی یوسفی1؛ عباس ابوالقاسمی* 2؛ سید موسی کافی2؛ عباسعلی حسین خانزاده فیروزجاه2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهربانیبهخود بر بدتنظیمیهیجانی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر خودآسیبرسان بود. اینپژوهش شبهآزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری اینپژوهش شامل دانشآموزان دختر خودآسیبرسان در پایه یازدهم رشت در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش 35 دانشآموز دختر خودآسیبرسان بود که به صورت تصادفی در دو گروه (18 نفر گروه آموزش مهربانیبهخود و 17 نفر گروه کنترل) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه خودآسیبرسان ، مصاحبه بالینی ساختار یافته بر اساس DSM-V، پرسشنامه دشواری در تنظیمهیجان و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی استفاده شد. گروه آزمایش، آموزش مهربانیبهخود را در هشت جلسه و گروه کنترل، آموزشنما را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهربانیبهخود در کاهش بدتنظیمیهیجانی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان خودآسیبرسان تأثیر دارد. اینیافتهها بیان میکند که آموزش مهربانیبهخود میتواند به عنوان تعدیلکننده خودآسیبرسانی و بهبود مشکلات هیجانی دانشآموزان خودآسیبرسان در قالب یک بسته آموزشی مکمل مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بدتنظیمی هیجانی؛ خودآسیبرسان؛ فرسودگی تحصیلی؛ مهربانی به خود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Self-Kindness Training on Emotional Dysregulation and Academic Burnout of Girl Students with Self-Harming Behavior | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyedeh Haedeh Karimi Yousefi1؛ Abbas Abolghasemi2؛ Seyed Mosa Kafi2؛ Abbas Ali Hosseinkhanzadeh2 | ||
1Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
2Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the study was to investigate the effectiveness of self-kindness training on emotional dysregulation and academic burnouts of girl students with self-harming behavior. This was a quasi-experimental study with pre/post-test design and a control group. The population included all girl students had self-harming behavior in the second grade of the second high school of Rasht in the academic year of 2018-19. The sample consisted of 35 girl student had self-harming behavior that was randomly assigned to two groups (18people self-kindness training group and 17people control group). For data collection, we used Self-Harm Inventory, Structured Clinical Interview Based on DSM-V, Difficulties in Emotion Regulation Scale and Academic Burnout Questionnaire. The experimental group received their kindness training in eight sessions and the control group received facade training. The results of multivariate analysis of variance showed that the self-kindness training effective in reducing emotional dysregulation and academic burnout in students with self-harming behavior. The findings indicated that self-kindness of training can be used as a moderator of self-harming behavior and improving students' emotional problems in the form of a training package supplements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic burnout, emotional dysregulation, self-harm, self-kindness | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |