تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 915 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,223,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,644,684 |
تحلیلی بر آسیبشناسی پویانماییهای آموزشی ساخت ایران برای کودکان گروه سنی الف(مطالعه موردی: شهر شیراز | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 26، خرداد 1399، صفحه 77-86 اصل مقاله (382.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2019.25415.1405 | ||
نویسندگان | ||
مزدک نظری* 1؛ افسانه تابع2؛ نصرالله تسلیمی3 | ||
1مربی گروه گرافیک موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران، نویسنده مسئول. | ||
2مربی گروه گرافیک موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران | ||
3استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه بسیاری از پژوهشگران معتقدند، اغلب پویانماییهای آموزشی ایران، دارای سطح کیفی مساعدی نمیباشند، هر ساله از میزان مخاطبانشان کاسته میشود و موجب خسارتهای جبرانناپذیری بر گستره پیشرفت جامعه میگردند؛ بدینسبب، مقاله پیشروی از جمله راهکارهای توسعه کشور و رسانهای آنرا آموزشِ همزمان و مناسبِ هنری و اجتماعیِ بزرگسالان و کوچکترین عضو جامعه(کودکان) دانسته؛ باور دارد با شناسایی آسیبها و قابلیتهای موجود در این هنرِ صنعتی(پویانمایی) -که از ارزشمندترین شیوههای تربیتیِ سرگرمکننده بوده- و بهرهمندی از تئوری الماس فرهنگی وِندیگریزوُلد، روشهای کتابخانهای و میدانی، تجزیه و تحلیلِ کمی و کیفی دادهها، همچنین، پاسخ دادن به این پرسش که: چگونه کودکان گروه سنی الف با تخیلات تصویر شده خویش و پویانماییهای آموزشی بهترین همبستگی را برقرار میکنند؟ قادر خواهد بود در جهت بلوغ به موقع کودکان گروه سنی سه تا شش سال شیرازی گامی ارزشمند بردارد. بر این اساس، در کنار روند یاد شده تواناییهای جسمی و ذهنی، کنشها و واکنشهای سالم هنریِ خردسالان و افراد پیرامونی ایشان برای ارائه سه دسته از نظرات کلیِ مطالعه حاضر، بهشرحِ 1) فرهنگسازی و تعلیم مبانی اجتماعی و رفتاری افراد با کودکان، 2) تشویق خردسال به انجام کار هنری و 3) مشارکت گروه سنی یاد شده در تولید محتوا و تصاویرمتحرکِ ایرانی، نقش اساسی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ پویانمایی(انیمیشن)؛ آموزش؛ کودک؛ ایران-شیراز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis Concerning the Pathology of Iran-Made Educational Animations for Preschoolers (Case Study: Shiraz City) | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Nazari1؛ A. Tabe2؛ N. Taslimi3 | ||
1Instructor at Graphic Department, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran (Corresponding Author). | ||
2Instructor at Graphic Department, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Art Research, Yazd University of Science and Art, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Whatever you read in this article is an analysis of the problems facing Iran's educational animation arts and crafts, including the significant reduction in audience and the sheer consumption of minors in the industry. The quest in which, we seek to dominate the country in order to develop and increase the mental and physical abilities of children. Along this path, the findings of educators and the families of Shiraz Primary Schools’ Children prompted the authors of the opposite research to ask a question through a statistical and library method. Find the right answer to the question "How do preschool children best relate to their imaginations and educational animations?" Consequently, it seems that the use of Wendy Griswold modified diamond (Twentieth-Century American Sociologist), which has fundamental characteristics such as art, society, creators, audiences and distributors makes it easier to achieve the damage. Make the appropriate education system the focal point of research goals and thereby promote artistic practices. With this approach, we believe that different qualities of children and lack of education that values the language of minors have motivated the education sectors’ intermediaries to draw Iranian minors into laziness and consumerism unknowingly with their own often misunderstood perceptions and move away from new experiences. For example: Today, we show nearly forty percent of children, within three to ten hours, of most foreign animations who seem indifferent to what goes on around them, or that they suppress their artistic and intrinsic values. On the contrary, we expect adult behavior and production. While many scholars believe that minors tend to be more knowledgeable about their types of visual arts (drawing, painting, sculpture, etc.) than their supporters, and in the absence of classical education, more creative actions are needed to they do. Behavior that is close to self-taught (unofficial) artists, referring to beauty to the pure nature of self. By doing so, society values the classical product of the industry that goes beyond the imitation power of children and beyond the power of their analysis. Because of this unhealthy attitude, the wish of having a smaller child with the future of social dignity and higher financial power is conceived. Summarizing the findings of this research shows that there are fifteen things that can directly or indirectly influence maladaptive behaviors of young children, mentioned below: 1) Adult aesthetic reductions, 2) lack of awareness of the quality and physical skills of children, 3) lack of awareness about the motivation and nature of children, 4) the unilateralism of the mediators in the field of education, 5) forming unrealistic habits, 6) jealousy in the creation of false society levels, 7) lack of creative economy, 8) weakness in shared personal and social views of children, 9) restrictions on Production Management, 10) lack of cash market, 11) an unnecessary increase in unskilled intermediaries, 12) monopoly in Educational Production, 13) absence of effective supporters and supervisors of educational animations, 14) decline in Domestic Competitive Markets, 15) unfair distribution of art and social capital inconsistent with the country's social context. This is a characteristic set that has not taken any positive steps to improve the current state of Iranian society, especially the visual arts and its related industries. Therefore, in a small study, we will find that the type of treatment of children in Group A, as well as the lack of healthy education for all segments of society is a major factor in all five indicators of cultural diamond. It is supposed to be transformed to modify the current structure with the "education" variable. Hence, extending this question to the original question of the article leads us to the first general answer, namely, "to cultivate and teach the social and behavioral foundations of individuals to the children." The second step is the transition from unilateralism and "encouraging the child to do the right artwork", to openly please the Iranian animation industry with its hidden facets; the third step is "small partnerships in the production of content and moving images". The event that the authors of the article believe in is a way to avoid mere consumerism, to guide the child's new experiences, and to give a new shape to the Iranian educational industry. By making the media content more enjoyable based on the participation of newcomers with peer groups or natural and self-motivated artists, their unique colors, shapes, and techniques make any age group more enthusiastic about their intrinsic art; various artistic media (design, painting, sculpture, etc.); to solve the emotional needs of children, to find a solid solution, habits in the common understanding of beauty become the intersection of their feelings and intellects, so that the new cultural conditions cause the proper distribution of wealth and healthy competitiveness, and finally, the emergence of a proper pictorial convergence in the production process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Pathology, Animation, Education, Child, Shiraz-Iran | ||
مراجع | ||
ابراهیمیزادهجوَیمی، رقیه و تلاشان، فرج(1393). اصول اخلاقی- اقتصادی در عرصه توزیع از دیدگاه قرآن و احادیث، پژوهشنامه معارف قرآنی، دوره 5، شماره17، 125-150. الکساندر، ویکتوریا(1390). جامعهشناسی هنرها - شرحی بر اشکال زیبا و مردم پسند، ترجمه اعظم راوَدراد، تهران: متن. اوکویرک؛ استینسون؛ ویگ؛ بون و کایتون(1394). مبانی هنر نظریه و عمل، ترجمه محمدرضا یگانهدوست، تهران: سمت. خاتمی، محمود(1390). پیش درآمد فلسفهای برای هنر ایرانی، تهران: متن.
خرمنژاد، ابراهیم(1393). روشهای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی به کودکان با استفاده از پویانمایی با تاکید بر مجموعه (پهلوانان)، تهران: دانشگاه صدا و سیما. خطائی، سوسن(1390). نقش فرهنگ و هنر ایران بر اقتباس ادبی در فیلمهای پویانمایی ایران، جلوه هنر، دوره 3، شماره 2، 5-14. خوانساریدهکردی، محمد(1329). تمایلات سرکوفته: اقسام تمایلات، آموزش و پرورش، شماره 10، 43-50. دانِسی، مارسل(1388). نشانهشناسی رسانهها، ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران: چاپار. دوباتن، آلن و آرمسترانگ، جان(1395). هنر چگونه میتواند زندگی شما را دگرگون کند، ترجمه گلی امامی، تهران: نظر. ذبیحیسلطانی، فهیمه(1390). نگرشی تحلیلی بر انیمیشنهای آموزشی تلویزیون ایران در سه دهه بعد از انقلاب، تهران: دانشگاه هنر. روحانی، محمدرضا(1388). بخش خصوصی و تولید انیمیشن: ازنخستین همایش ملّی انیمیشن ایران، تهران: دانشکده صدا و سیما. زُرلونی، السیا(1395). اقتصاد هنر معاصر، ترجمه حمیدرضا ششجوانی و لیلا میرصفیان، تهران: متن. سلطانی، سیدحسن(1388). چالشهای تولید انیمیشن در ایران: از نخستین همایش ملّی انیمیشن ایران، تهران: دانشکده صدا و سیما. صمدی، سیدعلی(1393). ماریا مونتهسوری: نظام نوین تربیتی و آموزشی کودکان، تهران: دانژه. کوزر، لوییس آلفرد و روزنبرگ، برنارد(1387). نظریههای بنیادی جامعهشناختی، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نی. کوماراسوامی، آنانداکِنتیش(1393). فلسفه هنر مسیحی و شرقی، ترجمه امیرحسین ذکرگو، تهران: متن. گِرِنفِل، مایکل(1393). مفاهیم کلیدی پیر بوردیو، ترجمه محمدمهدی لبیبی، تهران: افکار. گلپایگانی، سیدعلیرضا(1388). انیمیشن ملّی: از نخستین همایش ملّی انیمیشن ایران، تهران: دانشکده صدا و سیما. گودالیوس، ایوان و اسپیرز، پگ(1390). رویکردهای معاصر در آموزش هنر، ترجمه فرشته صاحبقلم، تهران: نظر. لنگرودی، احمد(1390). آسیبشناسی انیمیشن صنعتی ایران دهه 90-1380، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. یاسینی، سیدهراضیه(1395). هنر خودآموختگان- هنر فطری، تهران: علمی و فرهنگی. References:
Alexander, V. D. (2011). Sociology of the Arts: Exploring Fine and Popular Forms, Translated by Azam Ravadrad, Tehran: Matn (Text in Persian).
Coomaraswamy, A. K. (2014). Christian and Oriental Philosophy of Art, Translated by Amir Hossein Zekrgoo, Tehran: Matn (Text in Persian).
Coser, L. A. & Rosenberg, B. (2008). Sociological Theory: A Book of Reading, Translated by Farhang Ershad, Tehran: Ney (Text in Persian).
Danesi, M. (2009). Understanding Media Semiotics, Translated by Goudarz Mirani & Behzad Dowran, Tehran: Chapar (Text in Persian).
De Botton, A. & Armestrong, J. (2016). Art as Therapy, Translated by Goli Emami, Tehran: Nazar (Text in Persian).
Ebrahimi Zad Jovaimi, R. & Talashan, F. (2015). The Principles of Economic Ethics in the Field of Distribution According to the Quran and Hadith, Qur’anic Knowledge, 5(17), 125-150 (Text in Persian).
Gaudelius, Y. & Speirs, P. (2011). Contemporary Issues in Art Education, Translated by Fereshteh Saheb Ghalam, Tehran: Nazar (Text in Persian).
Golpaygani, S. A. (2009). National Animation: Proceedings of the 1st Iranian Animation Seminar, Tehran: Iran Broadcasting University (Text in Persian).
Grenfell, M. (2014). Pierre Bourdieu: Key Concepts, Translated by Mohammad Mehdi Labibi, Tehran: Afkar (Text in Persian).
Khataei, S. (2011). Iranian Art and Culture Role in Literary Adaptation of Iran Animation Movies. Glory of Art (Jelve-y Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 3(2), 5-14 (text in Persian).
Khansari Dehkordi, M. (1950). Suppressed Tendencies: Tendency Types, Education, 10, 43-50 (Text in Persian).
Khatami, M. (2011). Prolegomena for a Philosophy of Persian Art. Tehran: Matn (Text in Persian).
Khorramnejad, E. (2014). Methods of Conveying Cultural and Social Concepts to Children through Animation; With Emphasis on “Pahlavanan”. Tehran: Iran Broadcasting University (Text in Persian).
Kim, S., Yoon, M., Whang, S. M., Tversky, B., & Morrison, J. B. (2007). The Effect of Animation On Comprehension And Interest, Journal of Computer Assisted Learning, 23, 260-270. doi:10.1111/j.1365-2729.2006.00219.x.
Langroudi, A. (2011). Iran Industrial Animation Pathology in the Decade of the 2001 and 2011,Tehran: Tarbiat Modares University (Text in Persian).
Ocvirk, S. & Wigg, B. & Cayton, D. (2015). Art Fundamentals: Theory and Practice. Translated by Mohammad Reza Yeganedoust, Tehran: Samt (Text in Persian).
Rouhani, M. R. (2009). Private Sector and Animation Production: Proceedings of the 1st Iranian Animation Seminar, Tehran: Iran Broadcasting University (Text in Persian).
Samadi, S. A. (2014). Maria Montessori: Alternative Educational System, Tehran: Danjeh (Text in Persian).
Sebastian, W. T. (2010), A Study on the Impact of Computer Animation on Children in Three Cities of Kerala (Calicut, Cochin & TVM), India: Calicut University.
Soltani, S. H. (2009). Animation Production Challenges in Iran: Proceedings of the 1st Iranian Animation Seminar, Tehran: Iran Broadcasting University (Text in Persian).
Yasini, S. R. (2016). The Art of the Self-Taught - The Innate Art, Tehran: Elmifarhangi (Text in Persian).
Zabihi Soltani, F. (2012). The Analytic Approach on Educational Animated Television Series in Three Decades after the Islamic Evolution, Tehran: University of Art (Text in Persian).
Zorloni, A. (2016). The Economics of Contemporary Art: Market, Strategies and Stardom, Translated by Hamidreza Sheshjavani and Leila Mirsafian, Tehran: Matn (Text in Persian).
URLs:
Pinterest. (No date). Retrieved April 02, 2017, from HTTP://www.pinterest.com
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 926 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 449 |