تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,667 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,519,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,899,012 |
فهم مسأله محور قرآن مبتنی بر رویکرد سازهگرایی واقعگرایانه | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 45، فروردین 1399، صفحه 31-62 اصل مقاله (746.9 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2020.26710.2505 | ||
نویسندگان | ||
رضا ّبیدی1؛ سهراب مروتی* 2؛ رضا محمدی چابکی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه ایلام، شهر ایلام، کشور ایران | ||
2استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
3استادیار گروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مراجعه به قرآن از نظرگاه مسائل و پیشفهمهای خواننده در مقابل تأکید بر درک دلالت اصلی متن، یک دوقطبی تقلیلگرایانه را در مقوله فهم قرآن رقم زده است که طرفداران هر دو قطب را از بهرهمندی از ظرفیتهای قطب دیگر باز داشته است. در پژوهش حاضر با هدف برونرفت از دوقطبی مذکور، نظریه سازهگرایی واقعگرایانه مورد استفاده قرار میگیرد. سازهگرایی واقعگرایانه رویکردی در معرفتشناسی است که شکلگیری معرفت را مبتنی بر دو پایه نظرگاه فاعل شناسا و واقعیتهای عینی ساماندهی میکند. استفاده از این نظریه در فهم قرآن، از یک سو امکان ساخت سازههای شناختی از قرآن را متناسب با مسائل و نظرگاه خواننده فراهم میکند و از دیگر سو بدون گرایش به نسبیگرایی، برداشتهای مسألهمحور را در محدوده دلالت متن ساماندهی میکند. بررسی دو آیه دارای ظرفیتهای دلالی مختلف در این مقاله مبتنی بر رویآورد سازهگرایی واقعگرایانه، نشان میدهد که در فرایند فهم مسألهمحور قرآن، بین دو مؤلفه"مسائل و نظرگاههای خواننده" و "گستردگی ابعاد متن" همبستگی تام وجود دارد؛ به گونهای که هر چه مسائل و نظرگاههای خواننده متنوعتر باشد، امکان راهیابی به ابعاد بیشتری از متن مهیا میشود و هر چه ابعاد دلالی فرازهایی از قرآن گستردهتر باشد، امکان به کارگیری مسائل و نظرگاههای بیشتری در فهم آن فراز وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فهم مسألهمحور قرآن؛ سازهگرایی واقعگرایانه؛ مسائل خواننده؛ نظرگاه خواننده؛ دلالت لفظی متن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Problem-Based Understanding of The Qur'an, Based on the Realist Constructivist Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Bidi1؛ Sohrab Morovati2؛ Reza Mohammadi Chaboki3 | ||
1PhD student Department of Quran and Hadith, Theology and Islamic Studies, Ilam University, Ilam , Iran | ||
2Professor/ Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ilam University, Ilam, Iran | ||
3Associate Professor,/ Department of Educational Leadership and Development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Referring to the Qur'an from the perspective of the reader’s problems and precepts, instead of emphasizing the basic meaning of the text, produced a reductionist dipole in understanding of the Qur'an, that prevented both poles from enjoying the potential of the other pole. In the present study, in order to get out of the aforementioned polarity, realist constructivist theory is used. Realist constructivism is an approach in epistemology which organizes the formation of knowledge based on the two foundations of the cognitive agent and the objective realities. Applying this theory to understanding of the Qur’an, on the one hand, enables the construction of cognitive constructs from the Qur’an to suit the reader’s problems and viewpoints, and on the other, organizes problem-based interpretations within the context of textual meaning without tendency to relativism. Review of two verses with different branding capacities in this paper based on a realistic constructivist approach shows that in the process of understanding the Qur’anic problem-orientation, there is a complete correlation between the two components of “reader’s problems and viewpoints” and “expansion of the text dimension”; the more diverse the views of the reader, the greater the scope of the text, and the broader the dimensions of the transcendent of the Qur’an, the more issues and perspectives can be used to understand the transcendence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Problem-Based Understaning of the Qur’an, Realistic Constructivist, Reader’s Probems, Redear’s Viepoints, Verbal Indication of the Text | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 856 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |