تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,432 |
ماهیت دوگانه در مفهوم سازی استعاری عشق در زبان فارسی: رویکردی شناختی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 14، دوره 12، شماره 36، آذر 1399، صفحه 309-331 اصل مقاله (580.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2020.14541.1301 | ||
نویسنده | ||
مسعود توکلی گارماسه* | ||
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، به بررسیِ ماهیتِ دوگانه در مفهومسازیِ استعاریِ عشق، در دو حوزة عواطف و روابط انسانی در زبان فارسی با رویکردی شناختی- و با بهرهگیری از نظریة استعارة مفهومی- میپردازد. به این منظور، 15 رمان فارسی از پایگاه دادگان زبان فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انتخاب شدند. در انتخاب کلیدواژههای مرتبط با مفهوم عشق، به جستجو در پیکره پایگاه فارسنتِ آزمایشگاهِ پردازشِ زبانِ طبیعیِ دانشگاه شهید بهشتی و فرهنگِ طیفی ِزبان فارسی پرداخته شد. پس از استخراج واژههای مرتبط با عشق، سه واژة پربسامدترِ عشق، محبت و علاقه به عنوان کلیدواژه برای جستجو در پیکره انتخاب شدند. در نهایت، 63 حوزة مبدأ برای مفهوم سازی استعاری عشق به دست آمد. برای مقایسة این حوزه های مبدأ با حوزه های مبدأ روابط انسانی، کلیدواژة ازدواج، بهعنوان یک رابطة انسانی پیشنمونه، در کل پیکرة پایگاه دادگان زبان فارسی جستجو شد. پس از بررسی پارهگفتههای استعاری، 26 حوزة مبدأ برای مفهوم سازی استعاری ازدواج به دست آمد. مقایسة حوزههای مبدأ عشق و ازدواج نشان داد که سه حوزة ویژة روابط انسانی یعنی پیوند، جنگ و قرارداد، بخشی از حوزههای مبدأ مشترک میان مفهوم عشق و ازدواج هستند. این موضوع، ماهیت دوگانة عشق را در زبان فارسی تأیید میکند. سپس، این حوزه ها با حوزه های مبدأ عواطفِ بنیادینِ خشم در اثر زورورز و همکاران (Zoorvarz et al., 2014) و شادی در اثر صراحی و عموزاده (Sorahi, & Amouzadeh, 2014) مقایسه شدند. یافتهها نشان داد که این سه حوزه در میان حوزههای مبدأ آن عواطف قرار ندارند و احتمالاً ماهیت دوگانه در بین عواطف، ویژة عشق است. | ||
کلیدواژهها | ||
استعارة مفهومی؛ عواطف؛ مفهومسازی عشق؛ ماهیت دوگانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Double Nature of Metaphorical Conceptualization of Love in Persian: A Cognitive Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Tavakkoli Garmaseh | ||
PhD Student in General Linguistics, Department of Linguistics, Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
This article aims to conduct a cognitive corpus-based study on the double nature in metaphorical conceptualization of “Love” in two metaphorical systems of emotions and human relationships in Persian language. In doing so, 15 Persian novels were selected from Institute for Humanities and Cultural Studies' Persian Language Data Base (PLDB). To choose love-related keywords for being looked up in the corpus, Shahid Beheshti University's FarsNet (a Persian WordNet) was used as well as a Persian thesaurus. After listing the word family of “Love”, three more frequent synonyms of “Love” were used to be looked up in the corpus, and 62 source domains for metaphorical conceptualization of “Love” were detected. To compare these source domains with the source domains of human relationships, “Marriage”, as a prototype of human relationships was searched in the PLDB. Studying metaphorical expressions showed that 26 source domains existed for metaphorical conceptualization of “Marriage’. Comparing the source domains of “Love” and “Marriage” showed that three human-relationship-specific source domains of “Bond”, “War” and “Contract”, among others, were the common source domains for metaphorical conceptualization of both “Love” and “Marriage”. This confirms the double-nature of “Love” in Persian. Finally, these common source domains were compared with the source domains of basic emotions of “Anger” and “Happiness” and there happened to be no common source domain between “Love” and these two emotions, resulting in “Love” being probably the only emotion with a double nature. This research has the Conceptual Theory of Metaphor, first suggested by Lakoff and Johnson in their book, Metaphors We Live By (1980), as its theoretical framework. According to this theory, metaphor is understanding an abstract concept with another concrete one. Emotions are very extensive human experiences, and since human cognition can affect emotions, linguistic study of emotions can contribute to a better grasp of human cognition. In this article, the source domains of “Love” and “Marriage” are presented separately. Then, the common source domains between the two are listed. We will see that the three source domains of “Bond”, “War” and “Contract”, the specific human relationship source domains, are common source domains between “Love” and “Marriage”, confirming the double nature of “Love.” In the present study, to find the conceptual metaphors of “Love”, three love-related words were searched in the corpus. Then, the relevant sentences were investigated one by one, and the expressions in which “Love” had been metaphorically conceptualized were studied, and 63 source domains were listed. The same was done for metaphorical conceptualization of “Marriage” and 26 source domains were found. While usually intuition is used to determine the source domains in linguistic metaphor studies, this study, for the first time in cognitive studies of metaphor in Persian language, used the corpus itself to determine the source domains rather than the intuition. The reason is that more often than not; linguists do not agree with each other in terms of which source domains represent which target domains. So, when a source domain could not be determined easily, instead of referring to intuition, the collocations of that word were looked up in the corpus, and the most frequent concrete concept was chosen as the source domain. Then, the two lists of source domains were compared, showing 18 common source domains. From among these common source domains, three source domains of “Bond”, “War” and “Contract” showed meaningful correspondence to “Love” source domains. By 'meaningful', we mean the source domains that can prove the double nature of “Love” because comparing metaphorical conceptualization of every two concepts is likely to show such correspondences. However, “Bond”, “War” and “Contract” are specific source domains of human relationships as they cannot exist without two active sides. To make sure that these three source domains are specific to “Love”, not other emotions, they were cross-checked with the findings of two studies on metaphorical conceptualization of “Anger” and “Happiness”. Lack of any commonality between the meaningful source domains of “Love” and the source domains of “Anger” and “Happiness” proves that this double nature is specific to “Love” and not any other emotion. This article showed that in Persian, like English, “Love” has a double nature in terms of metaphorical conceptualization in that it shows the characteristics of emotions and human relationships at the same time. The novel usage of corpus in this study was done for the first time in Persian language studies of metaphor. Findings of this kind help researchers get closer to the relationship between different metaphorical systems which in turn facilitates our knowledge of how metaphors are produced and perceived in human languages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conceptual Theory of Metaphor, Emotions, Human Relationships, Double Nature | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
افراشی، آزیتا و محمدمهدی مقیمی زاده (1393). «استعاره های مفهومی در حوزهی شرم با استناد به شواهدی از شعر کلاسیک فارسی»، زبانشناخت. سال پنجم. شماره 10. صص 1-20. رستمبیک تفرشی، آتوسا و محمدعارف امیری (1398). «تحلیل انتقادی استعاره عشق در ترانههای فارسی: رهیافتی پیکرهای». زبانپژوهی.سال 11. شمارة 30. صص 98-73. زرقانی، سید مهدی و مریم آباد (1393). «تحلیل شناختی استعاره های عشق در غزلیات سنایی». جستارهای نوین ادبی. شمارة 183. صص 1-30. زورورز، مهدیس، آزیتا افراشی و سید مصطفی عاصی (1392). «استعاره های مفهومی شادی در زبان فارسی: یک تحلیل پیکره مدار». زبانشناسی و گویش های خراسان. سال 2. شمارة 72-49. شرف زاده، محمدحسین و امین زارع (1391). «بررسی شناختی مفهوم استعاری ترس در زبان فارسی». مجموعه مقالات هشتمین همایش زبانشناسی ایران. ج 1. به کوشش محمد دبیرمقدم. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. صص 407-400. صراحی، محمدامین و محمد عموزاده (1392). «بررسی مقایسه ای استعاره های خشم در زبان فارسی و انگلیسی». پژوهش های زبانشناسی تطبیقی. سال 6. صص 60-39. فراروی، جمشید (1387). فرهنگ طیفی زبان فارسی. تهران: انتشارات هرمس هاشمی، زهره (1392). بررسی نظام های استعاری عشق در پنج متن عرفانی بر اساس نظریة استعارة شناختی. رسالة دکتری. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. وبگاهها http://farsnet.nlp.sbu.ac.ir http://pldb.ihcs.ac.ir/
References
Afashi A., & Moqimizadeh, M. M. (2015). Conceptual metaphors of shame in Persian classic poetry. Zabanshenakht, 5 (10), 1-20 [In Persian].Fararavi, J. (2008). Persian Thesaurus. Tehran: Hermes [In Persian].
Hashemi Z. (2013). Investigating metaphorical systems of love in five mystic texts according to the cognitive metaphor theory. (PhD thesis). Ferdowsi University, Mashhad, Iran [In Persian].
Kövecses, Z. (2000a). The scope of metaphor. In A. Barcelona (Ed.), Metaphor and metonymy at the crossroads (pp. 79-99). Berlin: Mouton de Gruyter.
Kövecses, Z. (2000b). Metaphor and emotion: language, culture, and body in human feeling. New York: Cambridge University Press.
Kövecses, Z. (2008). Conceptual metaphor theory: some criticisms and alternative proposals. Annual Review of Cognitive Linguistics, 6, 168-184.
Kövecses, Z. (2010a). Metaphor: a practical introduction. New York: Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2010b). Metaphor and culture. Acta Universitatis Sapientiap Philologica, 2(2), 197-220.
Lakoff, G. (1987). Women, fire and dangerous things: what categories reveal about the mind. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980a). Metaphors we live by. London: The University of Chicago Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980b). Conceptual metaphor in everyday language. The Journal of Pilosophy, 77(8), 453-486.
Ortony, A., Clore, G. L., & Collins, A. (1988). The cognitive structure of emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
Pirzad, S. M, A. Pazhakh., & Hayati, A. (2012). A comparative study on basic emotion conceptual metaphors in English and Persian literary texts. International Education Studies,5(1), 200-207
Reijnierse W. G., Burgers C., Krennmayr T., & Steen G. (2019). Metaphor in communication: the distribution of potentially deliberate metaphor across register and word class. Corpora 14(3), 301-326.
Rostambeik A., Amiri,M. A. (2019). Critical analysis of love metaphor in Persian lyrics: a corpus-based approach. Zabanpazhuhi, 11(30), 73-98 [In Persian].
Sharafzadeh, M. H., & Zare, A. (2012). Cognitive study of metaphorical concept of fear in Persian language. In M. Dabir Moqaddam (Ed.), Articles of the 8th Iran's Linguistics conference (Vol. 1. pp. 400-407). Tehran: Allameh Tabatabaei University [In Persian].
Sorahi, M. A., & Amouzadeh, M. (2014). A contrastive study of the metaphors of anger in Persian and English. Comparative Linguistics Researches, 6, 38-60.
Zarghani, S. M., & Abad, M. (2014). Cognitive analysis of love metaphors in Sanā'ī’s Ghazals. Journal of Literary Studies, 183, 1-30 [In Persian].
Zoorvarz, M, Afrashi, A., & Assi, S. M (2014). Happiness conceptual metaphors in Persian: a cognitive corpus-driven approach. Journal of linguistics and Khorasan dialects, 2, 49-72 [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |