تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,542 |
بررسی میزان انطباق آموختههای دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه با الگوی پیشنهادی نظریه تربیت دینی فضامندبومی-جهانی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 53، آبان 1398، صفحه 61-86 اصل مقاله (6.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.21303.2278 | ||
نویسندگان | ||
رحمت اله مرزوقی1؛ یاسر دهقانی* 2؛ جعفر جهانی1؛ راضیه شیخ الاسلامی3 | ||
1عضو هیأت علمی بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشجوی رشته مطالعات برنامه درسی بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز،ایران | ||
3عضو هیأت علمی بخش روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مقاله حاضر بررسی میزان انطباق آموخته های دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه با الگوی بیشنهادی نظریه تربیت دینی فضامند بومی- جهانی میباشد . روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه نواحی چهارگانه شیراز بود که به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی، نمونهای به حجم 452 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته مبتنی بر الگوی پیشنهادی مذکور استفاده شد که برای تعیین روایی آن از روایی صوری و تحلیل عامل مرتبه اول و دوم و برای ارزیابی پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول نشان داد با فرض معیار 4/0، در تمامی مؤلفهها، نتایج سوالات مطرح شده در مقیاس مذکور در دامنهای بین 44/0 تا 90/. بوده و لذا به خوبی نشاندهنده، مؤلفههای مربوطه میباشد؛ همچنین نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم در دامنهای بین 82/0 تا 93/. نیز نشان داد که مؤلفههای نهگانه در نظریه مذکور به خوبی نشاندهنده برازش این پرسشنامه برای سنجش تربیت دینی در فضای جهانی فعلی است. نتایج آلفای کرونباخ (دامنهای بین 54/0 تا 75/0 برای مولفهها و 93/0 برای کل) نیز نشان داد که این مقیاس در تمامی ابعاد خود، پایایی لازم برای استفاده به عنوان یک مقیاس معتبر را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
"تربیت دینی"؛ "دوره متوسطه"؛ " نظریه فضامند بومی- جهانی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey of Compliance rate of the learned religious of secondary school students with suggested pattern on the Religious Education Theory of Glo-calized Space. | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahmatallah Marzooghi1؛ yaser dehghani2؛ Jafar Jahaanee1؛ razieh sheikholeslami3 | ||
1Full Prof of the Dept of Management and Educational Planning, Shiraz University,Shiraz, Islamic Republic of Iran | ||
2Dept. Management and Educational Planning | ||
3Associate Prof. of the Dept. Management and Educational Planning Shiraz University,Shiraz, Islamic Republic of Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to Survey of Compliance rate of the learned religious of secondary school students with suggested pattern on the Religious Education Theory of Glo-calized Space. The research method is descriptive and survey method and statistical population includes all secondary school students in four Shiraz districts that selected with random - stage sampling method a sample of 452 students. For collect data, a researcher-made questionnaire were used that for determining its validity, Formal validity and first and second factor analysis methods were used and its reliability was assessed using cronbach's alpha. The results of First factor analysis showed that, by assuming a criterion of 0/4, in all components, the questions presented in the questionnaire in the range of 0.44 to 0.90 and is therefore well clearly indicate the relevant components. Meanwhile, the results of the second-order factor analysis in the range of 0.82 to 0.93 showed that the nine components in the aforementioned theory well illustrate the fit of this model for the development of religious education in the current global space. Cronbach's alpha results (range from 0.54 to 0.75 for components and 0.93 for total) also showed that the questionnaire in all its dimensions has the reliability required for use as a valid questionnaire. In order to analyze the data, inferential statistics of single sample t-test and descriptive statistics of mean of total scores were used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Religious Education", "Secondary School", "Theory of Glo-calized Space-Based Model" | ||
مراجع | ||
احمدآبادیآرانی، نجمه.، احمدی هدایت، حمید و رهنما، اکبر (1396) تحلیل مبانی اخلاق و تربیت اخلاقی در دیدگاه ریچارد رورتی و نقد آن از منظر علامه طباطبایی(ره)، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 13(4)145-172.
امیدی، علی (1396)، مصاحبه اختصاصی در خصوص چالشهای تربیت دینی در عصر حاضر و راهکارهای مقابله با آنها در این خصوص مورخ 14/12/1396 ساعت 13:30، شیراز : اداره کل آموزش و پرورش فارس. جایگاه خدمتی: مسئول کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش.
امین خندقی، مقصود.، ابراهیمی هرستانی، اصغر(1390)، رویکردهای تحول در برنامه درسی تربیت دینی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران: بررسی تحلیلی - نظری، مشهد: مجموعه مقالات اولین همایش ملی تحول بنیادین در نظام برنامه درسی ایران.
پور سلیم، عباس.، عارفی، محبوبه و فتحی واجارگاه، کوروش(1396)، طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروند جهانی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران: برآمده از نظریه داده بنیاد، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 13(3)7-35.
چراغ چشم، عباس (1386)، آسیب شناسی تربیت دینی در مدارس، فصلنامه کتاب نقد،10(42) 155-168.
جوکار، حسن (1396)، مصاحبه اختصاصی در خصوص چالشهای تربیت دینی در عصر حاضر و راهکارهای مقابله با آنها در این خصوص مورخ 13/12/1396 ساعت 13:30، شیراز : سپاه فجر استان فارس، معاونت تعلیم و تربیت بسیج. جایگاه خدمتی: مدیر بخش تربیتی.
حکیمزاده، رضوان (1389)، جهانی شدن، بینالمللی شدن آموزش عالی و برنامه درسی میان رشتهای، فصلنامه مطالعات درسی میان رشتهای در علوم انسانی،2(4)1-17.
خادمیفرد، نورمحمد.، عباسپور، عباس و حسینزاده، مهدی(1394)، شناسایی ویژگی ها و ابعاد مدارس اسلامی در ایران به همراه ارائه الگوی مطلوب مدرسه اسلامی، فصلنامه اندیشه نوین تربیتی، 11(3)69-94.
سیدرضی، محمد بن حسین(1393)، نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع)، ترجمه محمد دشتی، چاپ پانزدهم، مشهد: بهنشر.
فارسیمدان، علیرضا (1396)، مصاحبه اختصاصی در خصوص تربیت دینی در عصر حاضر و نقش نیروهای انقلابی در این خصوص مورخ 12/12/1396 ساعت 11:00، شیراز : دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بخش فلسفه و کلام. جایگاه خدمتی: عضو هیأت علمی دانشگاه.
فتحی واجارگاه، کورش.، ابراهیم زاده، عیسی.، فرج اللهی، مهران و خشنودیفر، مهرنوش (1390)، آموزش از راه دور، راهبردی برای بینالمللیسازی برنامة درسی در آموزش عالی ایران، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 8(2)3-17.
مجلسی، محمدباقر (1362)، بحارالانوار، جلد 1، تحقیق و تعلیق سید جواد علوی، تهران: دارالکتب اسلامیة.
مرزوقی، رحمت اله (1388)، پیشفرضهای برنامه درسی تربیت دینی در عصر جهانی شدن: مبنای نظری برای نظام آموزش و پرورش عمومی ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 4(15)43-59.
مرزوقی، رحمت اله (1396)، مبانی و اصول تعلیم و تربیت با نگاهی به تحولات دوران معاصر، چاپ دوم، تهران: آواری نور.
مصباح یزدی، محمدتقی (1391)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، چاپ هفتم، تهران: چاپ و نشر بین الملل.
نجفی، محمد؛ متقی، زهره (1389)، پیامدهای تربیتی آموزش نظام احسن از دیدگاه اسلام، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 5(11)111-134.
یاسینی، سیده زهره (1392)، بررسی نقش برنامه درسی پنهان در تربیت دینی دانش آموزان از دید معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه مدارس دخترانه منطقه 15 استان تهران در سال تحصیلی 91-92، پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) - تهران.
Ahmad Abadi Arani, Najmeh., Ahmadi Hedayat, Hamid. & Rahnama, Akbar (2018) Analysis of Ethics and Ethical Education in the View of Richard Rorty and Its Criticism from the Viewpoint of Allameh Tabatabai (RA), The Journal of new thoughts on education, 13(4)145- 172 (Text in Persian). Amin Khandeghi, Maghsood., Ebrahimi Harestani, Asghar (2011), Approaches to the development of the religious education curriculum of the education system of the Islamic Republic of Iran: analytical-theoretical review, Mashhad: Proceedings of the first national conference on fundamental transformation in the curriculum system of Iran (Text in Persian). Ashraf, S. A. (1993). "The Role of Religious Education in Curriculum Designing". Journal of Westminster Studies in Education. 16 (1)15-18. Cheragh Chashm, Abbas (2007), Pathology of religious education in schools, The Journal of Book Review, 10(42) 155-168(Text in Persian). Dirlik, Arif. (2018). "The postcolonial aura: Third World criticism in the age of global capitalism". The Journal of Critical Inquiry. 20(2) 328-356. Farsi Medan, Ali Reza (2018), an exclusive interview about the challenges of religious education in the present age and the ways to deal with them in this regard, dated 12/12/1396 at 11:00, Shiraz: Shiraz University, Faculty of Theology and Islamic Education, Philosophy and Theology. Place of employment: Faculty member of the University. Fathi Vajargah, Kourosh., Ebrahimzadeh, Isa., Farajollahi, Mehran.& Khoshnoodifar, Mehrnoush (2011), Distance learning, a strategic Plan for the internationalization of curriculum in higher education in Iran, The Journal of Research in Curriculum, 8(2)3-17(Text in Persian). Garland, K. (1990). "Undergraduate Teaching of Religious Education: Laying the Foundations". The Journal of Religious Education. 85 (1) 105-118. Hakim Zadeh, Rezvan (2010), Globalization, internationalization of higher education and interdisciplinary curriculum, The Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 2(4)1-17(Text in Persian). Hammack, Phillip L. (2008). "Narrative and the Cultural Psychology of Identity". The Journal of Personality and Social Psychology Review .12(3)222-247. Jackson, J. (2008). "Globalization, Internationalization, and short-term stays abroad". International journal of intercultural relations, 32(2008)349-358. Jokar, Hassan (2018), an exclusive interview on the challenges of religious education in the present age and strategies to deal with them in this regard, dated 13/12/1396 at 13:30, Shiraz: Fars Fajr Sepah Province, deputy of Basij Education. Place of employment: Director of Education. Kaymakcan, R. (2007). "Pluralism and Constructivism in Turkish Religious Education: Evaluation of Recent Curriculum of Religious Culture and Ethical Knowledge Lesson". The Journal of Educational Sciences: Theory and Practice. 7 (1)202-210. Majlesi, Mohammad Bagher (1983), Baharalanvar, vol. 1, investigation and suspension of Seyyed Javad Alavi, Tehran: Islamic Studies Department (Text in Persian). Khademi Fard, Noor Mohammad., Abbaspour, Abbas.& Hossein zadeh, Mehdi (2013), Identifying the characteristics and dimensions of Islamic schools in Iran, along with the presentation of the Islamic school's optimal pattern, The Journal of new thoughts on education, 11(3)69 -94(Text in Persian). Marzooghi, Rahmatullah (2009), The Precepts of religious education curriculum in the age of globalization: A theoretical basis for the Iranian general education system, the Journal of Curriculum Studies, 4(15)43-59(Text in Persian). Marzooghi, Rahmatullah (2018), The Basics and Principles of Education by Looking at Developments in the Contemporary Period, Second edition, Tehran: Avaya Noor (Text in Persian). Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi (2012), Society and history from the perspective of the Qur'an, Seventh edition, Tehran: International Publishing Company (Text in Persian). Moulin, D. (2016). "Reported Schooling Experiences of Adolescent Jews Attending Non-Jewish Secondary Schools in England". The Journal of Race, Ethnicity and Education. 19(4)683-705 (Text in Persian). Najafi, Mohammad., Motaghi, Zohreh (2010), The Educational consequences of teaching the system of Ahsan from the point of view of Islam, The Journal of Islamic Educational Development, 5(11)111-134 (Text in Persian). Omidi, Ali (2018), an exclusive interview about the challenges of religious education in the present age and the ways to deal with them in this regard, dated 14/12/1396 at 13:30, Shiraz: Fars Education Department. Place of employment: Responsible for the Committee on the Cooperation of the Seminary and Education (Text in Persian). Pour Saleim, Abbas., Arefi, Mahboubeh.& Fathi Vajargah, Kourosh (2017), designing a global citizen education curriculum model for the basic elementary school of Iran: based on theory of Data Foundation, The Journal of new thoughts on education. 13(3)7-35(Text in Persian). Rashed, H. (2015). "Towards a Common Ground: Arab versus Western Views about Challenges of Islamic Religious Education Curriculum of the Twenty-First Century". The Journal of Comparative and International Education. 45(6)953-977. Sayed Razi, Mohammad bin Hussein (2015), Nahj al-Balaghah, Imam Ali (AS), translation by Mohammad Dashti, fifth edition, Mashhad: Beh Nashr (Text in Persian). Stromaquist, P. N. (2007). "Internationalization as a response to globalization: radical shifts in university environments". Journal of Higher Education, spring. 53(2007)81-105. Yasini, Seyyedeh Zohreh (2013), the investigating the role of hidden curriculum in religious education of students from the point of view of teachers and high school students in district 15 of Tehran province in the academic year 91-92, Thesis of the Master's degree in education Curriculum Tendency, Allameh Tabataba'i University-Tehran. (RA) (Text in Persian). Yancey, George. (2018). "Religious Likes and Dislikes as Potential Explanations for Support of Sexual Minorities". The Journal of the Interdisciplinary Journal of Research on Religion (IJRR). 14(2)54-73. Yihua, X.U. (2013). "Studies on Religion and China’s National Security in the Globalization Era". The Journal of Middle Eastern and Islamic Studies (in Asia). 7(3)1-21. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,017 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,244 |