تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,595 |
مفهومشناسی واژۀ «حدیث» و «احادیث» در قرآن کریم | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 44، اسفند 1398، صفحه 137-163 اصل مقاله (317.64 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2019.23772.2291 | ||
نویسندگان | ||
امید قربانخانی1؛ حامد شریفی نسب* 2؛ سید محمود طیب حسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران/ طلبۀ درس خارج حوزه علمیه قم | ||
3دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
واژۀ «حدیث» از واژگان پرکاربرد قرآن کریم به شمار میآید و واژۀ «احادیث» نیز در چندین آیه و البته تنها در قالب دو تعبیر «جَعَلْناهُمْ أَحادیث» و «تَأْویل الْأَحادیث» به کار رفته است. این پژوهش با روش توصیف و تحلیل ادبی، دو واژه «حدیث» و «احادیث» را در فرهنگ عرب و قرآن مجید مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که واژۀ «حدیث» نه به معنای مطلق سخن، بلکه به معنای سخنی است که در بر دارندۀ رخداد یا حادثهای باشد و این معنا در تمام استعمالات قرآنی این واژه مشاهده میشود. واژۀ «أحادیث» نیز در اصل به عنوان جمع قیاسی واژۀ «أحدوثۀ» وضع شده است که به معنای حادثه و رخدادی است که بین مردم بر سر زبانها افتاده باشد. در قرآن کریم نیز تعبیر «جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ» در سیاق نکوهش برخی امتها، به عذاب و تبدیل شدن آنها به حکایتها و داستانهایی که بر سر زبان مردم جریان دارند اشاره دارد و تعبیر «تَأْویل الْأَحادیثِ» بر خلاف تفسیر مشهور که آن را به تعبیر خواب و رؤیا معنا کردهاند، به معنای شناخت سرانجام و عاقبت حوادث و وقایع روزگار است. | ||
کلیدواژهها | ||
حدیث؛ احادیث؛ احدوثۀ؛ قرآن؛ مفردات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Concepts of “Ḥadīth” and “Aḥādīth” in the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Omid Ghorbankhani1؛ Hamed Sharifinasab2؛ Mahmud Tayyebhoseyni3 | ||
1PhD student in Comparative Interpretation of Qom University | ||
2PhD student of Quran and Hadith Sciences University of Tehran | ||
3Associate Professor of Institute and University; Qom; IRAN | ||
چکیده [English] | ||
The term “Ḥadīth”(حدیث) is of the commonly used vocabulary of the Holy Qur’an, and the term “Aḥādīth” (احادیث) also occurs in several verses and, of course, only in the form of two expressions of “Jaʻalnāhum Aḥādīth” (جعلناهم احادیث) and “Taʼwīl al-Aḥādīth” .(تاویل الاحادیث) Based on the literal analytical descriptive method, the present paper examined the two words “Ḥadīth” and “Aḥādīth” in Arabian culture and the Holy Qur’an and concluded that the word “Ḥadīth” does not mean absolute speech, but also it involves a speech containing an event or incident, found in all Qur’anic usages. The term “Aḥādīth” is also put originally as the analogical plural of the term “Uḥdūthah” (احدوثه, which means an event or incident that has been famous among people. In the Holy Qur’an, the expression “Jaʻalnāhum Aḥādīth” (جعلناهم احادیث), in negative context, refers to the torment of some nations and their transformation into well-known stories and tales, and the expression “Taʼwīl al-Aḥādīth” (تاویل الاحادیث)on contrary to the popular interpretation translating it into dreams, is intended for the end and outcome of events. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ḥadīth, Aḥādīth, Uḥdūthah, The Quran, Lexicon, Vocabulary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,088 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 638 |