تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,590 |
بافت گردانی و متن گردانی در دیوارنگاره های جداره ایستگاه مترو تئاتر شهر تهران | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1397، صفحه 69-84 اصل مقاله (556.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2019.24548.1025 | ||
نویسندگان | ||
فرانک کبیری1؛ بهادر زمانی* 2؛ علیرضا خواجه احمد عطاری3؛ مجید صالحی نیا4 | ||
1گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
2دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان | ||
3استادیار دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان | ||
4استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان | ||
چکیده | ||
دیوارنگارهها از جمله آثاری هستند که طیف وسیعی از نگارهها را با مضامینی برگرفته از نقاشی ایرانی، خوشنویسی و یا تصاویری از آثار معماری معاصر در بر میگیرند. این نگارهها بر اثر مرور زمان و با توجه به نیاز جامعه و بافت جدید، در کارکردها و مواد و مصالح نسبت به بافت اولیه دگرگون شده اند. هدف از این مقاله بررسی ویژگیهای بصری نگاره های سنتی به مثابه بافتگردانی و متنگردانی در دیوارنگاره ایستگاه متروی تئاتر شهر است. به نظر می رسد تغییر ماهیت در نوع رسانه، مواد و مصالح و همچنین نحوه بیان، هنر فاخر و درباری را به هنر مردمی تبدیل نموده است. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که چه ویژگی هایی از دیوارنگاره های ایستگاه متروی تئاتر شهر تهران آنها را به عنوان مصادیق بافت گردانی و متن گردانی قابل بررسی می نماید؟ این تحقیق به روش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از مطالعه نمونه موردی انجام گرفته است. برای جمع آوری اطلاعات از تکنیک مشاهده، مصاحبه و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که هنرمند با استفاده از نقش مایههای موجود در هنرهای اصیل ایرانی و تمهیداتی چون متنگردانی و بافتگردانی که با ایجاد تغییر در سازه ها، عناصر، ساختار و مواد و مصالح ایجاد شده، شگردی برای حفظ هویت ایرانی به کار گرفته که در دیوارنگاره ی ایستگاه مذکور محقق شده و حاکی از تغییر کارکرد و تفاوت هایی است که جهان امروز را نسبت به گذشته متمایز می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بافت گردانی؛ متن گردانی؛ دیوارنگاری؛ هنر عمومی؛ جداره های ایستگاه متروی تئاتر شهر تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Decontextualization and detextualization on the murals of the wall of the City theater Metro Station in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
faranak kabiri1؛ Bahador Zamani2؛ Alireza khajeh Ahmad Attar3؛ Majid SalehiNia4 | ||
1handicrafts department, faculty member of art, shahrekord univercity, Shahrekord, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Murals are one of the works that are included a range of patterns from past to present, including themes derived from Iranian painting, calligraphy or pictures of architectural works. These paintings in comparison with original context have gradually changed in functions and materials according to the needs of the community and the new context. Also, given that metro stations are considered as public spaces; Their role is important for communication and interaction among people. Therefore, it is necessary to pay attention to the features of public art and to understand how they are perceived and efforts to bring their experiences closer to different citizens. Therefore, the factors influencing the perception and visual preferences of public art audiences can improve the perception process of these works. Such an understanding of the quality of space that hosts a public art work will also be affected. Visual quality is measurable from three dimensions: functional dimension: (readability), identity dimension: (beauty), semantic dimension: (meaning and message) that this article focuses on two dimensions of identity and meaning. Despite the expansion of cities and the increase in their populations, the need for high-speed public transport and the establishment of subsurface metro lines and related stations, the use of public art to attract audiences in this area has been less considered.One of the most popular public spaces in the city of Tehran is the metro station of the city's theater, which houses various wall paintings. Some of these wall paintings borrowed from their traditional arts, and they see a lot of memories for the viewer's mind. Therefore, the greater the degree of this adaptation, the effect will be to make the sense of satisfaction more successful. The good of this paper is to investigate the intuitive features of patterns and traditional calligraphy as decontextualization and detextualization in mural of City theater Metro Station. It seems the changing nature of the media type, materials and also how to express has turned the fine and court art into human and public art. The current study aimed at answering the question of what characteristics of City theater Metro Station's murals can be verified as decontextualization and detextualization? This research has been done through descriptive-analytic method and by using case study. In order to collect information in the theoretical part of the literature, library documents and in the field of observation, questionnaires and interviews were used. Due to the large volume of murals at various metro stations that were randomly selected and visited, The city's theater station, due to the large number of murals in the path of switching lines, which allows more people to visit them, The variety and content of works of public art, proximity to the city's theater and student park and the existence of high levels of walls were selected. Then, from 9 murals at the station, One of the pictures of 9 murals in 388 questionnaires filled by citizens and 13 questionnaires of visual arts specialists Selected as one of three preferred preferences, analyzed. The design of the questionnaire was based on the visual preferences technique (VPS) and the analysis method using the spss software. This art work that has been selected as a case study has the motifs, partly inspired by calligraphy and the other part, inspired by the art of book writing. And these motives, borrowed from two images; one of the book Khamseh military titled "Killing Bahram Gore Dragon" by Mohammad Zaman, painter late Safavid period, and the other "The sequel of the old man of shitty" by a certain image, painter of the time of the Shah Abbas, from the book of the Jamie. Applying the Iranian motives, in addition to preserving cultural identity, if there is a logical connection between the visual elements of an effect, improves the understanding of the message of the effect by the viewer and, by promoting the quality of the environment, results in meaning and satisfaction in the audience. Observation technique and library studies are used in order to collect information. The result indicate that artist has used intelligent device for preservation of iranian identity by using the existing motifs and measures such as decontextualization and detextualization that creates changes in structures, elements, and materials. The above changes in structures and elements have been achieved the relationships of visual elements in murals of City theater Metro Station. The above changes indicate the change in function and differences that distinguish today's world from the past. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Decontextualization, Detextualization, mural, public art, the walls of the City theater Metro Station in Tehran | ||
مراجع | ||
- دادور، ابوالقاسم و آزاده دالایی (1395)، مبانی نظری هنرهای سنتی (ایران در دوره اسلامی)، تهران: مرکب سفید، ناشر همکار: دانشگاه الزهرا (س). - داندیس، ای. دنیس(1394). مبادی سواد بصری، ترجمه محمدحامد مسیح تهرانی، تهران: سروش دانش. - ساسانی، فرهاد(1387). «تغییر کارکرد بنا در رابطه با محیط پیرامون: بافتگردانی و متنگردانی»، زیباشناخت، شماره 18، 181- 191. - ساسانی، فرهاد(1391). «بافتگردانی و متنگردانی و تاثیر آنها بر کارکرد متن: مطالعه موردی میدان نقش جهان»، مطالعات تطبیقی هنر، دوره2، شماره 3، 61- 70. - سجودی، فرزان(1393). نشانه شناسی کاربردی، چ. سوم، تهران: علم. - شهابیان، پویان و قلیپور، مستوره(1395). «بررسی نقش هنرهای عمومی در مطلوبیت ایستگاههای مترو تهران؛ (مطالعه موردی: ایستگاه های ولیعصر (عج) و تجریش)»، هویت شهر، دوره 10، شماره 25، 75-90. - عبدالحسینی، امیر(1393)، «گرافیک محیطی، تصویر جامعه»، مجموعه مقالات دیوارنگاریهای شهری، سازمان زیباسازی شهر تهران، 261-277. - فرشچیان، محمود(1372)، محمود فرشچیان، تهران: نگار. - کفشچیان مقدم، اصغر و محمدصالحی، اصغر(1393). « بررسی نقش مواد و مصالح جدید در نقاشی دیواری معاصر»، مجموعه مقالات دیوارنگاری شهری، هنر معماری قرن، سازمان زیباسازی شهر تهران، 219-242. - کنبی، شیلا (1386). عصر طلایی هنر ایران، ترجمه حسن افشار، تهران: مرکز. - گلکار، کورش(1393). آفرینش مکان پایدار تاملاتی در باب نظریه طراحی شهری، چ. دوم، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. - گروتر، یورگن(1390)، زیبایی شناسی در معماری، چ. هفتم، ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. - لنگ، جان(1381). آفرینش نظریه معماری؛ نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه علیرضا عینی فر، تهران: دانشگاه تهران. - لینچ، کوین(1392)، سیمای شهر، ترجمه منوچهر مزینی، چ. یازدهم، تهران: دانشگاه تهران. - مردمی، کریم و قمری، حسام(1390). « الزامات معماری تاثیرگذار در اجتماع پذیری فضای ایستگاه - منصوری، مریم السادات(1394). « ارزیابی زیبایی در سه فضای شهر تهران»، منظر، شماره 30، 62-67. - نامور مطلق، بهمن(1395). «بینامتنیت از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم»، تهران: سخن. - یاحقی، محمد جعفر(1386). «فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی»، تهران: فرهنگ معاصر. - اطلاعات موجود در قلعه دزک از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، 1397. - سایت اینترنتی پرشین گرافیک:yon.ir/f9vB3 - سایت اینترنتی پیکسآمور: yon.ir/mdVVN - Gonzalez,Valerie(2001), Beauty and Islam,H.B Tauris Publishers.London. New York, in association with the institute of islamilia studies London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 917 |