تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,514,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,896,361 |
مقایسه سرسختی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی و بهنجار | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 54، اردیبهشت 1398، صفحه 41-56 اصل مقاله (3.71 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2019.20289.1641 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه هاشمی* 1؛ زهرا درویزه2؛ سیده منور یزدی3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
3استاد دانشگاه الزهراء،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش مقایسه سرسختی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی و بهنجار بود. نمونهی پژوهش شامل 301 نفر( 250 دختر و 51 پسر)دانشجو بود که بهصورت خوشهای تصادفی و با تخصیص مناسب انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاسهای سیاهه اضطراب اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان و سرسختی روانشناختی را تکمیل کردند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیره و یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان عادی و دارای اضطراب اجتماعی متفاوت است. میزان تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی و ارزیابی مجدد مثبت در دانشجویان عادی نسبت به دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی بیشتر بود. در حالی که دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی در رابطه با میزان فاجعهسازی و ملامت دیگران امتیاز بالاتری را کسب کردند. همینطور بین سرسختی روانشناختی در دانشجویان عادی و دارای اضطراب اجتماعی تفاوت معنیداری وجود داشت. بهطوریکه میانگین امتیازات محاسبه شده برای مولفههای سرسختی روانشناختی شامل تعهد، کنترل و مبارزهجویی در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی نسبت به دانشجویان عادی بالاتر بود. ضمنا با توجه به اهمیت استفاده از راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در کاهش و مدیریت استرس به خصوص در شرایط و محیطهای اجتماعی یشنهاد میشود تا استفاده از این راهبردها آموزش داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ سرسختی روانشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Psychological Hardiness and Cognitive Emotion Regulation in Students with Social Anxiety Disorder and Normal students | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzie Hashemi1؛ Zahra Darvizeh2؛ Seyedeh Monavar Yazdi3 | ||
1PhD student in Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
3Professor at Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to compare the psychological hardiness and cognitive emotion regulation in students with social anxiety disorder and normal students. The sample consisted of 301 student of the University of Tehran (250 females and 51 males) were randomly selected by classification and the appropriate allocation. Participants completed social anxiety questioner, cognitive emotion regulation questioner and psychological hardiness questioner. Then the collected data by using descriptive statistics, regression, MANOVA and ANOVA was analyzed. The results showed that the cognitive emotion regulation strategies between students with social anxiety and normal students are different. Using of the positive refocusing, refocus on planning, positive reappraisal on normal students are more than students with social anxiety. While students with social anxiety in relation to the catastrophizing and blaming others, have earned higher rating. Similarly, the psychological hardiness in normal students and students with social anxiety disorder, were significantly different. The same result has also been obtained for the components of psychological hardiness. In other words, the level of commitment, control and challenge in normal students and students with social anxiety were significantly different. And given the descriptive indices obtained for these two groups can be expressed. Calculated mean scores for commitment control and challenge in students with social anxiety is higher than normal students. Also, considering the importance of using cognitive emotion regulation strategies in decreasing and managing stress, especially in social conditions and environments, it is suggested to be trained to use these strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Emotion Regulation, psychological hardiness, social anxiety | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسمعیل خانی، فرشته.، احدی، حسن.، مظاهری، محمد مهدی.، مهرابیزاده، هنرمند و عسگری، پرویز(1389). بررسی رابطۀ ساده و چندگانه هوش هیجانی، خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی با سبک مدیریت تعارش سازش در دانشجویان. یافتههای نو در روانشناسی،4 (11): 107-123. بهادری، الهام و خیر، محمد( 1391). رابطۀ سرسختی روانشناختی و انعطافپذیری خانواده با سبکهای مقابله با استرس در دانشآموزان دختر دبیرستانی. روشها و مدلهای روانشناختی، (7)2: 18-1. حسنوند عموزاده، مهدی(1391). رابطه کمرویی، عزت نفس، خودکارآمدی و جراتورزی با اضطراب اجتماعی. یافتههای نو در روانشناسی، 24(7): 56-35. حسنی، جعفر(1389)، خصوصیات روانسنجی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان. روانشناسی بالینی، 7(3): 83-73. زارع، حسین و امینپور، حسن( 1390). آزمونهای روانشناختی، تهران: آییژ. موسویان، الهام.، مهدییار، منصوره و افلاک سیر، عبدالعزیز( 1395). مقایسه هیجان چهره در بیماران مبتلا به هراس اجتماعی در مقایسه با افراد بهنجار. فصلنامه مطالعات روانشناختی، (1)12: 124- 107. Abdollahi, A., Carlbring, P., Vaez, E. and Ghahfarokhi, S. A. (2018). Perfectionism and test anxiety among high-school students: The moderating role of academic hardiness. Current Psychology, 37(3): 632-639. Aderka, I. M., Nickerson, A., Bøe, H. J. and Hofmann, S. G. (2012). Sudden gains during psychological treatments of anxiety and depression: A meta-analysis. Journal of consulting and clinical psychology, 80(1): 93-101. Aldao, A. and Nolen-Hoeksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behaviour research and therapy, 48(10): 974-983. Bahadori, E. and Kheir, M.( 2012). The relationship between hardiness and resilience of families with coping with strees in female high school students. Methods and psychological models. 7(2):1- 18 (Text in Persian). Bouchard, G., Guillemette, A. and Landry‐Léger, N. (2004). Situational and dispositional coping: An examination of their relation to personality, cognitive appraisals, and psychological distress. European Journal of Personality, 18(3): 221-238. Connor, K. M., Davidson, J. R., Churchill, L. E., Sherwood, A., Weisler, R. H. and Foa, E. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry, 176(4):379-386. Dattalo, P. (2013). Analysis of multiple dependent variables. Oxford University Press. Egger, N., Konnopka, A., Beutel, M. E., Herpertz, S., Hiller, W., Hoyer, J. and Wiltink, J. (2015). Short-term cost-effectiveness of psychodynamic therapy and cognitive-behavioral therapy in social anxiety disorder: results from the SOPHO-NET trial. Journal of affective disorders, 80(1): 21-28. Esmaeel Khani, F., Ahadi, H., Mazaheri, M., Mehrabizade, H. and Asgari, P. (2010). Investigating the Simple and Multiple Relationships of Emotional Intelligence, Self-efficacy and Psychological Hardiness with Conflict Management Style in Students. Journal of social psychology, 4(11): 123-107 (Text in Persian). Gross, J. J. and Jazaieri, H. (2014). Emotion, emotion regulation, and psychopathology: An affective science perspective. Clinical Psychological Science, 2(4): 387-401. Hanton, S., Neil, R. and Evans, L. (2013). Hardiness and anxiety interpretation: an investigation into coping usage and effectiveness. European Journal of Sport Science, 13(1): 96-104. Hasani, J. (2010). Psychometric properties of cognitive emotion regulation questionnaire, clinical Psychology, 3(7): 73-83 (Text in Persian). Hasanvand Amoozade, M. (2012). Relationship between shyness, self-esteem, self-efficacy and dare with social anxiety, New discoveries in psychology, 7(24): 35-56 (Text in Persian). Hoyer, J., Čolić, J., Pittig, A., Crawcour, S., Moeser, M., Ginzburg, D. and Stangier, U. (2017). Manualized cognitive therapy versus cognitive-behavioral treatment-as-usual for social anxiety disorder in routine practice: A cluster-randomized controlled trial. Behaviour research and therapy, 95(1): 87-98. Kamtsios, S. and Karagiannopoulou, E. (2015). Exploring relationships between academic hardiness, academic stressors and achievement in university undergraduates. Journal of Applied Educational and Policy Research, 1(1): 53-73. Kim, M. J., Loucks, R. A., Palmer, A. L., Brown, A. C., Solomon, K. M., Marchante, A. N. and Whalen, P. J. (2011). The structural and functional connectivity of the amygdala: from normal emotion to pathological anxiety. Behavioural brain research, 223(2): 403-410. Klemanski, D. H., Curtiss, J., McLaughlin, K. A. and Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the transdiagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive therapy and research, 41(2): 206-219. Kobasa, S. (1979). Stressful life events, Personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and social psychology. 37(1): 1-11. Kobasa, S. C., Maddi, S. R. and Kahn, S. (1982). Hardiness and health: a prospective study. Journal of personality and social psychology, 42(1): 168. Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual review of psychology, 44(1): 1-22. Maddi, S. R. (2013). Hardiness as the Existential Courage to Grow Through Searching for Meaning. In The Experience of Meaning in Life, 227-239. Springer Netherlands. Muosavian, E., Mahdiyar, M. and Aflakseir, A.( 2016). Comparison of recognition of facial affect in patients suffering from social phobia and normal individuals. Psychological studies, 12(1): 107- 124 (Text in Persian). Naseiri, S., Askarizadeh, G. and Pour, M. F. (2017). The Role of Cognitive Regulation Strategies of Emotion, Psychological Hardiness and Optimism in the Prediction of Death Anxiety of Women in their Third Trimester of Pregnancy. Journal of Psychiatric Nursing, 4(6): 49-57. Phan, K. L., Fitzgerald, D. A., Nathan, P. J. and Tancer, M. E. (2006). Association between amygdala hyperactivity to harsh faces and severity of social anxiety in generalized social phobia. Biological psychiatry, 59(5): 424-429. Pourakbari, F., Khajevand Khoshli, A. and Asadi, J. (2014). Relationship of psychological hardiness and quality of life with death anxiety in nurses. Journal of Research Development in Nursing & Midwifery, 11(2): 53-59. Richard G. Heimberg and James J. Gross (2011). Assessing Emotion Regulation in Social Anxiety Disorder: The Emotion Regulation Interview, Springer Science+Business Media. Stuhldreher, N., Leibing, E., Leichsenring, F., Beutel, M. E., Herpertz, S., Hoyer, J. and König, H. H. (2014). The costs of social anxiety disorder: the role of symptom severity and comorbidities. Journal of affective disorders, 165: 87-94. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jad.2014.04.039. Taylor, J. H., Landeros-Weisenberger, A., Coughlin, C., Mulqueen, J., Johnson, J. A., Gabriel, D. and Bloch, M. H. (2018). Ketamine for social anxiety disorder: A randomized, placebo-controlled crossover trial. Neuropsychopharmacology, 43(2): 1-9. Thomassen, Å. G., Hystad, S. W., Johnsen, B. H., Johnsen, G. E. and Bartone, P. T. (2018). The effect of hardiness on PTSD symptoms: A prospective mediational approach. Military Psychology, 30(2): 142-151. Werner, K. H., Goldin, P. R., Ball, T. M., Heimberg, R. G. and Gross, J. J. (2011). Assessing emotion regulation in social anxiety disorder: the emotion regulation interview. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment,33(3): 346-354. Zare, H. and Amin Pour, H., (2011). Psychological tests, Tehran: Aeezh Publication (Text in Persian). Zlomke, K. R. and Hahn, K. S. (2010). Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Personality and Individual Differences, 48(4): 408-413.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,321 |