تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 915 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,223,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,644,953 |
رویکرد به تاریخ از منظر فلسفۀ تاریخ دیانت زردشتی | ||
تاریخ نگری و تاریخ نگاری | ||
مقاله 3، دوره 27، شماره 20 - شماره پیاپی 105، مهر 1396، صفحه 55-77 اصل مقاله (863.83 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/hph.2018.19391.1200 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سنگاری* 1؛ علیرضا کرباسی2 | ||
1دکتری تاریخ،تمدن و زیان های باستان، استادیار دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد، پژوهشگر تاریخ ایران باستان، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
بسیاری از مکاتب فکری در جهان، خواه فلسفی یا دینی، تعبیر و رویکردی ویژه به مفهوم تاریخ و زمان ارائه کردهاند. از اینرو، فلسفههای تاریخ و الهیات تاریخی گوناگون و چندمنظری در این زمینه شکل گرفتهاست. ایرانیان باستان نیز به همینگونه، قائل به فلسفة خاصی از تاریخ بودهاند که برداشتهای دینی و جهانبینیشان در آن منعکس میشد. این فلسفة تاریخ، حاصل یک زمان مشخص یا متأثر از واقعهای خاص نبودهاست، بلکه تکاملی تدریجی را در طول هزاران سال به خود دیده، ویژگیهای خاص خود را یافتهاست. دیانت زردشتی مهمترین عامل در شکلدهی و جهتدهی به این رویکرد به تاریخ در ایران باستان بودهاست که نگرشهای خطی و دوری را به تاریخ در بطن خویش پرورانده، به آن سمت و سوی خاصی بخشیده است. این دیدگاه هم تحت تأثیر آراء و اندیشههای دیگر ملل قرار داشت و هم اثراتی ژرف در اینخصوص بر سایر باورهای دینی- فلسفی گذاشتهاست. از اینرو، لزوم توجه به این رویکرد میتواند آگاهی دقیقتری از تأثیر اندیشههای انتزاعی در شکلگیری حیات مدنی و اجتماعی در ایران باستان دربرداشته باشد. این پژوهش برآن است با بررسی منابع مکتوب فکری و دینی ایران باستان که در متون پهلوی و بعضاً در متونی غیرایرانی آمدهاست، تصویری مستند و علمی از این بعدِ اندیشۀ ایرانیان باستان ارائه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ؛ زمانِ دوری؛ زمانِ خطی؛ دیانت زردشتی؛ تاریخ نگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Approach to History from the Viewpoint of Philosophy of History of Zoroastrianism | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil Sangari1؛ Alireza Karbasi2 | ||
1PhD in Ancient History, Civilizations and Languages, Assistant professor at the University of Isfahan | ||
2MA in Ancient History of Iran, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Many intellectual schools in the world, either philosophical or religious, have presented special interpretation and approach in the concept of history and time. Therefore, various and multi-perspective philosophy of history and historical theology have been formed in this field. Ancient Iranians, believed a special philosophy of history which reflects their ideology and religious impression. This philosophy of history is not result of a specified time or is not influenced by a special event, but is result of a gradual evolution during 1000 year that bears specific characteristics. Zoroastrianism is the most important factor in formation and orientation of history in ancient Iran that brought up cyclic and linear attitudes at its core and has given a special direction to that. This viewpoint was influenced by the thoughts of other nations and also has had deep impact on the other religious-philosophical beliefs. Therefore, the philosophical perspective of this religion is surveyed across history and time, because generality and span of this religion in ancient Iran time is more than the other religions. Therefore, the requisiteness of attention to this approach can contain a more detailed cognizance in forming civic and social life in ancient Iran. In this research, it has been tried to present a documentary and scientific image from this aspect Iranians' idea, by studying intellectual and religious sources which are mentioned in Middle Persian texts and sometimes in non-Iranian texts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
History, Cyclic time, Linear time, Zoroastrianism, Historiography | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ فارسی: آموزگار، ژاله (1387). تاریخ اساطیری ایران، چاپ دهم، تهران: نشر سمت. .....................، (1379). دیوها در آغاز دیو نبودند، مجلة بخارا، شمارة 16، صص16-24. .....................، (1370). نوروز، مجلة کلک، بهمن و اسفند، شماره 23-24، صص19- 31. الیاده، میرچا (1384). اسطورة بازگشت جاودانه، ترجمة سرکاراتی، تهران: نشر طهوری. .....................، (1386). چشماندازهای اسطوره، ترجمة جلال ستاری، تهران: نشر توس. .....................، (1382). اسطوره، رویا، راز، ترجمة رویا منجم، تهران: نشر علم. احمدی، داریوش (1388). پایان جهان و ظهور موعود در ادیان ایرانباستان، تهران: نشر جوانه توس. بویس، مری (1374). تاریخ کیش زردشت(اوائل کار)، ترجمة همایون صنعتیزاده، تهران: نشر توس. ....................، (1386). زردشتیان، ترجمة عسگر بهرامی، تهران: نشر ققنوس. ....................، (1388). ریشههای فلسفة زردشتی، ترجمة سعید زارع، جستاری در فلسفةزردشتی، تهران: نشر دانشگاه ادیان و مذاهب، صص 9- 45. جلالینایینی، سید محمدرضا (1385). گزیدة سرودهای ریگودا، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. جاماسپ جی آسانا، (1371). متون پهلوی، گزارش سعید عریان، تهران: کتابخانة ملی جمهوریاسلامیایران. دادگی، فرنبغ (1385). بندهش، گزارنده: مهرداد بهار، تهران: نشر توس. دریایی، تورج (1382). معادشناسی زردشتی بنابر متون فارسیمیانه (مندرج در کتاب تاریخوفرهنگ ساسانی)، ترجمة قدرت دیزجی، تهران: نشر ققنوس. دوستخواه، جلیل (1387). اوستا، چاپ سیزدهم، تهران: نشر مروارید. دوشنگیمن، ژاک (1387). واکنش غرب در برابر زردشت، ترجمة تیمور قادری، تهران: نشر مهتاب. ................................، (1385). اورمزد و اهریمن، ترجمة عباس باقری، تهران: نشر فروزان. ...............................، (1375). دین ایران باستان، ترجمة رویا منجم، تهران: نشر فکرروز. راشدمحصل، محمدتقی (1385). زندبهمنیسن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. رضائی باغبیدی، حسن (1388). تاریخ زبانهای ایرانی، تهران: نشر مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. زادسپرم پسر جوان جم (1385). وزیدگیهای زادسپرم، ترجمة محمدتقی راشدمحصل، تهران: نشر موسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی. زنر، آر. سی. (1385). طلوع و غروب زردشتیگری، ترجمة دکتر تیمور قادری، تهران: نشر فکر روز. .......................، (1387). زروان یا معمای زردشتیگری، ترجمة تیمور قادری، تهران: نشر امیرکبیر. شایگان، داریوش (1362). ادیان و مکتبهای فلسفی هند، تهران: نشر امیرکبیر. شروو، پرودز اوکتور (1392). اهمیت آیینی، اساطیری وندیداد، در مجموعة مقالاتی تحت عنوان "شاهنشاهی اشکانیان"، تهران: نشر پارسه. صنعتی زاده، همایون (1384). علم در ایران و شرق باستان، تهران: نشر قطره. کریستنسن، آرتور (1386). نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانهای ایرانیان، چاپ سوم، ترجمة آموزگار و تفضلی، تهران: نشر چشمه. گالووی، آلن (1385). پاننبرگ: الهیات تاریخی، ترجمة مراد فرهادپور، تهران: نشر موسسه فرهنگی صراط. ویلبر، دونالد (1335). تاریخ ملخص ایران، ترجمة رضازاده شفق، ایران از نظر خاورشناسان، تهران: نشر اقبال، 1-96. هینلز، جان (1386). شناخت اساطیر ایران، ترجمة آموزگار و تفضلی، تهران: نشر چشمه. یارشاطر، احسان (1383). تاریخ روایی ایران، مندرج در کتاب تاریخ ایرانکمبریج (جلد سوم، قسمت اول)، به سرپرستی احسان یارشاطر، تهران: نشر امیرکبیر. منابع و مآخذ لاتین: Ashouri D., 2003: “Nietzsche and Persia”, in Encyclopaedia Iranica, edited by E. Yarshater. Boyce M., 1984: ‘On the Antiquity of Zoroastrian Apocalyptic’, Bulletin of the school of Oriental and African studies, University of London, vol. 47, No.1, p. 55-75. Frye, R.N., 1959: ‘Zurvanism again’, The Harvard Theological Review, vol. 52, N. 2 (Apr., 1959), p.63-73. Gershevitch Il., 1964: ‘Zoroaster’s own Contribution’, JNES XXIII, p. 12-38. Kellens J. & Azarnouche S., 2012: ‘Le Zoroastrisme à travers les textes’, dans Religions & Histoire, No. 44, Mai-Juin 2012, p .16-20. Pingree D., 1963: ‘Astronomy and Astrology in India and Iran’, ISIS, No. 54. Vogelsang W., 2000: ‘The sixteen Lands of Videvdat Airyânəm Vaêjah and the Home land of the Iranians’, Persica, XVI, p.49-66. Witzel M., 2002-2003: ‘The Home of the Aryans’, Nāme-ye Irān-e Bāstān, Vol. 2, No.2, p. 5-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 722 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 670 |