تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,634 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,261 |
سید قطب و نظریه تصویر هنری در قرآن | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، دی 1389، صفحه 133-163 اصل مقاله (550.44 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2010.3395 | ||
نویسنده | ||
کاظم قاضی زاده* | ||
عضو هیئت علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
یکی از حوزه های پژوهشی اعجاز بیانی قرآن کریم تصویر پردازی و تصویر آفرینی است. پردازنده این نظریه سید قطب، ادیب معاصر مصری است. وی برخلاف ناقدان معاصر عرب که بررسی هایشان را به تصویر شعری محدود ساختند و بیش تری معیارهای خود را در داوری بر آن از نقد اروپایی می گیرند، در بررسی قران از حیث اعجاز مسیر نوینی را انتخاب کرد. مفردات قرآن به تنهایی نتوانستند با موسیقی شان او را مشغول کنند یا ترکیب های قرآنی هم به تنهایی نتوانستند تمام همت و اندیشه او را با هماهنگی و پیوندی که دارند به خود اختصاص دهند. نظر سید قطب بر این که چطور قرآن در همه زمینه ها بهترین وسیله تعبیر یعنی تصویر ( ترسیم تابلوها و بازسازی صحنه) را بر می گزیند متمرکز است و چگونگی این خصیصه به زیبایی قرآن می انجامد. به نظر وی تصویر هنری قرآن مؤلفه های مانند: تخیل، تجسیم، تشخیص، موسیقی و... به منزله یک پیکره به هم پیوسته و اجزای جدانشدنی دارد که در شناخت طبیعت تصویر هنری در قرآن نقش آفرینی می کنند. در ادامه با چنین مبنایی به گونه های تصویر آفرینی در قرآن می پردازد که مهم ترین آن ها عبارتند از : تصویر معانی ذهنی، تصویر حالات نفسانی، تصویر حالات واقعی، تصویر ضرب المثل ها و ... | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: سید قطب؛ تصویر هنری؛ ویژگی های تصویری؛ تشخیص | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Seyyed Qutb" and the theory of illustration in Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
kazem ghazizadeh | ||
Faculty of Sciences, Islamic Azad University Research | ||
چکیده [English] | ||
One of the fields of study concerning the literal miracle of Quran is its illustration and irnagism . this theory was proposed by Seyyed Qutb, a contemporary Egyptian linguistics completly controversial to the contemporary Arab linguistics who have limited their study to the poetic imagism and have borrowed their evaluating criteria from the European studies, Seyyed Qutb has chosen a completely new method in his study of Quran concerning its miracle. The sole words of Quran and their melody were not able to attract his attention neither were its sole phrases with all their consistency and relation. interesting enough to attract his full understanding and determination. his theory concentrates on this issue that how Quran in all different fields, chooses the best literal way to convey its meaning that is by visualizing images and reviving scenes, which composes the artistic feature of Quran. According to him, the artistic pictures of Quran are consisted of the elements of imagination, personification, embodiment. melody as a interconnected and non- separable parts of a whole which are essential in understanding the nature of Quran 's figurative images. based on the mentioned fundamentals he emphasizes in his study to the different types of Quranic images such as : imaging mental concept, imaging different moods, imaging actual scenes, imaging idioms .... | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Seyyed Qutb, Illustration, the characteristics of images, personification | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 673 |